Gjest wienerpølse Skrevet 4. februar 2006 #21 Skrevet 4. februar 2006 Jeg er litt usikker på hva det kommer av, men det viser seg jo også at folk med lang/høy utdannelse har bedre helse, lever lenger og har det generelt bedre på mange måter. - Jeg leste nettopp at barn av foreldre med lav utdannelse er mere utsatt for mobbing f.eks. - Selv når man har fått kreft viser statistikken at de som har høy utdannelse har større sjanse for å bli friske og lever lenger enn andre. - Merkelig nok får folk med lav utdannelse mere astma enn folk med høy utdannelse Flere andre goder er fordelt slik at de med høy utdannelse kommer bedre ut, uavhengig av inntekt. Så at høy utdannelse er et gode selv om det ikke skulle være en høytlønnet kremjobb på plass straks man er ferdigutdannet er det liten tvil om. ← Her må du nesten komme med noen kildehenvisninger.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2006 #22 Skrevet 5. februar 2006 Ikke samme bruker og samme påstander, men jeg kan jo gi kilde på påstanden om at lite utdanning gir mer hodepine. Det kom nemlig frem under Head-HUNT undersøkelsen i Trøndelag.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2006 #23 Skrevet 5. februar 2006 Sikkert....det virket ikke helt gjennomtenkt , tolkningene av selve statistikkene - sikkert fra en som ikke har lært metode/statistikk.. ← At sosioøkonomiske vilkår kan påvirke helse er faktisk ikke en uhørt tanke innen forskning. Innlegget var ikke mitt, men her har dere noen kilder og sitater om et par de tingene dere latterliggjør: Resultater fra undersøkelsen om helse og velferd hos barn i de nordiske land, Folkehelseinstituttet: Men, selv om Norge er et rikt land, har nyere forskning likevel vist at det er en klar sammenheng mellom forekomsten av sykdom hos barna og foreldrenes sosiale status. Figur 8 viser forekomsten av kroniske sykdommer etter foreldrenes utdannelse. Forekomsten var lavest i familier der foreldrene hadde mer enn 12 års utdannelse og høyest i familier der foreldrene hadde 9 år eller mindre utdannelse. I fig. 6 ser vi at forekomsten av kroniske sykdommer dannet et ”trappetrinnsmønster” på den måten at andelen barn med kroniske sykdommer ble litt lavere for hvert ”trinn” høyere utdannelse hos foreldrene. Barn og unge syke av mobbing, Folkehelseinstituttet: - barn fra familier der foreldre har lav utdannelse eller lav sosio-økonomisk status er mer utsatt Barneombudet: Barn av foreldre med lav utdannelse (17,4%) er mer utsatt for mobbing enn barn med foreldre med høy utdannelse (12,3%) Fakta om hjerteinfarkt og iskemisk hjertesykdom, Folkehelseinstituttet: Utdannelse og andre sosioøkonomiske faktorer har betydning for hjerte-karsykdommer. Personer med lav utdannelse har høyere hjerte-kardødelighet enn personer med høyskole- og universitetsutdannelse.
Gjest Gjest_Silke_* Skrevet 5. februar 2006 #24 Skrevet 5. februar 2006 Alle vet jo hvor viktig det er å være 'vellykket', og ikke skille seg ut i alderen der mobbing forekommer. Og til dette trengs det ofte dyrere klær enn mange foreldre har råd til å kjøpe. Dette gjelder også om man tør å gå sine egne veier, og ikke følge flokken og være helt A4. Så jeg foreslår at dere går i dere selv, og revurderer hvilke signaler dere sender ut til barna deres. Klart barna deres mobber barn av murere og tømrere når dere selv ser ned på disse gruppene! Jeg blir ingen akademiker, siden jeg ikke har interesser i den retningen. Allikevel kommer jeg til å ha en ok jobb, og tjene rundt 300.000 kr. Det er slik at mange med kort utdanning jobber i yrker som sliter på kroppen, f.eks innen omsorg. Selvfølgelig er disse mer utsatt for å bli sykmeldt enn andre som ikke trenger å slite på jobben. Dette betyr imidlertid ikke at flertallet som ikke har mastergrad i et-eller-annet er mer syke enn andre. Det er vanvittig mye snobberi ute og går her!
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2006 #25 Skrevet 5. februar 2006 At sosioøkonomiske vilkår kan påvirke helse er faktisk ikke en uhørt tanke innen forskning. Innlegget var ikke mitt, men her har dere noen kilder og sitater om et par de tingene dere latterliggjør: Resultater fra undersøkelsen om helse og velferd hos barn i de nordiske land, Folkehelseinstituttet: Barn og unge syke av mobbing, Folkehelseinstituttet: Barneombudet: Fakta om hjerteinfarkt og iskemisk hjertesykdom, Folkehelseinstituttet: ← Jo, men du viser ikke at du har "tolkning av statistiske resultater"-kunnskaper her....det var det som noen reagerte på her. Her presenterers du kildehenvisningene dine med de statistiske resultatene på at "slik er det". Det er flott og riktig, men vi har ingen svar på her, på hvorfor det er slik, altså årsakssammenhenger. Det er årsakssammenhengene som er interessante og relevante i slike spørsmål. De kan være nokså intrikate og det kreves statistisk kunnskap og metode for å lære seg tolkning av statistiske resultater.
Gjest Fruktfat Skrevet 5. februar 2006 #26 Skrevet 5. februar 2006 jeg har en venninne som ikkke føler seg "klar" for å begynne å jobbe, hun skal studere så lenge hun kan (er inne på 7 året nå, skal studere i minst tre-fire år til).
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2006 #27 Skrevet 5. februar 2006 Her presenterers du kildehenvisningene dine med de statistiske resultatene på at "slik er det". Det er flott og riktig, men vi har ingen svar på her, på hvorfor det er slik, altså årsakssammenhenger. Det er årsakssammenhengene som er interessante og relevante i slike spørsmål. De kan være nokså intrikate og det kreves statistisk kunnskap og metode for å lære seg tolkning av statistiske resultater. ← Absolutt, men dette innlegget var ment som et svar til de som ropte etter kildehenvisning til påstandene en annen gjest kom med. Nå har dere fått kilder. Å svare på HVORFOR det er slik, er ikke mitt bord. Men nå har dere kilder hvor dere selv kan gå inn og hente opp statistikker som dere kan kose dere gløgg ihjel med.
Gjest Phonia Skrevet 5. februar 2006 #28 Skrevet 5. februar 2006 Fruktfat: Hva er det venninnen din studerer, og hva vil hun jobbe med? Det høres merkelig ut å ikke 'være klar for arbeidslivet', men dette er en grunn til at jeg tror mange tar lange utdanninger.
Gjest Elfrida Skrevet 6. februar 2006 #29 Skrevet 6. februar 2006 Sikkert....det virket ikke helt gjennomtenkt , tolkningene av selve statistikkene - sikkert fra en som ikke har lært metode/statistikk.. PS! De som kan faget metode og statistikk kan ganske kjapt gjennomskue de som uttaler seg om tolkning av statistikk på et ikke-faglig grunnlag. ← Jeg har studert statistikk på universitetsnivå, og vet derfor at statistikk ikke uten videre er lett å tolke. Jeg har derfor ikke tolket noe statistikk i det hele tatt for å komme fram til dette, men overlatt det til forskerne, og lest deres konklusjoner. Det er ikke vanskelig i det hele tatt å underbygge mine påstander om sammenheng mellom helse og utdanning, det er velkjent blant forskere som driver med dette, og også blant folk flest, trodde i hvert fall jeg. Folk med høy utdannelse trener mer, spiser mer frukt og grønt, røyker mindre, og scorer bedre på en masse helserelaterte faktorer. Hvis man vet litt om statistikk vet man også at man ikke kan bruke statistikk på individnivå, dvs. at en person som har høy utdannelse men har dårlig livsstil ikke får bedre helse av utdannelsen alene. Det som viser seg er altså at folk med høy utdannelse gjennomsnittlig er flinkere til å ta vare på sin egen helse enn folk med mindre utdannelse. I Stortingsmelding nr 16, Folkehelserapporten, fra 2002 finnes belegg for mange slike sammenhenger, prøv for eksempel å søke opp ord som utdanning og se hva som kommer opp. http://odin.dep.no/filarkiv/207656/STM0203016-TS.pdf Her er også en rapport fra Sosial- og helsedirektoratet fra i fjor om sosiale ulikheter og helse: http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/...-1229_1729a.pdf Prøv å gjøre det samme søket her, så ser man at disse sammenhengene er veldokumentert, også når man justerer for inntekt.
Floja Felíz Skrevet 6. februar 2006 #31 Skrevet 6. februar 2006 Jeg har studert i 7 år; tatt master i statsvitenskap, mellomfag i spansk og grunnfag i tysk, og sitter igjen med opplevelser fra en studietid som jeg ikke ville byttet mot noe; 2 års utveksling i spania, en lang studiereise i mexico og guatemala, venner i alle kroker i verden og mye uvurderlig kunnskap, erfaring og forståelse for samfunnet rundt meg. I tillegg tror jeg jeg trengte denne tiden å "modnes" på, og jeg har mulighet til å få mange flere stillinger enn om jeg hadde tatt kortere utdannelse. Derfor.
Gjest Fruktfat Skrevet 6. februar 2006 #32 Skrevet 6. februar 2006 Fruktfat: Hva er det venninnen din studerer, og hva vil hun jobbe med? Det høres merkelig ut å ikke 'være klar for arbeidslivet', men dette er en grunn til at jeg tror mange tar lange utdanninger. ← reiseliv, engelsk, religion, (pluss et par ting til jeg ikke husker), vil inn på journalist, kommer hun ikke inn der skal hun inn på noe annet, husker ikke helt hva det er. (lenge siden jeg har pratet med henne). hun er enormt interessert i USA, og jeg ser henne for meg på den amerikanske ambassaden, hehehe! tror ikke hun vet helt selv hva hun vil. og ja, jeg tror dette er en grunn til at mange studerer og studerer og studerer, det er "skummelt" å begynne å jobbe. (er jo mange som finner hvor godt de hadde det på skolen når de begynner å jobbe)
Gjest Ingeniør, Ola Skrevet 6. februar 2006 #33 Skrevet 6. februar 2006 Bli ingeniør da vel, jenter, så tjener dere flust med penger!!
Gjest Hilde K S Skrevet 6. februar 2006 #35 Skrevet 6. februar 2006 Kilde? Vi menn? Se og hør? Elle? Det nye? ← Dette er jo ikke så vanskelig å finne ut av. Det er jo bare å foreta en opptelling av antall astmatikere med utdanning i forhold til de uten utdanning, osv. Jeg har lest mange steder om slike forskjeller mellom folk med utdanning og folk uten. Som oftes er det folk med lav utdanning som tar dette ille opp. Selvsagt kan det være at dette er helt på trynet forskningsresultater, men da ber jeg om en kilde som viser det motsatte? Jeg synes forkjeller mellom mennesker er utrolig interessant lesing. Har også lest negative sider ved å ha høy utdanning også. Når jeg velger hvem jeg omgås med, ser jeg aldri på utdanning. Det er irrelevant i forhold til hvilke personlige kvalifikasjoner man sitter på. Jeg har sånn passe høy utdanning. Valgte en treårig høyskoleutdanning og har bygd på den med en del ledelse, vl-pedagogikk og psykologi. Hvorfor? Fordi jeg alltid er på søken etter ny kunnskap. Jeg simpelthen elsker å sitte på skolebenken. Om jeg hadde vunnet mange mill i lotto, ville jeg ha brukt dem på å ta hele medisinstudiet.
Gjest Hilde K S Skrevet 6. februar 2006 #36 Skrevet 6. februar 2006 Alle vet jo hvor viktig det er å være 'vellykket', og ikke skille seg ut i alderen der mobbing forekommer. Og til dette trengs det ofte dyrere klær enn mange foreldre har råd til å kjøpe. Dette gjelder også om man tør å gå sine egne veier, og ikke følge flokken og være helt A4. Så jeg foreslår at dere går i dere selv, og revurderer hvilke signaler dere sender ut til barna deres. Klart barna deres mobber barn av murere og tømrere når dere selv ser ned på disse gruppene! ← I går fortalte min mann at han hadde lest et sted at det er de foreldrene med lavest inntekt som bruker mest penger på at ungene skal få det aller nyeste av klær, mobiltelefoner osv. De som har god økonomi, er langt mer nøkterne når det gjelder barnas forbruk. Jeg skal spørre ham hvor han leste det, når han dukker opp her.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #37 Skrevet 6. februar 2006 Dette er jo ikke så vanskelig å finne ut av. Det er jo bare å foreta en opptelling av antall astmatikere med utdanning i forhold til de uten utdanning, osv. Jeg har lest mange steder om slike forskjeller mellom folk med utdanning og folk uten. Som oftes er det folk med lav utdanning som tar dette ille opp. Selvsagt kan det være at dette er helt på trynet forskningsresultater, men da ber jeg om en kilde som viser det motsatte? Jeg synes forkjeller mellom mennesker er utrolig interessant lesing. Har også lest negative sider ved å ha høy utdanning også. Når jeg velger hvem jeg omgås med, ser jeg aldri på utdanning. Det er irrelevant i forhold til hvilke personlige kvalifikasjoner man sitter på. Jeg har sånn passe høy utdanning. Valgte en treårig høyskoleutdanning og har bygd på den med en del ledelse, vl-pedagogikk og psykologi. Hvorfor? Fordi jeg alltid er på søken etter ny kunnskap. Jeg simpelthen elsker å sitte på skolebenken. Om jeg hadde vunnet mange mill i lotto, ville jeg ha brukt dem på å ta hele medisinstudiet. ← Hvor fikk du gruppen astmatikere inn i dette fra? Forklaring?
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2006 #38 Skrevet 6. februar 2006 Hvor fikk du gruppen astmatikere inn i dette fra? Forklaring? ← Hvis du leser hele tråden istedet for bare å hoppe inn på slutten, så ser du at hun siterer et svar som siterte et svar som handlet om blant annet astmatikere.
Søtpotita Skrevet 6. februar 2006 #39 Skrevet 6. februar 2006 Tek ein master fordi eg har lyst, kunne også godt tenkt meg å kombinera med andre fag...men må vel koma meg ut i arbeidslivet snart
Gjest Hilde K S Skrevet 7. februar 2006 #40 Skrevet 7. februar 2006 Den artikkelen min mann snakket om, sto skrevet i Bergens Tidende sist søndag. Dersom noen skulle vær interesserte, altså.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå