Gå til innhold

Når vurderte dere eggdonasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter to forsøk hvor ingen av eggene ble til blastocyst (falt fra ved dag 2-4) nevnte legen så vidt at mange har god nytte av eggdonasjon. Jeg ble så forbanna at jeg gikk ut av kontoret. Jeg er 34 og har AMH på 15 også vil legen at vi skal bruke donoregg…? Hvor lenge prøvde dere før dere valgte donoregg og hva var «diagnosen» deres?

Anonymkode: 2dde4...864

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva var poenget med å bli så sint?

Anonymkode: 6dd17...0c8

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager? Og du skal ha barn? Sinnemestringskurs først 

Anonymkode: 3f9ba...463

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få orden på følelseslivet ditt før du kan få barn.

Du må tåle å få medisinske råd av leger.

Går du offentlig blir du vel strøket fra lista over folk de hjelper nå. Personlig egnethet er en del av vurderingen de gjør.

Anonymkode: 2dc1d...6be

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva var poenget med å bli så sint?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I alle dager? Og du skal ha barn? Sinnemestringskurs først 

Anonymkode: 3f9ba...463

Hvordan tror dere det føles når man er proppet full av hormoner og nettopp fått beskjed om at alle de fine eggene de hadde tro på har sluttet å utvikle seg? Og at de spør «kanskje du vil bruke donoregg isteden» som om de skulle spurt om jeg ville ha en kopp med kaffe. Dersom dere ikke forstår at man reagerer på dette har dere mest sannsynlig ikke vært en overhormonell prøver særlig lenge… 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må få orden på følelseslivet ditt før du kan få barn.

Du må tåle å få medisinske råd av leger.

Går du offentlig blir du vel strøket fra lista over folk de hjelper nå. Personlig egnethet er en del av vurderingen de gjør.

Anonymkode: 2dc1d...6be

Tuller du? 😂 Så man er ikke egnet som mor fordi man blir såret, lei seg, frustrert og sint over at noen foreslår donoregg når det 5 minutter tidligere så fint ut? Det er stor forskjell på donoregg og egne egg, det tror jeg de fleste vet. En sånn beskjed tar gjerne litt tid å fordøye, spesielt når man har gått på hestedoser med hormoner og ikke er seg selv. Jeg tror forøvrig det skal litt andre ting til for å bli avfeid enn å ha en menneskelig reaksjon på et sårt tema.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan tror dere det føles når man er proppet full av hormoner og nettopp fått beskjed om at alle de fine eggene de hadde tro på har sluttet å utvikle seg? Og at de spør «kanskje du vil bruke donoregg isteden» som om de skulle spurt om jeg ville ha en kopp med kaffe. Dersom dere ikke forstår at man reagerer på dette har dere mest sannsynlig ikke vært en overhormonell prøver særlig lenge… 

Forstår fortsatt ikke hva du skulle bli så sint for. Er ikke målet å få et barn? Tror du ikke legen vet hva den snakker om? Hva er egentlig problemet?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at du blir “sint”, det er en tøff beskjed å få og vet ikke hvordan jeg hadde taklet det hvis noen hadde sagt det til meg. Vi tok avgjørelsen selv. Fikk ut mange egg (18 - 22 egg), men var heldig hvis vi hadde et egg å jobbe med til slutt. Valget var tøft og valget satt langt inne men ønske om barn var mye større enn ønske om å bruke egne egg. 

Har Pcos.

Anonymkode: 32053...e73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår fortsatt ikke hva du skulle bli så sint for. Er ikke målet å få et barn? Tror du ikke legen vet hva den snakker om? Hva er egentlig problemet?

Det er ganske forskjell på å få barn med egne egg og andres egg. Målet er selvfølgelig å få egne barn, det er derfor vi prøver. Jeg bare syns det er rart at det blir foreslått donoregg etter to forsøk der de både har blitt befruktet og utviklet seg nesten til blastocyst. Jeg er ung, har normal AMH og ingen problemer annet enn tette eggledere. Er to forsøk liksom grensen før man skal gå over til donor? Syns det var en merkelig konklusjon.. Dette er offentlig så man kan vel ikke forvente all verdens, men istedenfor å forsøke andre medisiner så foreslår de donor, når de selv sier at eggkvaliteten er god. Istedenfor å forsøke å finne ut hvorfor de slutter å utvikle seg er det rett på donor. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ganske forskjell på å få barn med egne egg og andres egg. Målet er selvfølgelig å få egne barn, det er derfor vi prøver. Jeg bare syns det er rart at det blir foreslått donoregg etter to forsøk der de både har blitt befruktet og utviklet seg nesten til blastocyst. Jeg er ung, har normal AMH og ingen problemer annet enn tette eggledere. Er to forsøk liksom grensen før man skal gå over til donor? Syns det var en merkelig konklusjon.. Dette er offentlig så man kan vel ikke forvente all verdens, men istedenfor å forsøke andre medisiner så foreslår de donor, når de selv sier at eggkvaliteten er god. Istedenfor å forsøke å finne ut hvorfor de slutter å utvikle seg er det rett på donor. 

Men å bli så sint at du faktisk bare går...? Det er drøyt.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Just now, AnonymBruker said:

Glemte å skrive at dersom du ikke hadde blitt så sint+gått, så kunne du jo spurt legen disse spørsmålene. 🙃 Gjør det neste gang.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det drøyt å få en reaksjon? Jeg gikk ikke særlig langt, gikk ut i gangen hvor jeg begynte å hulke. Når man er i denne hormonelle berg og dalbanen syns jeg ikke man skal shame folk for å reagere ulikt. Store drømmer og håp og tilsvarende sterke reaksjoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Glemte å skrive at dersom du ikke hadde blitt så sint+gått, så kunne du jo spurt legen disse spørsmålene. 🙃 Gjør det neste gang.

Jeg gikk jo selvfølgelig tilbake igjen, og mannen min satt der. De sa at de mente at det var hensiktsmessig å fortsette når de ved to anledninger hadde sluttet å dele seg rett før innsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk jo selvfølgelig tilbake igjen, og mannen min satt der. De sa at de mente at det var hensiktsmessig å fortsette når de ved to anledninger hadde sluttet å dele seg rett før innsett. 

At det IKKE var hensiktsmessig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da ville jeg hørt på legen, da. Også jobbet med følelsesmestring. Selv er jeg elektriker.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde så smått begynt å snakke om det før uttak nr 6. Jeg er i teorien veldig for eggdonasjon og glad at muligheten finnes, men når det plutselig ble aktuelt for oss, så synes jeg det var supervanskelig. Vi var enige om å prøve i allefall ett forsøk til med mine egg (nr 7), før vi satt oss ned og vurderte det ordentlig. Nå var jeg 40 +, og vi fikk fine blastoer og et par kjemiske, men ikke gode nok til at de satt. 

Vi lykkes på forsøk 6, så vi slapp å vurdere det. Men vi har tatt en runde og diskutert om vi skulle prøve på søsken med eggdonasjon, men har valgt å la det bli med ett barn. 

Anonymkode: b7933...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, da ville jeg hørt på legen, da. Også jobbet med følelsesmestring. Selv er jeg elektriker.

Hvordan er ditt valg av yrke relevant her egentlig…? Det er ikke normalt å henvise folk til donor etter to mislykkede forsøk, men dette er riksen så hva kan man forvente 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har vært hormonell prøver i mange år da jeg også fikk samme beskjed,  men Jeg ble ikke sint at jeg bare gikk, jeg ble veldig lei meg. Legen  vet vest, de gir råd. Det ordner seg heldigvis for oss. Har 2 barn via ifv i dag.

Anonymkode: 1ae5d...010

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er ditt valg av yrke relevant her egentlig…? Det er ikke normalt å henvise folk til donor etter to mislykkede forsøk, men dette er riksen så hva kan man forvente 

Ønsket å gjøre et poeng av at du heller spør elektrikere, uføre, butikkmedarbeidere og advokater om dette her istedenfor legen som faktisk har utdannelse og vet hva den snakker om. Lykke til videre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi hadde så smått begynt å snakke om det før uttak nr 6. Jeg er i teorien veldig for eggdonasjon og glad at muligheten finnes, men når det plutselig ble aktuelt for oss, så synes jeg det var supervanskelig. Vi var enige om å prøve i allefall ett forsøk til med mine egg (nr 7), før vi satt oss ned og vurderte det ordentlig. Nå var jeg 40 +, og vi fikk fine blastoer og et par kjemiske, men ikke gode nok til at de satt. 

Vi lykkes på forsøk 6, så vi slapp å vurdere det. Men vi har tatt en runde og diskutert om vi skulle prøve på søsken med eggdonasjon, men har valgt å la det bli med ett barn. 

Anonymkode: b7933...377

Tusen takk for svar, så fantastisk at det gikk til slutt ❤️ Følte dere at legene pushet på donor eller var det helt opp til dere selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...