Gå til innhold

Blitt fortalt at ukrainske flyktninger betaler bare 6% i skatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ukrainere lever under samme regelverk som andre i utgangspunktet. Men flyktninger får ulike former for "spesialbehandling" fordi de kommer hit uten mulighet til å klare seg selv. De aller fleste av dem har det økonomisk veldig kjipt. Selv om de er høyt utdannet og hadde det bra i Ukraina før hjemmene deres ble blåst til helvete. De går på gjenbruksstasjoner for å finne ting til hjemmene sine fordi de ikke har penger til å kjøpe det. Og hvis de jobber så trekkes den lønna fra NAV støtten (som gjelder for alle andre og) 

De har færre rettigheter enn vanlige asylsøkere fordi de bare har kollektiv beskyttelse. 

De får beskjed om å gå på norsk kurs og søke jobber. Men samtidig er den stående beskjeden at de skal hjem så snart som mulig, så ingen gidder å ansette dem.

Hvis man ikke tjener noe, så betaler man heller ikke skatt. 

Med flyktningsstrømmen fra Ukraina kommer det selvsagt en del sorte får også som bare vil utnytte situasjonen. De gir resten av dem et dårlig rykte. 

Rent generelt er mitt inntrykk ay ukrainerne er den flyktningagruppa i Norge som er mest aktive med frivillig arbeid, mest interessert i å jobbe og mest interessert i å innpasse seg i vår kultur. 

Anonymkode: 29168...e7d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange sier at flyktninger får alt lagt opp i hendene. De får leiligheter og alt de trenger. Dette stemmer heller ikke. Iallefall ikke for alle. 

Anonymkode: c4a1a...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden gjør meg kvalm. Russland dreper ukrainske sivile med overlegg hver dag, og folk er opphengt i hva de har i skatt. Fy faan så smålige noen av dere er. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 22.28):

Hei.

Jeg har blitt fortalt at ukrainske flytninger bare betaler 6% i skatt. Dette kom på nettforum for ukrainere, så veldig usikkert hvor mye man kan stole på dette? Kanskje ikke i det hele tatt?

Noen i familien er skikkelig forbanna på ukrainere, hater at ukrainske flytninger lyger åpenlyst om å være fattig på butikker og ber om rabatt for så å baksnakke eierne etterpå på deres språk for å være dumme og hvor mye de misliker nordmenn, Norge, osv. Og jeg prøver i det minste å avkrefte at de får så lav skatt som hevdes der.

Flyktninger må vel betale samme sats som alle andre etter skattekort? Kanskje de slipper å betale trygdeavgift og derfor er det mye lavere? Forstår at trygdeavgift er den største posten på skattekortet. Men det er bare spekulasjon.

For med introduksjonsstøtnad på 2G (237 240 kr) ser det ut som de må betale ca. 13% skatt.

Anonymkode: d5e27...b56

En Normann er ikke representativ for alle nordmenn. Der finnes om lag 5millioner av oss. 
Tok du poenget? Ikke det nei?

En person fra Ukraina er ikke representativ for alle fra Ukraina som bor i Norge. Der er vel om lag 40 000 ukrainere i Norge. 

Vet du hvordan skatt blir fastsatt i Norge? Ikke det nei? Etter inntekt og etter formue, hvem som betaler hva bestemmes dermed individuelt. Hvilke jobber og hvilken lønn tror du ukrainere i Norge har? De fleste lever på stønad, og eier ikke nåla i veggen. Hvordan tror du da de skal betale 25% i skatt? 

Ufattelig at folk har fått utlevert hoder, men ikke klarer å bruke dem til noe så enkelt. 

Anonymkode: 88c27...8be

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alles inntekt beskattes på samme måte, det er selvsagt ingen spesielle skatteregler for ukrainere.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ukrainere lever under samme regelverk som andre i utgangspunktet. Men flyktninger får ulike former for "spesialbehandling" fordi de kommer hit uten mulighet til å klare seg selv. De aller fleste av dem har det økonomisk veldig kjipt. Selv om de er høyt utdannet og hadde det bra i Ukraina før hjemmene deres ble blåst til helvete. De går på gjenbruksstasjoner for å finne ting til hjemmene sine fordi de ikke har penger til å kjøpe det. Og hvis de jobber så trekkes den lønna fra NAV støtten (som gjelder for alle andre og) 

De har færre rettigheter enn vanlige asylsøkere fordi de bare har kollektiv beskyttelse. 

De får beskjed om å gå på norsk kurs og søke jobber. Men samtidig er den stående beskjeden at de skal hjem så snart som mulig, så ingen gidder å ansette dem.

Hvis man ikke tjener noe, så betaler man heller ikke skatt. 

Med flyktningsstrømmen fra Ukraina kommer det selvsagt en del sorte får også som bare vil utnytte situasjonen. De gir resten av dem et dårlig rykte. 

Rent generelt er mitt inntrykk ay ukrainerne er den flyktningagruppa i Norge som er mest aktive med frivillig arbeid, mest interessert i å jobbe og mest interessert i å innpasse seg i vår kultur. 

Er mitt inntrykk også. I landet jeg bor i bodde 750 000 ukrainere allerede før krigen, godt integrerte og hardtarbeidende folk. Mange nyankomne også, de fikk ingen støtte men automatisk treårig arbeidstillatelse, så deltakelsen i arbeidslivet er også ganske høy blant disse.

Anonymkode: d936f...93b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne50 skrev (19 timer siden):

Det er sant - Ukrainske "flyktninger" får utbetalt flere tusen mer pr mnd enn norske minstepensjonister som har skattet til Norge og jobbet hardt hele livet.

Hvordan jeg kan være så skråsikker? Jeg har Ukrainsk stefamilie som kilde.

Hvorfor jeg skriver flyktninger i gåsetegn er fordi jeg vet at veldig mange ikke er reelle flyktninger.

Ett par små eksempler:

- mange ukrainere dro/rømte til Norge like før krigen brøt ut under påskudd av arbeidsinnvandrere, allikevel får de status som flyktninger med alle godene det fører med seg

- de ca først 1,5 årene av krigen var deler av Ukraina totalt uberørt, særlig vest Ukraina (som grenser til Polen - Putin er ikke interessert i Polen), der gikk livet sin vante gang som om ingenting foregikk ellers i landet. Det var faktisk mange kvinner med barn som dro på ferie (sponset av den norske stat) til sin mann i Vest Ukraina.

Kunne fortalt mye mer fakta, men dette får holde for nå. Bare må ta med en kommentar til: Jeg er selv mor og ville aldri noensinne tatt med barna på ferie til min mann om det var krig i vårt hjemland. Ja jeg sa at feks vest Ukraina var totalt uberørt veldig lenge - men sjansen for at også fredelige områder plutselig blir rammet ville for meg vært en utenkelig sjanse å utsette barna for.

Her kommer du med mye usannheter. 

1) nei. Det er ikke stor forskjell på hva flyktninger får kontra minstepensjonister. Men introduksjonsprogrammet er skattepliktig mens pensjonister har en del fradrag .  Les link nederst. Det er dessuten irrelevant å splitte hår på disse beløpene. Vi hjelper flyktninger fordi de er i stor nød og flertallet i den norske befolkningen er enige i at vi skal bruke skattepenger på å hjelpe folk i nød. Det kalles å være menneskelig. 

2) Delvis nei, man kan ikke bare komme uten videre til Norge fra et land utenfor EU "under påskudd av arbeidsinnvandring". Da må man i så fall ha spesialkompetanse. Det er imidlertid et krav at man var bosatt i Ukraina før 24.febr 2022 for å få kollektiv beskyttelse. Så de som flyktet tidligere får beskyttelse. De som allerede bodde andre steder får ikke. 

Derimot er trenden motsatt. En stor andel av ukrainere som var i introduksjonsprogram er nå i jobb og ute av programmet. Dette til tross for at det er vanskelig for dem å få jobb pga usikkerheten rundt deres situasjon. Det er fordi den ukrainske kulturen er at man skal jobbe. 

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/artikler/en-av-tre-ukrainere-er-i-jobb

3) Vest Ukraina har hele tiden blitt utsatt for bombeangrep. Les avisen. Les gjerne Kyivpost.com. Det er ikke rart at kvinner med barn flyktet derfra når man så hvordan dette utviklet seg i nord og øst. Det har imidlertid roet seg og folk prøver å få livene til å fungere, tross strøm-mangel, høy arbeidsledighet, risiko for å dø i bombeangrep osv.

Jeg kjenner en som bor der som var på et kulturarrangement i Lviv. Det varte i ca en halvtime før flyalarmen gikk og alle måtte ned i tilfluktsrom. Alt av kollektiv transport stod stille i mange timer. Sånn er livet der nede. Hver uke. 

Noen eksempler fra Lviv:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.nrk.no/nyheter/7-drept-og-rundt-40-saret-etter-russisk-rakettangrep-i-lviv-1.17030990&ved=2ahUKEwjIjNXeybqKAxUGHhAIHVgSOHwQFnoECBUQBQ&usg=AOvVaw1NDqVliooboVNAbfHAQ_tE

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lviv_strikes_(2022–present)

https://www.aftenposten.no/verden/i/ve5Lnw/to-eksplosjoner-i-lviv-mandagens-angrep-drepte-19-og-skadet-105

4) Den norske stat sponser ikke ferier på verken ukrainere eller noen andre. Da bruker man midler fra introduksjonsstøtten man får i så fall, noe som ikke er mange kronene. 

5) etter 12.des 2023 fikk ikke lenger flyktninger lov å reise til Ukraina uten å miste beskyttelsen i Norge. Få reiste på ferie. De fleste av de som reiste tilbake på korte turer dro for å ordne nødvendige papirer, hente ting osv. Hvis du har lest hva som skjedde med kvinner og barn i de områdene som ble angrepet av Russland, burde man klare å forstå hvorfor kvinner og barn flyktet for livet. Menn fikk ikke reise, så noen koner har reist for å oppmuntre, støtte mennene sine, levere støtte i form av utstyr, klær osv. At mange tok med barn på slike reiser tviler jeg på. Jeg har ikke hørt om noen som har gjort det, av den grunn du selv oppgir. Høres ut som rykter eller enkelthistorier.

Det er en kjent sak at at de første flyktningene som kom i 2022 i høy grad var reelle flyktninger og de har det veldig vanskelig i sin situasjon. De er frustrert over et vinglete norsk regelverk og uforutsigbarhet (bare tenk deg, som mor til små barn at du aldri vet hvordan livet ditt er om et par måneder). De er allikevel takknemlige, lager frivillige grupper, arrangerer ting, deltar på ting og bidrar med arbeid og gode holdninger.

I den senere tid har de som har ankommet i større grad vært sleipinger som bare utnytter systemet. Det er til og med historier om nyankomne flyktninger som lurer andre Ukrainere. Sorte får finnes det overalt. 

Jeg vet ikke hva du hører fra stefamilien din. Men du trenger ikke ta alt de sier for god fisk. 

Litt faktasjekk :

https://www.utrop.no/nyheter/nytt/353072/ 

Og, du, det er flere enn deg som er godt involvert i det ukrainske miljøet og sitter med førstehånds informasjon. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

image.thumb.png.67b84ce2b8f6f5193d94839357f4ce57.png

Anonymkode: dab4b...25b

Dette er bare tull og skikkelig tåpelig. Å tegne noe gjør det ikke sant.

Slutt krigen, så vil alle sanksjonene reverseres. Ingen vil ha krig. De fleste russere støtter Putin og krigen. Han gjør ikke dette alene. 

Anonymkode: a9990...c61

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Slutt krigen, så vil alle sanksjonene reverseres. Ingen vil ha krig. De fleste russere støtter Putin og krigen. Han gjør ikke dette alene. 

Det er ikke jeg som har tegnet, men en kjent satire-kunster ved navn Bob Moran. Det er jo ikke sånn at fordelene ved å ha "riktig flagg" når det kommer til velferdstjeneste og godvilje er usynlige for hele verden? Dette er satire, ment som kritikk mot et politisk system som mangler noen som går de etter sømmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Flagget på bakken er ikke russisk, forresten. Vet ikke helt hvor du ville med den kommentaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det koster å ta imot flyktninger. 

Men når det gjelder akkurat Ukraina og krigen i sin helhet, så kan en også begynne å regne på hvor mye Norge har tjent på grunn av krigen. 

Vi er absolutt det eneste landet i Europa som tjener enorme summer på Putins krigsføring, alle de andre landene som tar i mot Ukrainske flyktninger og gir penger til Ukraina, - og der ligger vi ikke på topp, har ikke denne gevinsten i bunn. 

Beregninger var vel på rundt 1200 milliarder ekstra i økt eksport og økte gasspriser? Om ikke det var så høyt som 1500 milliarder.  Summene som da blir brukt på rene bevilgninger til Ukraina, og Ukrainske flyktninger i Norge, blir jo ett musepiss i forhold. 

Anonymkode: 56a65...67c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

image.thumb.png.67b84ce2b8f6f5193d94839357f4ce57.png

Jeg viste ikke at det stod så vanskelig til i Nederland. Eller er det det syriske flagget? Europa tok i mot millioner av flyktninger for noen år siden. Og den tegningen gjør ikke Syria noen tjenester, bare så du vet det. 

Endret av 000VF000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (14 minutter siden):

Jeg viste ikke at det stod så vanskelig til i Nederland. Eller er det det syriske flagget? Europa tok i mot millioner av flyktninger for noen år siden. Og den tegningen gjør ikke Syria noen tjenester, bare så du vet det. 

Er vel krisa i Jemen det er referert til her, dette med Amerikansk innblanding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er vel krisa i Jemen det er referert til her, dette med Amerikansk innblanding. 

Ok, mange like flagg! Tror Saudisk og iransk innblanding har mer med problemene i Jemen å gjøre, enn hva det er USA foretar seg. Nyanser er dessverre noe som forsvinner for enkelte når det kommer til geopolitikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (4 minutter siden):

Ok, mange like flagg! Tror Saudisk og iransk innblanding har mer med problemene i Jemen å gjøre, enn hva det er USA foretar seg. Nyanser er dessverre noe som forsvinner for enkelte når det kommer til geopolitikk. 

Jemen er som mye anna i Midtøsten blitt ei hellig suppe med etniske, religiøse og indre og ytre innblandinger som kommer til å krige til siste mann dessverre, når en har såpass mange indre fraksjoner med våpen og overbevisninger så må det jo gå ille. Tilbake står ei skadeskutt og lidende befolkning. 

De er DERIMOT ikke direkte invadert av ett anna land enda, ettersom jeg forstår.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De er DERIMOT ikke direkte invadert av ett anna land enda, ettersom jeg forstår.  

Nei, men de har en iransk støttet (og trent) milits bestående av religiøse fanatikere, som også er under iransk kontroll. Også har Saudi Arabia bombet de over flere år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om skattekortet  for 2025, se https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/skattedirektoratets-meldinger/forskuddsmeldingen-2025/ trykk på Utland i listen med innhold, og bla nedover for å lese om introduksjonsstønad.  Den blir beskattet som lønn.  Jeg ser heller ikke noe annet som tyder på at flyktninger "slipper unna" noe billigere enn oss når inntekten er lik.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la dere lure. De rike forsøker alltid å splitte de fattige. Dette kalles splitt og hersk. Ved hjelp av fremmedfrykt, får de fattige nordmenn til å stemme på seg, selv om det faktisk ikke gagner dem.

Stå sammen med innvandrerne! Det er da dere vil få mest. 

Dere er ikke hverandres fiende, dere har samme undertrykker.

Og, i tillegg så er denne tråden full av russiske troll. Dere burde skamme dere, og heller fokusere på å slutte å ofre fattige, unge russiske gutter i Ukraina. Det er så trist.

Anonymkode: 7827f...dc6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (På 9.3.2024 den 22.41):

Slutt å få faktaen deres via Facebook og TikTok. Da blir livet også mye bedre. Anbefales!

Er sikkert morsomt når det er så mange dumme som faller for det.

Anonymkode: 723e2...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den krigen koster verden noe alldeles enormt 😩 Grusomt tragisk for det ukrainske folk. Tragisk for det russiske folk, i og med at elendigheten også rammer dem, med tap av folkeliv, omdømme, enormt med utgifter. Og alle land som tar i mot ukrainske flyktninger og andre ukrainere. Håper den snart tar slutt og at ukrainerne kan reise trygt hjem. 

Anonymkode: 8f6bc...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...