AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #21 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Flyktning får tilbake en halv million av skatteetaten – Siste nytt – NRK Flyktning får tilbake over en kvart million i trygdeavgift – Dagsavisen Tilleggsinformasjon: Særlige forhold som gjelder personer som er fordrevne fra Ukraina - Helsedirektoratet De får altså fulle rettigheter med en gang de registrerer søknad, samtidig som at de ikke er pliktig til å betale....så vidt jeg kan forstå. I alle fall er det gråsoner her. At de da ender opp med 4-6% skatt og en haug av stønader er ikke usannsynlig. Anonymkode: 82b9d...b7b TS her, det var dette jeg var ute etter, tusen takk! Da er det familie som har rett og jeg er nødt til å beklage til dem.,, Jeg mistenkte det kunne være at de ikke betalte trygdeavgift, men jeg kunne ikke forstå at det skulle være sant. Nå som jeg leser de artiklene du sender ser jeg at det faktisk stemmer. Med introduksjonsstøtnad på 2G (237 240 kr) ser det ut til at man må betale 31 105 kr i skatt etter skattekort. 18 742 kr av av det er trygdeavgiften Så 31 105 kr skatt - 18 742 kr ingen trygdeavgift = 12 363 kr i skatt. (12 362 / 23 7240) * 100 = 5.2% skatt Anonymkode: d5e27...b56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #22 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS her, det var dette jeg var ute etter, tusen takk! Da er det familie som har rett og jeg er nødt til å beklage til dem.,, Jeg mistenkte det kunne være at de ikke betalte trygdeavgift, men jeg kunne ikke forstå at det skulle være sant. Nå som jeg leser de artiklene du sender ser jeg at det faktisk stemmer. Med introduksjonsstøtnad på 2G (237 240 kr) ser det ut til at man må betale 31 105 kr i skatt etter skattekort. 18 742 kr av av det er trygdeavgiften Så 31 105 kr skatt - 18 742 kr ingen trygdeavgift = 12 363 kr i skatt. (12 362 / 23 7240) * 100 = 5.2% skatt Anonymkode: d5e27...b56 Umulig å gi hele regnestykket uten at noen fra Ukraina deler skatteoppgjøret sitt her, som er lite trolig, men du har ikke tatt med minstefradrag i det regnestykket? Det er på 104450,- Det er i alle fall ikke umulig å komme VELDIG lavt i skatt om man slipper trygdeavgift, og jeg tror ikke man må betale den som asylsøker selv om man får rettigheter. Anonymkode: 82b9d...b7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #23 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Umulig å gi hele regnestykket uten at noen fra Ukraina deler skatteoppgjøret sitt her, som er lite trolig, men du har ikke tatt med minstefradrag i det regnestykket? Det er på 104450,- Det er i alle fall ikke umulig å komme VELDIG lavt i skatt om man slipper trygdeavgift, og jeg tror ikke man må betale den som asylsøker selv om man får rettigheter. Anonymkode: 82b9d...b7b Ja, det er vanskelig fordi skatt er vanskelig, men jeg har prøvd å beregne så korrekt som mulig med kalkulator fra skatteetaten. Den tar med minstefradrag på 104 450 kr. Men hvis du får mer i stønad vil du nok betale mer skatt også. Skatt Grunnlag Beløp Formueskatt stat 0 0 Formueskatt kommune 0 0 Inntektsskatt til kommune 132790 5931 Inntektsskatt til fylkeskommune 132790 1303 Fellesskatt 132790 4468 Trinnskatt 237240 661 Trygdeavgift* 237240 18742 Sum skattefradrag 0 Totalt 12363 *Rødt: fjernet Anonymkode: d5e27...b56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #24 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan stemme, OM de ikke må betale trygdeavgift.... Jeg fikk skattemelding for noen dager siden og hadde 118k i skattbar inntekt (ufør minstesats, dessverre). Skattesatsen ble veldig lav, bare noen tusenlapper, men så må man betale 7.9% trygdeavgift på toppen som ikke har fradrag eller noe slikt, så det er umulig å komme under 7.9% skatt om man har > 150k brutto inntekt. Når det er sagt; det er godt mulig at de slipper unna trygdeavgift og da stemmer kanskje 6%. De får i alle fall mye mer penger enn meg... Anonymkode: 82b9d...b7b Ja, det stemmer nok at uføre må betale mer i skatt enn flyktninger, dessverre. Det er fordi dere er med i folketrygden og selv om flyktninger ikke er med i folketrygden kan de likevel få dekket helsehjelp gratis, men ikke pensjon, osv. I tillegg er asylsøkere medlem i folketrygden uten å betale for dette, basert på det jeg har lest her. Det høres ut som et hull som burde tettes. Det du kan trøste deg med er at når du blir minstepensjonist får du maskimalt fradrag på pensjon inntil 246 800 kroner, det betyr at det blir 0 kr skatt av pensjon opp til denne summen. Anonymkode: d5e27...b56 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #25 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det stemmer nok at uføre må betale mer i skatt enn flyktninger, dessverre. Det er fordi dere er med i folketrygden og selv om flyktninger ikke er med i folketrygden kan de likevel få dekket helsehjelp gratis, men ikke pensjon, osv. I tillegg er asylsøkere medlem i folketrygden uten å betale for dette, basert på det jeg har lest her. Det høres ut som et hull som burde tettes. Det du kan trøste deg med er at når du blir minstepensjonist får du maskimalt fradrag på pensjon inntil 246 800 kroner, det betyr at det blir 0 kr skatt av pensjon opp til denne summen. Anonymkode: d5e27...b56 Fra minste uføretrygd til minstepensjonist er som oftest en oppgradering. 0 skatt, og i tillegg rett på bostøtte siden Husbanken bruker brutto inntekt som utgangspunkt. Anonymkode: 9fd8c...e5c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #26 Del Skrevet 10. mars 2024 Begynner selv om bli lei av så mange ukrainske flyktninger. Driter i hvor hvite og kristne de er. Å flomme over Norge med 70.000++ er helt sykt. Det går ikke an. Snart slår de antallet polakker eller matcher dem i antall, som er 110.000. Denne flyktningstrømmen gjenspeiler ironisk nok et fredelig EU-medlemskap for Ukraina, altså en situasjon hvis det ikke hadde blitt krig, men der Ukraina fikk EU-medlemskap. Da hadde vi også opplevd flere millioner som stikker fra Ukraina, i likhet med Polen der flere millioner strakk siden 2004, til tross for store EU subsidier til Polen over EUs budsjett. Å sende dem tilbake virker nesten umulig. Er det krig, så kom de her. Men hadde det vært fred og de fikk EU-medlemskap, så hadde de kommet her da også. Vi er fucked either way. Anonymkode: e2afc...966 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjertrud von Knäbe Skrevet 10. mars 2024 #27 Del Skrevet 10. mars 2024 Er ikke en flyktning med oppholdstillatelse i Norge pliktig medlem i folketrygden? Og da skal det vel betales trygdeavgift? https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-norge/relatert-informasjon/medlemskap-i-folketrygden#chapter-1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjertrud von Knäbe Skrevet 10. mars 2024 #28 Del Skrevet 10. mars 2024 Og her står det: Personer som får kollektiv beskyttelse, blir pliktige medlemmer i folketrygden. https://www.nav.no/ukraina 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #29 Del Skrevet 10. mars 2024 Gjertrud von Knäbe skrev (13 minutter siden): Er ikke en flyktning med oppholdstillatelse i Norge pliktig medlem i folketrygden? Og da skal det vel betales trygdeavgift? https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-norge/relatert-informasjon/medlemskap-i-folketrygden#chapter-1 Det står Ukrainske statsborgere med kollektiv beskyttelse blir som hovedregel medlemmer i Folketrygden og skal betale norsk trygdeavgift. her https://www.nav.no/direkte-i-arbeid Det høres jo ut som om de skal betale ordinær skatt da. Anonymkode: d5e27...b56 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #30 Del Skrevet 10. mars 2024 Gjertrud von Knäbe skrev (16 minutter siden): Og her står det: Personer som får kollektiv beskyttelse, blir pliktige medlemmer i folketrygden. https://www.nav.no/ukraina Ja, fordi kollektiv beskyttelse gir dem rettigheter med en gang og de er ikke asylsøkere, og derfor blir de medlem av folketrygden med en gang. Anonymkode: d5e27...b56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #31 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står Ukrainske statsborgere med kollektiv beskyttelse blir som hovedregel medlemmer i Folketrygden og skal betale norsk trygdeavgift. her https://www.nav.no/direkte-i-arbeid Det høres jo ut som om de skal betale ordinær skatt da. Anonymkode: d5e27...b56 Tilleggsinformasjon: Særlige forhold som gjelder personer som er fordrevne fra Ukraina - Helsedirektoratet Sitat Fordi det i denne krisen kan gå noe tid fra en person møter opp på mottak eller hos politiet for å fremme søknad om asyl, frem til vedkommende får d-nummer og medlemskap i folketrygden, inntrer rett til helsetjenester fra man ankommer asylmottak for å fremme søknad om asyl. Det er da UDI som finansierer helsetjenestene i denne mellomfasen frem til asylsøkeren har blitt medlem i folketrygden. Det er noen ting som tar tid. Når vi får 70.000 flyktninger fra Ukraina spiller nok dette inn. Det betyr ikke at det er en særregel for ukrainere angående skatt, men at det TS skrev om slett ikke er umulig. Om man legger til grunn at de første år ikke må betale trygdeavgift stemmer det. Anonymkode: 82b9d...b7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #32 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Tilleggsinformasjon: Særlige forhold som gjelder personer som er fordrevne fra Ukraina - Helsedirektoratet Det er noen ting som tar tid. Når vi får 70.000 flyktninger fra Ukraina spiller nok dette inn. Det betyr ikke at det er en særregel for ukrainere angående skatt, men at det TS skrev om slett ikke er umulig. Om man legger til grunn at de første år ikke må betale trygdeavgift stemmer det. Anonymkode: 82b9d...b7b Ja, og det er fordi asylsøkere ikke skal betale trygdeavgift? Men om de får behandlet søknaden sin raskt nok, så må de vel betale trygdeavgift samme år som de kommer? Jeg forstår at det kommer veldig mange flyktninger, men i følge UDI sine sider står det maks 4 måneders behandlingstid om det er manuell behandling med saksbehandler. Hvis man får godkjent kollektiv beskyttelse skal dette skje svært raskt da det er automatisk uten at en saksbehandler er involvert. Så hvis vi tar dette med til betraktning så må de betale trygdeavgift først 1-4 mnd etter at flyktninger kommer, og dette mellomtiden dekker UDI kostnadsfritt? Selvfølgelig er det godt mulig at det tar mye lengre behandlignstid enn UDI skriver, så det kan tenkes at første året er fritt for det. Kilde: https://www.udi.no/informasjon-ukraina-russland/krisen-i-ukraina/vare-i-norge/beskyttelse-i-norge/skal-soke-rettigheter-og-plikter/ Anonymkode: d5e27...b56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #33 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, "morsomt" med alle de som bare avskriver dette som tøys uten å sjekke noe rundt det. Det er absolutt ikke usannsynlig, og uten trygdeavgift hadde jeg endt opp med ca. 3.3% skatt i år med minstesats. At ukrainere betaler 6% er absolutt ikke umulig, og det kan de selv om de har mye høyere skattbar inntekt enn meg. Anonymkode: 82b9d...b7b Sakene det vises til er tilfeller hvor personen som har betalt trygdeavgift ikke er medlem.av folketrygden. De har ingen rettigheter, unntatt nødhjelp, og skal heller ikke betale. Asylsøkere har rettigheter, og betaler. Alle sakene det vises til er knyttet til ureturnerbare personer, som.skal reise fra Norge, men som, fordi de ikke kan reise, har fått arbeidstillatelse (men ikke oppholdstillatelse). De har ingen rettigheter i folketrygden og skal ikke betale. Anonymkode: 6a8b2...8f5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #34 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Flyktning får tilbake en halv million av skatteetaten – Siste nytt – NRK Flyktning får tilbake over en kvart million i trygdeavgift – Dagsavisen Tilleggsinformasjon: Særlige forhold som gjelder personer som er fordrevne fra Ukraina - Helsedirektoratet De får altså fulle rettigheter med en gang de registrerer søknad, samtidig som at de ikke er pliktig til å betale....så vidt jeg kan forstå. I alle fall er det gråsoner her. At de da ender opp med 4-6% skatt og en haug av stønader er ikke usannsynlig. Anonymkode: 82b9d...b7b Hvis du leser artikkelen du linket til fra NRK, så ser du jo at saken er det motsatte av det du sier. De har IKKE rett til alle ytelser fra Folketrygden, men har betalt inn trygdeavgift som om de skulle hatt det. Er det ikke rett og rimelig at det da betales tilbake på lik linje med annen for mye innbetalt skatt? Anonymkode: d936f...93b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2024 #35 Del Skrevet 10. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sakene det vises til er tilfeller hvor personen som har betalt trygdeavgift ikke er medlem.av folketrygden. De har ingen rettigheter, unntatt nødhjelp, og skal heller ikke betale. Asylsøkere har rettigheter, og betaler. Alle sakene det vises til er knyttet til ureturnerbare personer, som.skal reise fra Norge, men som, fordi de ikke kan reise, har fått arbeidstillatelse (men ikke oppholdstillatelse). De har ingen rettigheter i folketrygden og skal ikke betale. Anonymkode: 6a8b2...8f5 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du leser artikkelen du linket til fra NRK, så ser du jo at saken er det motsatte av det du sier. De har IKKE rett til alle ytelser fra Folketrygden, men har betalt inn trygdeavgift som om de skulle hatt det. Er det ikke rett og rimelig at det da betales tilbake på lik linje med annen for mye innbetalt skatt? Anonymkode: d936f...93b Joda, poenget var at det ikke er utenkelig at noen betaler 6% skatt. Mange betaler 0% skatt, f.eks. de som får sosialhjelp og bostøtte som ikke skal skattes av. Ukraina, Nav | Nav-sjef: Ukrainere får støtte tilsvarende årslønn på 500.000 (nettavisen.no) Sitat – Hvor mye måtte man tjent i lønn for å sitte igjen med tilsvarende beløp etter skatt? – I de beløpene vi har sett eksempler på nå, så må du nok godt over 500.000 i årslønn, sier Melsæther. Jeg kjenner ikke alle eksemplene, men jeg har hørt om noen fra bekjente som har kollegaer som jobber med dette. Det er helt sikkert noen på forumet som kan fortelle mer om disse tingene, om de vil. Poenget er at det ikke er utenkelig at noen betaler 0-6% skatt. Anonymkode: 82b9d...b7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2024 #36 Del Skrevet 11. mars 2024 Artig med alle som umiddelbart latterliggjør og shamer TS for å stille spørsmålet, uten å komme med noen fakta som tilbakeviser påstanden. Og så, når fakta kommer på bordet, viser det seg at TS har rett. Ser klare paralleller til de som latterliggjorde og shamet folk som ikke ville ta koronavaksinen under toppen av pandemihysteriet. Kanskje det er best å være litt åpen, tenke selv og undersøke ting, i stedet for å tviholde på forutinntatte meninger? Anonymkode: 770db...da4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne50 Skrevet 21. desember 2024 #37 Del Skrevet 21. desember 2024 Det er sant - Ukrainske "flyktninger" får utbetalt flere tusen mer pr mnd enn norske minstepensjonister som har skattet til Norge og jobbet hardt hele livet. Hvordan jeg kan være så skråsikker? Jeg har Ukrainsk stefamilie som kilde. Hvorfor jeg skriver flyktninger i gåsetegn er fordi jeg vet at veldig mange ikke er reelle flyktninger. Ett par små eksempler: - mange ukrainere dro/rømte til Norge like før krigen brøt ut under påskudd av arbeidsinnvandrere, allikevel får de status som flyktninger med alle godene det fører med seg - de ca først 1,5 årene av krigen var deler av Ukraina totalt uberørt, særlig vest Ukraina (som grenser til Polen - Putin er ikke interessert i Polen), der gikk livet sin vante gang som om ingenting foregikk ellers i landet. Det var faktisk mange kvinner med barn som dro på ferie (sponset av den norske stat) til sin mann i Vest Ukraina. Kunne fortalt mye mer fakta, men dette får holde for nå. Bare må ta med en kommentar til: Jeg er selv mor og ville aldri noensinne tatt med barna på ferie til min mann om det var krig i vårt hjemland. Ja jeg sa at feks vest Ukraina var totalt uberørt veldig lenge - men sjansen for at også fredelige områder plutselig blir rammet ville for meg vært en utenkelig sjanse å utsette barna for. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #38 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 0.05): De bruker fortsatt FAX og kaller det digital. Anonymkode: 32f9e...541 Strengt tatt er vel telefaks digital, men det er kanskje irrelevant her. Anonymkode: f5683...5fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #39 Del Skrevet 21. desember 2024 Cecilie Sadberg skrev (På 10.3.2024 den 0.12): Vi lever i et åpent demokratisk samfunn. Hadde dette vært sant, så hadde det stått over alt Det tror du på? Hadde vi hatt et åpent og demokratisk samfunn ville myndighetene vist oss et innvandrerregnskap framfor å kamuflere alle tall som angår hvor mye vi bruker på innvandring. Kostnader til slike tiltak feks, ville hørt hjemme i et reelt innvandrerregnskap: https://www.vg.no/nyheter/i/VzeMQd/nrk-norsk-politi-innfoerer-tiltak-etter-angrep-i-tyskland Anonymkode: 0fa40...175 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #40 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 16.04): Begynner selv om bli lei av så mange ukrainske flyktninger. Driter i hvor hvite og kristne de er. Å flomme over Norge med 70.000++ er helt sykt. Det går ikke an. Snart slår de antallet polakker eller matcher dem i antall, som er 110.000. Denne flyktningstrømmen gjenspeiler ironisk nok et fredelig EU-medlemskap for Ukraina, altså en situasjon hvis det ikke hadde blitt krig, men der Ukraina fikk EU-medlemskap. Da hadde vi også opplevd flere millioner som stikker fra Ukraina, i likhet med Polen der flere millioner strakk siden 2004, til tross for store EU subsidier til Polen over EUs budsjett. Å sende dem tilbake virker nesten umulig. Er det krig, så kom de her. Men hadde det vært fred og de fikk EU-medlemskap, så hadde de kommet her da også. Vi er fucked either way. Anonymkode: e2afc...966 Da håper jeg du stemmer for de som vil gi masse våpenstøtte til Ukraina slik at de får avsluttet denne krigen så fort som mulig på en avgjørende måte. Uten at russland har anledning til å sette i gang igjen om noen måneder. For man kan ikke sende noen til et sted som dette, såpass ser det ut som du har forstått. Anonymkode: 3a31a...9ca 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå