AnonymBruker Skrevet 9. mars #1 Del Skrevet 9. mars Hei, Vi har tenkt lenge på at vi ønsker oss hund, og står på liste for en whippet valp som er leveringsklar til sommeren. Jeg kjenner jeg er veldig nervøs, for selv om vi har hele sommeren foran oss, og mine foreldre bor i nabohuset, må jo valpen på ett eller annet tidspunkt være alene. Jeg har hjemmekontor to dager i uken, og datteren min er på skolen fra ca. 08.15 - mellom 13.00- 14.15 litt avhengig av dag. Når kan en valp, med god trening, være alene i det tidsrommet? Som regel vil jo mine foreldre kunne stikke innom, men de er av og til på hytten, eller bortreist, så kan ikke belage meg på at det alltid går. Spørsmålet mitt er egentlig , med alt jeg leser, hvordan i all verden hund, og valp går opp med en familie som har voksne i full stilling? Anonymkode: e0ca3...0fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 9. mars #2 Del Skrevet 9. mars 5 minutter siden, AnonymBruker said: Spørsmålet mitt er egentlig , med alt jeg leser, hvordan i all verden hund, og valp går opp med en familie som har voksne i full stilling? Anonymkode: e0ca3...0fe Folk med full stilling som lar hunden være alene i 8 timer burde ikke ha hund. Enkelt og greit. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #3 Del Skrevet 9. mars 5-6 timer da, som foreslått? Har alle arbeid som gjør at de enten kan ta med hunden, eller kun være borte så kort tid? Synes det er merkelig. Jeg har en veldig fleksibel jobb, mer enn mange andre. Før korona var jo hjemmekontor mindre vanlig. Kanskje det rett og slett ikke går da. Anonymkode: e0ca3...0fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #4 Del Skrevet 9. mars Min erfaring er at de som øver naturlig og fornuftig med valpen aldri får problemer med dette. Med alle mine har jeg øvd allerede den første uken (aldri de første dagene, da må valpen sove og bli kjent). Treningen kan være så enkelt som at jeg går på toalettet og lukker døren. Går ut med søpla. Går ut med klær. Lar valpen vente 2 minutter i bilen mens jeg tar inn matvarene osvosv. Etter hvert har alle mine naturlig lagt seg til å sove så fort de skjønner at jeg skal forlate huset. Vi er aldri borte hele dager (hjemmekontor), men fra de er rundt 6 måneder kan de fleste være alene 3-5 timer etter min erfaring. Det viktige er bare å trene masse, men ikke lage noe stress av det. Anonymkode: 342e0...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #5 Del Skrevet 9. mars Dette er veldig vanskelig å svare på. Har selv en hund på snart 2 år. Det er en rase som er veldig menneskekjær og som lett kan få separasjonsangst. Var veldig nervøs for dette, for kjenner noen hunder med det og det er jo veldig slitsomt både for hund og eier. Leste meg derfor skikkelig opp i forkant og begynte å øve på det med én gang valpen var i hus. Dessverre gikk det dårlig, valpen hylte og bar seg bare jeg skulle spise middag noen meter unna den. Å gjøre det gradvis slik det stod overalt, funket ikke, fordi den begynte med bjeffing og masing med én gang jeg så mye som tenke på å gå ut døra. Var i tillegg veldig knyttet til meg, så det hjalp ikke at den hadde andre mennesker tilstede heller. Vi holdt på med trening i månedsvis, hadde den med overalt, og det var et styr. Heldigvis hadde jeg hjemmekontor, så det gikk greit, men mannen måtte ha den med seg på jobb dersom jeg for eksempel skulle til tannlegen. Så en dag måtte jeg ut av huset og den måtte bare være hjemme alene, hadde på kamera og så da at bjeffingen ga seg etter fem minutter. Så da begynte vi å dra en halvtime i butikken og sånt, og nå går det greit å være borte fra den i noen timer. Jeg har som sagt hjemmekontor året rundt, så vi har aldri prøvd noe lenger enn 5 timer. Det er nok veldig raseavhengig og ikke minst individuelt. Slik jeg forstår det er kanskje Whippet en rase som er mer avslappet inne og som gjerne ligger under dyna og sover, så lenge den får løpt fra seg med jevne mellomrom. Men jeg har ikke så mye kjennskap til rasen, så det må du ta med en klype salt. Oppdretteren dere står på liste hos kan vel si litt om hvordan foreldrene er mtp å være alene hjemme? Synes dere er heldige, Whippet stod høyt oppe på vår liste over raser og jeg angrer innimellom på at vi ikke valgte annerledes. Rasen vi valgte har lang pels og det er mye pelsstell. I tillegg krever den mye mental stimuli. Anonymkode: 94882...db0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #6 Del Skrevet 9. mars Jeg har flere whippeter, av erfaring kan jeg si at det tar ikke bare sommeren på å trene på at de skal være alene. Jeg hadde ofte mine som valper med på jobb, helt frem til de var ca. 6 mnd. Og da kunne de være alene i ca. 4 timer. Da gikk jeg hjem i lunsjen, luftet 30 min og reiste på jobb igjen. De klarer som unghunder (et år til halvannet år) å være alene en hel arbeidsdag, men på grunn av samvittigheten min er det ytterst sjeldent de er det. Whippeter anser jeg ikke som ordentlig voksne før de er 3 år. Anonymkode: 4f5bd...e3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #7 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er veldig vanskelig å svare på. Har selv en hund på snart 2 år. Det er en rase som er veldig menneskekjær og som lett kan få separasjonsangst. Var veldig nervøs for dette, for kjenner noen hunder med det og det er jo veldig slitsomt både for hund og eier. Leste meg derfor skikkelig opp i forkant og begynte å øve på det med én gang valpen var i hus. Dessverre gikk det dårlig, valpen hylte og bar seg bare jeg skulle spise middag noen meter unna den. Å gjøre det gradvis slik det stod overalt, funket ikke, fordi den begynte med bjeffing og masing med én gang jeg så mye som tenke på å gå ut døra. Var i tillegg veldig knyttet til meg, så det hjalp ikke at den hadde andre mennesker tilstede heller. Vi holdt på med trening i månedsvis, hadde den med overalt, og det var et styr. Heldigvis hadde jeg hjemmekontor, så det gikk greit, men mannen måtte ha den med seg på jobb dersom jeg for eksempel skulle til tannlegen. Så en dag måtte jeg ut av huset og den måtte bare være hjemme alene, hadde på kamera og så da at bjeffingen ga seg etter fem minutter. Så da begynte vi å dra en halvtime i butikken og sånt, og nå går det greit å være borte fra den i noen timer. Jeg har som sagt hjemmekontor året rundt, så vi har aldri prøvd noe lenger enn 5 timer. Det er nok veldig raseavhengig og ikke minst individuelt. Slik jeg forstår det er kanskje Whippet en rase som er mer avslappet inne og som gjerne ligger under dyna og sover, så lenge den får løpt fra seg med jevne mellomrom. Men jeg har ikke så mye kjennskap til rasen, så det må du ta med en klype salt. Oppdretteren dere står på liste hos kan vel si litt om hvordan foreldrene er mtp å være alene hjemme? Synes dere er heldige, Whippet stod høyt oppe på vår liste over raser og jeg angrer innimellom på at vi ikke valgte annerledes. Rasen vi valgte har lang pels og det er mye pelsstell. I tillegg krever den mye mental stimuli. Anonymkode: 94882...db0 Liten korrigering: I de månedene vi øvde, trente vi slik den over her skriver. At jeg gikk inn og ut fra toalettet, inn og ut av soverommet, lukket dører mellom rommene i noen sekunder osv. Men det ble liksom aldri bedre. Så det gikk ikke å gradvis øke til søpla og postkassa osv. slik man liksom skal... Så det var ganske krevende. Mente også at jeg ikke har møtt så mange Whippet'er og ikke har så mye kjennskap til den sånn sett. Men jeg leste mye om rasen når vi skulle velge rase fordi det var viktig for oss å velge riktig. Anonymkode: 94882...db0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #8 Del Skrevet 9. mars Takk for svar. Som regel vil det ikke være nødvendig å være alene en hel arbeidsdag, og i alle fall ikke før den er stor nok. Foreldrene mine er aktive pensjonister og glad i hunder (Har hatt hund tidligere). Jeg kan også leie hundepasser, eller spørre en nabo de dagene jeg ikke kan ha hjemmekontor. Enkelte uker kan jeg ta hjemmekontor hele uken selv også, bare ikke fast. Men det må etter hvert bli mulig å være hjemme i skoletiden til min datter. Jeg får tenke gjennom om dette faktisk kan gå opp. Anonymkode: e0ca3...0fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #9 Del Skrevet 9. mars Erfaring synes jeg at whippeter kan bli mer stresset av det. Mine vil være med meg på do, så de står å piper på utsiden av badet. Men hvis jeg tar på meg skoa, jakke og sier at jeg er snart tilbake. Går dem å legger seg igjen. De er veldig knyttet til eierne sine, og vil være med overalt. Ville heller ha øvd med å bare gå i et annet rom når de sover etc. Det er en mer naturlig tilvenning. Du er jo i huset når dem våkner, altså ikke plutselig borte. Anonymkode: 4f5bd...e3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #10 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei, Vi har tenkt lenge på at vi ønsker oss hund, og står på liste for en whippet valp som er leveringsklar til sommeren. Jeg kjenner jeg er veldig nervøs, for selv om vi har hele sommeren foran oss, og mine foreldre bor i nabohuset, må jo valpen på ett eller annet tidspunkt være alene. Jeg har hjemmekontor to dager i uken, og datteren min er på skolen fra ca. 08.15 - mellom 13.00- 14.15 litt avhengig av dag. Når kan en valp, med god trening, være alene i det tidsrommet? Som regel vil jo mine foreldre kunne stikke innom, men de er av og til på hytten, eller bortreist, så kan ikke belage meg på at det alltid går. Spørsmålet mitt er egentlig , med alt jeg leser, hvordan i all verden hund, og valp går opp med en familie som har voksne i full stilling? Anonymkode: e0ca3...0fe Å ha kjæledyr er ingen menneskerett og passer det ikke inn i hverdagen per nå venter man til de passer inn. Anonymkode: 3ae00...542 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #11 Del Skrevet 10. mars Det er veldig individavhengig hvor lang tid alene hjemme-treningen tar. Har selv to hunder, den voksne har fra dag 1 hatt null problemer med å være alene. Valpen på snart 13 uker har nå vært alene i max 10 minutter, til tross for at vi har trent hver dag, og gjort «alt riktig». Har hatt valpen like lenge som en sommerferie vanligvis varer, og han kunne såklart ikke vært alene en hel skoledag enda. Utfordringen er at man aner jo ikke hva man får før man har fått valpen og man _må_ ha en eller annen plan for ganske mange måneder fram i tid. Anonymkode: f7a7f...dc3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #12 Del Skrevet 10. mars Jeg har hund alene, med separasjonsangst Min løsning er noe hjemmekontor, noe hundebarnehage. Og så har jeg heldigvis en som fint kan være med i bilen, så da får han være med der når det trengs. For min del hadde jeg en relativt normal valp, men det gikk sakte fremover med hjemme alene-treninga. Jeg hørte derfor på de som sa at det bare var å la ham "hyle fra seg", så kom det til å gå over. Etter det har jeg hatt hund med separasjonsangst ... Vi har kommet et stykke på vei med treninga, men jeg vil nok anbefale å ta den tida det trenger og ha en plan iallfall opp til seks måneder der dere tar det rolig og trener gradvis. Hvis valpen aldri får noen vonde erfaringer med å være alene lenger enn den takler, vil det ofte gå raskere, og ting som skjer når de er alene hjemme, vil ofte da ikke sette dere langt tilbake i treninga. (Da tenker jeg nabo som pusser opp, plutselige smell, fryktelig tordenvær). Min har for øvrig ikke noe problem med at jeg går på do med døra lukket, eller at jeg sitter på hjemmekontor med døra lukket. Da vet han hvor jeg har, og kan slappe av på utsiden. Det er det å forsvinne ut utgangsdøra og ut i den store verden som er problemet hans. Så alle hunder er forskjellig. Hvis du opplever problemer, ville jeg tatt kontakt med en spesialist på denne type problemer. Jo tidligere man får hjelp, til lettere er det å unngå så alvorlige problemer som det min fikk. Anonymkode: 667a5...a84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå