Gå til innhold

Hva hadde du svart hvis noen sa dette til deg på butikken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Tnåå, så koselig at sykehjemmet har kapasitet til å ta de demente med på butikken, skal jeg hjelpe deg å lete etter pleierne dine?"

Anonymkode: 97ac9...580

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde vel svart:

Jeg er feit. Du er stygg og dum. Jeg kan slanke meg.

Anonymkode: b8f2a...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mens du fylte oppi smågodt i en pose på matbutikken. "Trenger du virkelig å spise det der, sånn som du ser ut?" 

Minner meg om min hendelse for 10 år siden.

Skulle kjøpe meg en ostebaggis og en Fanta til lunsj, og stod i kø i kassa på Rimi. Da kom det en vittig-per bort mot meg, så på meg og sa: "tror du burde kjøpe deg en salat og litt vann heller", før han dro i gang en skrattlatter. Et par i køen lo med han.

Det er det mest ydmykende jeg noensinne har vært borti. Stivnet helt, klarte ikke si noe. Klarte ikke reagere eller noe. Var som å bli stiv av skrekk. Jeg kjenner enda suget i magen som jeg kjente på da bare av å tenke på det nå.

Jeg betalte og dro derifra i skam. Når jeg kom på jobb kastet jeg både baguetten og brusen, og spiste ikke noe den dagen. Hadde fysisk ikke lyst på noe.

Det var så traumatisk for meg at jeg fant ut at det ville jeg aldri oppleve igjen. Så jeg begynte å spise mindre og mer bevisst, samt løpe. Med den vonde opplevelsen av denne skrekkelige fyren i frontallappen overalt. 

1,5 år etterpå hadde jeg gått ned 45 kg, før jeg stoppet opp på en perfekt BMI på 22. Har holdt meg der siden. 

En skrekkelig fatshaming av fyren. Jeg HATER han for det. Og jeg vet hvem han er. Jeg kommer aldri til å tilgi han. Men sant skal sies så var det han som fikk meg til å gå ned 45 kg...

Anonymkode: 1f9e3...fe2

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skulle kjøpe meg en ostebaggis og en Fanta til lunsj, og stod i kø i kassa på Rimi. Da kom det en vittig-per bort mot meg, så på meg og sa: "tror du burde kjøpe deg en salat og litt vann heller", før han dro i gang en skrattlatter. Et par i køen lo med han.

Det er det mest ydmykende jeg noensinne har vært borti. Stivnet helt, klarte ikke si noe. Klarte ikke reagere eller noe. Var som å bli stiv av skrekk. Jeg kjenner enda suget i magen som jeg kjente på da bare av å tenke på det nå.

Jeg betalte og dro derifra i skam. Når jeg kom på jobb kastet jeg både baguetten og brusen, og spiste ikke noe den dagen. Hadde fysisk ikke lyst på noe.

Det var så traumatisk for meg at jeg fant ut at det ville jeg aldri oppleve igjen. Så jeg begynte å spise mindre og mer bevisst, samt løpe. Med den vonde opplevelsen av denne skrekkelige fyren i frontallappen overalt. 

1,5 år etterpå hadde jeg gått ned 45 kg, før jeg stoppet opp på en perfekt BMI på 22. Har holdt meg der siden. 

En skrekkelig fatshaming av fyren. Jeg HATER han for det. Og jeg vet hvem han er. Jeg kommer aldri til å tilgi han. Men sant skal sies så var det han som fikk meg til å gå ned 45 kg...

Så... med andre ord... At du ikke klarte å reagere mot de som sier det forstår jeg godt. Jeg er en rappkjefta person selv, men i den situasjonen så ble jeg respons skyldig. 

Slike mennesker burde vært sendt til Bjørnøya og fått bodd i et skur alene der. Slik oppførsel er så inhumant og jævlig at de burde ikke gi fri blant folk. 

Så hva skal du gjøre? Du må distansere deg. Jeg klarte det ikke, men jeg anbefaler deg ikke å "ta personen med deg mentalt" i livet. Det er vanskeligere sagt enn gjort, for det er traumatisk, men likevel. 

Utover det har du ingenting å være lei deg for. Du har strengt tatt ikke gjort NOE galt. Du er et offer! 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Tnåå, så koselig at sykehjemmet har kapasitet til å ta de demente med på butikken, skal jeg hjelpe deg å lete etter pleierne dine?"

Anonymkode: 97ac9...580

Elsket dette 😂🤩

Anonymkode: 97e55...e2f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Flott at noen faktisk tok dette opp....

Jeg har vært dørvakt i en årrekke på det lille stedet jeg bor (Porsgrunnn), og har egentlig tenkt det samme. Vi som er dørvakter har jo en en eneste jobb, og det er å plukke ut folk som er "For fulle"....Vi burde egentlig også få mandat til å plukke ut folk folk som er for "feite"...."Sorry, det ser ut som om du har fått alt for mye å spise", du må dra hjem igjen...Men det er liksom ikke lov....Forstå det, den som kan....

Anonymkode: fc168...206

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vært dørvakt i en årrekke på det lille stedet jeg bor (Porsgrunnn), og har egentlig tenkt det samme. Vi som er dørvakter har jo en en eneste jobb, og det er å plukke ut folk som er "For fulle"....Vi burde egentlig også få mandat til å plukke ut folk folk som er for "feite"...."Sorry, det ser ut som om du har fått alt for mye å spise", du må dra hjem igjen...Men det er liksom ikke lov....Forstå det, den som kan....

Du må være den tøffeste dørvakta i Norge. 

Tror du.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er synd at så mange tenker at de nok ikke ville klart å svare, bare hadde ignorert det, osv. Men jeg tror nok det er veldig vanlig! Jeg ble tidlig lært opp til å tørre å si ifra om ting og å bruke stemmen min av mine foreldre og det er jeg så takknemlig for.

Jeg synes også situasjoner som dette er fryktelig ubehagelige, men med mindre jeg har en fryktelig dårlig dag vil jeg alltid «ta meg bryet» med å si tydelig fra hva jeg mener. I dette tilfellet hadde jeg nok spurt denne gubben hvorfor i all verden han synes det er greit å komme med en sånn kommentar til en vilt fremmed på butikken. Eier du ikke skam, liksom. Jeg hadde sikkert også bedt han om å passe på seg selv, som du sa.

Ofte synes jeg det beste å gjøre mot sånne folk er å spørre de ut skikkelig om hva de egentlig tenker, ikke la de slippe unna, bare male på, så det blir ordentlig ubehagelig og pinlig for dem. I håp om at de kan få seg en lærepenge og holde spydighetene sine for seg selv neste gang😄

Anonymkode: f5d13...bfc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er synd at så mange tenker at de nok ikke ville klart å svare, bare hadde ignorert det, osv. Men jeg tror nok det er veldig vanlig! Jeg ble tidlig lært opp til å tørre å si ifra om ting og å bruke stemmen min av mine foreldre og det er jeg så takknemlig for.

Jeg synes også situasjoner som dette er fryktelig ubehagelige, men med mindre jeg har en fryktelig dårlig dag vil jeg alltid «ta meg bryet» med å si tydelig fra hva jeg mener.

Å sitte på KG for å reflektere over det er nok mye, mye enklere enn å havne i situasjonen der og da. Du blir så tatt på senga at du mister mot og mæle. Jeg har selv opplevd det, ref et tidligere innlegg. Og jeg er direkte og rappkjefta av meg til vanlig, men i situasjonen så frøs jeg helt. Det er en av veldig få ganger jeg ikke har klart å uttrykke meg. For overtrampet er så stort, og du blir så paff, og du klarer ikke tenke deg om før situasjonen er over.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å sitte på KG for å reflektere over det er nok mye, mye enklere enn å havne i situasjonen der og da. Du blir så tatt på senga at du mister mot og mæle. Jeg har selv opplevd det, ref et tidligere innlegg. Og jeg er direkte og rappkjefta av meg til vanlig, men i situasjonen så frøs jeg helt. Det er en av veldig få ganger jeg ikke har klart å uttrykke meg. For overtrampet er så stort, og du blir så paff, og du klarer ikke tenke deg om før situasjonen er over.

Fullt klar over det, og synes selv det er pyton når man plutselig står der, har opplevd å bli stygt tilsnakket noen ganger selv. Men jeg sier fra så godt jeg klarer. Og kommer selvsagt på de mest geniale tilsvarene i timene etterpå når jeg går og ergrer meg over det hele😄

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er jo en grunn til at jobben din er å vise ut folk som er for fulle og nekte adgang til mindreårige og det er fordi om din arbeidsgiver skjenker overstadig berusede eller mindreårige, er det noe som kan få store konsekvenser for skjenkbevilgningen som er ekstremt viktig for bedriften til din arbeidsgiver.  Jobben din er ikke å være maktsjuk og bestemme ut fra føleri  og hvem du synes er deilig hvem som får lov til å være betalende kunder av din arbeidsplass. Du bekrefter jo fordommene mange har mot dørvakter - at de er dumme. Når det er sagt, tror jeg det finnes mange dørvakter som jobber på jobb, og gjør en kveld ute så trygg og hyggelig som mulig for sine kunder på en utmerket måte. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fullt klar over det, og synes selv det er pyton når man plutselig står der, har opplevd å bli stygt tilsnakket noen ganger selv. Men jeg sier fra så godt jeg klarer. Og kommer selvsagt på de mest geniale tilsvarene i timene etterpå når jeg går og ergrer meg over det hele😄

Jeg er også en som vanligvis er veldig rask på tilsvar, men som har opplevd å bli så paff at jeg ikke har fått frem et ord. Jeg tror det handler om at jeg vanligvis omgås med normalt oppegående mennesker som snakker normalt, så når noen snakker til meg på en måte som oppleves uberegnelig og utenfor normal sosial kompetanse, blir jeg usikker på om jeg burde bli redd eller synes synd på dem. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bedre med noe søtt enn ekstremt bittert".

Anonymkode: c19f3...b4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som sitter og sier dere ville svart med samme mynt tilbake er jo ikke akkurat bedre mennesker, og fortjener egentlig nesten å bli snakket slik til om dere benytter beste anledning til å snakke ned en eldre mann selv om han er uforskammet. Eldre mennesker med feks demens eller kognitiv svikt kan feks si mye de ikke tenker over. Eller det kan være folk som bare blander seg i ting de ikke har noe med. Verden er noen ganger rar og noen ganger uforståelig. Kanskje var det godt ment, kanskje ikke.

Såfremt ts valgte å ikke fremme en dialog med denne mannen, og ble stående fornærmet så inntok hun offerrollen. Istedenfor å ta eierskap over situasjonen og kommentarer om seg og sin kropp, så ble hun såret. Men hva kunne hun gjort? Jo, hun kunne satt grenser for seg selv. 

Hva med å heller ikke bry seg? Ikke legge så mye energi i det som blir sagt som er negativt og bare gå? Eller svart:

«Takk for bekymringen din, men jeg vet best hva som er best for meg»

« Takk, men er det noe spesielt du har i tankene som gjør at du synes det er greit å kommentere slikt?»

«Jeg forstår at du mener det vel, men kommentarer på vekten min er ikke noe jeg setter pris på»

«Det er ikke på sin plass å kommentere andres kropp på den måten»

Anonymkode: a0317...dc4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

men er ikke første gang jeg får stygge kommentarer fra menn, og er ekstra lei meg i dag :( 

Anonymkode: cb70a...905

Har du skrevet her inne før om nettopp det? 

Anonymkode: 3460e...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde spurt om han hadde gått seg bort fra støttekontakten sin.

Anonymkode: c9181...ce2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er å svare med noe som setter ham i dårlig lys. Typ "hvorfor har du behov for å si slike ting?"

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mens du fylte oppi smågodt i en pose på matbutikken. "Trenger du virkelig å spise det der, sånn som du ser ut?" 

Dette skjedde meg akkurat nå, og jeg bare gråter og gråter her. Har mensen og blir ekstra følsom, skulle kose meg med litt smågodt. Spiser ellers sunt og trener mye. Jeg svarte "pass på deg selv". Dette var en eldre mann, rundt 60 kanskje. Ikke akkurat noen kjekkas. 

Og dere som skal kalle meg et troll trenger ikke kommentere. Dette skjedde og jeg er lei meg. Burde jeg sagt noe mer? Og er det flere som har opplevd noe lignende? 

De fleste hadde kanskje bare lagt dette bak seg men er ikke første gang jeg får stygge kommentarer fra menn, og er ekstra lei meg i dag :( Så jeg lurer bare på om jeg er sykt teit som griner over dette og om jeg burde sagt noe mer. Masse folk og kø så jeg ville ikke lage en scene heller. 

Anonymkode: cb70a...905

Men seriøst??

Forstår godt du ble lei deg.

Har ikke ord, man må da få kose seg uten att man får kommentarer.

Makan..

Masse klemmer til deg❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere som sitter og sier dere ville svart med samme mynt tilbake er jo ikke akkurat bedre mennesker, og fortjener egentlig nesten å bli snakket slik til om dere benytter beste anledning til å snakke ned en eldre mann selv om han er uforskammet. Eldre mennesker med feks demens eller kognitiv svikt kan feks si mye de ikke tenker over. Eller det kan være folk som bare blander seg i ting de ikke har noe med. Verden er noen ganger rar og noen ganger uforståelig. Kanskje var det godt ment, kanskje ikke.

Såfremt ts valgte å ikke fremme en dialog med denne mannen, og ble stående fornærmet så inntok hun offerrollen. Istedenfor å ta eierskap over situasjonen og kommentarer om seg og sin kropp, så ble hun såret. Men hva kunne hun gjort? Jo, hun kunne satt grenser for seg selv. 

Hva med å heller ikke bry seg? Ikke legge så mye energi i det som blir sagt som er negativt og bare gå? Eller svart:

«Takk for bekymringen din, men jeg vet best hva som er best for meg»

« Takk, men er det noe spesielt du har i tankene som gjør at du synes det er greit å kommentere slikt?»

«Jeg forstår at du mener det vel, men kommentarer på vekten min er ikke noe jeg setter pris på»

«Det er ikke på sin plass å kommentere andres kropp på den måten»

Anonymkode: a0317...dc4

Så man skal godta at folk er frekke som faen og stryke de med hårene? Latterlig!

TS tok ikke offerrollen men ble satt ut av en usedvanlig frekk kommentarer! 

Det er absolutt ingenting å takke for som du nærmest mener TS skal i de latterlige "legge seg langflat, selv om man har blitt fornærmet på det groveste" motsvarene dine! 

Anonymkode: ea87f...77d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...