Gå til innhold

Hårvask


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, kanskje litt teit men hvor ofte vasker dere som trener håret?
Fikk for en god stund siden med meg mye om at folk generelt vasker håret "for mye", eller det var en trend på tiktok eller noe om å passe på å ikke vaske håret for ofte. Før vasket jeg håret hver eneste dag, iblant annenhver dag, nå er det fort at jeg prøver så godt jeg kan å "utsette" hårvask - da jeg har fått for meg at det er bra?

Er det noen som faktisk kan noe om det? Har nordisk, fint og rett hår. Hvordan finner balansen mellom for ofte og for sjeldent? Trener mye/hver dag, men pleier å takle håret fint når det er fett ved å sette det i hesthale eller flette osv. Er det virkelig så veldig "bra" for håret med minst mulig vask? Eller er det bare å vaske annenhver dag for å "alltid" kunne gå med håret ned? 

Anonymkode: 34a2c...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener ikke, men hadde jeg trent hadde jeg måtte vaske like ofte som vanlig, nemlig hver dag. 

Det er bra for håret at du ikke vasker det for ofte, det er helt sant. Men, det avhenger også av hvordan håret og hodebunn reagerer. Jeg har svært fett hår, og har mange ganger prøvd å trene det opp til å bli mindre fett ved å la det gå lenge mellom hårvask. Dette resulterer først og fremst i stygt hår (det ser vått ut fordi det er så fett), hodebunn som blir sår, klør og flasser. Jeg må vaske håret daglig. 

Kan du gå 2-3 dager uten å vaske håret, gjør det. Kan du ikke gå 1 dag uten å vaske håret, så bare vask det. 

Anonymkode: 674ec...21e

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått rundt i 12 år nå for å "venne håret til færre hårvasker". Venter ennå på resultat. 

Anonymkode: a2ce4...0ec

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man ikke bør vaske håret hver 3. dag. Jeg har også hørt at jo lenger man går uten å vaske, jo bedre er det.
Nå har jeg tilfeldigvis også vært mye syk de siste årene, og dermed ikke klart å vaske håret like ofte som før (før vasket jeg det hver dag), men merker ikke noe forskjell egentlig. Kanskje det er noe frisørene sier for å forsvare at man skal kjøpe dyrere sjampo eller noe. Haha. :P Tipper det er både individuelt og varierer, som alt annet. 

Min "teori" er at det går helt fint å vaske håret hver dag, og det går også fint å vaske det sjeldnere.
Gjør det man er komfortabel med, tenker jeg!

Anonymkode: daa75...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til dette er at vått hår tåler mindre. Knir du med håndukeb,  grer vått hår osv vil det få mer slitasje.  Gjør du dette ofte blir det mer slitt. 

De som vasker ofte varmebehandler ofte mer. Det gir slitasje.  

Men om du ofte går med stram hestehale eller topp grunnet fett får gir dette mye slitasje også. 

 

Gjør det du trives med som passer deg og ditt hår. 

Selv får jeg sår hodebunn av hyppig vask. 

Anonymkode: b5d76...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener hver dag og vasker håret hver dag. Svetter mye i hodebunnen så jeg «må» vaske det. Føler ikke håret mitt er spesielt tørt eller slitt av hårvask. Lufttørker og føner 50/50, kommer an på hvor kaldt det er ute(trener om morgenen før jobb). Bruker hårolje i tuppene.

Anonymkode: 457d4...50b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...