Gå til innhold

Å høre at noen roper navnet ditt i det du holder på å sovne

Anbefalte innlegg

I det jeg skulle til å sovne i natt hørte jeg at en stemme ropte på meg. Denne gangen  var stemmen ukjent. Andre ganger kan det være stemmen til familie, venner, kjæreste eller ekser. En gang hørte jeg min egen stemme rope på meg selv 😂 føler meg passe gal, men hører heldigvis ikke stemmer på andre tider av døgnet 😆Noen flere som har opplevd dette innimellom? Hva skyldes det? Og har det fenomenet et navn? 

Anonymkode: 1c1fe...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør det samme ofte.

Anonymkode: 9033e...8e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har en mimic i hus?

Anonymkode: 5674a...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd.

Anonymkode: c1445...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Ja og at det banker på en dør som ikke finns. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje du har en mimic i hus?

Anonymkode: 5674a...ebe

En hva for noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja , vi kan innbille oss at vi hører sånt i det vi holder på å sovne. En advarsel fra hjernen om at vi holder på å sovne. Det henger igjen fra da vi var hulemennesker , og måtte være forberedt på inntrengere, altså rovdyr.

Anonymkode: d4146...83a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen som roper, det er bare i ditt eget hode.

Anonymkode: c0a9e...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke noen som roper, det er bare i ditt eget hode.

Anonymkode: c0a9e...27d

Ja, det er jeg klar over. Har ikke mistet all sunn fornuft heldigvis 😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja , vi kan innbille oss at vi hører sånt i det vi holder på å sovne. En advarsel fra hjernen om at vi holder på å sovne. Det henger igjen fra da vi var hulemennesker , og måtte være forberedt på inntrengere, altså rovdyr.

Anonymkode: d4146...83a

Så interessant. Fint å få en forklaring på det 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles hypnagoge hallusinasjoner. Man kan få rare sanseinntrykk i overgangen mellom søvn og våken tilstand. Det kan bli mer av det i perioder med stress, for eksempel. Ikke noe å bekymre seg for, du blir ikke gal.

Anonymkode: 651b8...19e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Jeg kan også høre musikk, og masse støy, som før i tiden når man prøvde å finne riktig stasjon på radioen.

Anonymkode: 793ef...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det kalles hypnagoge hallusinasjoner. Man kan få rare sanseinntrykk i overgangen mellom søvn og våken tilstand. Det kan bli mer av det i perioder med stress, for eksempel. Ikke noe å bekymre seg for, du blir ikke gal.

Anonymkode: 651b8...19e

Dette er forklaringen. 

Anonymkode: a54c2...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hypnagogic state kalles det på engelsk. 

Det er en del av søvnfasen. Helt normalt i det man sovner.
Du kan oppleve hallusinasjoner og fornemmelser i form av lys som blinker, beveger seg, lyder som i et høyt smell eller alarm eller navnet ditt, du kan oppleve hallusinasjoner som i å se en skygge eller person i rommet. Du kan også oppleve kroppslige fornemmelser som i å falle i sengen, fly/sveve og rykninger i en arm eller en fot. 

Jeg opplever det så å si hver natt nå og har gjort i det flere måneder. Er på grunn av en blanding av kronisk stress og depresjon. 

Er i samme gate som søvnparalyse, bortsett fra at søvnparalyse som oftest oppstår i "andre enden", altså når man våkner og ikke når man sovner men kan skje når man sovner også. Det oppstår i det man faller i søvn. I overgangen fra våkenhet til søvn rett og slett. 

Anonymkode: 476cd...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har opplevd samme for noen årsiden.

Tolkey det som at mine hjelpere hadde beskjed til meg.beskjeden kom mer klarere noen år først når jeg hørte navnet mitt. 3 år 

Anonymkode: 2ed0a...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt, men tror og håper det er noe søvn opplegg som mange sier.

Har ikke hørt stemme når jeg sovner men har ofte slike rykk som kjenner ut som jeg har falt. Har også episoder før jeg våkner som en av den største edderkoppen jeg har sett på veggen, så hopper jeg ut av senga, men innser at det må ha gått tid imellom for det er noe som ikke stemmer og den store edderkoppen var ingensteds igjen. Eller at noen er i rommet, for at så ingen er der. Veldig ekkelt. Hjernen er teit noen ganger. 

Anonymkode: 6dcb4...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...