Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig, etter og ha ventet og ventet på bedre tider i skoleverket, har jeg tatt skrittet ut. Det føles som om all verdens sorger har blitt lettet fra skuldrene mine, bare det å vite at skoleåret 24/25 ikke har noe med meg å gjøre. Jeg skal ikke ramse opp her alt som har gått feil vei i skolen, lærerne vet det allerede, og alle de som tror de vet hvordan det er å jobbe i skolen har sine feilaktige ideer om det uansett.

Nå gleder jeg meg bare til dette skoleåret er ferdig og jeg kan starte et nytt liv med bedre arbeidsvilkår, bedre lønn og best av alt: hele landet kommer ikke til å gå rundt og mene og synse noe om min jobb og mine vilkår :)

Lykke til med lærermangelen i framtiden. Denne utviklingen er villet.

• Liker 8
  • Hjerte 19
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lykke til med nye prosjekter! 

Hvor går ferden videre? 

mvh en som ønsker det samme

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Sententia skrev (19 minutter siden):

Lykke til med nye prosjekter! 

Hvor går ferden videre? 

mvh en som ønsker det samme

Seniorrådgiver i staten :) 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som skrev et likelydende innlegg som deg på fb i fjor, hun var fornøyd med å ha fått ny jobb. Stort var sjokket når hun innså at det plutselig IKKE var en uke juleferie, at sommerferien var 3 uker bestemt av arbeidsgiver og at hun ikke kunne ta hele påskeuken i Hemsedal. Nå er hun på vei tilbake til skolen.

Anonymkode: 134c7...47d

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en venninne som skrev et likelydende innlegg som deg på fb i fjor, hun var fornøyd med å ha fått ny jobb. Stort var sjokket når hun innså at det plutselig IKKE var en uke juleferie, at sommerferien var 3 uker bestemt av arbeidsgiver og at hun ikke kunne ta hele påskeuken i Hemsedal. Nå er hun på vei tilbake til skolen.

Anonymkode: 134c7...47d

Huffda, stakkars uopplyste henne 😕 

Jeg har ikke hatt mer juleferie og påskeferie osv. De "feriene" har gått til retting, skriving av rapporter, faglig oppdatering, planlegging (andre halvår i juleferien, og eksamensoppkjøring i påskeferien). I tillegg er jeg ikke født i går, så jeg vet da faktisk hvordan andre yrker er 😛 Ikke bare det, men jeg har jobbet med mye annet, blant annet på reisebyrå, som bartender og kokk. Tenk det - en lærer som faktisk vet hvordan ting fungerer utenfor skolen :D

(Ps: den nedlatende holdningen du viser gjennom ditt innlegg her, er presis det jeg gleder meg mest til å slippe).

• Liker 29
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til i ny jobb og takk for innsatsen, hilsen enda en lærer som holder et øye med ledige stillinger på arbeidsmarkedet😅 

Anonymkode: 4ff2e...976

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det samme skjer med sykepleieryrket. Gleder meg til å se staten trygle dere om å komme tilbake/forsøke å lokke naive ungdommer til å velge disse yrkene 🤣 Lykke til…

- sosionom 

Anonymkode: 5457c...5d9

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva var det verste med å jobbe i skolen?

AnonymBruker
Skrevet

Men hva med BARNA? 

Anonymkode: 3f65d...de7

Skrevet
Trinemor78 skrev (6 minutter siden):

Hva var det verste med å jobbe i skolen?

For meg er det den totale utviklingen. Jeg kan ikke si at én ting er verst. Det beste derimot, er enkelt å peke på: kontakten og samspillet med ungdommene og selve undervisningen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det samme, eller jeg informerte om at jeg har fått ny jobb og kommer til å levere oppsigelse.  (Vi er midt i en ansettelsesprosess nå, så jeg ville være grei slik at de slapp å søke etter enda flere folk nærmere sommeren). 

Ledelsens svar bare et "ok, da planlegger vi for høstens timeplan uten deg". 

Etter alt jeg har stått på i et tiår kunne de jo lirt av seg et "så trist for oss" eller noe annet hyggelig og anerkjennende. 

Så jeg kjente med hele meg at den oppsigelsen kommer jeg ikke til å angre et sekund på. 

Anonymkode: 39a34...140

• Liker 5
  • Hjerte 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Aristoteles skrev (1 time siden):

Huffda, stakkars uopplyste henne 😕 

Jeg har ikke hatt mer juleferie og påskeferie osv. De "feriene" har gått til retting, skriving av rapporter, faglig oppdatering, planlegging (andre halvår i juleferien, og eksamensoppkjøring i påskeferien). I tillegg er jeg ikke født i går, så jeg vet da faktisk hvordan andre yrker er 😛 Ikke bare det, men jeg har jobbet med mye annet, blant annet på reisebyrå, som bartender og kokk. Tenk det - en lærer som faktisk vet hvordan ting fungerer utenfor skolen :D

(Ps: den nedlatende holdningen du viser gjennom ditt innlegg her, er presis det jeg gleder meg mest til å slippe).

Yes! You go girl! Skjønner deg så forbanna godt her!

Anonymkode: e17c2...ae2

• Liker 5
Skrevet

Veldig typisk KG, og veldig typisk lærere og sykepleiere:

"Yrket mitt svarte ikke til forventningene, og nå proklamerer jeg med brask og bram at jeg forlater dette yrket for godt og hele arbeidsplassen kommer til å kollapse uten meg, fordi akkurat jeg er selve bærebjelken i hele skoleverket/helsevesenet. Nå kan dere angre!"

Lykke til i ny jobb, og du skal se at skoleverket klarer seg helt fint uten deg.

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobbet på barneskole før. Sleit ræva av meg. Atferd, hysjing, trøsting, løping fra 08:30-13:30 hver dag. Rakk ofte ikke gå på toalettet før elevene var reist for dagen. Vakter i friminutt. Aldri et stille sekund å få.

Nå er jeg lærer på yrkesfag vgs. Har mye høyere lønn, mange dager uten undervisning Ila en måned, rolig tempo, ingen atferd, bredt støtteteam av spesialpedagoger, miljøveiledere. Møtene føles nyttige, og ikke instrumentalistiske. Jeg har kommet til en ny verden og SKAL ALDRI TILBAKE.

Anonymkode: 889f7...f47

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og ps til alle som peker på retting/rapporter. Har bare praktiske prøver i yrkesfag. Dokumentering ser jeg lite til også. Skriver et par linjer om fagsamtaler på hver elev hvert halvår. 

Anonymkode: 889f7...f47

AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (2 minutter siden):

Veldig typisk KG, og veldig typisk lærere og sykepleiere:

"Yrket mitt svarte ikke til forventningene, og nå proklamerer jeg med brask og bram at jeg forlater dette yrket for godt og hele arbeidsplassen kommer til å kollapse uten meg, fordi akkurat jeg er selve bærebjelken i hele skoleverket/helsevesenet. Nå kan dere angre!"

Lykke til i ny jobb, og du skal se at skoleverket klarer seg helt fint uten deg.

Problemet er jo ikke at enkeltpersoner forsvinner, men at tusenvis av personer flykter fra disse yrkene. Så nei, skoleverket eller helsevesenet kommer ikke til å klare seg helt fint uten alle som slutter. 

Anonymkode: 45ee1...e4f

• Liker 4
  • Nyttig 16
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Problemet er jo ikke at enkeltpersoner forsvinner, men at tusenvis av personer flykter fra disse yrkene. Så nei, skoleverket eller helsevesenet kommer ikke til å klare seg helt fint uten alle som slutter. 

Anonymkode: 45ee1...e4f

Det har vært en flukt fra disse yrkene siden tidenes morgen, og stadig er det nok av nyutdannede å ta av.

Så jo, både skoleverket og helsevesenet klarer seg helt fint uten dere. Å annonsere høylytt at man slutter for å "straffe" yrket man selv har valgt er bare barnslig og patetisk.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er greit at lærere eller sykepleiere bare kan slutte i yrket sånn uten videre. Fellesskapet har brukt ganske så mange skattekroner på å subsidiere utdannelsen deres, og da må man forvente at de gir noe tilbake. Det burde vært en ordning hvor folk i disse yrkene måtte søke om å få si opp, og bare fikk lov hvis de f.eks. tar tilsvarende jobb et annet sted i landet eller har en annen veldig god grunn.

Anonymkode: 9659b...a25

AnonymBruker
Skrevet
Aristoteles skrev (2 timer siden):

Seniorrådgiver i staten :) 

Hva vil det egentlig si? Hva slags rådgiving i staten gir man?

Anonymkode: a4986...df0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes ikke det er greit at lærere eller sykepleiere bare kan slutte i yrket sånn uten videre. Fellesskapet har brukt ganske så mange skattekroner på å subsidiere utdannelsen deres, og da må man forvente at de gir noe tilbake. Det burde vært en ordning hvor folk i disse yrkene måtte søke om å få si opp, og bare fikk lov hvis de f.eks. tar tilsvarende jobb et annet sted i landet eller har en annen veldig god grunn.

Anonymkode: 9659b...a25

Gjelder det kun for lærere og sykepleier? 

• Liker 4
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...