Gå til innhold

Melde noen til barnevernet.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig bekymret over noen barn, og jeg tror jeg må henvende meg til barnevernet. Kan dette gjøres anonymt, eller blir det ikke tatt på alvor da?

Anonymkode: 582b4...b24

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er veldig bekymret over noen barn, og jeg tror jeg må henvende meg til barnevernet. Kan dette gjøres anonymt, eller blir det ikke tatt på alvor da?

Barnevernet har plikt til å følge opp alle tips. Om de er anonym eller ei. Har du uro, bør du melde. Er det ingenting - ikkeno som er bedre enn det. Men enn om det skulle være noe og ingen tør si ifra?

Anonymkode: 81df6...642

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnevernet har plikt til å følge opp alle tips. Om de er anonym eller ei. Har du uro, bør du melde. Er det ingenting - ikkeno som er bedre enn det. Men enn om det skulle være noe og ingen tør si ifra?

Nei jeg skal si ifra, men jeg er redd or at jeg mister kontakten med dem da. Gjør jo det garantert, og det er en høy pris. Men om de ikke tar meg seriøst som anonym så må jeg jo gjøre det sånn.

Skrevet

Anonym går bra:)

AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint å melde anonymt! Barneverntjenesten har en særskilt plikt til å utøve varsomhet om meldingene er anonyme men det skal ikke du bry deg om. Bare skriv så konkret som mulig hva du er bekymret for, gjerne med eksempler. Det kan ha en høy pris å melde, men husk at prisen for barnet du er bekymret for mest sannsynlig er mye høyere om du lar være. 

Anonymkode: e9bd4...ba2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De tar også anonyme henvendelser seriøst, og har undersøkelsesplikt om de får melding, uansett om det er anonymt eller ikke. 

Jeg meldte ved et tilfelle fra uten at jeg meldte anonymt, og da registrerte de likevel meldingen som anonym melding, fordi det var enkelt for dem å ta tak i saken uten videre dialog med meg, og fordi jeg hadde mange av opplysningene via mitt barn, som de ville verne fra å bli innblandet. Jeg fikk da ingen tilbakemelding videre i forhold til at de hadde tatt tak i dette, det var den store forskjellen, men det var ikke viktig for meg. Jeg vet likevel at de fulgte opp og at barnet fikk hjelp. 

Anonymkode: e6588...d59

Skrevet

Det går helt fint an å melde anonymt. Jeg har selv meldt bekymringsmelding til barnevernet anonymt. Mitt barn var vitne til at venninnen ble utsatt for en del vold. Venninnen hadde også søsken som ble utsatt for vold. De gikk i samme klasse. Etter alt barnet mitt fortalte meg, så så jeg det som det eneste riktige å kontakte barnevernet. 

Jeg fikk vite hva som skjedde med venninnen og søsknene via barnet mitt, da venninnen og søsknene ikke ble tatt ut av skolen/klassen som barnet mitt gikk på/i. Barna ble tatt ut av hjemmet, plassert i fosterhjem og ble til slutt adoptert av andre. Så sånt sett så endte det jo bra for disse barna som til slutt ble tatt ut av et hjem med voldelige foreldre.

Så hvis du er bekymret for et barn, så si ifra. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor anonymt? Foreldrene får vite hvem som har meldt uansett, for bv forteller hvem som har meldt. 

Anonymkode: 5f630...271

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Vi har ikke plikt til å følge opp alle tips/meldinger. Alt skal vurderes i en meldingsgjennomgang. Men ikke alle innkomne meldinger blir fulgt videre opp med undersøkelse 

§ 2-1.Barnevernstjenestens gjennomgang av bekymringsmeldinger

Barnevernstjenesten skal gjennomgå innkomne bekymringsmeldinger snarest, og senest innen en uke etter at de er mottatt. Barnevernstjenesten skal vurdere om en bekymringsmelding skal følges opp med en undersøkelse etter § 2-2. Barnevernstjenesten skal vurdere om en bekymringsmelding krever umiddelbar oppfølging.

Dersom barnevernstjenesten henlegger en bekymringsmelding uten undersøkelse, skal den begrunne henleggelsen skriftlig. Begrunnelsen skal inneholde faglige vurderinger. Henleggelse av åpenbart grunnløse bekymringsmeldinger trenger ikke å begrunnes.

Anonymkode: bc715...865

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor anonymt? Foreldrene får vite hvem som har meldt uansett, for bv forteller hvem som har meldt. 

Det er ikke alltid vi vet hvem som melder. Er ikke alle som signerer med navn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det som gjør deg bekymret der da?

Anonymkode: fefbb...c2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De tar også anonyme henvendelser seriøst, og har undersøkelsesplikt om de får melding, uansett om det er anonymt eller ikke. 

Jeg meldte ved et tilfelle fra uten at jeg meldte anonymt, og da registrerte de likevel meldingen som anonym melding, fordi det var enkelt for dem å ta tak i saken uten videre dialog med meg, og fordi jeg hadde mange av opplysningene via mitt barn, som de ville verne fra å bli innblandet. Jeg fikk da ingen tilbakemelding videre i forhold til at de hadde tatt tak i dette, det var den store forskjellen, men det var ikke viktig for meg. Jeg vet likevel at de fulgte opp og at barnet fikk hjelp. 

Anonymkode: e6588...d59

Om du ikke er anonym får du likevel ikke innsikt eller vite noe om hva som skjer I saken. 

Det skulle tatt seg ut on jeg fikk tilbakemeldinger fra bv på hva de velger å gjøre med naboungen feks. Det har jeg ingenting med, selvom det var jeg som meldte. 

Anonymkode: cccc1...e07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er det som gjør deg bekymret der da?

Hei, ts her ☺️

Skitne barn, skittent hus og ting barna har sagt selv, som at faren drikker og at det ene barnet som er jente blir truet med at om hun ikke får gode karakterer så sender foreldrene henne tilbake til Iran for å bli kone i stedet. Barna sier de blir straffet med at de ikke får mat og at de blir slått om de gjør noe galt, men "bare litt". Mye av dette er ting de har sagt, ikke noe jeg har sett med egne øyne. Men jeg tror dem. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke alltid vi vet hvem som melder. Er ikke alle som signerer med navn. 

Jeg tror innholdet med detaljer i meldingen vil bli vist. Derfor er det viktig å skrive så anonymt man kan for å unngå å bli identifisert. 

Anonymkode: 453f6...914

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Snart er det ramadan og da blir alt mye verre, i følge barna.

AnonymBruker
Skrevet

Hei, ts her ☺️

Skitne barn, skittent hus og ting barna har sagt selv, som at faren drikker og at det ene barnet som er jente blir truet med at om hun ikke får gode karakterer så sender foreldrene henne tilbake til Iran for å bli kone i stedet. Barna sier de blir straffet med at de ikke får mat og at de blir slått om de gjør noe galt, men "bare litt". Mye av dette er ting de har sagt, ikke noe jeg har sett med egne øyne. Men jeg tror dem. 

Jeg tror dette er normalt i enkelte land men her er det ikke ålright så jeg tenker at det kan være greit å få BV på saken da. Å true barn er forbudt det er en form for vold. Å straffe barn er heller ikke lovlig. Alkohol er heller ikke akseptabelt. Så jeg synes dette høres ut som en god nok grunn til å få de på saken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Noe nytt de har begynt med? 
Før fikk en ikke vite hvem som hadde meldt, om det ikke ble rettssak. 

Anonymkode: 4f965...743

AnonymBruker
Skrevet

Noe nytt de har begynt med? 
Før fikk en ikke vite hvem som hadde meldt, om det ikke ble rettssak. 

Anonymkode: 4f965...743

Aner ikke men man har rett på å få vite.

Venninne ble meldt falskt som hevn og fikk vite hvem det kom fra. Vedkommende som meldte er nå «upålitelig» . 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Om man skriver et brev uten å signere så kan de jo ikke finne ut av hvem som skrev brevet! Jeg har meldt en nær familie anonymt til barnevernet via et brev uten å skrive hvem jeg var, det brevet ble tatt virkelig på alvor, men de har ikke funnet ut hvem det er! Familien har mistanker om hvem det kan være, men de er ikke rettet mot meg!

Anonymkode: 8d041...271

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Aner ikke men man har rett på å få vite.

Venninne ble meldt falskt som hevn og fikk vite hvem det kom fra. Vedkommende som meldte er nå «upålitelig» . 

Men da var det jo ikke en anonym bekymringsmelding.

Anonymkode: 8d041...271

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...