Gå til innhold

Er denne frokosten godt sammensatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Melka inneholder mindre proteiner og samme fettprosent som yoghurten, så hvorfor foreslår du det istedet? Topper jo allerede med nøtter (og banan). 

Og tilsetter såklart ikke egg/kjøtt til en yoghurtrett som noen andre har foreslått…

Ts

Anonymkode: fa535...82c

Jeg foreslår å tilsette melk i tillegg til yoghurt. Det øker proteininnholdet. Yoghurten vil gjøre grøten mer kremete og tiltalende å spise også. 

Men hva spiser du ellers? Skal man se kun på den frokosten du beskriver så er det ekstremt lite mat og det er knapt næring i det. Lite energi å gå på, lite proteiner med tanke på at du har høyt aktivitetsnivå. Spiser du mat med mye proteiner, fett og karbohydrater i løpet av dagen ellers? Har full forståelse for at en "stor" frokost ikke er innafor, men det blir altfor lite om du spiser lite ellers i løpet av dagen også. 

Anonymkode: 20ca3...de2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg foreslår å tilsette melk i tillegg til yoghurt. Det øker proteininnholdet. Yoghurten vil gjøre grøten mer kremete og tiltalende å spise også. 

Men hva spiser du ellers? Skal man se kun på den frokosten du beskriver så er det ekstremt lite mat og det er knapt næring i det. Lite energi å gå på, lite proteiner med tanke på at du har høyt aktivitetsnivå. Spiser du mat med mye proteiner, fett og karbohydrater i løpet av dagen ellers? Har full forståelse for at en "stor" frokost ikke er innafor, men det blir altfor lite om du spiser lite ellers i løpet av dagen også. 

Forstår fortsatt ikke hvordan å spe på med noe med mindre proteiner og samme fettprosent gjør retten mer riktig fordelt (kan jo bare tilsette litt mer yoghurt om så). Det er ikke for lite totalt sett når jeg som sagt er normalvektig, holder også vekten stabil. Spiser stor porsjon middag og som regel et måltid til også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde blitt skrubbsulten, men det kommer jo litt ann på hva du spiser senere på dagen. 

Jeg trenger mye proteiner og fett, pleier å legge meg på 20-30 g proteiner pr. måltid. Men kan nevne at frokost og lunsj er ett hovedmåltid slått sammen. Jeg preferer færre større måltid kontra mange små, men dette er jo veldig individuelt. Typisk: 

Eggerøre (3 egg med litt ost eller cottage chesse + litt melk) 

1 grov brødskive med meierismør, baker brødene selv og bruker mye korn og frø. 

Litt grønt til: gjerne avokado, tomater, agurk etc. Alt ettersom hva jeg finner i kjøleskapet. 

Litt bacon viss jeg har tid. 

Ett glass melk. 

Anonymkode: 38462...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var et måltid for en mus! 2 spiseskjeer havregryn???? Hva lever du av ellers?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (Akkurat nå):

Det der var et måltid for en mus! 2 spiseskjeer havregryn???? Hva lever du av ellers?

Haha, med en stk banan blir det en full liten frokostskål. Men uansett ikke det jeg lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 12.13):

Protein/karbo/fett.

1 banan (ikke overmoden), 3 ss naturell yoghurt, 2 ss havregryn, 1 ss valnøtter og 1 ss chiafrø.

Aktiv livsstil.

Balansert og proteinrik frokost:

5 sp havregryn/ 1sp chiafrø, 1sp knuste linfrø, 1sp sesamfrø, 1-2 ts gresskarkjerner

1 stor sp økologisk peanøttsmør

En håndfull blåbær, bjørnebær,rips og bringebær strøs på  grøten

Kanel 

Litt honning

Mye sunt fett, fiber, proteiner og trege karbohydrater.

Anonymkode: 542c1...7b3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Balansert og proteinrik frokost:

5 sp havregryn/ 1sp chiafrø, 1sp knuste linfrø, 1sp sesamfrø, 1-2 ts gresskarkjerner

1 stor sp økologisk peanøttsmør

En håndfull blåbær, bjørnebær,rips og bringebær strøs på  grøten

Kanel 

Litt honning

Mye sunt fett, fiber, proteiner og trege karbohydrater.

Du kan også legge til 1-2 sp cottage cheese på grøten sammen med det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Melka inneholder mindre proteiner og samme fettprosent som yoghurten, så hvorfor foreslår du det istedet? Topper jo allerede med nøtter (og banan). 

Og tilsetter såklart ikke egg/kjøtt til en yoghurtrett som noen andre har foreslått…

Ts

Jeg spiser som regel 1-2 kokte egg ved siden av en yoghurt/grøtrett. Så helt rart er det ikke nødvendigvis. 
Du spiser 2-3 måltider daglig? 
Blir alltid litt skeptisk når noen spør så detaljerte spørsmål om så lite mat. Vil du ha bekreftelse på hvor lite det er?

Anonymkode: 4eaaf...927

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg spiser som regel 1-2 kokte egg ved siden av en yoghurt/grøtrett. Så helt rart er det ikke nødvendigvis. 
Du spiser 2-3 måltider daglig? 
Blir alltid litt skeptisk når noen spør så detaljerte spørsmål om så lite mat. Vil du ha bekreftelse på hvor lite det er?

Anonymkode: 4eaaf...927

Nei, ønsker råd om den er godt sammensatt med tanken på karbo/protein/fett fordi jeg ikke vet hvordan/hvor jeg regner dette og spiser det nesten daglig (i motsetning til andre måltider jeg varierer mye).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det høres ut som en veldig god frokost. Jeg ville hatt litt blåbær og bringebær oppi i tillegg.

Anonymkode: 70ea7...22e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 12.13):

Protein/karbo/fett.

1 banan (ikke overmoden), 3 ss naturell yoghurt, 2 ss havregryn, 1 ss valnøtter og 1 ss chiafrø.

Aktiv livsstil.

Kjør protein Shake med 2 scoope og litt peanøttsmør i havregrynen, så er det samme jeg spiser nesten hver dag, men jeg skal ha bygge mat da🦵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, ønsker råd om den er godt sammensatt med tanken på karbo/protein/fett fordi jeg ikke vet hvordan/hvor jeg regner dette og spiser det nesten daglig (i motsetning til andre måltider jeg varierer mye).

Legg inn i Lifesum så ser du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Forstår fortsatt ikke hvordan å spe på med noe med mindre proteiner og samme fettprosent gjør retten mer riktig fordelt (kan jo bare tilsette litt mer yoghurt om så). Det er ikke for lite totalt sett når jeg som sagt er normalvektig, holder også vekten stabil. Spiser stor porsjon middag og som regel et måltid til også.

Så fokuset er på at du skal ha likt mellom protein, fett og karbohydrater? F.eks 10 g protein, 10 g karbohydrater og 10 g fett? Som noen her skrev, legg inn i lifesum. 

Jeg foreslo å spe med melk slik at du fikk MER proteiner pga din aktive livsstil, men jeg overså at du skal ha "lik fordeling" (hva nå enn det betyr) så tenker at dette kan du jo sjekke selv i apper hvor du legger inn ingrediensene med innhold. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mye sunnere frokost enn jeg er oppvokst på da!

Anonymkode: bed2e...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 15.50):

Med hva da f.eks? Ønsker ikke bytte ut yoghurten.

Er normalvektig (20.2 i BMI), så spiser ikke for lite totalt sett.

Ts

Du kan spise gresk yoghurt med 10% fett (ikke Synnøve eller Tine sin, den med10% fett). Så får du mer næring i lunchen, mer protein og fett. 

blir du mett av denne frokosten?

Anonymkode: 34787...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig mye rask karbo i den bananen da, så jeg ville nok byttet den ut med noe annet.

Anonymkode: c2cde...64c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er egentlig ganske meningsløst å se på ett måltid isolert sett, da det er totalen som betyr noe. Men for egen del, så ville det vært for lite protein og fett, og generelt sett for lite mat. Jeg hadde vært sulten kort tid etter dette måltidet. Hvordan føler du deg? Hvir lenge er du mett etter måltidet?

Anonymkode: 5c89b...c75

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2024 den 22.31):

Ser ut som frokostene man spiste på 90-tallet, da alle var livredde for fett, og alle prøvde å sulte seg så tynne som mulig. Hvor er proteinene og fettet i denne frokosten? Hvorfor bare 3 ss yoghurt?? Hvorfor så mange karbohydrater? Jeg hadde vært sulten igjen etter 1 time, med en slik frokost....

Anonymkode: d62c1...376

Herregud. Proteinene og fettet er i yoghurten, havregrynene, valnøttene og chiafrøene - dvs det er proteiner og fett i nesten hver eneste ingrediens i dette måltidet.

Anonymkode: b015d...286

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Herregud. Proteinene og fettet er i yoghurten, havregrynene, valnøttene og chiafrøene - dvs det er proteiner og fett i nesten hver eneste ingrediens i dette måltidet.

Med de bittesmå mengdene TS skisserer er protein- og fettinnholdet i denne frokosten mer eller mindre inteteksisterende. Protein fra chiafrø og valnøtter er ikke fullverdige for en menneskekropp.

Dette er slik spiseforstyrrede "helse"-/slankeavhengige spiser.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Med de bittesmå mengdene TS skisserer er protein- og fettinnholdet i denne frokosten mer eller mindre inteteksisterende. Protein fra chiafrø og valnøtter er ikke fullverdige for en menneskekropp.

Dette er slik spiseforstyrrede "helse"-/slankeavhengige spiser.

Det er vesentlig mer enn alle som ikke spiser frokost 🤷🏻‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...