Gå til innhold

Hvordan «tvinge» en hyperaktiv valp til å sove mer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår fem måneder gamle valp sover altfor lite, noe som resulterer i bare tøys og tull hele dagen. Hun sover fra ca 22 til kl 5, dvs 7 timer, noe som er typ 11 timer for lite.

Hun er rett og slett ikke interessert i å sove. Hun har en rolig plass hun kan være i fred, men der vil hun ikke være. Hun følger etter meg eller mannen konstant, biter, tuller, leker. Legger vi henne i senga si, kommer hun ruslende til oss like etter. Vi har ikke bur, da vi ikke ønsker å låse henne inne, for hun er ekstremt var på slikt. Vi er rimelig sikre på at det vil gjøre ting bare enda kjipere for henne. 

Så hvordan overbevise henne om at hun må sove mer?

Anonymkode: a5e88...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere må sette dere inn i hva som kreves/forventes av å ha en valp. Snakk m/oppdretter♥️🐶

Endret av Rødstrupa
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil bruke bur (noe jeg egentlig er enig i, men jeg har allikevel brukt det når jeg har hatt valp), kan du vurdere å feste henne i bånd inne da? Da finner hun kanskje roen på en annen måte hvis hun vet hun ikke kan gå noe sted... Feste båndet rundt et bordbein eller andre ting som passer etter hundens størrelse....

Anonymkode: 932cf...4bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (Akkurat nå):

Dere må sette dere inn i hva som kreves/forventes av å ha en valp. Snakk m/oppdretter♥️🐶

Hva er det for et svar? Du antyder at vi ikke har satt oss inn i hva som kreves? 🙄

Vi har snakket med oppdretter som svarte at noen valper er bare sånn. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke vil bruke bur (noe jeg egentlig er enig i, men jeg har allikevel brukt det når jeg har hatt valp), kan du vurdere å feste henne i bånd inne da? Da finner hun kanskje roen på en annen måte hvis hun vet hun ikke kan gå noe sted... Feste båndet rundt et bordbein eller andre ting som passer etter hundens størrelse....

Bånd er forsøkt. Hun ligger bare og tygger på det, piper og bjeffer. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har valpen tilgang til alle rom når det ska slappe av. Vet mange hunder reagerer hvis de får for stor plass å boltre på/passe på. 

Vi har altid brukt bur. Som vi i begynnelsen lukket døra etter lufte tur og mat og der roet de seg raskt. Nå står burdøra åpen hele døgnet og når de vil være i fred går de å legger seg i buret. Og de velger selv å sove i buret om natta enda de har tepper og putter i stua de og kan ligge på.

Men én må og tenke på at valpen har vært vandt til å gå med mor og søsken, så er jo vant til å gå med noen hele tiden og nå er det dere som er flokken

Anonymkode: 53e51...54d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilken rase er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken rase er dette?

Blanding 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har valpen tilgang til alle rom når det ska slappe av. Vet mange hunder reagerer hvis de får for stor plass å boltre på/passe på. 

Vi har altid brukt bur. Som vi i begynnelsen lukket døra etter lufte tur og mat og der roet de seg raskt. Nå står burdøra åpen hele døgnet og når de vil være i fred går de å legger seg i buret. Og de velger selv å sove i buret om natta enda de har tepper og putter i stua de og kan ligge på.

Men én må og tenke på at valpen har vært vandt til å gå med mor og søsken, så er jo vant til å gå med noen hele tiden og nå er det dere som er flokken

Anonymkode: 53e51...54d

Tja. Vi har et relativt stort hus med dører kun til soverom og bad. Resten er åpen løsning. Vi har stengt av trappene med barnegrind da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noe Border Collie i den. 

Anonymkode: cfc48...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 mnd er en slitsom alder, det går seg til og det blir bedre.

(PS: Min la på mange timer med søvn når hun fikk sove med meg i senga.)

Anonymkode: 590ac...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert noe Border Collie i den. 

Ja, pluss noe dalmatiner og pointer som jeg vet om…

5 mnd er en slitsom alder, det går seg til og det blir bedre.

(PS: Min la på mange timer med søvn når hun fikk sove med meg i senga.)

Det funker kun hvis jeg er i senga med henne. Skulle ønske vi kunne tilbrakt dagen der, men det går ikke. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pluss noe dalmatiner og pointer som jeg vet om…

Da trenger hun å bruke hodet mer.

Kjøp leker som du kan gjemme godbiter i. Kjøp også Kong og start søks trening allerede nå. Begynn enkelt med å gjemme bak et bordbein osv, og avanser jevnlig. Dette er gull når det er innøvd. Da kan den gjemmes vanskelig eller kastes ut i busker og ugress, og noen få søk gir en sliten og lykkelig hund.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trene på "på plass, legge seg".

Du har en valp, det er ett barn. Du kan ikke "tvinge" den til noe som helst uten å skape utrygghet.

Du må TRENE TRENE TRENE TRENE eller slit ut hunden på kvelden, kl 22 kan være litt for tidlig å legge valpen. 

Anonymkode: 3306f...3b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En Bordercollie blanding trenger stimulering. 

Agility, lange turer. 

Det er som de har uendelig energi. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har hatt en del valper i årenes løp og er tilbøyelig til å være enig med oppdretter. Noen valper "følger læreboka" og sover veldig mye. Andre, bl.a. den siste av mine, har ikke lest den boka og har nøyd med å sove om natten og spesielt når de har blitt så gamle som fem måneder. 

Som eier er da ikke annet å gjøre enn å la valpen få bruke energien sin på mer oppbyggelige ting enn å f.eks. gnage på inventaret. Ta den med ut og la den få oppleve ting. Ikke nødvendigvis gå så lang tur, men bare tasse rundt og se på hva som foregår. Man kan også legge ut spor av forskjellig slag (Starte veldig enkelt selvfølgelig og øke etter hvert) og la valpen bruke hodet. Lydighetstrening i korte økter kan man også legge inn mange ganger i løpet av dagen. Kjenner man andre med hund er det heller ikke så dumt å finne en egnet lekekamerat som man kan treffe kanskje et par ganger i uken. I det hele tatt må man regne med å måtte legge ned betydelig innsats som eier! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da trenger hun å bruke hodet mer.

Kjøp leker som du kan gjemme godbiter i. Kjøp også Kong og start søks trening allerede nå. Begynn enkelt med å gjemme bak et bordbein osv, og avanser jevnlig. Dette er gull når det er innøvd. Da kan den gjemmes vanskelig eller kastes ut i busker og ugress, og noen få søk gir en sliten og lykkelig hund.

Dette tenkte jeg og, gikk til innkjøp av kong og leker man kan fylle, og lot henne holde på. Men hun ble helt manisk. Greit nok at hun er smart og må bruke hodet, men det får hun altså. Hun må sove, ikke leke til hun går i transe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Leo skrev (16 minutter siden):

Jeg har hatt en del valper i årenes løp og er tilbøyelig til å være enig med oppdretter. Noen valper "følger læreboka" og sover veldig mye. Andre, bl.a. den siste av mine, har ikke lest den boka og har nøyd med å sove om natten og spesielt når de har blitt så gamle som fem måneder. 

Som eier er da ikke annet å gjøre enn å la valpen få bruke energien sin på mer oppbyggelige ting enn å f.eks. gnage på inventaret. Ta den med ut og la den få oppleve ting. Ikke nødvendigvis gå så lang tur, men bare tasse rundt og se på hva som foregår. Man kan også legge ut spor av forskjellig slag (Starte veldig enkelt selvfølgelig og øke etter hvert) og la valpen bruke hodet. Lydighetstrening i korte økter kan man også legge inn mange ganger i løpet av dagen. Kjenner man andre med hund er det heller ikke så dumt å finne en egnet lekekamerat som man kan treffe kanskje et par ganger i uken. I det hele tatt må man regne med å måtte legge ned betydelig innsats som eier! 

Det er gjort, men da sover hun ingenting på dagtid og blir helt spinnvill på kvelden. Vi kan ikke være ute og hause henne opp 100% av tiden heller, hun må få tid til å hvile.

De få dagene innimellom hvor hun faktisk sover, er hun så mye triveligere å ha med å gjøre, enn når hun utsettes for for mange inntrykk og for mye aktivitet. Hvis vi kjører en lang tur f.eks, og hun tvinges til å sove baki, er hun mye mer fornøyd enn de dagene hun må bli med på masse. Alle sier hun trenger stimuli, men det får hun altså nok av. Hun trenger hvile også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

En Bordercollie blanding trenger stimulering. 

Agility, lange turer. 

Det er som de har uendelig energi. 

Agility er vi blitt frarådet av både oppdretter og kursholder enn så lenge. Hun er for ung.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er gjort, men da sover hun ingenting på dagtid og blir helt spinnvill på kvelden. Vi kan ikke være ute og hause henne opp 100% av tiden heller, hun må få tid til å hvile.

De få dagene innimellom hvor hun faktisk sover, er hun så mye triveligere å ha med å gjøre, enn når hun utsettes for for mange inntrykk og for mye aktivitet. Hvis vi kjører en lang tur f.eks, og hun tvinges til å sove baki, er hun mye mer fornøyd enn de dagene hun må bli med på masse. Alle sier hun trenger stimuli, men det får hun altså nok av. Hun trenger hvile også.

Men hvis du er helt sikker på at hun trenger mer hvile og hun f.eks. roer seg når du ligger ved siden av så kan dere vel legge dere på f.eks. en madrass på gulvet hvis du ikke vil ha henne i sengen. Nei, du får ikke gjort noe annet, men det første året (Minst!) med en hund på vei fra valp til voksen er litt "unntaktstilstand". Slapper valpen godt av i bilen kan man jo bare kjøre et sted og sitte på en parkeringsplass om så er. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Agility er vi blitt frarådet av både oppdretter og kursholder enn så lenge. Hun er for ung.

De jeg kjenner som driver med agility starter lenge før valpen er fem måneder. Ingen hindre, hopp, høy fart og raske vendinger selvfølgelig, men man innfører konseptet ved å bruke hindre som ligger på bakken, leker i tunellen, slalom med veldig god avstand mellom pinnene osv. Etter hvert setter man sammen slik at det blir en "bane". Når hunden er utvokst og den "ordentlige" treningen, som involverer de potensielt belastende øvelsene kan starte, vet hunden godt hva som skal foregå og det er egentlig bare å øke vanskelighetsgraden. 

Litt det samme som at jeg trener spor med mine fra de er 10 - 12 uker. Vi starter jo ikke med å gå kilometervis i ulendt terreng! Den første innføringen innebærer kanskje litt leverpostei eller noen bloddråper i hagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det for et svar? Du antyder at vi ikke har satt oss inn i hva som kreves? 🙄

Søvn-tvang? Rareste jeg har hørt. Det er så enkelt som oppdretteren sier, valper har forskjellige behov, også når det kommer til søvn.

Tror heller jeg ville satset på trening/oppmuntring til ro.(kjede seg skal også være helt greit..)

Etter masse aktivitet selvsagt, kjør på..

Endret av PITTY
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...