Gå til innhold

Hvorfor ønsker du hjemmekontor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Årsaker til ønske om hjemmekontor:

1. Arbeidsro

2. Barna får kortere dager i barnehage uten at det går ut over min arbeidstid. 
Barnehagen er 5 min unna hjemmet og i stedet for å kjøre 30 min etter levering kan jeg være pålogget etter 5 min. 

3. Fleksibilitet ved sykdom, både egen og barns. Mannen jobber i en IA bedrift og får ta syktbarndager som timer - kan da både få jobbet og passet sykt barn samtidig, i motsetning til om han hadde krav til fysisk oppmøte. 

4. Mulighet til å få unna lett husarbeid underveis i løpet av dagen - som å sette på en maskin klær, tømme/sette på oppvaskmaskin. Tar dog ikke en halvtimes lunsjpause, men spiser foran dataen mens det jobbes.

5. I tillegg er jeg egentlig ganske asosial, men det er jo ikke noe man kan opplyse om til en potensiell arbeidsgiver 😅

Anonymkode: f894c...9b6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fleksiblitet til å jobbe når og hvor jeg vil så lenge jeg fyller de timene jeg skal er et must når jeg jeg skal bytte jobb. Noe annet er faktisk helt uaktuelt for min del.

Anonymkode: cfa51...a1d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver absolutt ikke flere timer.

Jeg er introvert, og porsjonerer ut energien min mye bedre når jeg slipper andres støy gjennom hele dagen. Å kjøre i rushen, ut døra og sitte i åpent kontorlandskap, rush hjem osv er jeg helt kaputt. Jeg kan jobbe 100% fordi jeg kan ha noen dager med hjemmekontor. Uten dette ville jeg måttet jobbe deltid.

Anonymkode: 544d2...d8c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Jeg sparer ekstremt mye tid. Fra jeg er ute av døra, til jeg sitter bak pulten min på jobb, så tar det ca. 15 minutter hver vei. 260 arbeidsdager * 15 min * 2 = 7800 min = 130 timer = 17.33 arbeidsdager. 

Altså kaster jeg bort nesten 4 arbeidsuker på bare "pendling" til / fra jobb. 

2) Jeg kan kontrollere omgivelsene mine. Støy, lys, osv.

3) Jeg kan gjøre benytte tiden min bedre under lunsj. Jeg er typen som spiser fort, type 5 min. så er lunsjen spist. De resterende 25 min kan jeg bruke på andre ting. Over 5 arbeidsdager, så utgjør dette nesten 2 timer - som jeg kunne brukt på husarbeid o.l.

4) Jeg bruker mindre egenmeldinger. Personlig sliter jeg med gikt, og noen ganger er denne akkurat ille nok til at jeg ikke klarer å reise til arbeidsplassen, men er oppegående nok til at jeg kan jobbe fra f. eks sengen. Før hjemmekontor ble en ting, så gikk disse dagene eksklusivt til å ikke gjøre en dritt hjemme, da jeg ikke hadde noen måte å utføre oppgavene på. 

Det er selvfølgelig kjekt å kunne snakke med kolleger, men det positive med hjemmekontor overveier det negative. 

Anonymkode: 9c1d0...a5e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom på en ting til: jeg slipper å fryse på jobb! Det er nesten alltid for kaldt for meg på kontoret, i alle fall på vinteren. Selv om jeg har på mye klær og til og med hansker og skjerf, og går med vinterskoene på inne. Jeg fryser lett så de 19 gradene eller hva det er på kontoret er alt for kaldt for meg selv om mannfolkene går rundt i t-skjorte. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjerne tatt hjemmekontor, men med mulighet til å møte på kontoret. Jeg hadde overhodet ikke taklet å sitte i åpent landskap og kunne konsentrert med mye mer i ro hjemme. Tatt pauser ved behov. I det hele tatt en mer fleksibel arbeidsdag som automatisk blir kortere uten reisevei, hadde vært en luksus. 

Jobber i dag i et yrke uten mulighet til å ha noe hjemmekontor, og det er svært hektisk på jobb. Null mulighet for overtid eller avspasering, så ser med sjokk og vantro, og ikke minst misunnelse på de som har en roligere hverdag som ikke sliter dem ut. Ser ikke at jeg blir gammel i dette yrket, så hadde jeg visst hva som kom av muligheter for hjemmekontor, hadde jeg valgt et helt annet yrke der det var mulig! 

Håper de som har mulighet for hjemmekontor virkelig setter pris på det! 😂

Anonymkode: 427fe...ccb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er akkurat like mye/lite effektiv på hjemmekontor som på kontoret, men med hjemmekontor kan jeg stå opp en time senere (slipper pendling) og kan ha middagen klar til barna kommer hjem fra barnehagen 16:30 (mannen min henter dem), jeg kan sette på en runde klesvask i lunsjen (som uansett er på 30 minutter, ubetalt) og når vi skal ut på noe om ettermiddagen (som er ofte, med 3 små barn) så slipper jeg å hive i meg middagen i full fart fordi jeg har 20 minutter på meg mellom jeg kommer hjem og jeg må kjøre en av ungene til turn eller korpsøvelse eller noe sånt. 

Jeg har en 8-16 jobb som ikke er "målbar" og der jeg ikke fører timer (fastlønn) men jeg diskuterer hva jeg har gjort den uka og hva som er planen neste uke med lederen min. I tillegg kan jeg uansett ikke jobbe hjemmefra hver dag, siden vi har stadige prosjektmøter der det forventes fysisk oppmøte (det gjør alt mye enklere). 

Anonymkode: 11fd8...861

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber som rekrutterer, og ser dette de siste årene nesten har blitt et "krav" i enkelte yrker, altså fra arbeidstaker.

Begrunnelsen er ofte fleksibilitet, men er det andre ting som frister deg?

Stusser også litt over dette med fleksibilitet, og får følelsen av at mange skriver flere timer enn de ellers ville gjort om de var på jobb fysisk.

Anonymkode: b9307...620

I min jobb vil jeg si tvert imot. Jeg jobber i en jobb som krever mye multitasking og at du er 100% på når du jobber på jobben. Jeg jobber på et vis med mennesker. Har en dag hjemmekontor i uka og den dagen får altfor fort unna. Jeg er aldri så effektiv som da, forsi jeg slipper stresset med å reise på jobb og tilbake. Lønsjen kan jeg ta ved siden av PC og jeg får endelig måkket unna alt som har hoper seg opp. Uten at noen avbryter meg konstant. Så jeg er totalt avhengig av denne dagen. I tillegg er fororholdene for å sitte på kontor svært dårlig tilrettelagt på jobben. Man må streve om man skal få tilgang til en ledig arbeidsstasjon og alle vet at du er der, ergo blir det 100 avbrytelser. 

Anonymkode: 9932f...356

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og i dag har jeg diaré og må løpe på do helt plutselig. 

På hjemmekontor er toalettet alltid ledig og det er 4 meter fra pulten min.

På arbeidsplassen er det ofte kø på toalettet (spesielt rundt lunsjtid) og jeg må gå 20-30 meter fra pulten min, gjennom 2 dører med kortleser, for å komme dit. 

For ikke snakke om at det er ufint å smitte andre.

Så kunne jeg ikke hatt hjemmekontor ville nok idag vært en egenmeldingsdag.

Anonymkode: 11fd8...861

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleksibilitet er avgjørende for at jeg skal takke ja til en jobb.   Jukse med timene kan man jo selv om man er fysisk på jobb om man ikke må stemple seg inn. Eller sjefen sitter ved siden av deg mesteparten av dagen.

Tillitt er helt avgjørende mellom sjef og ansatt uansett hvor man jobber.  

Nå jobber jeg sjeldent hjemme siden jeg byttet til en jobb rett bort i gaten, og har eget kontor. Men tidligere hadde jeg en del hjemmekontor fordi jeg måtte pendle til Oslo og satt i åpent landskap. De timene jeg kastet bort på reise kunne brukes mer fornuftig, og konsentrasjonsarbeidet var enklere hjemme. 

Så om man har en arbeidsgiver som ikke tilbyr fleksibilitet og mulighet for hjemmekontor så er ikke det et sted jeg vil jobbe. Jeg leverer alltid mer enn forventet, og har veldig gode referanser så kan være kresen på hvilken jobb jeg vil ha.  Dette er første gang jeg byttet på 8 år, men hatt mange tilbud de siste årene. 

Anonymkode: 27ea7...9d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker hjemmekontor over kontor. Det er fleksiblet, og man sparer ofte mye tid i motsetning til å komme seg til/fra kontoret(jeg har måtte bruke alt fra 40min til 120 min på pendling). 
Jeg jobber dessuten mye mer effektivt på hjemmekontor hvor man har 110% fokus på arbeidet fremfor på ett kontor hvor det gjerne kan bli litt distraksjoner i form av for eksempel kollegaer som har lyst til å prate etc (det har jeg ikke mot å ta over teams en gang iblant. Har alltid hatt godt tone med kollegaer over teams når jeg har vært på hjemmekontor).

Dessuten blir mine "batterier" ladet av å jobbe hjemme, i motsetning til å være på kontoret hvor jeg er ofte dautrøtt etter endt arbeidsdag og har lite energi til noe annet. Når jeg er på hjemmekontor er jeg sprudlende av energi etter arbeidet, og veldig takknemlig for muligheten til å arbeide hjemme.
Jeg spiser også bedre når jeg har hjemmekontor. Mye lettere å vippe frem noe godt på kjøkkenet hjemme i lunsjpausen enn å springe på butikken for å kjøpe noe fastfood. Noe som igjen kan påvirke arbeidet mitt positivt.
Generelt også er trivselen på hjemmekontor best, og alle ledere som har hatt meg på hjemmekontor tidligere berømmer innsatsen min der + har gitt meg anbefalingsbrev spesifikt på at jeg er ypperlig som en hjemmekontors-kanditat. Har også fått hørt at når jeg jobber hjemmeinfra er jeg like effektiv som 4 agenter tilsammen. Så jeg antar at hjemmekontor er tingen for meg :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmekontor har økt min livskvalitet betraktelig.

Jeg trenger ikke tenke på å at jeg må legge meg supertidlig fordi jeg må opp tidlig for å komme meg på jobb.

Jeg trenger ikke forte meg å ordne meg og kjøre til jobb.

Jeg trenger ikke stå fast i rushtrafikk og kaste bort tid hver dag på å kjøre frem og tilbake.

Jeg er introvert og slapper av hjemme på en helt annen måte enn på kontoret, selv om jeg liker kollegaene mine. Det gir meg mye mer overskudd resten av dagen.

Jeg sparer penger på å ikke kjøre til jobb og ikke kjøpe mat i kantina.

Anonymkode: 8dc1d...377

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk fra kontorjobb til valgfritt, altså fortsette som før eller jobbe hjemmefra. Jeg valgte det siste, og sparer en time reise hver vei. Om man ser på et helt år, blir det bortimot 10 døgn jeg ellers ville sittet på buss/t-bane eller i bilkø (med bompenger). Samtidig er det mye enklere å starte dagen med en gang man er oppe, så kan man også avslutte tidligere. Savner jeg en prat over en kaffekopp med kolleger, kan jeg alltids dra innom kontoret utenom rushtid nå og da. 

Jeg har med andre ord mer fritid, mer penger (ingen transportutgifter), og jeg føler jeg jobber mer effektivt uten forstyrrende lyder og folk. Win win win. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ønsker hjemmekontor fordi:

1. Jeg sparer TID på å slippe å stampe i kø/ta kollektivt med ventetid mellom hver etappe. Som småbarnsforelder er mer fritid gull verdt. Faktisk går ikke hverdagen opp uten når man skal hente/levere i barnehage og SFO.

2. Jeg sparer også tid på å stelle og kle meg om morgenen. På kontoret må jeg se presentabel ut, hjemme kan jeg sitte i joggebuksa.

3. Jeg sparer PENGER. Det koster tusenvis av kroner i måneden på månedskort/drivstoff/parkering å reise til kontoret med mindre man bor innen gangavstand. 

4. Jeg får mer SØVN når jeg slipper å bruke tid på å reise til jobb. 

5. Jeg kan hente barna mine i rimelig tid.

6. Jeg slipper å sitte i åpent landskap med konstante forstyrrelser når jeg forsøker å konsentrere meg.

7. Jeg slipper å løpe rundt på bygget for å lete etter et ledig møterom når jeg skal ha Teams-møte. 

Så fasiten er at jeg får mer fritid og romsligere økonomi.

Når fordelene for arbeidsgiver i tillegg er:

1. Jeg har mer tid og overskudd til å jobbe ekstra ved behov. 

2. Jeg jobber som oftest gjennom lunsjen siden jeg uansett ikke har noen å prate med på hjemmekontor.

3. Jeg jobber det jeg klarer selv om jeg selv eller barna er syke.

4. Arbeidsgiver kan spare penger på å stille mindre lokaler til rådighet.

Så ser jeg rett og slett ikke annet enn vinn-vinn her. 🤷‍♀️

Anonymkode: 27646...ab0

Dette!

Har egentlig 1 time x 2 reisevei til og fra jobb.Hverdagslogistikken hadde ikke gått opp uten. Måtte gått ned i 60-80 % stilling, og tapt 200.000 kr i året.

Og de siste par årene har jeg 0 dager fravær, fordi jeg kan jobbe meg gjennom forkjølelse og influensa - og ikke minst unngå å bli smittet, på tog, t-bane og i åpent landskap.

Anonymkode: f4ec5...694

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hjemmekontor fordi det er så mye mer effektivt. Jeg jobber raskere, mer konsentrert og leverer bedre med hjemmekontor. I bedriften jeg jobber så logger alle på felles plattform i arbeidstiden og holder kontakten der, og det synes jeg fungerer veldig bra.

Anonymkode: 54bc5...965

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt hjemmekontor i 20 år, siden studiene, og kan ikke tenke meg noe annet. Det har store fordeler og noen ulemper. Skal sies at jeg er selvstendig næringsdrivende frilanser, noe som både gir enda større frihet, men også enda større ulemper.

Elsker å slippe å bruke tid på reisevei.

Elsker å slippe å stå opp kjempetidlig.

Elsker å kunne gå tur med hunden på dagen, og kanskje trene.

Glad for å kunne være hjemme når 11-åringen kommer fra skolen, noe han også er veldig glad for, selv om jeg kanskje jobber en time eller to etter at han har kommet. Men bare det å være der når han kommer, gi ham en klem og spørre hvordan dagen hans har vært.

Enklere å ta ferie når jeg kan ta med jobben og jobbe litt mens vi er på ferie.

Anonymkode: 87e6a...d22

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker kombinasjonen, jeg mister noe med å bare være hjemme, så kan skrive fordeler og ulemper med begge løsninger.

Fordeler hjemme;

- jeg får tatt unna nesten alt praktisk i huset mens jeg er på telefon eller hører inn på møter eller kurs. 

- jeg sparer tid, da jeg går nesten rett fra seng til kontor. Og tar sminke, skift, etc, ad-hoc gjennom dagen. 

- jeg får rørt meg fysisk hver dag. Jeg går gjerne en tur om jeg får en telefon. Og jeg trener ofte midt på dagen. 

- jeg får jobbet konsentrert. På kontoret er det så mange avbrytelser. 

- enkelt å spise riktig og sunt

- effektive videomøter der en prater om gangen, og vi holder oss til faktum. 

Fordeler kontor

- det sosiale, som jeg synes er viktig, kaffepauser og lunsj, mye latter. 

- faglig miljø med gode diskusjoner, bedre problemløsing i plenum når flere kan kobles på

- enkelte dager er det tungt å bevege seg fra lunsj og sofa (som nå) for å ta ettermiddagsøkten

- ta ærender og handleturer på veien, i stedet for å kjøre ut ens ærend. 

Anonymkode: 6b2d5...6e1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er helt sikkert en del som jukser og skriver timer de ikke jobber. Men systemet er sjeldent rent tillitsbasert. I jobbene som har hjemmekontor så kan som regel arbeidsgiveren se hvor my som blir produsert. Om en ansatt leverer langt mindre enn de hun skulle så er jo det noe arbeidsgiveren kan reagere på. 

Hos oss er det typisk de som bidrar minst som foretrekker å komme på kontoret, så de kan henge rundt kaffemaskinen, sosialisere osv. 

46 minutter siden, Gliffy said:

kom på en ting til: jeg slipper å fryse på jobb! Det er nesten alltid for kaldt for meg på kontoret, i alle fall på vinteren. Selv om jeg har på mye klær og til og med hansker og skjerf, og går med vinterskoene på inne. Jeg fryser lett så de 19 gradene eller hva det er på kontoret er alt for kaldt for meg selv om mannfolkene går rundt i t-skjorte. 

Motsatt hos oss, med hjemmekontor slipper jeg å koke bort i et kontorlandskap med andre kvinner som fryser. Så det er win win for alle å kunne være hjemme der man styrer temperaturen selv. 

Anonymkode: 49222...4d8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To tilleggskommentarer, etter å ha lest øvrigeg innleg;

- jeg står opp til samme tid, får nok søvn uansett hvor jeg er. Men hjemmekontor betyr at jeg kommer i gang 1,5 time før enn om jeg skulle på kontoret. 

- jeg fører timer. Unnasluntring er ikke mulig. Men der hvor jeg gjerne har 100% kundetid på hjemmekontor, ser jeg andelen interntid som "interne møter" ligger mye høyere. Samt at jeg hjemme ofte jobber veldig konsentrert og effektivt, som gir meg samvittighet nok til å ta 10-15 minutters pause før ny økt uten å føre interntid. 

Anonymkode: 6b2d5...6e1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Fleksibelt 

2) Slippe å gå/ sykle/ kjøre på glatte veier om vinteren

3) Slippe stress/ jag om morgenen

4) Slippe forstyrrelser fra kolleger som skal slå av en prat

5) Effektivitet 

6) Sitte i pysj hele dagen 

Anonymkode: df931...5c6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...