Gå til innhold

Nabo som lar bilen stå på tomgang en time om morgen før han kjører

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vekket nok en gang før jeg må opp fordi denne duringen vekker meg!

Nå har har stått 10 meter fra soveromsvinduet mitt siden klokken 6…

Er det lov egentlig?

Anonymkode: 1e0de...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo bare å si fra, det. Gå gjerne ut på morgenen i morgenkåpe og med håret på halv tolv. 

Men hvorfor står han nå en time? Det er jo ikke sprengkaldt akkurat…

Anonymkode: 4f0e2...d71

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, all unødvendig tomgangskjøring er ulovlig og straffbart.

Jeg sa fra til min nabo (samme problem), som lot bilen stå på tomgang fra halv fem til halv seks hver morgen utenfor soveromsvinduet mitt, sommer som vinter. En gammel skranglekjerre med ristende eksospotte i tillegg. Han ble sur og mente jeg var rasist. 

Lykke til. 

Anonymkode: dfb4c...9b7

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time må for tida? Jeg har dieselbil og lar den gå 10-15 min i rundt-20, jeg har ikke naboer da, men tipper de som lar den gå en time ikke gidder å skrape rutene selv. Du kan fint si fra nå

Anonymkode: e6565...ec6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be han invistere i en webasto som kan startes med fjernkontroll, eller i det minste en matte til å ha på frontruten så han slipper å skrape. Da holder det med noen minutter med oppvarming.

Anonymkode: 67ba8...f24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Be han invistere i en webasto som kan startes med fjernkontroll, eller i det minste en matte til å ha på frontruten så han slipper å skrape. Da holder det med noen minutter med oppvarming.

Anonymkode: 67ba8...f24

Ja, for Webasto'en er lydløs...😂 

Anonymkode: 93295...07f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har lov i forhold til loven. Nattero mellom 23-06. 

Jeg sa i fra til en nabo som holdt på med vinkelsliping og alt mulig verkstedsbråk på offentlige dager. Han fikk helt sjokk og hadde aldri tenkt over det ikke var innafor 😅😂 Noen trenger jo å bli fortalt veldig direkte, men naboskap kan gå fyken da. Jeg hadde bare flaks. Var veldig provosert den dagen jeg sa i fra. 

Anonymkode: 7b196...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be han kjøpe seg EL-bil. Så kan han trykke på en knapp i en app på telefonen og ha varm/isfri bil noen minutter etterpå. Uten å vekke naboene.

Anonymkode: e91f2...c01

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Han har lov i forhold til loven. Nattero mellom 23-06. 

Jeg sa i fra til en nabo som holdt på med vinkelsliping og alt mulig verkstedsbråk på offentlige dager. Han fikk helt sjokk og hadde aldri tenkt over det ikke var innafor 😅😂 Noen trenger jo å bli fortalt veldig direkte, men naboskap kan gå fyken da. Jeg hadde bare flaks. Var veldig provosert den dagen jeg sa i fra. 

Anonymkode: 7b196...49d

Her tar du feil på to plasser. Offentlige høytidsdager er ikke omfattet av helligdagsforskriften. At bilen står på tomgang er ikke nødvendigvis bare et støyproblem, men også et miljøproblem og derfor forbudt.

https://dinside.dagbladet.no/motor/ikke-lov/76113111

IMG_1624.png

Anonymkode: 85c05...097

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så då deilig når PKere slenger paragrafer pga. en bil på tomgang. Få dere ett liv 😂 Who the fuck cares.

Anonymkode: 39d08...d5e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du kjøpe en sånn matte som du legger over vindusruta hans? Legge den der en ettermiddag, og så ser du hva som skjer? 

Anonymkode: 0a6ea...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time? Det slår ikke min bror som kommer på besøk til min mor, å lar bilen stå på tomgang i 4 timer. Jeg bor i underetasjen å blir "gal" av at bilen skal stå sånn i flere timer. Ikke nok med det. Han kommer i gjennomsnitt 4- 5 dager i uken. 

Anonymkode: e5aa8...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vekket nok en gang før jeg må opp fordi denne duringen vekker meg!

Nå har har stått 10 meter fra soveromsvinduet mitt siden klokken 6…

Er det lov egentlig?

Anonymkode: 1e0de...f62

Det er vel ikke helt lovlig, men i kalde perioder må man være litt raus med hverandre når det kommer til å tine av bilene sine.
Jeg stusser likevel på at noen har behov for å la bilen stå på tomgang i en hel time. Selv når det er -25 ute står ikke bilen mer enn en halvtime før den er nok avtinet til å kunne kjøre (litt skraping av is klarer man fint). Sikker på du ikke overdriver?

Uansett: hvis det irriterer deg så snakk med naboen. Si ifra på en fin måte at det er plagsomt for deg. De fleste mennesker er mulig å snakke til.

Anonymkode: 81fe4...02e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår av motoren. Svogeren min er ekstrem på å komme innom "en kjapp tur", og så blir han stående og snakke i sånn en time mens bilen står og går. Jeg sier ingenting, bare går ut og slår av motoren etter max 10 min. 😁

Anonymkode: 3be96...f89

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel ikke helt lovlig, men i kalde perioder må man være litt raus med hverandre når det kommer til å tine av bilene sine.
Jeg stusser likevel på at noen har behov for å la bilen stå på tomgang i en hel time. Selv når det er -25 ute står ikke bilen mer enn en halvtime før den er nok avtinet til å kunne kjøre (litt skraping av is klarer man fint). Sikker på du ikke overdriver?

Uansett: hvis det irriterer deg så snakk med naboen. Si ifra på en fin måte at det er plagsomt for deg. De fleste mennesker er mulig å snakke til.

Anonymkode: 81fe4...02e

Mulig jeg tar feil, men er ikke dette noe de med dieselbiler gjør for å skåne motoren også? Småkjøring på kald motor er litt døden for disse bilene? 

Anonymkode: 94f94...7f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mulig jeg tar feil, men er ikke dette noe de med dieselbiler gjør for å skåne motoren også? Småkjøring på kald motor er litt døden for disse bilene? 

Anonymkode: 94f94...7f1

Vet i hvertfall fra gammelt av husker jeg min far sa at når en startet diesel bil om vinteren burde den gå 15 til 20 min før en kjørte for at motor skulle få lunk. Vet alle han jobbet med gjorde og det med buss når de hentet ut bussen. De startet bussen, gikk så igjenom alle sikerhetspunkter slik at bussen fikk gått litt på tomgang før de startet for motoren skulle ikke kjøre for mye før den fikk litt varme

Hvordan det er i dag er nå ikke sikker på. Vi har motorvarmer på begge dieselbiler her

Anonymkode: 2c0b1...bc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så då deilig når PKere slenger paragrafer pga. en bil på tomgang. Få dere ett liv 😂 Who the fuck cares.

Anonymkode: 39d08...d5e

Det er jo nettopp de som ikke bryr seg, som er problemet.

Men det er mange mange som bryr seg, og ikke minst irriterer seg over naboer og andre som støyer og bråker og gjør ting som forstyrrer og sjenerer i et ellers fredelig nabolag. Det er ikke alltid så lett å ta det opp med de det gjelder, og da er det fint å ha litt støtte i lover og forskrifter. 

Jeg tror også at dersom enda flere tok litt hensyn til sine naboer når de velger tidspunkt for støyete aktiviteter, ville verden bli et triveligere sted.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøsvin🤢

Anonymkode: b4501...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fant du noen løsning? Har en nabo som gjør det samme her, står opp, stikker ut og setter bilen i gang, og så stikker han inn og spiser frokost. Begynner ofte før halv seks om morran, og lar den står 20-45 minutter på tomgang. Har ødelagt søvnen min fullstendig, men det sitter utrolig langt inne å snakke til fyren.

Anonymkode: e6a63...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...