Gå til innhold

Hjemmebakt flatbrød i krumkakejern


Perine

Anbefalte innlegg

Dette har jeg lest om en stund, og hatt lyst til å prøve.  Oppskrifter lest, med og uten poteter i deigen, melblandinger og den irriterende kjevla. For ikke å snakke om det tunge droget av ei lefsetakke som er lagret under en seng.

jeg leste ingredienslisten utenpå pakken med Korni flatbrød. Det står rett og slett 100% rug. Andre flatbrødtyper inneholdt mer hvete. Da ble det sånn:

Røre:

150 gram grov sammalt rug

100 gram siktet rugmel

25 gram siktet hvetemel

1 ts salt

5 dl kaldt vann.

visp sammen røren og la det stå litt.  Jeg helte det oppi en tom dressingflaske.

Sett krumkakejernet på varmeste innstilling, pensle littegrann smør på flatene og klem ut røre på midten. Mengde ca drøyt 2 ss

klem godt igjen og stek flatbrødet.  Legg det på en ovnsplate med bakepapir. Jeg brukte 3 plater

Fortsett med resten av røra.  Jeg sølte litt, men fikk likevel 20 stk ut av dette.

sett ovnen på ca 90 grader varmluft og sett inn platene med flatbrød.  Nå skal de tørke og gjøre seg ferdig og sprø inni ovnen en snau time eller så.

Oppskrift og metode er under utvikling, men dette ble helt ok 😊

IMG_2284.jpeg

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg aldri tenkt på før, men det ble jo kjempestilig😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en god idé! De så jo skikkelig fine ut også med krumkakemønster på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg testet ny oppskrift.

275 gram Grovbakstmel

5 1/2 dl vann

1 ts salt.

Det ble 18 flatbrød

Gode på smak.  Kjekke å ha pålegg på også.  Kan fint erstatte brødskive eller knekkebrød.

Næringsinnhold er bl.a 51,7 kcal pr stk.

Denne gangen stekte jeg dem litt lenger i krumkakejernet, og da hang de ikke så lett sammen i stekeovnen etterpå.

edit: de blir aldri like fra gang til gang. Jeg har også fått 24 stk ut av en helt lik røre.

Endret av Øyne
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal jeg jammen prøve!

Tusen takk for oppskriftene!!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ny vri på denne.  Disse ble sprøere og tynnere. 
 

50 g potetmel.         326 x 0,5 = 163 kcal
25 g hvetemel.         338 x 0,25= 85
100 g siktet rugmel 332 
100 g grovbakst      332
Salt
5,5-6 dl vann
Sum kcal=                912
: 23 = 39,65.              40
Det ble 23 stk

Kan brukes til f.eks

IMG_2285.jpeg

Endret av Øyne
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tips:  krøll bakepapiret godt sammen før det legges på plata. Slik får man mest mulig varmluft rundt omkring, og ingenting henger fast.

Jeg bruker 3 brett. Setter inn ett av gangen med 5 flatbrød på og ovnen på 100 grader varmluft.  Når jeg skal til å steke brett nr 3 så legger jeg flatbrødene fra brett 2 over på brett 1.  da samler jeg alle på samme brett til jeg blir ferdig med alle.  Når alle er samlet på samme brett, lar jeg dem stå videre i ovnen en halvtimes tid.

IMG_2290.jpeg

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en god ide, og så fine de blir! Dette vil jeg prøve!

Anonymkode: 0a40f...0be

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For en god ide, og så fine de blir! Dette vil jeg prøve!

Anonymkode: 0a40f...0be

Tusen takk ❤️ ja, de blir faktisk både fine og gode.  Den beste oppskriften hittil er den som kun inneholder 275 gram grovbakstmel og 5,5 dl vann + 1 klype salt 😊
( det var ikke meg som oppfant metoden altså..)

Endret av Øyne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Må stadig prøve forskjellige meltyper.  Forrige gang brukte jeg bare grov, sammalt rug.  I dag brukte jeg kun grov,sammalt spelt.  Jeg har aldri bakt noe med spelt før.  Jo, de ble gode disse også.

Oppskriften er som vanlig 275 gram mel, litt salt og 5,5 dl kaldt vann.  Rør sammen og stek flatbrød i krumkakejern 😋

IMG_5216.jpeg

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyne skrev (1 minutt siden):

Må stadig prøve forskjellige meltyper.  Forrige gang brukte jeg bare grov, sammalt rug.  I dag brukte jeg kun grov,sammalt spelt.  Jeg har aldri bakt noe med spelt før.  Jo, de ble gode disse også.

Oppskriften er som vanlig 275 gram mel, litt salt og 5,5 dl kaldt vann.  Rør sammen og stek flatbrød i krumkakejern 😋

IMG_5216.jpeg

Takk du er så flink ❤️❤️

Anonymkode: 0a40f...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk du er så flink ❤️❤️

Anonymkode: 0a40f...0be

Tusen takk, pent sagt ❤️ 

Jeg har nesten blitt avhengig av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

«Noe å legge pålegget på» Disse flatbrødene gjør jobben.  Jeg jobber med vekten min, og dette er en grei måte å spare kalorier på.  De inneholder masse fiber og kun 45-50 kcal pr stk.
Oppskriften er 275 gram grovt mel, 5,5 dl kaldt vann og en klype salt.  Jeg har forsøkt å blande forskjellige meltyper, og kun en type hver gang. Alle er like bra. De med grov spelt er nok sunnest, men også dyrest. Hele røren får plass i en stor ketchupflaske, og det er greit å sprute ut passe mengde i krumkakejernet.  

IMG_5255.jpeg

IMG_5258.jpeg

IMG_5261.jpeg

IMG_5275.jpeg

Endret av Perine
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perine skrev (1 minutt siden):

«Noe å legge pålegget på» Disse flatbrødene gjør jobben.  Jeg jobber med vekten min, og dette er en grei måte å spare kalorier på.  De inneholder masse fiber og kun 45-50 kcal pr stk.
Oppskriften er 275 gram grovt mel, 5,5 dl kaldt vann og en klype salt.  Jeg har forsøkt å blande forskjellige meltyper, og kun en type hver gang. Alle er like bra. De med grov spelt er nok sunnest, men også dyrest. Hele røren får plass i en stor ketchupflaske, og det er greit å sprute ut passe mengde i krumkakejernet.  

IMG_5255.jpeg

Ser utrolig deilig ut, takk for at du alltid deler og inspirer! Jeg leter etter jernet mitt som ligger et sted pakket ned hos mine foreldre, men jeg gleder meg til å prøve alt dette når jeg finner det. Du er skikkelig inspirerende og flink!

Anonymkode: 0a40f...0be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser utrolig deilig ut, takk for at du alltid deler og inspirer! Jeg leter etter jernet mitt som ligger et sted pakket ned hos mine foreldre, men jeg gleder meg til å prøve alt dette når jeg finner det. Du er skikkelig inspirerende og flink!

Anonymkode: 0a40f...0be

Tusen takk :klem3: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er visst helt avhengig av disse 🤣 så nå står det ny porsjon og tørker seg gode og sprø i ovnen på 100 grader varmluft.  

IMG_2463.jpeg

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Neste gang skal jeg prøve en ny vri som jeg akkurat har pønsket ut:  jeg vil bruke 1 dl av vannet + et hvitløksfedd + en persilledusk og kjøre det glatt i den lille miksebollen til stavmikseren. Så vil jeg blande det med resten av røra. Hmm..? Kanskje det, kanskje…

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (På 14.6.2024 den 12.28):

Neste gang skal jeg prøve en ny vri som jeg akkurat har pønsket ut:  jeg vil bruke 1 dl av vannet + et hvitløksfedd + en persilledusk og kjøre det glatt i den lille miksebollen til stavmikseren. Så vil jeg blande det med resten av røra. Hmm..? Kanskje det, kanskje…

Med litt havsalt tror jeg det kan bli et godt alternativ til potetgull :D

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (På 14.6.2024 den 12.28):

Neste gang skal jeg prøve en ny vri som jeg akkurat har pønsket ut:  jeg vil bruke 1 dl av vannet + et hvitløksfedd + en persilledusk og kjøre det glatt i den lille miksebollen til stavmikseren. Så vil jeg blande det med resten av røra. Hmm..? Kanskje det, kanskje…

Veldig fine flatbrød! :jepp: Nå fikk jeg nesten lyst på å kjøpe meg krumkakejern selv!

Tips til en ting du kanskje kan prøve for å øke proteininnhold og metthetsfølelse er å stavmikse cottage cheese sammen med vann og blande inn, tror det kan fungere bra. Jeg har selv bare brukt det i rundstykker, men vil tro det kan fungere fint sammen med væsken her og. Bare en tanke :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumle skrev (39 minutter siden):

Veldig fine flatbrød! :jepp: Nå fikk jeg nesten lyst på å kjøpe meg krumkakejern selv!

Tips til en ting du kanskje kan prøve for å øke proteininnhold og metthetsfølelse er å stavmikse cottage cheese sammen med vann og blande inn, tror det kan fungere bra. Jeg har selv bare brukt det i rundstykker, men vil tro det kan fungere fint sammen med væsken her og. Bare en tanke :jepp:

Takk for tipset. Godt mulig at jeg prøver det 😊 Ellers er jeg glad i å ha cottage cheese oppå dem som pålegg.  Og nesten alt jeg legger på disse har masse protein, og metter godt..  Det har blitt en vane.

krumkakejernet ja..  jeg hadde bare et eldgammelt i jern, til å snu på plata.  Første porsjon med flatbrød ble stekt i dette, men det var tungvint, så jeg gikk rett og slett ut og kjøpte meg et elektrisk Åviken-krumkakejern pga. disse flatbrødene 😊

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...