Gjest gjest1 Skrevet 20. februar 2006 #61 Del Skrevet 20. februar 2006 Veldig bra formulert, Replica - akkurat disse er det jeg mener når jeg spør om kvinnene her inne har fordommer. Ikke kvinner generelt som ønsker seg barn... men altså disse som ikke evner å se at andre kan gjøre andre valg uten å mene at de dermed gjør de gale valgene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Tapir Skrevet 20. februar 2006 #62 Del Skrevet 20. februar 2006 Ja, jeg har fordommer mot kvinner som mener at meningen med livet er barn, og som ikke for sitt bare liv kan forstå at noen velger å ikke få barn. Jeg mistenker dem for å ikke se særlig mye utover sin egen horisont, og er så nesegrust opptatt med seg selv og sin egen perfekte verden at de ikke ser at verden faktisk har flere nyanser. Og at det som er rett for dem slett ikke trenger være rett for andre, uten at det betyr noe som helst annet enn at folk er forskjellige og har forskjellige behov. Jeg syns det vitner om mangel på respekt for andres valg, og mangel på evnen til å forstå at deres sannhet ikke er rett for alle. Jeg syns rett og slett det er lite modent og reflektert å ha en slik holdning til folk som velger noe annet enn dem selv. ← Der sa du alt jeg ville si, Replica. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #63 Del Skrevet 21. februar 2006 Jeg synes i grunnen meningen med livet skal få lov til å være definert av den som lever livet. ← Helt enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #64 Del Skrevet 21. februar 2006 Har du tenkt på muligheten for at du ikke kan bli mor uansett hvor mye du forsøker? Barn kan gi mening til livet, men de er neppe meningen med det... Dritt lei "kjærringer" som påstår at jeg kommer til å forstå alt så mye bedre når jeg blir voksen og får barn selv! ← Men kanskje du gjør det! Har du tenkt på det noengang? Kanskje du dømmer folk mindre når du begynner å oppleve ting selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #65 Del Skrevet 21. februar 2006 Men kanskje du gjør det! Har du tenkt på det noengang? Kanskje du dømmer folk mindre når du begynner å oppleve ting selv? ← Nettopp her ligger vel noen av fordommene mine mot blant annet de som diskuteres i denne tråden. Er "å få barn" den eneste måten å oppleve ting på? Såvidt jeg vet er personene du siterer godt over 30 år gammel, jeg vil tro hun kan ha gjort seg en del lvserfaring selv om hun ikke har barn. På samme måte kjenner jeg da folk med barn som fortsatt er både trngsynte og fordømmende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 21. februar 2006 #66 Del Skrevet 21. februar 2006 Men kanskje du gjør det! Har du tenkt på det noengang? Kanskje du dømmer folk mindre når du begynner å oppleve ting selv? ← Det trenger ikke nødvendigvis å være sånn. Jeg som startet denne tråden har tre barn, så jeg vet hva det vil si å ha barn. Jeg ser allikevel ikke ungene mine som selve meningen med mitt liv. De er ok mennesker, jeg elsker dem høyere enn jeg elsker meg selv, men de er ikke meningen med livet mitt. Nå som de nærmer seg voksne, en etter en, kan jeg begynne å tenke på og leve det som er MITT liv. Hittil har jeg mer eller mindre levd ungenes liv, og for meg er ikke det tilfredsstillende nok. Der ligger nok forskjellen på de som mener at ungene er selve livet, og oss som ikke mener det. Vi krever noe mer ut av livet enn å oppdra barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 21. februar 2006 #67 Del Skrevet 21. februar 2006 (endret) Men kanskje du gjør det! Har du tenkt på det noengang? Kanskje du dømmer folk mindre når du begynner å oppleve ting selv? ← Nå har det jo vært en vennlig sjel innom og gitt deg svar allerede, men jeg kan jo svare selv også; Jeg er ganske riktig godt over 30 år og har opplevd så mye at de fleste, inklusive meg selv, mener at det kanskje er en stor fordel om opplevelsene ikke kommer fullt så tett fremover Fremdeles er det altså noen som mener at jeg ikke vet noe om noe som helst og ikke er voksen før jeg har fått barn. Det blir jeg en smule oppgitt over... Endret 21. februar 2006 av Leo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 21. februar 2006 #68 Del Skrevet 21. februar 2006 Bra formulert "at meningen med livet skal få lov til å være definert av den somlever livet", men jeg reagerer også på mennesker som lar sin definisjon også karakterisere meg. For meg er ikke barn meningen med livet. Selv om jeg er i midten av 20-årene så er ikke barn et tema for meg. Jeg har et anstrengt forhold til barn, og er den siste som blir spurt om å sitte barnevakt for mine venninners søte små poder. Det at jeg ikke er glad i barn er god nok grunn for meg til å ikke få egne barn. Hvis noen mener barna er deres mening med livet, så er det kjempefint for dem. Barn er ikke meningen med mitt liv, og da vil helst slippe å høre kommentarer som at mine venninner har mer å leve for enn meg siden de har barn, eller at det skal barn til før jeg opplever eller lærer noe om meningen med livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 23. februar 2006 #69 Del Skrevet 23. februar 2006 Jeg og min kjære ønsker oss barn, våre barn. Selv om vi nå sliter med å få barn, tror jeg egentlig ikke vi har tenkt seriøst over tanken å adoptere. For dette handler ikke om at vi MÅ ha barn for å få fullverdige liv, det handler om at vi synes den andres gener er verd å føre videre, og at vi ønsker oss de opplevelsene det fører med seg å få barn. Skulle det vise seg at vi faktisk ikke kan få egne barn, kommer vi nok bare til å nyte livet sammen, bare oss to. Jeg tror ikke det blir mindre meningsfyllt av den grunn. Jeg har heldigvis ikke venner med ønske om å "presse meg til å få barn" nundt meg. Har en venninne som er utsatt for slikt press fra andre venninner, og synes virkelig synd på henne. Så fort hun var inne i et nokså varig forhold, og de rundt henne begynte å få barn, kom spørsmålene: Skal ikke dere få barn snart da? Tenk så hyggelig det kunne være om vi kunne gå på trilleturer sammen? Det er da hennes liv! Det er ikke alle som egner seg til å være foreldre heller. Desverre er det å få barn blitt et "statussymbol" i enkelte mijøer. Har også bekjente som har bevisst valgt ikke å få barn, og har meget stor respekt for deres valg. Synes ikke de sliter med å finne mening i sine liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minnie27 Skrevet 24. februar 2006 #70 Del Skrevet 24. februar 2006 har aldri møtt slike mennesker jeg... men kjenner jo flere som legger mer tid og tanker i barna sine enn andre... Men for å svare på spørsmålet så ville jeg nok ha hatt fordommer mot slike kvinner, men har til dags dato ikke møtt noen som er sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 24. februar 2006 #71 Del Skrevet 24. februar 2006 (endret) Ja, jeg har fordommer mot kvinner som mener at meningen med livet er barn, og som ikke for sitt bare liv kan forstå at noen velger å ikke få barn. Jeg mistenker dem for å ikke se særlig mye utover sin egen horisont, og er så nesegrust opptatt med seg selv og sin egen perfekte verden at de ikke ser at verden faktisk har flere nyanser. Og at det som er rett for dem slett ikke trenger være rett for andre, uten at det betyr noe som helst annet enn at folk er forskjellige og har forskjellige behov. Jeg syns det vitner om mangel på respekt for andres valg, og mangel på evnen til å forstå at deres sannhet ikke er rett for alle. Jeg syns rett og slett det er lite modent og reflektert å ha en slik holdning til folk som velger noe annet enn dem selv. ← Hvordan vet du at de er kvinner som mener at "HELE meningen med livet er barn"? Har de sagt det til deg - har du så mange å ta av? Tror du hver eneste kvinne som velger å få barn har dette perspektivet, er det DU som har problemer. Og hvordan kan en kvinne uten barn, dömme en mor som sier at "mitt barn er mitt liv", da hun selv aldri har opplevd å ha ett barn. Kvinner med barn sitter med hele poegnet i favnen; De vet hva de hadde för - og hva de har nå. LIkevel er det ikke alle som hadde valgt det samme om igjen - menn de VET iallefall. Vi uten barn hakke snöring! Endret 24. februar 2006 av ¤Humlen¤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Mari Skrevet 24. februar 2006 #72 Del Skrevet 24. februar 2006 Jeg er så heldig at jeg har fått tre barn, jeg ønsket meg dem og i hvertfall ett av dem er planlagt Jeg elsker barna mine høyere enn meg selv, sånn tror jeg bare det blir, og at naturen har laget oss slik. Jeg elsker barna mine så høyt at de ikke er meningen med livet mitt. Meningen med livet mitt er jeg selv ansvarlig for, og har ikke tenkt å gi dem det ansvaret. Men at livet mitt hadde blitt tomt uten dem, det er helt sikkert, jeg vet jo ikke noe annet nå enn at de er der. Blir forferdelig irritert over mennesker som tror at deres vei å gå, og deres meninger er de rette, og de absolutt rette. Vi er heldigvis frie individer og kan velge selv hva som er rett for oss, det håper jeg i allefall jeg har lært mine unger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 24. februar 2006 #73 Del Skrevet 24. februar 2006 Hvordan vet du at de er kvinner som mener at "HELE meningen med livet er barn"? Har de sagt det til deg - har du så mange å ta av? Tror du hver eneste kvinne som velger å få barn har dette perspektivet, er det DU som har problemer. ← Det er bare et fåttall av mødre som har denne holdningen og dette perspektivet! De fleste kvinner er da reflekterte individer som forstår at barn er ikke ALT her i livet. Ingen som undergraver en mors rett til å prioritere sine barn, men hennes rett til å dømme andre for at de ikke får barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. mars 2006 #74 Del Skrevet 10. mars 2006 Hvordan vet du at de er kvinner som mener at "HELE meningen med livet er barn"? Har de sagt det til deg - har du så mange å ta av? Tror du hver eneste kvinne som velger å få barn har dette perspektivet, er det DU som har problemer. Og hvordan kan en kvinne uten barn, dömme en mor som sier at "mitt barn er mitt liv", da hun selv aldri har opplevd å ha ett barn. Kvinner med barn sitter med hele poegnet i favnen; De vet hva de hadde för - og hva de har nå. LIkevel er det ikke alle som hadde valgt det samme om igjen - menn de VET iallefall. Vi uten barn hakke snöring! ← Det er jo ikke det det dreier seg om Humlen. Det handler om de damene som ser ned på og har fordommer mot kvinner som IKKE velger barn... og som våger å påstå at "du vil nok endre mening med tiden" eller "bare vent til du får barn selv". Noen av dem er til og med så frekke at de påstår av kvinner som velger bort barn er egoistiske og på et konstant egokjør.... Jeg ser ikke ned på kvinner som mener at meningen med DERES liv er ungene - dem om det - men de må ikke påstå overfor andre at unger en meningen med livet uansett - ferdig snakka liksom, og at kvinner som ikke skjønner det har en feil i koblingene sine.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hecuba Skrevet 10. mars 2006 #75 Del Skrevet 10. mars 2006 Ja! Det blir jo som å si til de som ikke kan få barn at deres liv er meningsløst. Hva i svarten vet folk om mitt liv har mening eller ikke? ← Enig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 10. mars 2006 #76 Del Skrevet 10. mars 2006 Æsj, unger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #77 Del Skrevet 12. mars 2006 Jeg har 2 barn, og for meg er de meningen med livet . Hva som er meningen med livet for meg, og hva som er meningen med livet for andre trenger ikke å være det samme. Jeg har full respekt for de som mener anderledes enn meg, og ser overhodet ikke ned på de som velger å ikke få barn. Selv om jeg ser på mine barn som meningen med livet, betyr ikke det at jeg har snevre interesser. Jeg er nå i ful gang med å ta meg utdannelse,slik at jeg kan få en jobb som også er meningsfull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 13. mars 2006 #78 Del Skrevet 13. mars 2006 Det er jo ikke det det dreier seg om Humlen. Det handler om de damene som ser ned på og har fordommer mot kvinner som IKKE velger barn... og som våger å påstå at "du vil nok endre mening med tiden" eller "bare vent til du får barn selv". Noen av dem er til og med så frekke at de påstår av kvinner som velger bort barn er egoistiske og på et konstant egokjør.... Jeg ser ikke ned på kvinner som mener at meningen med DERES liv er ungene - dem om det - men de må ikke påstå overfor andre at unger en meningen med livet uansett - ferdig snakka liksom, og at kvinner som ikke skjønner det har en feil i koblingene sine.... ← jaa, jeg ser det nå. Skriv innlegget fra en litt feil vinkel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bønna Skrevet 15. mars 2006 #79 Del Skrevet 15. mars 2006 Ja, jeg har fordommer mot kvinner som mener at meningen med livet er barn, og som ikke for sitt bare liv kan forstå at noen velger å ikke få barn. Jeg mistenker dem for å ikke se særlig mye utover sin egen horisont, og er så nesegrust opptatt med seg selv og sin egen perfekte verden at de ikke ser at verden faktisk har flere nyanser. ← Jeg mener at de som bevisst velger bort barn er de som i aller minst grad skal fortelle andre at de er selvsentrerte og uten evne til å se utover sin egen horisont. Min oppfatning er at meningen med livet er å knulle. Vi mennesker eksisterer for å knulle. Vår oppgave i livet er å knulle. Derfor eksisterer vi. Vi eksisterer for å lage barn. Da mener jeg meningen med livet i betydningen menneskets formål. Å avle menneskeslekten videre er det eneste virkelige formålet med mennesket. Vi er produkter av menneskegenet. Vi som bærere av dette genet har som eneste formål å bringe det videre gjennom tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 15. mars 2006 #80 Del Skrevet 15. mars 2006 Min oppfatning er at meningen med livet er å knulle. Vi mennesker eksisterer for å knulle. Vår oppgave i livet er å knulle. Derfor eksisterer vi. Vi eksisterer for å lage barn. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå