Gå til innhold

Ny fordomstråd: Kvinner som mener at barn er

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest lillelou

Ja,jeg har masse fordommer.Ser også på dem som til dels innsnevrede, men føler også at de ser litt ned på oss som ikke har barn, de har på et vis en egen klubb for "virkelige kvinner": "Vi Som Har Født"-klubben.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Betty Boop

For mitt vedkommende har det å få barn aldri hatt noe å gjøre med å realisere meg selv som kvinne. Har egentlig litt vondt for å forstå begrepet. Å føle meg som kvinne det gjør jeg vel enklest når jeg er i et forhold, er sammen med en mann som får meg til å føle meg feminin. Nå høres det ut som jeg er avhengig av å ha en mann, det er jeg slett ikke. Og har vel brukt mesteparten av livet på å bevise det. Men mitt i alle hverdagens krav og forpliktelser, når man alltid skal være den som har situasjonen under kontroll. Alltid skal være den som fikser og takler alt. Og alltid skal være supermann, da kan man i blant glemme å føle seg som et feminint vesen. Det er rett og slett ikke tid og rom til å være til for seg selv.

Jeg har alltid sett på det å få barn som en del av fremtiden min. Noe naturlig som ville komme til å skje en dag. Ikke noe stress. Ikke noe desperat behov. Bare noe naturlig ganske enkelt.

Nå innser jeg at livet mitt har blitt et liv som dreier seg helt og holdent om barna. De er min livsoppgave kan du si. Ikke fordi livet mitt var innholdsløst før jeg fikk barn. Men fordi jeg har fått dem har jeg et ansvar for å følge dem opp. Forsøke å gi dem det beste utgangspunktet jeg kan klare å gi dem slik at de kan bli selvstendige, modne, trygge og empatiske mennesker. Mennesker som ikke trenger meg, det er målet. Det er et ansvar. En forpliktelse jeg har påtatt meg i det jeg fikk dem. Det er ikke det samme som at jeg ikke har dager da jeg ønsker å rømme fra alt.

Jeg ser frem til den dagen de står på egne ben. Men den skremmer meg også litt, fordi de har vært i sentrum for tilværelsen min så lenge. Jeg lurer på om jeg, når den dagen kommer, er i stand til å finne tilbake til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner som mener at å få barn er selve meningen med livet, og prakker sine meninger på alle andre.. :frustrert:

Tror ikke de tenker på hvor mye de kan såre folk.

noen ønsker ikke barn av ulike grunner.

noen kan ikke få barn.

noen mener att barn fortjener to foreldre, og har ikke funnet den rette, hva gjør man da?

Skal man gå ut å finne en avlshingst forde klokka tikker da?

Det samme gjelder for kvinner som faktisk ØNSKER å leve alene.

Nei, du om ditt og jeg om mitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at det er veldig stort og fint å få barn for de som velger det - og det sikkert også gir livet mening på ulike måter.

Men kvinner (og evt menn) som mener livet er meningsløst UTEN barn, som synes det er kjempeviktig å få barn tidlig fordi de ikke vet hva annet de skal finne på, og som ikke kan fatte og begripe at andre kan leve gode liv uten barn - DE har jeg fordommer mot. Jeg tror de er kjedelige og har svært få interesser. Jeg tror også de kjeder seg fort når de er aleine, og har lite fantasi. Men jeg har ikke møtt så mange som er sånn, selv om jeg kjenner noen som er veldig opptatt av å få barn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Ja, jeg misliker kvinner som kommer med slike uttalelser. Sannsynligvis er de nokså uselvstendige og kjedelige mennesker, siden de selv synes at de levde ett liv uten mening før de fikk unger. Selv føler jeg at livet mitt har mye mening, og den meningen er noe jeg har funnet i meg selv, uvhengig av kjæreste, barn, venner whatever... Også tipper jeg at de vil få en liten krise når siste barnet flytter ut, som fort gjør at ekteskapet ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var livet ditt tomt helt frem til du fikk barn?

Nei, men da var jeg ungdom og mine venner hadde heller ikke barn.

Nå har alle det, og jeg tror jeg ville blitt svært ensom og stemplet om jeg skulle "frest" rundt slik vi gjorde i ungdommen.

Men det er nok litt lettere i en by da, hvor det er mer å finne på og engasjere seg i. Det er det ikke her. Men uansett, barna er faktisk meningen med livet mitt, selv om jeg har mange andre ting å henge fingrene i også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg misliker kvinner som kommer med slike uttalelser. Sannsynligvis er de nokså uselvstendige og kjedelige mennesker, siden de selv synes at de levde ett liv uten mening før de fikk unger. Selv føler jeg at livet mitt har mye mening, og den meningen er noe jeg har funnet i meg selv, uvhengig av kjæreste, barn, venner whatever... Også tipper jeg at de vil få en liten krise når siste barnet flytter ut, som fort gjør at ekteskapet ryker.

Kan vel hende at du har hatt/får en liten krise i livet du også. Det er vel noe de fleste opplever en eller annen gang, av en eller annen sort, selv de som ikke har barn. Eller svever du på rosa skyer hele tiden, og opplever aldri noe som er vanskelig eller tungt akkurat da?? Don't think so ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
Kan vel hende at du har hatt/får en liten krise i livet du også. Det er vel noe de fleste opplever en eller annen gang, av en eller annen sort, selv de som ikke har barn.

Ja, selvsagt, men hva har det med saken å gjøre?

Sier ikke at man automatisk får kriser fordi man får barn, men at jeg tror at ved å opphøye barn til det viktigste og meningsfylte i livet sitt, så inviterer man til flere kriser.

Endret av Varg-Menja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt, men hva har det med saken å gjøre?

Sier ikke at man automatisk får kriser fordi man får barn, men at jeg tror at ved å opphøye barn til det viktigste og meningsfylte i livet sitt, så inviterer man til flere kriser.

Jo det er jo akkurat det du sier her:

Og...man opphøyer ikke barn til det viktigeste og mest meningsfylte i livet sitt, men når man får barn BLIR de det viktigeste og mest meningsfylte enten man vil eller ikke. Det gjelder nok for de fleste av oss. MEN det trenger ikke å bety at man ikke har annet som er viktig og meningsfylt også.

Men dette vil nok du også skjønne hvis du får barn en dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En annen gjest
Nei, men da var jeg ungdom og mine venner hadde heller ikke barn.

Nå har alle det, og jeg tror jeg ville blitt svært ensom og stemplet om jeg skulle "frest" rundt slik vi gjorde i ungdommen.

Eeehh.. ok... til info.. vi som ikke har barn, driver ikke nødvendigvis og "freser rundt slik vi gjorde i ungdommen" vi heller... ;) Enkelte ting "vokser man fra" på en måte - uavhengig om man har barn eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
MEN det trenger ikke å bety at man ikke har annet som er viktig og meningsfylt også.

Jeg vet ikke om du leste det første innlegget, men dette er altså en tråd som handler om "Kvinner som mener at barn er, selve meningen med livet" og våre fordommer til disse, spesielt med tanke på kvinner som forsøker å prakke denne holdningen på alle andre også. Og dette var altså mine fordommer...

(Ellers er det vel nok av eksempler i denne og lignende tråder på at barn ikke automatisk blir det mest meningsfylte i livet til alle, selv om de får sine egne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å få barn er en personlig avgjørelse.

For min del er barna mine selve livet mitt,men mitt liv trenger ikke å være ditt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
har du fordommer mot kvinner som mener at egne barn er selve meningen med livet?

Disse kvinnene som ser ned på kvinner som velger å ikke ha barn?

Hva tenker du om dem?

Jeg begynner selv, i god KG-ånd.

Ja, jeg har fordommer mot kvinner som mener at barn er selve meningen med livet og at livet nærmest ikke er til å leve uten egne barn.

Jeg anser dem for å være litt uinteressante og snevre som ikke makter å se utenfor sitt eget lille rede.

Nei, jeg har ikke fordommer mot kvinner som mener at barn er selve meningen med livet og at livet nærmest ikke er til å leve uten egne barn. jeg er vel en sånn person selv! :)

(men jeg har fordommer mot å se ned på kvinner som velger å ikke få egne barn. Ser imidlertid ikke en nødvendig link mellom de to?).

Hva mener du er meningen med livet da? Og hvorfor mener du jeg ikke evner å se utenfor mitt eget lille rede fordi om jeg mener at barn er meningen med livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s
Ja,jeg har masse fordommer.Ser også på dem som til dels innsnevrede, men føler også at de ser litt ned på oss som ikke har barn, de har på et vis en egen klubb for "virkelige kvinner": "Vi Som Har Født"-klubben.... :sjenert:

Så merkelig at du føler det sånn! Jeg føler ikke at jeg er med i en sånn klubb!

De fleste som får barn setter barna høyere enn alt annet, og for de fleste som har barn blir barna det viktigste i livet. At du da anser de som innsnevret sier meg at du er litt innsnevret selv.

Ang denne klubben for "virkelige kvinner som har født" ??! :overrasket::ler:

Tror du alle kvinner med barn går inn i en eller annen slags form for søsterskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og...man opphøyer ikke barn til det viktigeste og mest meningsfylte i livet sitt, men når man får barn BLIR de det viktigeste og mest meningsfylte enten man vil eller ikke. Det gjelder nok for de fleste av oss. MEN det trenger ikke å bety at man ikke har annet som er viktig og meningsfylt også.

Men dette vil nok du også skjønne hvis du får barn en dag ;)

Her finnes det nyanser av hvordan man oppfatter utsagnet om at de blir det viktigste og mest meningsfylte... osv.

Noen foreldre legger seg selv og sitt liv så til de grader på is når de får barn, at det må betegnes som en bevisst opphøyelse av barnets eksistens.

Mine tre barn har også vært veldig viktige i mitt liv - på den måten at det er et enormt ansvar å ha dem, følge dem opp og sørge for at de blir levedyktige voksne - men jeg har ikke vært så oppslukt av dem at alt annet har måttet vike. NOEN blir faktisk sånn... barna blir selve livet for dem, og det er vel disse Varg-Menja mener kan få en krise når de flytter ut... for da forsvinner jo selve meningen med livet deres. Hva skal vi gjøre nå? - liksom.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke fordommer mot kvinner som mener at barn er selve meningen med livet og at livet nærmest ikke er til å leve uten egne barn. jeg er vel en sånn person selv!  :)

(men jeg har fordommer mot å se ned på kvinner som velger å ikke få egne barn. Ser imidlertid ikke en nødvendig link mellom de to?).

Hva mener du er meningen med livet da? Og hvorfor mener du jeg ikke evner å se utenfor mitt eget lille rede fordi om jeg mener at barn er meningen med livet?

Meningen med mitt liv skulle vært å reise rundt i verden, hjelpe mennesker i nød og bli et større og snillere menneske enn jeg er. Hvis jeg kunne velge på nytt, ville jeg gjort det sånn.

jeg elsker ungene mine, og gjør hva som helst for dem... når de nå er her, og er personer jeg liker veldig godt... men DE er ikke meningen med livet mitt. Jeg skulle fått et minst like meningsfullt liv uten barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Embla s
Her finnes det nyanser av hvordan man oppfatter utsagnet om at de blir det viktigste og mest meningsfylte... osv.

Noen foreldre legger seg selv og sitt liv så til de grader på is når de får barn, at det må betegnes som en bevisst opphøyelse av barnets eksistens.

Mine tre barn har også vært veldig viktige i mitt liv - på den måten at det er et enormt ansvar å ha dem, følge dem opp og sørge for at de blir levedyktige voksne - men jeg har ikke vært så oppslukt av dem at alt annet har måttet vike. NOEN blir faktisk sånn... barna blir selve livet for dem, og det er vel disse Varg-Menja mener kan få en krise når de flytter ut... for da forsvinner jo selve meningen med livet deres. Hva skal vi gjøre nå? - liksom.....

Legger livet sitt på is? De lever vel livet sitt som det passer dem? At de endrer livsstil og interesser betyr jo ikke at de lever et mindre fullverdig liv? Jeg kjenner mange med barn som tilpasser livet sitt etter barna sine, og jeg kjenner mange uten barn. Jeg klarer ikke å se at de uten barn lever mer fullverdige liv enn de med barn? Eller at de uten har noe mer interessante liv enn de med?

Hva er det dere barnløse bedriver som er så utrolig betydningsfullt og interessant som vi med barn går glipp av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det dere barnløse bedriver som er så utrolig betydningsfullt og interessant som vi med barn går glipp av?

Fordommene gjelder de som ikke kan delta i noe som helst som ikke har med barna å gjøre, Embla - det er ikke sikkert du er en sånn, men de finnes!

Det er disse foreldrene som tar på seg rollene som primus motor i skolesammenheng også, og som på død og liv skal bruke sin egen og andres tilmålte fritid til også og handle om ungene...

Jeg har stooooore fordommer mot dem, fordi de har spist så utrolig mye av fritiden min mens ungene vokste opp, som den største selvfølge.

ALT dreier seg om ungene, hele tiden.. og jeg blir gal av dem.

Og de forstår altså ikke at andre kan velge annerledes - det er DISSE vi snakker om og har fordommer mot. I hvert fall jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har like mye fordommer mot kvinner som mener andre må ha et fattig liv uten barn, som jeg har fordommer mot kvinner som mener at barn gjør deg fordummende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har like mye fordommer mot kvinner som mener andre må ha et fattig liv uten barn, som jeg har fordommer mot kvinner som mener at barn [gjør deg] er fordummende!!

Ja, dette er jo de to ytterpunktene i saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...