Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ung og nyutdannet. Har jobbet på kontor i en mnd, innenfor offentlig forvaltning. Er alltid pent kledd med penbukse eller langt skjørt og blazer/langermet bluse, men andre går ofte med kortere skjørt og jeans på dager uten møtevirksomhet. 

Var svært varmt på lunsjrommet i dag, så tok av meg jakka. Hadde vanlig svart ermeløs topp under. Den var ikke utringet, men skuldrene var bare. Det skapte reaksjoner blant visse medarbeidere i 50/60-åra; fikk flere kommentarer i retning "oi oi, du har kledd deg for sommer i dag altså?" eller "jøss, er du så varm du?". Fikk inntrykk av at jeg hadde gjort noe upassende, og synes det var temmelig ubehagelig. Jeg svarte bare at ja, det var veldig varmt.

Som sagt, dette var under lunsjen, ville ikke tatt av jakka uansett under f.eks møte. Gjør det nok ikke igjen, men må nesten spørre:

Er det virkelig så crazy å ta av seg jakka på et varmt lunsjrom? Er det en generasjonsgreie? Hadde dette skapt reaksjoner på din arbeidsplass? 

Anonymkode: 34d33...0ea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du var ikke upassende nei, men selvfølgelig får du reaksjoner om du vanligvis kler deg i blazer eller langarmet hva nå enn... Altså om du hadde kommet i rosa Barbie klær hadde folk også kommentert. Eller som en goth/emo kid. Chill

 

Herregud å masse greier du lager ut av dette.

Anonymkode: b8253...460

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er -5 grader ute idag, så ja jeg ville stusset veldig. Jeg er altfor gammel til å velge ermeløs topp på jobb. Og spesielt på vinteren. Er 34.

Anonymkode: 9b430...a03

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er -5 grader ute idag, så ja jeg ville stusset veldig. Jeg er altfor gammel til å velge ermeløs topp på jobb. Og spesielt på vinteren. Er 34.

Anonymkode: 9b430...a03

Jobber ikke i Norge, men med nordmenn, det er mye varmere her. 

Forstår jeg det riktig at du aldri ville tatt av deg jakka, uansett hvor varm du er? Du ville heller sittet der og svettet. Fordi du er 34? 

Anonymkode: 34d33...0ea

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ofte kommentarer når jeg går med bare skuldre! "oj, nå er sommeren her, se hvem som har kasta ullgenseren!" :hihi: Eller "jøss, er det så varmt i dag?"

Jeg tar det ikke som at jeg gjør noe upassende, bare noe uvanlig. Jeg er kontorets frossenpinne, og det er sjeldent jeg går i kortermet inne før det også er temperatur for kortermet ute!

Anonymkode: 7f5d3...60b

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg får ofte kommentarer når jeg går med bare skuldre! "oj, nå er sommeren her, se hvem som har kasta ullgenseren!" :hihi: Eller "jøss, er det så varmt i dag?"

Jeg tar det ikke som at jeg gjør noe upassende, bare noe uvanlig. Jeg er kontorets frossenpinne, og det er sjeldent jeg går i kortermet inne før det også er temperatur for kortermet ute!

Anonymkode: 7f5d3...60b

Kan godt hende det bare var fordi det var uvanlig! Tror jeg bare kjenner på det fordi jeg er den nyeste og lavest på rangstigen... så tok det som en slags irrettesettelse. Men var kanskje ikke slik ment! 

Anonymkode: 34d33...0ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er -5 grader ute idag, så ja jeg ville stusset veldig. Jeg er altfor gammel til å velge ermeløs topp på jobb. Og spesielt på vinteren. Er 34.

Anonymkode: 9b430...a03

Utetemp trenger ikke ha noe med innetemp å gjøre.. 

Anonymkode: c7500...f65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan godt hende det bare var fordi det var uvanlig! Tror jeg bare kjenner på det fordi jeg er den nyeste og lavest på rangstigen... så tok det som en slags irrettesettelse. Men var kanskje ikke slik ment! 

Anonymkode: 34d33...0ea

Antagelig var det nok litt irrettesettelse i det ja, så det er bare å ta til seg hvordan dresscode det praktiseres på din arbeidsplass. 

Anonymkode: 44115...7cb

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjetter at de som kommenterte var kvinner. Og at grunnen til at de kommenterte er at de er ganske frosne selv, og venter til ca juli med å finne fram kortermede topper.

Anonymkode: 08428...ca4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Antagelig var det nok litt irrettesettelse i det ja, så det er bare å ta til seg hvordan dresscode det praktiseres på din arbeidsplass. 

Anonymkode: 44115...7cb

Ikke nødvendigvis. Jeg vil si alt kommer an på tonefall og kroppsspråk, som vi ikke har mulighet til å bedømme på KG. 

Anonymkode: 20c5a...16a

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kan godt hende det bare var fordi det var uvanlig! Tror jeg bare kjenner på det fordi jeg er den nyeste og lavest på rangstigen... så tok det som en slags irrettesettelse. Men var kanskje ikke slik ment! 

Anonymkode: 34d33...0ea

Jeg er yngst, og eneste kvinne på min arbeidsplass!

Men hvordan er andre kledd? Sitter alle med blazer eller genser i lunsjen? Hvordan tone har du med disse folkene ellers?

Det var nok ikke en irettesettelse, men alt etter hvordan tone det var og hvordan kulturen er, så kan det ha vært enten ett hint eller det kan ha vært en spøkefull kommentar. Og om det var en irettesettelse så vil jeg si den sier mer om dem.

Anonymkode: 7f5d3...60b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Antagelig var det nok litt irrettesettelse i det ja, så det er bare å ta til seg hvordan dresscode det praktiseres på din arbeidsplass. 

Anonymkode: 44115...7cb

Er det ikke litt vel konservativt, å ikke kunne ta av seg jakka en liten halvtime under lunsj på kontoret? Det er 2023 liksom? Og lunsj er vel teknisk sett ikke arbeidstid. 

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gjetter at de som kommenterte var kvinner. Og at grunnen til at de kommenterte er at de er ganske frosne selv, og venter til ca juli med å finne fram kortermede topper.

Anonymkode: 08428...ca4

Min arbeidsplass er sør for ekvator, så temperaturen er typ norsk sommer. Og nei, fikk kommentar fra både menn og kvinner. 

Anonymkode: 34d33...0ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke litt vel konservativt, å ikke kunne ta av seg jakka en liten halvtime under lunsj på kontoret? Det er 2023 liksom? Og lunsj er vel teknisk sett ikke arbeidstid. 

Anonymkode: 34d33...0ea

Mange arbeidsplasser har en konservativ stil. Som ny, tilpasser man seg 

Anonymkode: 44115...7cb

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke litt vel konservativt, å ikke kunne ta av seg jakka en liten halvtime under lunsj på kontoret? Det er 2023 liksom? Og lunsj er vel teknisk sett ikke arbeidstid. 

 

Min arbeidsplass er sør for ekvator, så temperaturen er typ norsk sommer. Og nei, fikk kommentar fra både menn og kvinner. 

Anonymkode: 34d33...0ea

Muligens de har en annen kutyme der du er da enn i Norge. 

Anonymkode: c8c11...21c

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er yngst, og eneste kvinne på min arbeidsplass!

Men hvordan er andre kledd? Sitter alle med blazer eller genser i lunsjen? Hvordan tone har du med disse folkene ellers?

Det var nok ikke en irettesettelse, men alt etter hvordan tone det var og hvordan kulturen er, så kan det ha vært enten ett hint eller det kan ha vært en spøkefull kommentar. Og om det var en irettesettelse så vil jeg si den sier mer om dem.

Anonymkode: 7f5d3...60b

Jepp, alle sitter med ullgenser/blazer i lunsjen. Da jeg svarte at jeg var varm, fikk jeg beskjed om at de synes det var kaldt. Det får jeg liksom ikke gjort så mye med! Har grei tone med alle, men er desidert yngst og minst erfaren. De andre er 40+ og er derfor jeg blir litt usikker på om det var ment som spøk eller litt strengt. 

Anonymkode: 34d33...0ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mange arbeidsplasser har en konservativ stil. Som ny, tilpasser man seg 

Anonymkode: 44115...7cb

Leste du innlegget mitt? Er av de som kler seg mest formelt, nettopp fordi jeg vil gjøre godt inntrykk som ny. Tok av jakka i ca 30 minutter mens jeg spiste noen brødskiver ved lunsjbordet. 

Anonymkode: 34d33...0ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det ikke litt vel konservativt, å ikke kunne ta av seg jakka en liten halvtime under lunsj på kontoret? Det er 2023 liksom? Og lunsj er vel teknisk sett ikke arbeidstid. 

 

Min arbeidsplass er sør for ekvator, så temperaturen er typ norsk sommer. Og nei, fikk kommentar fra både menn og kvinner. 

Anonymkode: 34d33...0ea

Og likevel spør du folk med norsk kultur om hva kollegaene dine kan ha ment. Det er jo helt umulig å vite hva som regnes som korrekt påkledning i landet du er i.

Anonymkode: 08428...ca4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ermeløst har jeg aldri brukt på jobb, uansett arbeidsplass og alder. Det finnes jo mange alternativer mellom langermet og singlet.

  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er -5 grader ute idag, så ja jeg ville stusset veldig. Jeg er altfor gammel til å velge ermeløs topp på jobb. Og spesielt på vinteren. Er 34.

Anonymkode: 9b430...a03

-5? Her i Trondheim har det vært pluss grader.

Anonymkode: e666e...1de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne også kommentert "oi  er du så varm i dag?", men det hadde ikke vært hinting om upassend antrekk. Hadde vært en genuin undring vedrørende temp. Ermeløs er ikke noe problem, men tubetopp kan kanskje bli litt voldsomt på jobb?

Anonymkode: f8c18...b54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...