Gå til innhold

Eks med ny samboer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger litt råd her.

I sommer valgte min mann gjennom 20 år å forlate meg. Vi har hatt et rolig liv, uten krangling og vi har vært enige om det meste. Lidenskapen forsvant for noen år siden, men at han ville ut kom som et stort sjokk. Vi har fire barn sammen mellom 8- 17 år. Han nektet på at det var noen nye i bildet. Han hadde bare mistet følelsene, og hadde det ikke så bra med seg selv. Følte seg fanget.

Han vendte ryggen til alt. Til meg (vil ikke ha kontakt), huset (og alt som skal gjøres der!!!) og nybygd hytte ved sjøen. Har ungene 40-60, men vi kommuniserer knapt om dem. 

Rett etter at han flyttet ut oppdaget jeg at han var mye med en dame. Han sa de bare var venner, at han trengte voksne å snakke med, og at han hadde nok med seg selv. Tenkte ikke på noen nye i det hele tatt.

Nå, tre mnd senere, hører jeg via ryktet at han skal flytte sammen med henne. Hun har et digert hus som hun kjøre i sommer. Plass til alle sammen! Men han har ikke fortalt ungene at de er kjærester. De har vært der noen ganger, og de eldste har skjønt det. Og de vil ikke flytte dit!! I dette huset bor hennes foreldre, bestemora og hennes tre små barn. De er ikke norske, og ungene klarer ikke å spise maten som blir servert. De er sykt rotete der, de har forskjellige dyr som går løst inne og det er 45 minutters kjørevei hver vei til skole, aktiviteter og venner. 

En ting er at jeg ikke skjønner hva eksen holder på med (hun er btw 20 år yngre enn han, og strøken- mulig svaret ligger der). Men at barna skal dit (etter hvert 50/50) blir jo å snu opp ned på hverdagene deres. Ny kultur, MASSE folk, lang reisevei, og de er skeptiske.

Jeg føler at jeg som mor bør få vite hvordan han har tenkt å løse alt dette praktisk (spesielt kjøring . Han er jo på jobb 24/7).  Dette vil skape stress i ungenes hverdag, og godt mulig vil de ikke trives der. Men han vil altså ikke snakke med meg. Hva ville dere gjort? Bare la han styre som han vil i sine uker? Selv om det går ut over barnas trivsel? 

Anonymkode: cce42...5be

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De eldste barna skal ihverfall få være med å bestemme selv hvordan de vil dele tiden mellom foreldrene. Ingen kan tvinge en 17-åring til å bo hos far en uke av gangen om han ikke vil. 

Anonymkode: ef0a7...e8a

• Liker 13
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De eldste barna skal ihverfall få være med å bestemme selv hvordan de vil dele tiden mellom foreldrene. Ingen kan tvinge en 17-åring til å bo hos far en uke av gangen om han ikke vil. 

Jeg vet det, men de er så loyale overfor faren, selv om de skjønner, og har sett, hvor mye han har sviktet meg. Jeg tror de kommer til å bo der mot sin vilje for å ikke skuffe faren.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En ting er at jeg ikke skjønner hva eksen holder på med (hun er btw 20 år yngre enn han, og strøken- mulig svaret ligger der). 

Der har vi svaret: 

"Oi! Fin dame! BOOOOING! MÅ PULE! VELDIG VIKTIG! PULE UNG DAME!"

Det er så grelt patetisk når dette skjer. Kaster bort et fungerende ekteskap man har hatt i 20 år når man har 4 barn, hus, hytte osv. Og i tillegg tar NULL ansvar og roter seg inn i en kaotisk familie og gir sine egne barn en kjip hverdag.

Blir helt matt av slik neaderthaler-oppførsel.

Anonymkode: a15d6...0b4

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sannt, 17 åringer får bestemme selv.

Du må snakke med han om dette ts. Si at du vet og at dere må ha en samtale.

Anonymkode: dcd19...c92

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
MB123 skrev (1 minutt siden):

Jeg vet det, men de er så loyale overfor faren, selv om de skjønner, og har sett, hvor mye han har sviktet meg. Jeg tror de kommer til å bo der mot sin vilje for å ikke skuffe faren.

TS

At han har sviktet deg, har da ingenting å gjøre med barna. 

Du må la dine egne følelser for dette ligge. 

En 17 åring bestemmer helt selv. 

Anonymkode: 58a01...15d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja , du har jo ingenting med hvordan de løser ting hos dem. Skjønner jo at det er vanskelig å gå fra full kontroll til kun kontroll over tiden din. 

Så lenge de ikke er slemme mot barna og slår dem ol. Så har du jo ikke så mye med hva de ellers gjør hos far. 

Er vel derfor han ikke vil snakke med deg, fordi han forventer at du kommer til å legge deg oppi alt. Og vil finne ut av dette uten drama fra din side. 

Bedre du heller fokuserer på en god dialog. 

Anonymkode: 21692...b85

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Der har vi svaret: 

"Oi! Fin dame! BOOOOING! MÅ PULE! VELDIG VIKTIG! PULE UNG DAME!"

Det er så grelt patetisk når dette skjer. Kaster bort et fungerende ekteskap man har hatt i 20 år når man har 4 barn, hus, hytte osv. Og i tillegg tar NULL ansvar og roter seg inn i en kaotisk familie og gir sine egne barn en kjip hverdag.

Blir helt matt av slik neaderthaler-oppførsel.

Jeg vet! Og det er så fortvilende med denne maktesløsheten og at det rammer barna. Jeg vet jo ikke hva jeg kan gjøre, eller om jeg kan gjøre noe! 

skal sies at dette er en mann som alltid har vært utrolig snill, raus og omtenksom. Han har plutselig blitt en annen, eller gitt de sidene ved seg selv til noen andre. Jeg tror jeg fortsatt er i sjokk over at HAN kan gjøre dette! 

TS

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja , du har jo ingenting med hvordan de løser ting hos dem. Skjønner jo at det er vanskelig å gå fra full kontroll til kun kontroll over tiden din. 

Så lenge de ikke er slemme mot barna og slår dem ol. Så har du jo ikke så mye med hva de ellers gjør hos far. 

Er vel derfor han ikke vil snakke med deg, fordi han forventer at du kommer til å legge deg oppi alt. Og vil finne ut av dette uten drama fra din side. 

Bedre du heller fokuserer på en god dialog. 

Anonymkode: 21692...b85

Tross alt dom har skjedd (og det er mye mer enn som nevnt her) har jeg laget NULL drama og ikke prøvd å bestemme eller kontrollere noe. Ikke sagt et eneste slemt ord til han eller om han. Så det vil i tilfelle føles veldig urettferdig ut om han tenker slik, for det har ikke noe grunnlag for å gjøre.

TS

• Liker 3
  • Hjerte 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Trenger litt råd her.

I sommer valgte min mann gjennom 20 år å forlate meg. Vi har hatt et rolig liv, uten krangling og vi har vært enige om det meste. Lidenskapen forsvant for noen år siden, men at han ville ut kom som et stort sjokk. Vi har fire barn sammen mellom 8- 17 år. Han nektet på at det var noen nye i bildet. Han hadde bare mistet følelsene, og hadde det ikke så bra med seg selv. Følte seg fanget.

Han vendte ryggen til alt. Til meg (vil ikke ha kontakt), huset (og alt som skal gjøres der!!!) og nybygd hytte ved sjøen. Har ungene 40-60, men vi kommuniserer knapt om dem. 

Rett etter at han flyttet ut oppdaget jeg at han var mye med en dame. Han sa de bare var venner, at han trengte voksne å snakke med, og at han hadde nok med seg selv. Tenkte ikke på noen nye i det hele tatt.

Nå, tre mnd senere, hører jeg via ryktet at han skal flytte sammen med henne. Hun har et digert hus som hun kjøre i sommer. Plass til alle sammen! Men han har ikke fortalt ungene at de er kjærester. De har vært der noen ganger, og de eldste har skjønt det. Og de vil ikke flytte dit!! I dette huset bor hennes foreldre, bestemora og hennes tre små barn. De er ikke norske, og ungene klarer ikke å spise maten som blir servert. De er sykt rotete der, de har forskjellige dyr som går løst inne og det er 45 minutters kjørevei hver vei til skole, aktiviteter og venner. 

En ting er at jeg ikke skjønner hva eksen holder på med (hun er btw 20 år yngre enn han, og strøken- mulig svaret ligger der). Men at barna skal dit (etter hvert 50/50) blir jo å snu opp ned på hverdagene deres. Ny kultur, MASSE folk, lang reisevei, og de er skeptiske.

Jeg føler at jeg som mor bør få vite hvordan han har tenkt å løse alt dette praktisk (spesielt kjøring . Han er jo på jobb 24/7).  Dette vil skape stress i ungenes hverdag, og godt mulig vil de ikke trives der. Men han vil altså ikke snakke med meg. Hva ville dere gjort? Bare la han styre som han vil i sine uker? Selv om det går ut over barnas trivsel? 

Ifølge regelverket skal han varsle deg i god tid før han flytter ut av kommunen/skolekretsen. Han må også forstå at 50/50 ikke går i slik situasjon. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet! Og det er så fortvilende med denne maktesløsheten og at det rammer barna. Jeg vet jo ikke hva jeg kan gjøre, eller om jeg kan gjøre noe! 

skal sies at dette er en mann som alltid har vært utrolig snill, raus og omtenksom. Han har plutselig blitt en annen, eller gitt de sidene ved seg selv til noen andre. Jeg tror jeg fortsatt er i sjokk over at HAN kan gjøre dette! 

TS

Jeg kan relatere. Om enn kun følelsesmessig i forhold til at man tror man kjenner sin partner og brått, uten forvarsel rykkes alt opp ved roten og splitten skal skje NÅ uten at man er forberedt eller får prosessert følelsene. Man vil jo for pokker ha svar på hva som skjedde? Det er litt vanskelig å slå seg til ro med den banale årsaken om at kuken tok et valg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Rosalilje84 said:

Ifølge regelverket skal han varsle deg i god tid før han flytter ut av kommunen/skolekretsen. Han må også forstå at 50/50 ikke går i slik situasjon. 

Hvor finner jeg det regelverket? TS

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan relatere. Om enn kun følelsesmessig i forhold til at man tror man kjenner sin partner og brått, uten forvarsel rykkes alt opp ved roten og splitten skal skje NÅ uten at man er forberedt eller får prosessert følelsene. Man vil jo for pokker ha svar på hva som skjedde? Det er litt vanskelig å slå seg til ro med den banale årsaken om at kuken tok et valg.

❤️ Det er helt grusomt, og helt uvirkelig!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper du får barnebidrag via NAV. Ellers ser du ikke noe til de pengene.

Anonymkode: cddcd...12a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er begrenset hvor mye du kan legge deg opp i hva han gjør. Her senser jeg masse bitterhet fra deg, fordi han har funnet ei som er yngre og finere enn deg. Ikke la dette gå utover barna. Det er hans valg hvem og hvor  han vil bo 

Anonymkode: b7bf2...fb8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har blitt manipulert. Bare vent å se. 

Anonymkode: cddcd...12a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har med stor sannsynlighet innledet et forhold til hun nye mens han fremdeles var sammen med deg. Menn går sjelden ut av forhold der hus og barn er involvert uten å ha noe å gå til. 

Anonymkode: edf73...0ac

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår du er knus og at dette er veldig vondt, men dette fokuset på at de kommer fra en annen kultur virker veldig fordomsfullt og litt rasistisk. Og hvordan vet du at det er så rotete der? Godt mulig også barna dine sier litt ekstra sånt til deg, for at du skal føle deg bedre.

Anonymkode: 72f3c...be5

• Nyttig 1
Skrevet

Vent litt, han er en voksen mann som skal flytte inn til ny dame, hennes foreldre (som er på hans alder antar jeg), besteforeldre OG barn? Pluss dine barn?  Å bo med svigerforeldre er ille nok, men foreldrene deres igjen. Jeg hadde tatt det med knusende ro, dette blir ikke langvarig.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har med stor sannsynlighet innledet et forhold til hun nye mens han fremdeles var sammen med deg. Menn går sjelden ut av forhold der hus og barn er involvert uten å ha noe å gå til. 

Anonymkode: edf73...0ac

Ja, det vil jeg si er svært sannsynlig, veldig trist for TS, men statistisk er det vel veldig menn går fra dama uten en ny. Det er damer som kjenner på at manhar vokst fra hverandre og at man trenger en forandring uten at det er en ny mann inne i bildet.

Anonymkode: 72f3c...be5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...