Gå til innhold

Har du fått skattemeldingen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk e-post kl. 15.00 i går, tilbake 6500,-. Ifjor fikk jeg igjen over 20 tusen, da stod alle huslånrenter på meg som hovedlånetager. I år deles det mellom meg og mannen som er medlånetager 50/50. Jeg er bedre til å spare og det jeg har fått «felles» tilbake har blitt satt på feriekontoen. I år får jeg få mannen til å betale inn på kto så raskt som mulig! 😊

Anonymkode: b7fe3...745

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fått - fikk 98 kroner i baksmell :) 

Har etternavn tidlig i alfabetet men første året jeg har fått svar så tidlig. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min i dag og gikk i +. Fryktet smell så er veldig happy med det😃

Anonymkode: 4eb9f...430

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere om man kan få beskjed i helga?

Anonymkode: 53650...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vet dere om man kan få beskjed i helga?

Anonymkode: 53650...ff0

Jeg har fått mail i helgene før i hvert fall, men da hadde skattemeldingen allerede ligget klar en stund.

Anonymkode: 7a009...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fått noe ennå. Etternavn på F, aner ikke om de bruker alfabetet eller hvordan de gjør det.

Anonymkode: 155e9...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fastrente og hadde 15 000 kr mindre forventet renter på skattekortet. Fikk svært lite igjen for det om (800 kr mer enn ellers). Så noe må de jo ha gjort. hadde jeg ikke satt det så lavt, så hadde jeg vell fått baksmell. 

Har tabellkort. 7103 for å være eksakt. Samme som i fjor

De siste tre årene har jeg fått igjen 3200 - 3500 kr. I år blir det 4100 kr. 

Jeg har sammenlignet skattekortet og skatteoppgjøret for de tre siste årene. Har bommet med småtall men ikke noe som skal utgjøre noe stort. Har ikke formue og formueskatt. Den eneste store endringen jeg har gjort, er å sette forventet renteinntekter på boliglånet 15 000 ned på skattekortet. 

Anonymkode: aa0aa...94e

Jeg synes det er vanskelig å se for meg årstallene og hva som skjedde når.  Derfor blir det mange årstall og rotete forklaring.

Du har tabell 7103, samme som i fjor, men husk at du må se på skattekortet for 2023 når du ser på skattemeldingen for 2023.  Du skrev at du hadde tatt høyde for 15.000 for lite rentefradrag for 2023.  Der har du forklaringen på tilgodebeløpet på 3000+

Ser at du skriver «samme som i fjor». Da mener du at du hadde tabell 7103 og fikk tilbake det samme beløp i 2022? Altså det du fikk igjen i fjor..

I fjor var det 2023, da fikk du igjen på skatten for 2022.  Skattekortet for 2022 kom i desember 2021.

I år er det 2024, og det gjeldende skattekortet fikk vi i desember 2023.  
 

For hvilket år var det du endret i skattekortet for å ta med 15.000 i mindre renter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fikk du beskjed på skatteetaten før mail? og på kvelden? 😮 hvilken klokke på kvelden kom mailen?

Anonymkode: af234...5cb

Jeg logget inn i 1 tiden i natt og da lå den der klar. Mailen om at skattemeldingen hadde kommet kom 12:02 i dag. Altså mange timer etter at skattemeldingen lå tilgjengelig på siden. 

Anonymkode: aa0aa...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fikk 67 tusen igjen!🥳

Anonymkode: 2ceae...789

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 256.000 igjen:-)  

Har tapt på aksjer. Alle er glade for å få igjen, uansett årsak..

Anonymkode: ad7a9...da1

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/7/2024 at 8:50 AM, AnonymBruker said:

Noen som vet om de sendes ut i alfabetisk rekkefølge? Min samboer sitt etternavn begynner på B, og han har fått. Jeg har alltid fått den tidlig med etternavn på D, men for 2 år siden byttet jeg etternavn til M og jeg har fått den senere. 

Anonymkode: 5863e...182

Nei, kollegaen min har fått, ikke jeg. Og jeg er langt foran han i alfabetet 

Anonymkode: 11ea8...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyne skrev (29 minutter siden):

Jeg synes det er vanskelig å se for meg årstallene og hva som skjedde når.  Derfor blir det mange årstall og rotete forklaring.

Du har tabell 7103, samme som i fjor, men husk at du må se på skattekortet for 2023 når du ser på skattemeldingen for 2023.  Du skrev at du hadde tatt høyde for 15.000 for lite rentefradrag for 2023.  Der har du forklaringen på tilgodebeløpet på 3000+

Ser at du skriver «samme som i fjor». Da mener du at du hadde tabell 7103 og fikk tilbake det samme beløp i 2022? Altså det du fikk igjen i fjor..

I fjor var det 2023, da fikk du igjen på skatten for 2022.  Skattekortet for 2022 kom i desember 2021.

I år er det 2024, og det gjeldende skattekortet fikk vi i desember 2023.  
 

For hvilket år var det du endret i skattekortet for å ta med 15.000 i mindre renter?

Ja jeg ser på skattekortet for 2022 og oppgjøret for 2022 etc når jeg sammenligner. 

Mente jeg har samme tabell (7103) i 2024 skattekortet som i 2023, så neste år får jeg vell baksmell fordi jeg har skrevet riktig forventet renter på boliglånet (jeg har fastrente). I 2023 var det tabell 7103, i 2022 hadde jeg tabell 7104, i 2021 hadde jeg tabell 7100. 
Alle de siste 4 årene har jeg hatt samme inntekt (trygd) og samme gjeld (boliglån) og samme formue (ingenting som gir formueskatt og er reell formue). Har bommet litt på små filleting her og der på skattekortene. Hadde jeg gjort riktig så hadde det gått ut i 0, men de små feilene er små. For gjelden er større enn formuen så jeg har 0 formue. 

I skattekortet for 2023 la jeg inn 15,000 kr mindre i forventet renter. Fikk igjen 4080 kr på skattemeldingen nå. 

I skattekortet for 2022 la jeg inn 500 kr mindre i forventet renter. Fikk igjen nesten 3390 kr på oppgjøret. 

Husker ikke alle tallene i postene for 2021 men jeg fikk igjen 3500 kr og gjorde ingen store endringer på skattekortet. 

Anonymkode: aa0aa...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja jeg ser på skattekortet for 2022 og oppgjøret for 2022 etc når jeg sammenligner. 

Mente jeg har samme tabell (7103) i 2024 skattekortet som i 2023, så neste år får jeg vell baksmell fordi jeg har skrevet riktig forventet renter på boliglånet (jeg har fastrente). I 2023 var det tabell 7103, i 2022 hadde jeg tabell 7104, i 2021 hadde jeg tabell 7100. 
Alle de siste 4 årene har jeg hatt samme inntekt (trygd) og samme gjeld (boliglån) og samme formue (ingenting som gir formueskatt og er reell formue). Har bommet litt på små filleting her og der på skattekortene. Hadde jeg gjort riktig så hadde det gått ut i 0, men de små feilene er små. For gjelden er større enn formuen så jeg har 0 formue. 

I skattekortet for 2023 la jeg inn 15,000 kr mindre i forventet renter. Fikk igjen 4080 kr på skattemeldingen nå. 

I skattekortet for 2022 la jeg inn 500 kr mindre i forventet renter. Fikk igjen nesten 3390 kr på oppgjøret. 

Husker ikke alle tallene i postene for 2021 men jeg fikk igjen 3500 kr og gjorde ingen store endringer på skattekortet. 

Anonymkode: aa0aa...94e

Jeg synes iallfall at du følger godt med på skatten din.  Det er alltid bra å havne ut på den rette siden.  Lurt med fastrente også.  Jeg har lån i Statens pensjonskasse til grei nok rente, men de har ikke fastrente.  Jeg har også et mindre lån med høy rente, som jeg blir kvitt om et år.  Jeg stryker hele rentefradraget fra skattekortet og får litt mer igjen. Det er fordi jeg ikke er så flink til å spare ellers.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øyne skrev (19 minutter siden):

 

Jeg synes iallfall at du følger godt med på skatten din.  Det er alltid bra å havne ut på den rette siden.  Lurt med fastrente også.  Jeg har lån i Statens pensjonskasse til grei nok rente, men de har ikke fastrente.  Jeg har også et mindre lån med høy rente, som jeg blir kvitt om et år.  Jeg stryker hele rentefradraget fra skattekortet og får litt mer igjen. Det er fordi jeg ikke er så flink til å spare ellers.

 

Jeg må følge med, for jeg kan ikke tall (har dyskalkuli). Normalt flink til å spare, men tenkte siden alt har økt så mye. Så er det greit å spare via skatten på toppen av sparingen, men det utgjorde ikke store forskjellen 😅 Hadde forventet i alle fall en tusenlapp til. 

Til gode på skatten blir litt som tvungen sparing, fint for noen med impulskontroll. Fort gjort å låne en tusen her og to tusen der av seg selv for ofte. Lettere når pengene aldri er innom konto i løpet av året. 🙆‍♀️

Anonymkode: aa0aa...94e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg fikk skattemeldingen i dag, får tilbake ca 3 tusen

Anonymkode: ab6e3...477

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp!

Har ikke fått skattemeldingen enda, men har lurt på dette en stund: ferdig utdannet i fjor, la inn i januar i fjor at jeg ville tjene 560 000, kom opp i 520 sånn ca. Sto at jeg skulle betale 150k i renter(?) men tror jeg har betalt rundt 110. Kan noen se inn i glasskulen om jeg vil få smell? Har barn så får fradrag der. Er gift men tidligere har ihvertfall alt av boliglån stått på meg.

Anonymkode: fe368...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hjelp!

Har ikke fått skattemeldingen enda, men har lurt på dette en stund: ferdig utdannet i fjor, la inn i januar i fjor at jeg ville tjene 560 000, kom opp i 520 sånn ca. Sto at jeg skulle betale 150k i renter(?) men tror jeg har betalt rundt 110. Kan noen se inn i glasskulen om jeg vil få smell? Har barn så får fradrag der. Er gift men tidligere har ihvertfall alt av boliglån stått på meg.

Anonymkode: fe368...74b

Jeg tenker at det kan gå litt galt siden du har betalt ca 40.000 mindre i renter enn det skattekortet regnet med.  Effekten av rentefradraget er jo 22%, så da vil det utgjøre drøye 8.000 kroner for lite betalt.  Men nå kan jeg jo ikke se alle dine tall, og det kan godt være at det ikke blir fullt så galt.  
Hvis du hadde tabellkort, så har skatten på inntekt blitt riktig trukket, men det blir feil pga rentene.  Hvis du har hatt prosentkort, så har du trukket for mye skatt på inntekten og feil pga rentene, slik at du kommer ut noenlunde uten restskatt.

Endret av Øyne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk skattemelding på ettermiddagen i går. 

Får 40.000 tilbake. Fatter ikke hvordan det har seg, men takker pent ja 😆

Anonymkode: 5863e...182

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 6.36):

Haster det sååå fælt med å få den? Evt tilgodebeløp kommer ikke før seinere

Anonymkode: e84d8...3e3

Kommer i Mars

Anonymkode: 6a0a9...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere skatte mld så fort? 🧐

Anonymkode: 6a0a9...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...