Gå til innhold

Har du fått skattemeldingen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det flere med kalkulert baksmell som fikk den mye mindre enn forventet i år? Jeg har gått gjennom tallene, og alt stemmer. Men får et helt annet resultat når jeg bruker skattekalkulatoren. Ser ingen åpenbar grunn til at jeg skal skatte mindre enn jeg trodde. Blant annet har renteinntektene økt mye mer enn forventet. Men da kan jeg kanskje trekke enda litt mindre skatt i år for å få større baksmell igjen neste år. 

Anonymkode: 7a009...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

endring på lån fra i fjor til i år er at jeg står som hovedlånetager hvor jeg tidligere ikke gjorde det. samt at lånet nå står i husbanken og ikke sparebanken (men etter renteøkning betaler vi det samme i renter nå som vi gjorde før vi byttet)
en annen endring er at mannen ikke har jobbet da han har vært under utdanning.

så ja, jeg blir trukket i uføretrygd for di jeg er gift, men er den eneste av oss som har hatt inntekt.
og nå smell hvor jeg tidligere alltid har pleid å få tilbake et par tusenlapper.

skjønner det ikke.

Anonymkode: 41515...9a6

Da må du se etter om du har fått hele lånet og alle rentene med på din skattemelding. Det kan tyde på at det er det som er feil.  Før hele huslånet og rentene på deg og stryk det som står på mannen din.  Håper at det ordner seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det komme i helga også? Altså etter fredags ettermiddag eller er det liksom pause da frem til mandag igjen? 

Anonymkode: 812a1...c4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i går kveld. Fikk mail i morges. 

Nå er det bare å vente på oppgjøret. I fjor kom det 6 dager etter innsendt skattemelding. 

Anonymkode: aa0aa...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått sent de årene de har sendt ut i pulje, men logget inn i dag tidlig og da var den tilgjengelig. Har ikke fått mail/sms om at den er klar ennå. 

Tenker at så lenge folk opplever at den er klar før de blir varslet, så kommer folk til å logge inn for å sjekke sånn tilfelle. Så om de ikke ønsker overbelastning på siden, så må de få til at man får melding når den faktisk er klar

Anonymkode: a26e2...35a

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var rart i år. 

Jeg hadde 2000 kr for høyt på forventet inntekt og 15 000 kr for lave renteinntekter på boliglån på skattekortet. Det er eneste tallene som skatteetaten har korrigert riktig uti fra skattekortet. Allikevel fikk jeg bare 800 kr mer enn hva jeg bruker å få når skattekortet er helt riktig. Hadde forventet litt mer tilbake. Noen som forstår dette?  

Er ikke gift og har huslånet alene. Har ikke barn og ingen endringer i livssituasjonen. 

Anonymkode: aa0aa...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt å få beskjed ganske fort, men nå må jeg visdt vente, ikke fått noe enda

Anonymkode: 52c09...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ha fått skattemeldinga uten å ha mottatt sms og e-post? 

Anonymkode: ba379...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan man ha fått skattemeldinga uten å ha mottatt sms og e-post? 

Anonymkode: ba379...a35

ja, og eposten og sms'en kan komme alt fra timer til en dag etterpå 

Anonymkode: aa0aa...94e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tydelig de har endret på noen regler som gjør det svært ugunstig for noen. Sett flere få solide baksmeller,uten at de tilsynelatende har gjort noe som helst. Folk som er vandt med å få 2-4000 gjerne,får nå smeller på over 10 000. 

Er egentlig glad jeg gikk i pluss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det alfabetisk eller er det helt tilfeldig? Det var bedre før når alle kunne sjekke fra 24.00. 

Anonymkode: 80e4d...4af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (17 minutter siden):

Er tydelig de har endret på noen regler som gjør det svært ugunstig for noen. Sett flere få solide baksmeller,uten at de tilsynelatende har gjort noe som helst. Folk som er vandt med å få 2-4000 gjerne,får nå smeller på over 10 000. 

Er egentlig glad jeg gikk i pluss.

Så vidt jeg vet så satt de opp rentefradraget på alle som har lån. Hvis noen har fastrente og ikke har sjekket dette, så vil de nok få baksmell.

Anonymkode: 0c3ad...ae5

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det var rart i år. 

Jeg hadde 2000 kr for høyt på forventet inntekt og 15 000 kr for lave renteinntekter på boliglån på skattekortet. Det er eneste tallene som skatteetaten har korrigert riktig uti fra skattekortet. Allikevel fikk jeg bare 800 kr mer enn hva jeg bruker å få når skattekortet er helt riktig. Hadde forventet litt mer tilbake. Noen som forstår dette?  

Er ikke gift og har huslånet alene. Har ikke barn og ingen endringer i livssituasjonen. 

Anonymkode: aa0aa...94e

Hadde du tabellkort eller prosentkort i 2023.  Hvis du hadde tabellkort, så trekker det riktig skatt enten inntekten er 2000 mer eller mindre.  Ført for lite rentefradrag med 15.000 vil gi for høyt skattetrekk med ca 3.300.

Du skriver 800 mer enn hva du bruker å få.  Hva bruker du å få, og hva slags tabelltrekk eller prosentkort pleier det å være?  Det går faktisk ikke helt an å sammenligne dette fra år til år, fordi skattesatser og fradragsposter også endrer seg noe fra år til år.  Jeg måtte hatt tilgang til dine tidligere skattekort og skattemeldinger for å kunne vurdert det på en måte, og skatt var egentlig faget mitt da jeg jobbet. Når noen ringte så kunne vi ta frem mange skjermbilder og sammenligne og sjekke det bedre, så gjør gjerne det.  

Endret av Øyne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet når pengene kommer på konto? Om 1-2 uker? 

Anonymkode: acd35...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Så vidt jeg vet så satt de opp rentefradraget på alle som har lån. Hvis noen har fastrente og ikke har sjekket dette, så vil de nok få baksmell.

Anonymkode: 0c3ad...ae5

Jeg har fastrente og hadde 15 000 kr mindre forventet renter på skattekortet. Fikk svært lite igjen for det om (800 kr mer enn ellers). Så noe må de jo ha gjort. hadde jeg ikke satt det så lavt, så hadde jeg vell fått baksmell. 

Øyne skrev (20 minutter siden):

Hadde du tabellkort eller prosentkort i 2023.  Hvis du hadde tabellkort, så trekker det riktig skatt enten inntekten er 2000 mer eller mindre.  Ført for lite rentefradrag med 15.000 vil gi for høyt skattetrekk med ca 3.300.

Du skriver 800 mer enn hva du bruker å få.  Hva bruker du å få, og hva slags tabelltrekk eller prosentkort pleier det å være?  Det går faktisk ikke helt an å sammenligne dette fra år til år, fordi skattesatser og fradragsposter også endrer seg noe fra år til år.  Jeg måtte hatt tilgang til dine tidligere skattekort og skattemeldinger for å kunne vurdert det på en måte, og skatt var egentlig faget mitt da jeg jobbet. Når noen ringte så kunne vi ta frem mange skjermbilder og sammenligne og sjekke det bedre, så gjør gjerne det.  

Har tabellkort. 7103 for å være eksakt. Samme som i fjor. 

De siste tre årene har jeg fått igjen 3200 - 3500 kr. I år blir det 4100 kr. 

Jeg har sammenlignet skattekortet og skatteoppgjøret for de tre siste årene. Har bommet med småtall men ikke noe som skal utgjøre noe stort. Har ikke formue og formueskatt. Den eneste store endringen jeg har gjort, er å sette forventet renteinntekter på boliglånet 15 000 ned på skattekortet. 

Anonymkode: aa0aa...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så vidt jeg vet så satt de opp rentefradraget på alle som har lån. Hvis noen har fastrente og ikke har sjekket dette, så vil de nok få baksmell.

Anonymkode: 0c3ad...ae5

hva innebærer det med rentefradrag?

Anonymkode: af234...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk i går kveld. Fikk mail i morges. 

Nå er det bare å vente på oppgjøret. I fjor kom det 6 dager etter innsendt skattemelding. 

Anonymkode: aa0aa...94e

Fikk du beskjed på skatteetaten før mail? og på kvelden? 😮 hvilken klokke på kvelden kom mailen?

Anonymkode: af234...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg og kona fått. Hun tilbake 15k, jeg skyldig 8k. Men med litt fordeling med renter osv så går jeg i 0, og hu får 8k😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis du er gift er huslånet delt mellom dere automatisk. Det er nÿtt i år. 

Anonymkode: 9728f...b77

Det er vel bare når begge to står som lånetakere på samme lån?

Anonymkode: af234...5cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk igjen litt og var glad for det. Var så usikker for jeg hadde spart en del i fjor, og selv om jeg regnet med det jeg hadde spart ikke ville påvirke så har jeg ikke orket å sette meg ned å regne på det. Fikk mindre igjen enn ifjor, men med samme inntekt og tabelltrekk, og fikk annen tabell for i år. La også inn enda mer sparing i år, sånn at jeg er dekket for det. Jeg prøver å spare minst 25% av utbetalt. 
Er på ung ufør-sats (og alt annet er likt for de som lurer på det). 

Veldig fint med noen tusen igjen 😊

Anonymkode: 84169...256

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...