Gå til innhold

Har du fått skattemeldingen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 10.00):

De siste årene har jeg alltid fått den sent, noe jeg synes er rart, for jeg har vært ufør noen år og har bare den ene inntekten og selvangivelsen er så basic den kan bli. Har etternavn nesten bakerst i alfabetet, da.

Anonymkode: 7c7a6...97a

Er det jeg og syns er rart. Ingen endringer eller noe. Enda kommer ikke utbetaling hvis jeg får igjen før I oktober

Anonymkode: 9815b...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

kan man få skattemeldingen på kveldstid?

Anonymkode: a6793...a28

I fjord fikk jeg mld på natta

Samme gjorde ungdommene kl 02🙈

Anonymkode: 9815b...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja fikk igjen over 10K, fikk melding igår

Anonymkode: 37f07...bd7

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

I fjord fikk jeg mld på natta

Samme gjorde ungdommene kl 02🙈

Anonymkode: 9815b...1e4

I fjord

Anonymkode: 56902...bdf

  • Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

skjønner ikke hvorfor jeg har fått så mye i baksmell.
er uføretygdet, og har vært det i 15 år nå. hatt tabelltrekk alle årene og fått igjen på skatten hvert år.

i år fikk jeg smell. tabelltrekk 7118,
317628 før skatt i årsinntekt fra nav.

16k i baksmell,... skjønner ikke hva som har skjedd som gjør at jeg har fått smell i år.

skjønner ikke hva dette er heller
Reduksjon av gjeld på grunn av verdsettingsrabatt?   
reduserer de gjelden min slik at jeg får mindre fradrag på den?
(jeg har null i formue etter at gjeld er trukket fra)

Anonymkode: 41515...9a6

Det er kjedelig å få baksmell når du ikke har regnet med det.   Trekktabell 7118 er en svært mild tabell som tar hensyn til at du har store fradrag.   Hadde du samme tabellnummer tidligere?  Har du endret på lån eller formue?  Var du inne og korrigerte opplysningene på skattekortet for 2023?  Du bør sjekke skattekortet ditt for dette året også, slik at det ikke skjer igjen.

verdsettingsrabatt har ingen betydning når du ikke har positiv formue. Det betyr ingen ting i sammenheng med restskatten din.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/verdsettingsrabatt-ved-fastsetting-av-formue/
 

Endret av Øyne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke sånn. Jeg har fått sent hver gang før siden de begynte med puljer, i år fikk jeg på dag en. 

Anonymkode: 7a009...94e

Jepp, samme her. 

Anonymkode: 06c38...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Er det jeg og syns er rart. Ingen endringer eller noe. Enda kommer ikke utbetaling hvis jeg får igjen før I oktober

Anonymkode: 9815b...1e4

Jeg gjør masse endringer, har krypto etc. Likevel har jeg alltid fått tilbake penger før sommeren, som regel i juni. 
Men hvis man er gift med en som er selvstendig næringsdrivende tror jeg ikke man får tilbake før sent uansett? Så det kan være andre grunner enn kun ens egen skattemelding. 

Anonymkode: 06c38...adc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyne skrev (5 minutter siden):

Det er kjedelig å få baksmell når du ikke har regnet med det.   Trekktabell 7118 er en svært mild tabell som tar hensyn til at du har store fradrag.   Hadde du samme tabellnummer tidligere?  Har du endret på lån eller formue?  Var du inne og korrigerte opplysningene på skattekortet for 2023?  Du bør sjekke skattekortet ditt for dette året også, slik at det ikke skjer igjen.

verdsettingsrabatt har ingen betydning når du ikke har positiv formue. Det betyr ingen ting i sammenheng med restskatten din.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/verdsettingsrabatt-ved-fastsetting-av-formue/
 

endring på lån fra i fjor til i år er at jeg står som hovedlånetager hvor jeg tidligere ikke gjorde det. samt at lånet nå står i husbanken og ikke sparebanken (men etter renteøkning betaler vi det samme i renter nå som vi gjorde før vi byttet)
en annen endring er at mannen ikke har jobbet da han har vært under utdanning.

så ja, jeg blir trukket i uføretrygd for di jeg er gift, men er den eneste av oss som har hatt inntekt.
og nå smell hvor jeg tidligere alltid har pleid å få tilbake et par tusenlapper.

skjønner det ikke.

Anonymkode: 41515...9a6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

endring på lån fra i fjor til i år er at jeg står som hovedlånetager hvor jeg tidligere ikke gjorde det. samt at lånet nå står i husbanken og ikke sparebanken (men etter renteøkning betaler vi det samme i renter nå som vi gjorde før vi byttet)
en annen endring er at mannen ikke har jobbet da han har vært under utdanning.

så ja, jeg blir trukket i uføretrygd for di jeg er gift, men er den eneste av oss som har hatt inntekt.
og nå smell hvor jeg tidligere alltid har pleid å få tilbake et par tusenlapper.

skjønner det ikke.

Anonymkode: 41515...9a6

Her kan kanskje det at fradraget for gjeldsrenter nå automatisk blir delt i to spille inn. Hvis mannen din ikke har hatt inntekt i 2023, bør hele fradraget settes på deg, for han får ikke noe glede av fradraget hvis inntekten hans er under minstefradraget. 

Anonymkode: 06c38...adc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år tror jeg at jeg får baksmell for første gang, på litt over en tusenlapp. Hvis jeg har regnet riktig da, noe jeg sikkert ikke har. Så venter i spenning her 🤪 

Anonymkode: 5990a...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fik 12 700 tilbake. Litt skuffet og overrasket da jeg tjente ca 35000 mindre enn jeg oppga, samt at jeg hadde oppgitt forventede renteinntekter og trukket 12 000 ekstra. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 30.000 tilbake. Fikk melding nå

Anonymkode: acd35...083

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått den❤️

Anonymkode: 360dc...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvert år sier noen dette. Min erfaring er at det er jug.

Anonymkode: 9792a...f19

Jeg har ikke fått enda i år, men i fjor fikk jeg den et par dager før meldingen om at den var tilgjengelig kom.

Anonymkode: 23202...810

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 11 000 kr i baksmell. Tror tabellen tror at jeg har masse barn og lån og fradrag i den alderen jeg er i, så da blir det baksmell da. 

Anonymkode: 3006a...f3e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den og regnet med 330 tusen i restskatt. Men etter alle fradrag ført inn nå, ble det "bare" 275 tusen å betale.

Er fornøyd egentlig. 

Anonymkode: 5b602...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk 11 000 kr i baksmell. Tror tabellen tror at jeg har masse barn og lån og fradrag i den alderen jeg er i, så da blir det baksmell da. 

Anonymkode: 3006a...f3e

Men det handler jo ikke om hva tabellen tror?

Anonymkode: 84bdf...4f7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den på formiddagen i går. Får igjen 500kr😂 Jeg har alltid fått fradragene på huslånet alene; men ikke i år. Må inn å endre skattekortet så jeg ikke får skikkelig baksmell neste år.

Anonymkode: 3a115...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, nå fikk jeg også skattemeldingen:D Bruker stort sett å få den til slutt så dette var en fin overraskelse! Får igjen 28 000 ☺️🙌

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den i går kveld etter kl 18. Fikk ikke mail før i dag til morgenen. Har alltid fått siste dagen, så ble overrasket.

Siden jeg har AS får vi nok ikke pengene tilgode før i oktober, men er lov å håpe at vi får de i juni.

Anonymkode: b8a39...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...