Gå til innhold

Har du fått skattemeldingen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, den kom i dag! I fjor fikk jeg den helt mot slutten, husker jeg. Det er jo ikke det at man tenker det er et lotteri eller vilkårlig, men det føles ok, og ikke nødvendigvis så lett å forutse, med 1.700,- til gode i stedet for 1.700,- i restskatt. 🤷‍♀️ Er fornøyd med å ligge nærmest mulig null, og prøvde på det, men i år var det litt spennende av ulike grunner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Håper de sender ut i løpet av helga :)

Anonymkode: ba379...a35

Sendes ikke ut skattemeldinger i helgen

Anonymkode: 62f4d...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt ikke fått skattemelingen. De sender nok ikke ut i helgen 👌🏼 gruer meg til å få den denne gangen siden jeg vet at det blir restskatt. Er det 22 mars som er siste dagen? Da kommer den nok da 🤣

Anonymkode: 258e1...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oslomaraton skrev (4 timer siden):

Blir det sendt ut i helgene også?

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Håper de sender ut i løpet av helga :)

Anonymkode: ba379...a35

Skatteetaten har selv informert om at de ikke sender ut i helgene. Dette står i kommentarfeltet på Facebooksiden til skatteetaten som heter "Skatten min".

Anonymkode: 9c1ef...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp i dag, ble positivt overasket. Trodde jeg ble å få ca 84k i baksmell. Men ble 78k ^^. Ble litt mer fradrag enn jeg hadde forventet 😁.

Anonymkode: 82da8...11f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk skattemeldingen fredag, gikk 1000 i pluss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg trodde egentlig dette gikk automatisk. Men er det slik at ansatte hos Skatteetaten faktisk utfører beregningene og går gjennom en stor del av skattemeldingene manuelt? Mtp. at ikke alt er "klart" samtidig?

Og uansett - sender de ut på kvelder og i helger?🤞

Anonymkode: 60f53...b68

Alle er klare, de sender ut i puljer for at ikke skal kaste seg inn på systemene samtidig. De systemene brukes nemlig av andre også. Jeg fikk min på tirsdag men det står på den at den var klar 2.mars.

Anonymkode: 5d797...81c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Alle er klare, de sender ut i puljer for at ikke skal kaste seg inn på systemene samtidig. De systemene brukes nemlig av andre også. Jeg fikk min på tirsdag men det står på den at den var klar 2.mars.

Anonymkode: 5d797...81c

Jeg er så irritert over å måtte vente, spesielt hvis den allerede egentlig er klar. Jeg vet at jeg må utføre mange endringer, med delvis kompliserte regnestykker på grunn av krypto, aksjer og mange andre faktorer i 2023. Det er NÅ jeg har tid til å gjøre det. Etter påsken trapper jeg opp stillingsprosent og jeg har virkelig ikke lyst til å bruke påsken på dette. Vil gjerne ha tid med barna når de har fri.

Jeg forstår at dette er mitt individuelle problem, men jeg hadde følt mer på forståelse hvis skattemeldingen ikke lå klar hos skatteetaten allerede.

Anonymkode: 9bb7a...14b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

 

Skatteetaten har selv informert om at de ikke sender ut i helgene. Dette står i kommentarfeltet på Facebooksiden til skatteetaten som heter "Skatten min".

Anonymkode: 9c1ef...79c

Mailen kan likevel komme i helgen, siden den ofte forsinkes. Men da har nok selve skattemeldingen ligget ute siden før helgen allerede. 

Anonymkode: 7a009...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er så irritert over å måtte vente, spesielt hvis den allerede egentlig er klar. Jeg vet at jeg må utføre mange endringer, med delvis kompliserte regnestykker på grunn av krypto, aksjer og mange andre faktorer i 2023. Det er NÅ jeg har tid til å gjøre det. Etter påsken trapper jeg opp stillingsprosent og jeg har virkelig ikke lyst til å bruke påsken på dette. Vil gjerne ha tid med barna når de har fri.

Jeg forstår at dette er mitt individuelle problem, men jeg hadde følt mer på forståelse hvis skattemeldingen ikke lå klar hos skatteetaten allerede.

Anonymkode: 9bb7a...14b

Du får den jo uansett før påska. Den kommer senest 22. mars.

"– Skattemeldinga blir send ut puljevis mellom 7. mars og 22. mars. Alle får ikkje skattemeldinga samtidig. Du får beskjed frå oss når skattemeldinga di er klar, og du treng ikkje å logge deg inn på skatteetaten.no før du får beskjed, seier skattedirektør Nina Schanke Funnemark"

https://www.skatteetaten.no/presse/nyhetsrommet/i-dag-blir-dei-forste-skattemeldingane-sende-ut--70-prosent-ligg-an-til-a-fa-att-pengar-/

Anonymkode: 9c1ef...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du får den jo uansett før påska. Den kommer senest 22. mars.

"– Skattemeldinga blir send ut puljevis mellom 7. mars og 22. mars. Alle får ikkje skattemeldinga samtidig. Du får beskjed frå oss når skattemeldinga di er klar, og du treng ikkje å logge deg inn på skatteetaten.no før du får beskjed, seier skattedirektør Nina Schanke Funnemark"

https://www.skatteetaten.no/presse/nyhetsrommet/i-dag-blir-dei-forste-skattemeldingane-sende-ut--70-prosent-ligg-an-til-a-fa-att-pengar-/

Anonymkode: 9c1ef...79c

Det er jeg klar over. Hvis den kommer mandag, er det ikke så ille, da kan jeg få unnagjort store deler i løpet av uka. Hvis den kommer fredag må jeg bruke kveldene etter arbeidstid og fridagene i påsken, en tid jeg heller ville vært sammen med barna mine som har fri hele dagen.

Som sagt, jeg forstår at dette er mitt personlige problem, jeg klarer bare ikke la vær å irritere meg over det når skattemeldingen egentlig ligger klar.

Anonymkode: 9bb7a...14b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er jeg klar over. Hvis den kommer mandag, er det ikke så ille, da kan jeg få unnagjort store deler i løpet av uka. Hvis den kommer fredag må jeg bruke kveldene etter arbeidstid og fridagene i påsken, en tid jeg heller ville vært sammen med barna mine som har fri hele dagen.

Som sagt, jeg forstår at dette er mitt personlige problem, jeg klarer bare ikke la vær å irritere meg over det når skattemeldingen egentlig ligger klar.

Anonymkode: 9bb7a...14b

Og det har jeg full forståelse for. Jeg personlig syns hele dette puljeopplegget til Skatteetaten er helt på trynet, og jeg fikk min på fredag.

Anonymkode: 9c1ef...79c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dårlig deal. Du anbefaler å låne mer enn det dobbelte av det personen skylder fra før, slik at vedkommende får enda mer gjeld, og mister et år av studieretten sin. I tillegg senker dette den totale låneraten om vedkommede skal inn på boligmarkedet i nærmeste fremtid. Hva med å heller ha et nøkternt syn på det å heller betale gjelda man har? 

Anonymkode: da37a...1b1

Jeg ler hver gang av dere som skal kommentere som om dere vet noe, så har du ikke peiling på hva du snakker om. Jeg vet langt mer om Lånekassen enn det du gjør.

La oss gå skritt for skritt når det gjelder dine feil:

1) At personen låner penger, betyr ikke at personen skal nødvendigvis bruke disse pengene. Hun som jeg har anbefalt å ta opp lån og stipend som ikke vet hvordan hun skal betale 20.000 i restskatt, trenger ikke bruke opp de lånte pengene utover de første 20.000. 

Det du ikke forstår er at man får først gjeld når pengene er brukt. I realiteten har du ikke gjeld før pengene er brukt opp. Det betyr hvis man låner, men ikke har brukt opp de lånte pengene eller tapt de på noe, så kan man innløse gjelda på ett minutt. 

Se der, der fikk du lært noe nytt. For øvrig er det også mulig når man søker hos Lånekassen, å huke av at en ønsker å bare låne det beløpet som blir gjort om til stipend.

Det er så tydelig at du har så lite peiling på hva du babler om, at det er helt skremmende lavt kunnskap. 

2) Du sier at vedkommende mister ett år av studieretten sin. HELT FEIL. Vedkommende bruker kun opp 30 studiepoeng, da nye regler i Lånekassen lar en nå studere så mye eller så lite en vil og kun studiepoeng blir trukket fra. Nå har man en kvote på 480 studiepoeng (som tilsvarer 8 år) men man taper ikke ett år, man bruker kun opp ett semester = 30 studiepoeng. 

3) Du hevder at "vedkommende senker den totale låneraten" osv,. NEI, vedkommende senker ingenting, for igjen: se punkt en. Man kan kun et problem om lånte penger er brukt opp eller tapt. Om lånte penger er kun formaliteter, det vil du at man låner, men har pengene på konto, så er man IKKE i minus i praksis. 

Hvis du vil ha det inn med te-skje, her er et eksempel: Jeg låner 50.000 kroner, setter de 50.000 kroner jeg har lånt på kontoen min. Har jeg "gjeld" nå plutselig som jeg "sliter med å betale"? NEI, pengene er på kontoen min, og jeg kan innløse den "gjelda" på mindre enn 1 minutt hvis jeg vil, poff, plutselig - ingen gjeld. 

Du må lære deg at "gjeld" er bare et problem om man har tapt penger / brukt opp. 

Gjeld er IKKE et problem om lånte penger slapper av på blant annet høyrente konto, osv. 

4) Over til hvordan vedkommende jeg prøver å hjelpe (mens du ikke har peiling på hva du babler om) kan gjøre:

Vedkommende betaler som sagt semesteravgift i slutten av juli, får penger på konto i begynnelsen av august og melder seg opp i fag vedkommende ønsker å ta, tilsvarende 30 studiepoeng. Det kan være fag på nettet eller i nærheten der vedkommende bor. 

Dette er veldig enkelt skjønner du. 

Her kommer selve kjernen hvor god min hjelp er, mens du er igjen har ingen peiling på hva du snakker om.

Så lenge vedkommende har kun lånt for høsten 2024, så går vedkommende under det som heter "fått støtte i sju måneder enn mindre".

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/inntekt-og-formue/

Trykk på "Egen inntekt". 

Dette betyr at vedkommende kan tjene 535.532 kroner for dette året (2024) uten å miste stipend for høstsemesteret 2024.

Og så er det slik at vedkommende som sliter med å betale restskatt på 20.000 får følgende stipend som følge av høstsemesteret 2024, hvis vedkommende får karakter E i de fagene som utgjør totalt 30 studiepoeng. 

70.000 - 75.000 kroner for høstsemesteret 2024. Av dette blir 25% gjort om til stipend. Gjett hvor mye vedkommende jeg hjelper her kan få i stipend? La meg regne det ut for deg:

25% av 70.000 eller 75.000 kroner er alt fra 17.500 - 18.750 kroner i stipend. 

Voila, som de sier på fransk. Vedkommende skylder nå kun mellom 1.250 - 2.500 kroner i restskatt etter at vedkommende har fått stipend for 30 studiepoeng (et semester) som ikke trenger å ha høyere karakter enn lavest mulig bestått, som er karakter E.  Stipendet betaler omtrent hele restskatten til vedkommende.

Gud så morsomt det er med sånne som deg som driter seg ut på draget og ikke vet hva de snakker om i det hele tatt. 

 

Anonymkode: 08030...a38

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er så irritert over å måtte vente, spesielt hvis den allerede egentlig er klar. Jeg vet at jeg må utføre mange endringer, med delvis kompliserte regnestykker på grunn av krypto, aksjer og mange andre faktorer i 2023. Det er NÅ jeg har tid til å gjøre det. Etter påsken trapper jeg opp stillingsprosent og jeg har virkelig ikke lyst til å bruke påsken på dette. Vil gjerne ha tid med barna når de har fri.

Jeg forstår at dette er mitt individuelle problem, men jeg hadde følt mer på forståelse hvis skattemeldingen ikke lå klar hos skatteetaten allerede.

Anonymkode: 9bb7a...14b

Du har vel tallene allerede nå og kan regne på mye av det i forkant?

Anonymkode: fdc9a...d26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om skatteoppgjør:

Når jeg går inn på min skatt på skattetaten.no så kommer jeg til den siden hvor det står skattemelding er levert 10.02.2024, foreløpig beregnet til gode er ditt og datt. Så jeg har ikke inntrykk av at skatteoppgjøret er klart, det står til og med at jeg fremdeles kan endre på skattemeldingen.

Men når jeg går inn på Mine krav og betalinger på Altinn https://info.altinn.no/skjemaoversikt/skatteetaten/mine-krav-og-betalinger/ så ligger det et beløp til utbetaling der som er noe høyere enn det foreløpig beregnede oppgjøret på skatteetaten.no. Da får jeg inntrykk av at oppgjøret med renter er klart og det bare er utbetaling som gjenstår.

Vet dere om det man har til gode ligger på "mine krav og betalinger" når det bare er foreløpig, eller er det først når oppgjøret er klart det ligger en sum der til utbetaling/innbetaling?

Ja, jeg klør noe sinnsykt etter å få de pengene, det hadde gjort påsken mer fornøyelig om de tikket inn til uka nå 😅

Anonymkode: 99082...ebd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du har vel tallene allerede nå og kan regne på mye av det i forkant?

Anonymkode: fdc9a...d26

Ja, det er sant. Jeg har gjort mange forberedelser allerede. Jeg vet f.eks. hvor mye jeg får tilbake, i fjor hadde jeg regnet 16,- feil. 

Allikevel gjenstår en ganske stor jobb med mange ting jeg antar trengs å korrigeres og dobbeltsjekkes. Ting jeg ikke orker å ta tak i/ sette meg inn i før jeg ser hva skatteetaten har fylt ut.

Denne helgen hadde vært perfekt til det! Jeg har masse tid. I stedet blir jeg sittende og irritere meg over puljeordningen, og sutre på KG :P

Anonymkode: 9bb7a...14b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Spørsmål om skatteoppgjør:

Når jeg går inn på min skatt på skattetaten.no så kommer jeg til den siden hvor det står skattemelding er levert 10.02.2024, foreløpig beregnet til gode er ditt og datt. Så jeg har ikke inntrykk av at skatteoppgjøret er klart, det står til og med at jeg fremdeles kan endre på skattemeldingen.

Men når jeg går inn på Mine krav og betalinger på Altinn https://info.altinn.no/skjemaoversikt/skatteetaten/mine-krav-og-betalinger/ så ligger det et beløp til utbetaling der som er noe høyere enn det foreløpig beregnede oppgjøret på skatteetaten.no. Da får jeg inntrykk av at oppgjøret med renter er klart og det bare er utbetaling som gjenstår.

Vet dere om det man har til gode ligger på "mine krav og betalinger" når det bare er foreløpig, eller er det først når oppgjøret er klart det ligger en sum der til utbetaling/innbetaling?

Ja, jeg klør noe sinnsykt etter å få de pengene, det hadde gjort påsken mer fornøyelig om de tikket inn til uka nå 😅

Anonymkode: 99082...ebd

Det står det på meg også nå. Sjekket i gårkveld og da var det ingenting der. Vi får kysse tingene for at de er inne på konto i løpet av uka. 
 

klør i fingrene her også selv om de 20k skal rett inn i fond 😂

Anonymkode: 7f401...77d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det står det på meg også nå. Sjekket i gårkveld og da var det ingenting der. Vi får kysse tingene for at de er inne på konto i løpet av uka. 
 

klør i fingrene her også selv om de 20k skal rett inn i fond 😂

Anonymkode: 7f401...77d

Takk for info!

Jeg har ikke sjekket krav og betalinger før i dag nemlig, så jeg aner ikke om det beløpet har stått der fra skattemelding ble sendt ut eller om det er noe nytt.

Da høres det jo ut som det er noe på gang :D 

Man vil jo bare ha pengene nåååååå uansett 😅

Anonymkode: 99082...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg ler hver gang av dere som skal kommentere som om dere vet noe, så har du ikke peiling på hva du snakker om. Jeg vet langt mer om Lånekassen enn det du gjør.

La oss gå skritt for skritt når det gjelder dine feil:

1) At personen låner penger, betyr ikke at personen skal nødvendigvis bruke disse pengene. Hun som jeg har anbefalt å ta opp lån og stipend som ikke vet hvordan hun skal betale 20.000 i restskatt, trenger ikke bruke opp de lånte pengene utover de første 20.000. 

Det du ikke forstår er at man får først gjeld når pengene er brukt. I realiteten har du ikke gjeld før pengene er brukt opp. Det betyr hvis man låner, men ikke har brukt opp de lånte pengene eller tapt de på noe, så kan man innløse gjelda på ett minutt. 

Se der, der fikk du lært noe nytt. For øvrig er det også mulig når man søker hos Lånekassen, å huke av at en ønsker å bare låne det beløpet som blir gjort om til stipend.

Det er så tydelig at du har så lite peiling på hva du babler om, at det er helt skremmende lavt kunnskap. 

2) Du sier at vedkommende mister ett år av studieretten sin. HELT FEIL. Vedkommende bruker kun opp 30 studiepoeng, da nye regler i Lånekassen lar en nå studere så mye eller så lite en vil og kun studiepoeng blir trukket fra. Nå har man en kvote på 480 studiepoeng (som tilsvarer 8 år) men man taper ikke ett år, man bruker kun opp ett semester = 30 studiepoeng. 

3) Du hevder at "vedkommende senker den totale låneraten" osv,. NEI, vedkommende senker ingenting, for igjen: se punkt en. Man kan kun et problem om lånte penger er brukt opp eller tapt. Om lånte penger er kun formaliteter, det vil du at man låner, men har pengene på konto, så er man IKKE i minus i praksis. 

Hvis du vil ha det inn med te-skje, her er et eksempel: Jeg låner 50.000 kroner, setter de 50.000 kroner jeg har lånt på kontoen min. Har jeg "gjeld" nå plutselig som jeg "sliter med å betale"? NEI, pengene er på kontoen min, og jeg kan innløse den "gjelda" på mindre enn 1 minutt hvis jeg vil, poff, plutselig - ingen gjeld. 

Du må lære deg at "gjeld" er bare et problem om man har tapt penger / brukt opp. 

Gjeld er IKKE et problem om lånte penger slapper av på blant annet høyrente konto, osv. 

4) Over til hvordan vedkommende jeg prøver å hjelpe (mens du ikke har peiling på hva du babler om) kan gjøre:

Vedkommende betaler som sagt semesteravgift i slutten av juli, får penger på konto i begynnelsen av august og melder seg opp i fag vedkommende ønsker å ta, tilsvarende 30 studiepoeng. Det kan være fag på nettet eller i nærheten der vedkommende bor. 

Dette er veldig enkelt skjønner du. 

Her kommer selve kjernen hvor god min hjelp er, mens du er igjen har ingen peiling på hva du snakker om.

Så lenge vedkommende har kun lånt for høsten 2024, så går vedkommende under det som heter "fått støtte i sju måneder enn mindre".

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/inntekt-og-formue/

Trykk på "Egen inntekt". 

Dette betyr at vedkommende kan tjene 535.532 kroner for dette året (2024) uten å miste stipend for høstsemesteret 2024.

Og så er det slik at vedkommende som sliter med å betale restskatt på 20.000 får følgende stipend som følge av høstsemesteret 2024, hvis vedkommende får karakter E i de fagene som utgjør totalt 30 studiepoeng. 

70.000 - 75.000 kroner for høstsemesteret 2024. Av dette blir 25% gjort om til stipend. Gjett hvor mye vedkommende jeg hjelper her kan få i stipend? La meg regne det ut for deg:

25% av 70.000 eller 75.000 kroner er alt fra 17.500 - 18.750 kroner i stipend. 

Voila, som de sier på fransk. Vedkommende skylder nå kun mellom 1.250 - 2.500 kroner i restskatt etter at vedkommende har fått stipend for 30 studiepoeng (et semester) som ikke trenger å ha høyere karakter enn lavest mulig bestått, som er karakter E.  Stipendet betaler omtrent hele restskatten til vedkommende.

Gud så morsomt det er med sånne som deg som driter seg ut på draget og ikke vet hva de snakker om i det hele tatt. 

 

Anonymkode: 08030...a38

Du vet jo ingenting om denne personens intensjon om å studere eller behov for å ta et nettstudie, heller ikke om bakgrunn til å bare anbefale å ta opp lån fra Lånekassen sånn uten videre. Så din anbefaling er fremdeles for søkt. Heller ikke noe om personens økonomiske forutsetning til å ikke bruke opp dette stipendet når det komme i august, da penger på bok fort kan være svært fristende for mange å bruke. Dermed kan personen ende med mer gjeld enn det er verdt. Står fremdeles på mitt, men at rådet ditt er helt på trynet! Igjen helt på trynet! 

Anonymkode: da37a...1b1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk den for flere dager siden, får igjen ca 3.000

Men har fortsatt ikke fått pengene inn på konto.

Er det normalt at det skal ta mange dager før pengene kommer?

Anonymkode: d2a3e...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...