AnonymBruker Skrevet 12. mars #461 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da må du se i skatteberegningen, under nettoformue. Det er dette som er grunnlag for eventuell formuesskatt. Anonymkode: 5d797...81c Der står det 0, som for så vidt stemmer, for all formuen vår er bundet opp i mellomfinansiering for tiden. Anonymkode: 3c2b0...3e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #462 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Fikk i dag melding i dag. Får igjen 39.925 kr. Yey 🥳🤩 Anonymkode: a920c...a1d Hvor mye skattet du? Anonymkode: 52d15...850 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #463 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Der står det 0, som for så vidt stemmer, for all formuen vår er bundet opp i mellomfinansiering for tiden. Anonymkode: 3c2b0...3e3 Akkurat, så hva er da problemet? Anonymkode: 5d797...81c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 12. mars #464 Del Skrevet 12. mars (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det skjønner jeg ikke. Jeg har aldri hatt noen sekundærbolig før, så dette er helt nytt for meg. Var litt uforberedte på at boligen vi har solgt, men ikke har hatt overtagelse på enda skulle oppføres som en sekundærbolig. Anonymkode: 3c2b0...3e3 Hvis du eier 2 boliger samtidig blir den ene automatisk skattet etter sekundærbolig regler, de bryr seg ikke om du leier den ut eller er i salgs prosess. Endret 12. mars av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Puzen Skrevet 12. mars #465 Del Skrevet 12. mars Jepp! Fikk i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #466 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Akkurat, så hva er da problemet? Anonymkode: 5d797...81c At jeg står oppført med formue. Jeg har fått en skattesmell på 22 000 i år, i fjor fikk jeg 9000 tilbake. Jeg tjener og trekker det samme i år som i fjor. Forskjellen er bare at jeg overtok ny bolig i slutten av desember og har overtagelse på den gamle boligen nå om et par uker. Jeg sitter per dags dato med dobbelt lån og får attpåtil en skattesmell fordi de plutselig mener jeg har en formue? Jeg har ikke formue, jeg har dobbelt lån. Anonymkode: 3c2b0...3e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #467 Del Skrevet 12. mars Venter enda, faaaaaaader Anonymkode: 52c09...655 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #468 Del Skrevet 12. mars Jeg ligger inne med en liten baksmell på 35000kr, men det skyldes at hele rentefradraget er ført på mannen. Huset og gjelden har de klart å dele på to, men fordi vi har rammelån, med renter som trekkes fra en annen konto, så har han fått hele rentefradraget på seg. Kommer til å gå i null når vi får fordelt gjeldsrentene også. 🔺Så obs obs til andre med felles rammelån der ute! 🔺 Anonymkode: e3933...236 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #469 Del Skrevet 12. mars NakenPanda skrev (10 minutter siden): Hvis du eier 2 boliger samtidig blir den ene automatisk skattet etter sekundærbolig regler, de bryr seg ikke om du leier den ut eller er i salgs prosess. Ok, men alt er per dags dato lån. Jeg har ikke en krone i formue. Jeg har lån på gammel bolig, ny bolig og mellomfinansiering på egenkapitalen min. Hvordan kan jeg bli skattet for en formue jeg ikke har? Anonymkode: 3c2b0...3e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #470 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): At jeg står oppført med formue. Jeg har fått en skattesmell på 22 000 i år, i fjor fikk jeg 9000 tilbake. Jeg tjener og trekker det samme i år som i fjor. Forskjellen er bare at jeg overtok ny bolig i slutten av desember og har overtagelse på den gamle boligen nå om et par uker. Jeg sitter per dags dato med dobbelt lån og får attpåtil en skattesmell fordi de plutselig mener jeg har en formue? Jeg har ikke formue, jeg har dobbelt lån. Anonymkode: 3c2b0...3e3 Men du skriver jo at det står nettoformue 0. Da står du ikke oppført med formue. Du står oppført med eiendeler, og gjeld. Formue er eiendeler minus gjeld. Anonymkode: 5d797...81c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #471 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok, men alt er per dags dato lån. Jeg har ikke en krone i formue. Jeg har lån på gammel bolig, ny bolig og mellomfinansiering på egenkapitalen min. Hvordan kan jeg bli skattet for en formue jeg ikke har? Anonymkode: 3c2b0...3e3 Du blir ikke skattet når formue er 0. Står det noe formuesskatt i skatteberegningen? Anonymkode: 5d797...81c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 12. mars #472 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok, men alt er per dags dato lån. Jeg har ikke en krone i formue. Jeg har lån på gammel bolig, ny bolig og mellomfinansiering på egenkapitalen min. Hvordan kan jeg bli skattet for en formue jeg ikke har? Anonymkode: 3c2b0...3e3 Da vil lån fratrekkes på formuen din men det forandrer ikke verdien av boligene du eier, hvis netto formue er over 1.7 mill vil du måtte betale formueskatt. Har du såpass mye lån på begge boligene at du havner mellom 0 og 1.7 mill vil du ikke måtte betale. Eks: Bolig 1: (Primær bolig) Verdi 6 mill gir 6 000 000 x 0,25 i formue 1 500 000 NOK Bolig 2 (Sekundær) Verdi 6 mill gir 6 000 000 x 1.0 i formue 6 000 000 NOK Totalt har du da verdier for 7,5 millioner, trekk fra lånene og legg til andre midler så finner du formue. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #473 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men du skriver jo at det står nettoformue 0. Da står du ikke oppført med formue. Du står oppført med eiendeler, og gjeld. Formue er eiendeler minus gjeld. Anonymkode: 5d797...81c Jeg fant ut hva som var feil. Nå sjekket samboeren min også. Vi byttet bank i det vi overtok ny bolig, og selv om halve lånet som vi har nå er ført opp på meg, så var alle rentene for det gamle lånet i vår gamle bank oppført på samboeren min. Anonymkode: 3c2b0...3e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #474 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fant ut hva som var feil. Nå sjekket samboeren min også. Vi byttet bank i det vi overtok ny bolig, og selv om halve lånet som vi har nå er ført opp på meg, så var alle rentene for det gamle lånet i vår gamle bank oppført på samboeren min. Anonymkode: 3c2b0...3e3 Rentefradrag har ingenting med formue å gjøre. Anonymkode: 5d797...81c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #475 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rentefradrag har ingenting med formue å gjøre. Anonymkode: 5d797...81c Vel, det var fremdeles det som var feil. Når vi fordelte rentene fikk jeg tilbake på skatten. Anonymkode: 3c2b0...3e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #476 Del Skrevet 12. mars Kan man forvente å få pengene inn på konto før påska? Fikk i fjor i slutten av mars, så håper på det samme i år. Helst enda tidligere. Anonymkode: 74045...2f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #477 Del Skrevet 12. mars Dojakitty skrev (1 time siden): Fikk idag. Fikk igjen 9000,- Men er det fortsatt sånn at man må vente til juni før man får dem eller skjer det i løpet av dager etter man har levert? Det varierer. I fjor fikk jeg utbetalt i mai. Året før i mars. Anonymkode: 955de...809 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #478 Del Skrevet 12. mars 12 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, det var fremdeles det som var feil. Når vi fordelte rentene fikk jeg tilbake på skatten. Anonymkode: 3c2b0...3e3 Nå er det vanskelig å forstå hva du mener. Har du sendt inn endringer får du jo ikke svar med det samme? Og du skriver ikke om du har fått formuesskatt. Anonymkode: 7a009...94e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #479 Del Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nå er det vanskelig å forstå hva du mener. Har du sendt inn endringer får du jo ikke svar med det samme? Og du skriver ikke om du har fått formuesskatt. Anonymkode: 7a009...94e Det var rentene som var ført opp på min samboer, kun lånet var ført opp på meg. Når vi overfører 50% av renteutgiftene til meg, så går jeg i pluss i steden for å ha en restskatt på 22 000. Anonymkode: 3c2b0...3e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars #480 Del Skrevet 12. mars Just now, AnonymBruker said: Det var rentene som var ført opp på min samboer, kun lånet var ført opp på meg. Når vi overfører 50% av renteutgiftene til meg, så går jeg i pluss i steden for å ha en restskatt på 22 000. Anonymkode: 3c2b0...3e3 Ok, så det bekrefter at det ikke hadde noe med formuen å gjøre. Både formue og gjeld skal jo føres opp uansett. Har man et hus til 10 millioner så har man et hus til 10 millioner, selv om man har 9 millioner i gjeld på det. Begge deler står i skattemeldingen, og gjelden trekkes fra på nettoformuen. Anonymkode: 7a009...94e 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå