Gå til innhold

Har du fått skattemeldingen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Man burde fått skatteoppgjøret 1. januar, og samme dagen burde grunnbeløpet blitt økt.

Anonymkode: 0c3ad...ae5

Det er umulig å rekke å innberette alt som skal innberettes så tidlig.

Anonymkode: 5d797...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror jeg er den eneste igjen som ikke har fått 😩

Anonymkode: 66bd9...6a6

Nei, du er ikke alene.Jeg har heller ikke fått:sukk:

Anonymkode: cfce2...a78

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk den 7 mars.  Jeg får igjen ca 6000 kr. 

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Man burde fått skatteoppgjøret 1. januar, og samme dagen burde grunnbeløpet blitt økt.

Så utregningene for alle landets skatteytere skulle foregå før alle tallene fra året før var meldt inn til Skatteetaten?😂

Ja, da hadde vi i hvert fall fått noe å klage på...

Anonymkode: 23202...810

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er fysisk umulig å få til…

Anonymkode: 48de8...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ingenting jeg. Jeg er satt opp med en enorm formue i bolig som jeg ikke fatter hvor de har de tallene fra. Jeg sitter på to boliger for tiden (venter på overtagelse på den ene,) men tallene på «formuen» er helt ville. På sekundærboliger vår (den som snart skal overtas av nye eiere) står jeg oppført med en formue på 6,5 millioner. Jeg og samboer har til sammen en ek på 4 millioner bundet opp i dette huset. Burde ikke min formue være 2 mill da? Jeg har på ingen måte 6,5 millioner i egenkapital. Hvor har de dette tallet fra, og hvordan kan jeg endre det? 

Anonymkode: 3c2b0...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk idag. Fikk igjen 9000,-  

Men er det fortsatt sånn at man må vente til juni før man får dem eller skjer det i løpet av dager etter man har levert?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette har jeg forklart tidligere i tråden, jeg har ikke satt ned skattetrekket etter råd fra en venn som har jobbet i Skatteetaten (på grunn av at jeg har to arbeidsgivere, uforutsigbare stillingsprosenter hos begge og ellers noen andre forhold som gjøre det vanskelig å beregne korrekt trekk). 

Når jeg nå har fått skattemeldingen, ser det ut som at anslagene mine ble ganske korrekt, spesielt etter at jeg korrigerte trekket mot slutten av året. Men jeg er jo fortsatt en del tusenlapper i pluss.

Men dette er atter en gang en avsporing. Kritikken min er jo rettet mot den tekniske og administrative løsningen for skattemeldingen. Den holder ikke mål, og de som utvikler den bør snarest komme seg ut fra KG og heller gjøre det de er betalt for ;) 

Anonymkode: 56902...bdf

Men du kan jo bare sette ned trekket så mye at du er sikker på å få restskatt så slipper du å gå å vente på å få penger tilbake. Du trenger da ikke råd fra noen som har jobbet i Skatteetaten for det.

Personlig synes jeg skattemeldingen i år har blitt helt genial. Oversiktlig og enkel og det aller meste ferdig og riktig utfylt.

Om datasystemer skulle vært dimensjonert til at alle Norges skattebetalere skulle kunne logge seg inn og få skattemeldingen samtidig ville det kostet en enorm formue, helt unødvendig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ingenting jeg. Jeg er satt opp med en enorm formue i bolig som jeg ikke fatter hvor de har de tallene fra. Jeg sitter på to boliger for tiden (venter på overtagelse på den ene,) men tallene på «formuen» er helt ville. På sekundærboliger vår (den som snart skal overtas av nye eiere) står jeg oppført med en formue på 6,5 millioner. Jeg og samboer har til sammen en ek på 4 millioner bundet opp i dette huset. Burde ikke min formue være 2 mill da? Jeg har på ingen måte 6,5 millioner i egenkapital. Hvor har de dette tallet fra, og hvordan kan jeg endre det? 

Sekundærbolig  har 100% i verdi skattemesig. Min sekundærbolig har verdi 4 mill og da er det oppført hos meg. Primærbolig står kun oppført med 25% av verdien.

Anonymkode: 9ae34...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er verditaksten på sekundær boligen da? Hvis du eier 50% av den er det 50% av verditaksten som er din del av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sekundærbolig  har 100% i verdi skattemesig. Min sekundærbolig har verdi 4 mill og da er det oppført hos meg. Primærbolig står kun oppført med 25% av verdien.

Anonymkode: 9ae34...0ff

Men jeg har jo ikke 100% av verdien, jeg har jo nesten bare lån på den. Det er ikke en verdi jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men jeg har jo ikke 100% av verdien, jeg har jo nesten bare lån på den. Det er ikke en verdi jeg har. 

Er ikke gjelden ført opp? Hvis jeg har fem millioner i bank og fem millioner i gjeld skal jo begge deler stå. 

Anonymkode: 7a009...94e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gjelden står jo oppført under gjeld. 

Boligen har fortsatt samme verdi uansett hvor mye eller lite lån dere har.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke fått. Og aner ikke hvordan jeg ligger an. Til dere som skriver "dette kan du fint regne ut selv", "har du hue i ræva eller", og så videre. Enkelte av oss er matematiske analfabeter, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke FATTER hvordan dette skattesystemet vårt fungerer. Skyld på meg, skyld på manglende opplæring på skole eller hvem dere ønsker skylde på, men det er ikke sånn at selv om DU skjønner noe, burde hele landet skjønne det samme. 

I fjor fikk jeg baksmell på 22000, med ei helt vanlig inntekt, (450000) uten særlig gjeld, med tabelltrekk. Selv samboer satt der som et spørsmålstegn, til tross for at han er ganske økonomisk oppegående. Selvfølgelig BURDE jeg ha kunne funnet ut av det for å forhindre baksmellen, men når man ikke har lært hvordan, så er det faktisk ikke så enkelt.

Anonymkode: 27856...f7d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke fått. Og aner ikke hvordan jeg ligger an. Til dere som skriver "dette kan du fint regne ut selv", "har du hue i ræva eller", og så videre. Enkelte av oss er matematiske analfabeter, og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke FATTER hvordan dette skattesystemet vårt fungerer. Skyld på meg, skyld på manglende opplæring på skole eller hvem dere ønsker skylde på, men det er ikke sånn at selv om DU skjønner noe, burde hele landet skjønne det samme. 

I fjor fikk jeg baksmell på 22000, med ei helt vanlig inntekt, (450000) uten særlig gjeld, med tabelltrekk. Selv samboer satt der som et spørsmålstegn, til tross for at han er ganske økonomisk oppegående. Selvfølgelig BURDE jeg ha kunne funnet ut av det for å forhindre baksmellen, men når man ikke har lært hvordan, så er det faktisk ikke så enkelt.

Men du er faktisk voksen nå og ansvarlig for å lære deg dette. Selv om det er vanskeligere for deg enn for andre, og da er det jo EKSTRA viktig å lære det. Slutt å bruke unnskyldninger, og gi en innsats! Det er lov å spørre om hjelp for å lære seg dette! 

Anonymkode: 48de8...66f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått den, sett på den og levert den. Hva nå? 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er ikke gjelden ført opp? Hvis jeg har fem millioner i bank og fem millioner i gjeld skal jo begge deler stå. 

Anonymkode: 7a009...94e

Jo gjelden er ført opp, men ikke trukket fra på verdien. Jeg er oppført med 100% formue på noe som er nærmest 100% belånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det handler om å ta initiativ til å lære seg hvordan man gjør det, selv om det er kjedelig og man ikke er interessert. Fordi det er såpass viktig. Jeg har fått diagnosen dyskalkuli, svart på hvitt på papir. Allikevel tvang jeg meg selv til å ta meg sammen og lære meg så mye praktisk matte som mulig. Og ikke minst hvordan jeg regnet ut hvor mye jeg ville få igjen på skatten. Jeg brukte lang tid på det, googlet, så videoer og spurte og gravde til de rundt meg. Nå skjønner jeg det, til tross for at det er noe av det kjedeligste jeg vet og at jeg ikke er helt "anlagt" for det. Men det er så viktig, og jeg ønsker virkelig ikke å få noen baksmell.

Har man ikke fått opplæring tidligere i livet, må man søke kunnskapen selv senere i livet.

Anonymkode: 9c1ef...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo gjelden er ført opp, men ikke trukket fra på verdien. Jeg er oppført med 100% formue på noe som er nærmest 100% belånt. 

Men den skal jo ikke trekkes fra to ganger.

Anonymkode: 5d797...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk min skattemelding i går.

i fjor så måtte jeg vente lenge med å få den, men i år kom den tidlig. Mitt etternavn begynner på en bokstav langt bak i alfabetet. 

Fikk en del restskatt (30K)

Tror jeg skal klare å redusere beløpet en del med å hente inn noen tall som ikke er registrert ennå. Kjedelig, men omtrent som forventet. Justerte skattekortet for sent. 

Endret av Minitroll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...