Gå til innhold

Ikke gi bryllupsgave som forlover

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min venninne skal gifte seg i oktober. Hun skal ha tre forlovere, hvorav jeg er en av dem. Jeg kjenner at det stresser meg sånn hvor mye dette kommer til å koste. Jeg elsker venninnen min og ønsker henne selvfølgelig et flott bryllup, likevel føler jeg at det bør være begrenset hvor mye penger jeg bør legge i dette. Utdrikningslaget vil vel koste mellom 1500-2000 kr. Deretter kjole som koster ca. 2000 kr. Så må man jo ha sko, kanskje en veske og noe matchende pynt som muligens vil koste rundt 1000-1500 kr. Kjolen som vi skal bruke er heller ikke en kjole jeg trives veldig med, så jeg føler ikke jeg kan se på det som en investering for framtidige selskaper heller. Dette lagt sammen vil jo kunne havne på +- 5000 kr. Så kommer jo all praktisk hjelp med pynting/rydding av lokale osv. i tillegg. Jeg sitter derfor med spørsmålet om det er helt hjerteløst av meg å si at mitt bidrag som forlover blir min bryllupsgave? Både jeg og samboer har greie jobber med ganske god lønn, så venninnen min ser nok ikke på meg som en med dårlig råd, men med barn og skyhøyt boliglån så ser jeg virkelig ikke at jeg har særlig mye å avsette i måneden for å få spart opp nok penger til alt :( Hva tenker dere, er jeg en forferdelig dårlig venninne som tenker sånn?

Anonymkode: 20ac2...691

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tre forlovere som alle bruker ca samme summer blir jo 15K. Det er helt latterlig å forvente at 1 og ihvertfall 3 veninner skal ha over 5000kr å bruke på at hun selv skal gifte seg.

Det er hennes viktige dag, for dere er det bare hakket over å være en vanlig hverdag.

Anonymkode: 9ee44...aa7

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke normalt at bruden betaler for antrekk og kostnader knyttet til rollen som forlover? Slik er det i andre land iallfall. Det skal jo ikke gå utover din økonomi at venninnen din gifter seg?  Jeg synes ikke du trenger å gi gave når du bidrar så mye 

Anonymkode: b03e7...1aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tre forlovere som alle bruker ca samme summer blir jo 15K. Det er helt latterlig å forvente at 1 og ihvertfall 3 veninner skal ha over 5000kr å bruke på at hun selv skal gifte seg.

Det er hennes viktige dag, for dere er det bare hakket over å være en vanlig hverdag.

Anonymkode: 9ee44...aa7

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er det ikke normalt at bruden betaler for antrekk og kostnader knyttet til rollen som forlover? Slik er det i andre land iallfall. Det skal jo ikke gå utover din økonomi at venninnen din gifter seg?  Jeg synes ikke du trenger å gi gave når du bidrar så mye 

Anonymkode: b03e7...1aa

Ja, det er jo egentlig min tanke også. Jeg har lest at så lenge bruden har spesifikke ønsker for antrekket til forloverne så er det vanlig at hun dekker kostnadene. Men det har aldri vært noe tema her, og det føles helt forferdelig å skulle si til henne at "jeg synes du burde betale for dette". Tør liksom ikke ta det opp med de andre forloverne heller i frykt for at jeg er den eneste som tenker sånn:(

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, skjønner godt det blir mye penger. Men hvor mye tenker du at du må gi gave for? Er lenge til oktober, og feks Tilbords og Kitchen har stadig gode tilbud. Der kan du jo få fine ting til halv pris innimellom. 

Anonymkode: edd1b...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er jo egentlig min tanke også. Jeg har lest at så lenge bruden har spesifikke ønsker for antrekket til forloverne så er det vanlig at hun dekker kostnadene. Men det har aldri vært noe tema her, og det føles helt forferdelig å skulle si til henne at "jeg synes du burde betale for dette". Tør liksom ikke ta det opp med de andre forloverne heller i frykt for at jeg er den eneste som tenker sånn:(

Da er du bare ærlig, og sier at det blir en såpass høy kostnad at det må gå som gave.

Anonymkode: 52f6e...646

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg godt. Men jeg tror jeg hadde syntes det var vanskelig å ikke gi noe. Kan du finne noe personlig på bruktbutikk? Lage en scrap-book? Jeg synes ikke du skal trenge å bruke mye penger.

Anonymkode: b92ad...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du bør kjøpe gave, men maks noe til 500kr. En eller to gode viner feks? 

Anonymkode: 04170...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uvanlig å diktere kjolen uten å betale. Ellers er dette dessverre en av kostnadene man må regne med i livet. Og det er sært å ikke gi gave. 

Husker på det meste at et bryllup kostet meg og mannen over 20 000, for mange år siden. Da vi flydde både til utdrikningslag og bryllup, hotell, og gave. Det var uten nye antrekk. 

Det svei jo litt der og da, tidlig i 30-årene, relativt nyetablerte. Men i etterkant sitter jeg igjen med mange gode minner fra venninners utdrikningslag og bryllup. Og er glad jeg brukte pengene slik i stedet for på en ekstra ferietur, restaurantbesøk, nye møbler, eller annet vi sikkert knep igjen på. Nå har alt slikt roet seg, samtidig som økonomien er bedre, så det tar vi igjen nå. 

Anonymkode: 42777...158

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 forlovere? Jeg hadde ikke giddet å være forlover i flokk.

Anonymkode: c2f3e...29d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du bør kjøpe en gave. At du er forlover har liksom ikke noe å si - utdrikningslag, kjole og tilbehør vil jo komme som en utgift for mange av gjestene uansett. 

Det sagt, så er det veldig spesielt at hun ikke betaler for kjolen om hun har sagt hvordan kjole dere skal ha. 

Anonymkode: ae297...bbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville enten spurt de andre forloverne: «hvor mye legger dere i gave?». Et nøytralt spørsmål som kan åpne for å dele tanker rundt situasjonen. Det er jo ikke utenkelig at de føler på det samme.

Eller så ville jeg vært ærlig med bruden og sagt at dere ikke har økonomi til å bruke veldig mye penger utenom budsjett akkurat nå, og at du håper hun ikke tar det ille opp at det ikke blir en veldig dyr gave fra deg.

Anonymkode: ff908...efd

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok sagt rett ut at jeg ikke tar meg råd til en så dyr kjole for kun en kveld. 
Hadde venninne blitt furten for det, og insistert, så hadde jeg sagt at det i så fall fikk bli gaven hennes også. 

Slik jeg ser det, hvis bruden ønsker en spesifikk kjole på forlovere, som forlover ikke ellers vil bruke, så er det en kjole til bruden, og jeg kjøper ikke klær til andre for 2000 kr... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan dere ikke gå sammen om en gave?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri i verden brukt 2000 kr på en kjole jeg kun skulle brukt en kveld. Skal bruden være bridezilla får hun ta kostnaden selv. 

jeg har for ordens skyld god nok økonomi til å dekke det, men det handler om prinsipper. 

Jeg hadde dog gitt gave selv om det koster med utdrikningslag etc, det hører nå engang med.

Anonymkode: 36dc8...f61

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare én av dere som er forlover, dere andre er vel en slags brudepiker da? 

Dere trenger IKKE ha like kjoler. Kjøp en kjole som passer deg og din stil, som du kan bruke igjen. Ingen bryr seg om hvordan det ser ut på bildene! Du ser uansett bedre ut i en kjole som passer DEG.

Jeg ville absolutt hatt gave, men kanskje dere kan spleise med de andre «forloverne»? Sjekk det først. Hvis ikke, kjøp en flaske litt fin vin. 500 kr for en flaske er mer enn de fleste spanderer, så det blir en liten luksus. Pakk pent og kreativt inn, lag f eks bildekort med bilder av paret og dere e l, skriv et lite vers som passer til. 

At Per og Pia sammen

vil bo i fryd å gammen

er sikkert det, og visst!

Men hverdagen den gnager

bekymringer og plager

kan gjøre livet trist

Da har vi medisinen

for denne fine vinen

skal gi dere en gnist!

…..eller lignende møl :)  Det er tanken som teller!

Anonymkode: 7084a...4e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å dra i bryllup koster penger dersom du må reise til bryllupet. Vi har aldri brukt mindre enn 10 000 kr når vi har reist utenbys i bryllup. Fly/transport koster masse, så kommer overnatting i tillegg.

Forlovere får jo svarteper, siden de har masse ansvar i forkant og på bryllupsdagen. Det blir jo nesten som en arbeidsdag for de. Her er det jo hele 3 heldige. Stakars, sier jeg bare. 

Ja, du bør jo gave. Dersom bruden bestemmer hva slags kjole du skal gå med må hun betale. 

Anonymkode: 900e9...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det en selvfølge at du skal rydde lokalet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg forstår at du som forlover kan bli spurt om du kan være med på pynting/rydding av lokalet. Og å gjøre dette sammen med brudeparet er oftest bare hyggelig. 

Men jeg hadde NEKTET å kjøpe en kjole jeg ikke egentlig var komfortabel med. Da hadde jeg spurt om jeg kunne få kjøpe noe i tilsvarende farge eller stil, som jeg likte, og som kledde meg. Ellers fikk hun faktisk fint leie eller kjøpe kjole til meg. 

Og hadde jeg MÅTTET ut med penger til en slik "engangskjole", så hadde jeg insistert på å bruke noen sko jeg allerede har, og det samme med tilbehør og veske. 

Ang. gave, så hadde jeg nok gitt en mer symbolsk gave, når det er slik du forteller om. 
Et hyggelig album med bilder av deg, bruden, felles venner, gjerne også brudgommen. Og så heller skrevet et kort, der det sto at i tillegg til denne gaven, så anså jeg det at jeg kjøpte et antrekk hun bestemte, og så bra ut på hennes bilder, som en del av gaven. 

Når det gjelder utdrikningslaget, så er jo det dere forlovere som setter pris og standard på det. Det kunne dere jo ha gjort billigere. 

Så sånn totalt sett, så tenker jeg at her er det en kombinasjon av at du blir pålagt utgifter, og du pålegger deg selv en del utgifter, der ikke alle er nødvendige. 

Men, ja, det er høflig å stille med gave. Og dette skal vel også være en gave fra din mann. For jeg antar han også skal i bryllupet. Og det vil jo være rart om gaven fra han besto kun av ditt bidrag som forlover. 
Da er det mer naturlig at deres felles gave ligger på et prisnivå som fra EN gjest. 

Anonymkode: 4740b...dba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det forventes at du skal gå med en spesiell kjole som vil koste opp mot 2000 kr så hadde jeg absolutt tatt det opp.

Det høres helt feil ut.

Anonymkode: f7aff...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...