Gå til innhold

«Du er jo så tynn»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Neida. Men det er likevel ikke det samme.

Anonymkode: 6aadc...07e

Det er like sårende for mottakeren. Man kommenterer ikke andres kropper sånn uansett. Det spiller ingen rolle om det er samfunnets idealvekt eller ikke. Og misunnelse er en stygg ting og

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det dere må tenke på, for å unngå å ta det så innover dere, er at for de fleste er det en livslang, uoppnåelig drøm å være tynn. Mange slanker seg eller tenker på å slanke seg eller har dårlig samvittighet og vonde følelser rundt mat hele livet sitt. Dermed sitter det nok et stykke inne å forstå at det er vondt å bli kalt tynn og kommentert på.

Dere sier at det ikke er «lov» å kommentere at folk er tjukke. Nei, normalt sett ikke blant voksne, men blant barn og unge får de tjukke virkelig høre det. Og som voksen får man det overalt, hele tiden.

Utallige eksperter sier nesten direkte at tjukke folk er dumme, når de mener at det som trengs er «mer kunnskap». Joda, dumme finnes i alle leire, men de fleste vet godt hva som gjør en tjukk og hva de burde la være. Trenger ikke mer kunnskap….men gjennomføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Det er like sårende for mottakeren. Man kommenterer ikke andres kropper sånn uansett. Det spiller ingen rolle om det er samfunnets idealvekt eller ikke. Og misunnelse er en stygg ting og

Selvfølgelig, men igjen: det er en forklaring på HVORFOR det er sånn, som jeg opplever at flere i tråden er helt uforstående til.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 18.52):

FYFAEN så drittlei jeg er av å høre dette! Hvorfor tror folk de rett til å breie ut med hva de synes om hvordan jeg ser ut?! Fyfaen er så drittlei av å høre andre bemerke seg av hvor tynn jeg er! I ste når jeg gikk tur, møtte jeg på en kollega. Jeg sier det er ganske kaldt ute selv om det er fint vær, da sier hun «Ja men du er jo så tynn» Hadde lyst å si «Ja, men det er ikke du» men problemet var at hun faktisk ikke var tykk. Endte opp med at jeg svarte «ja, hehe» men hadde mest lyst å gå. 

Anonymkode: c1987...7cf

Selvfølgelig var hun feit. Ingen tynne folk kommer med sånne kommentarer mot andre tynne folk. Men det var du som tapte denne psykiske volden da, fordi du klarte ikke svare tilbake. Så det blir 1-0 til tjukkasen denne gangen. Jeg hadde svart noe i denne duren: "Se på deg selv da, du har har like mye isolasjon som en polar bjørn, det er derfor du ikke fryser lol"  

Anonymkode: af5c4...e83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om hva tjukke møter:

- «Slik går du ned i vekt»-overskrifter, som oppskrift på lykke. Hvor ofte ser du «Slik går du opp i vekt»-overskrifter?

- Hvor er de tynnes Fedon Lindberg, Grethe Roede, Vektklubb.no? Ikke marked for det. Noen drømmer om å legge på seg, men det er et mikroskopisk antall ift de som drømmer om å bli tynne.

- På film er de tjukke som regel slemme (kompisene til Draco Malfoy i Harry Potter, rektor i Matilda - jada, begynner tidlig!) eller komiske og dumme , til og med ekle (Melissa McCarthy i Bridesmaids). De tynne er heltinnene, pene, snille og smarte. Eller dvs - de tynne kan være slemme også, men heltinnen er ALLTID tynn. 

- Alle omtales som samfunnsproblemer, belastning med fedmeepidemien. Det er ingen tynnhetsepidemi. Tynnhet er ikke et problem.

- Til og med eksperter (leger, ernæringsfysiologer osv) framstiller tjukke som dumme og virker som om de faktisk tror på det selv. De tror nøkkelen til å bli tynn er kunnskap. Tror mange tjukke som har lagt om livsstilen årlig vet ALT om hva som skal til. Utfordringen er ikke mangel på kunnskap. Men neida, dumme er de tjukke! Bare ernæringsfysiologen forklarer hvorfor gulrøtter er smartere enn sjokolade, blir de nok tynne.

- Datingmarkedet er ganske håpløst, hvertfall for kvinner. Menn vil ha slanke kvinner, selv om de er overvektige selv. Gå på byen, bli oversett! 

- Generelt er man aldri «fin i noe». De tjukke pakker inn valkene og pynter seg så godt de kan, men komplimenter og beundrende blikk fra venninner og kolleger og hvem det måtte være, tilfaller de tynne.

- Folk kan legge ut om fedmeepidemien, hva de så en tjukk person handle på butikken, si ting som «det er ikke rart folk er feite», snakke veldig stygt om fedme - med tjukke til stede! Neida, de sier det ikke direkte, men helt oppegående intelligente mennesker snakker slik uten blygsel. Snakker med forakt og nedlatenhet, eller om tjukke folk som om de var en egen rase, eller om hvor dumme tjukke folk er.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig var hun feit. Ingen tynne folk kommer med sånne kommentarer mot andre tynne folk. Men det var du som tapte denne psykiske volden da, fordi du klarte ikke svare tilbake. Så det blir 1-0 til tjukkasen denne gangen. Jeg hadde svart noe i denne duren: "Se på deg selv da, du har har like mye isolasjon som en polar bjørn, det er derfor du ikke fryser lol"  

Jeg ville svart: Polar bjørn? Åh ja, du er ikke så god i engelsk :) Det er det samme som isbjørn på norsk!

Neida. Selvsagt ville jeg ikke si noe sånt. Men jeg ville nok tenkt det….

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var undervektig siden jeg ble født, og vokste opp med kommentarer om at jeg hadde kreft, at jeg så ut som et sugerør, at jeg hadde anoreksi, at jeg er for tynn. Altså at noe er feil med kroppen min. Kommentarene starter fra jeg var veldig liten (barneskole). De fortsatte på ungdomsskole med vonde rykter om anoreksia, videregående og også i voksen alder. De mest sårende kommentarene er allikevel kommet fra eldre kolleger og bekjente. Det å konstant bemerke min fasong mener jeg at de ikke har noe med. Ukentlig få beskjed om at en må dra å få i seg en ordentlig middag, den evige kommentaren om at "ja du som ikke spiser noe" etc. Man kan sitte der blant alle salatapiserne med middagsrester og allikevel få beskjed om at man spiser for lite. Jeg kjøpte ekstra kalorier (shakes) for å prøve å gå opp. Jeg var fortsatt tynn som ei flis.

Sannheten er at jeg har alltid spist mye. Jeg er glad i å lage mat. Jeg kan spise mat, kaker og godteri uten å tenke over det. Gjerne to varme måltider hver dag. Jeg har aldri brydd meg om å være tynn. Kroppen min følger meg, den får alltid være mett, og den er min redskap for alt livet byr på av fysisk og psykisk arbeid.

For meg er ikke det å være tynn noe jeg forbinder med lykke eller vellykkenhet. Jeg tror pågangsmot, motivasjon, intelligens, sosiale evner etc. kommer fra hodet og personlighet. Jeg kjenner fine mennesker i alle størrelser. Håper dette kroppsfikserte samfunnet snart roer ned noen hakk. Jeg er bare meg, og så lenge jeg har det bra i dette så håper jeg alle andre kan holde munnen sin om min vekt.

Anonymkode: 1c13c...bb4

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg ville svart: Polar bjørn? Åh ja, du er ikke så god i engelsk :) Det er det samme som isbjørn på norsk!

Neida. Selvsagt ville jeg ikke si noe sånt. Men jeg ville nok tenkt det….

Da ville jeg svart tilbake: Åh ja, Polar er jo et engelsk ord, hvordan er jeg ikke god i engelsk? Også ville jeg avsluttet med "Din feite og dumme Polarbjørn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så irriterende! Jeg er naturlig tynn, og folk ba meg spise mer, selv om jeg fysisk ikke klarte.

Gikk på en medisin for noen år siden som gjorde at jeg føyk opp i vekt. Så fort, og så mye at kroppen ikke klarte å tilpasse seg og jeg følte meg uvel. Folk kommenterte selvsagt det også, og når jeg sa at jeg ikke trivdes sånn, så ble jeg kjeftet på. Litt sånn "nå er du endelig tjukk som oss andre, ikke si at du heller likte å være tynn".

Nå, etter mange år, har jeg begynt å ta av meg igjen, og folk hater det, spør om jeg er sjuk, og sier jeg må ete mer, og fnyser når jeg sier jeg er kald. "Ja, spis en burger så går det over". Men da jeg var tjukk, ba de meg slutte å spise så mye. Man kan aldri vinne. Jeg har uansett sluttet å gi etter. Jeg tar ikke den ekstra poteten til middag, eller det wienerbrødet til dessert hvis jeg faktisk ikke har lyst på mer. Selv om folk sier jeg er blitt så sær i matveien eller at jeg er fanatisk. Nei, jeg er bare mett.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig, men igjen: det er en forklaring på HVORFOR det er sånn, som jeg opplever at flere i tråden er helt uforstående til.

Det er en forklaring men ikke en unnskyldning

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- «Slik går du ned i vekt»-overskrifter, som oppskrift på lykke. Hvor ofte ser du «Slik går du opp i vekt»-overskrifter?

- Hvor er de tynnes Fedon Lindberg, Grethe Roede, Vektklubb.no? Ikke marked for det. Noen drømmer om å legge på seg, men det er et mikroskopisk antall ift de som drømmer om å bli tynne.

- På film er de tjukke som regel slemme (kompisene til Draco Malfoy i Harry Potter, rektor i Matilda - jada, begynner tidlig!) eller komiske og dumme , til og med ekle (Melissa McCarthy i Bridesmaids). De tynne er heltinnene, pene, snille og smarte. Eller dvs - de tynne kan være slemme også, men heltinnen er ALLTID tynn. 

- Alle omtales som samfunnsproblemer, belastning med fedmeepidemien. Det er ingen tynnhetsepidemi. Tynnhet er ikke et problem.

- Til og med eksperter (leger, ernæringsfysiologer osv) framstiller tjukke som dumme og virker som om de faktisk tror på det selv. De tror nøkkelen til å bli tynn er kunnskap. Tror mange tjukke som har lagt om livsstilen årlig vet ALT om hva som skal til. Utfordringen er ikke mangel på kunnskap. Men neida, dumme er de tjukke! Bare ernæringsfysiologen forklarer hvorfor gulrøtter er smartere enn sjokolade, blir de nok tynne.

- Datingmarkedet er ganske håpløst, hvertfall for kvinner. Menn vil ha slanke kvinner, selv om de er overvektige selv. Gå på byen, bli oversett! 

- Generelt er man aldri «fin i noe». De tjukke pakker inn valkene og pynter seg så godt de kan, men komplimenter og beundrende blikk fra venninner og kolleger og hvem det måtte være, tilfaller de tynne.

- Folk kan legge ut om fedmeepidemien, hva de så en tjukk person handle på butikken, si ting som «det er ikke rart folk er feite», snakke veldig stygt om fedme - med tjukke til stede! Neida, de sier det ikke direkte, men helt oppegående intelligente mennesker snakker slik uten blygsel. Snakker med forakt og nedlatenhet, eller om tjukke folk som om de var en egen rase, eller om hvor dumme tjukke folk er.

Ingen har sagt at dette er greit, men det er likevel ikke greit å komme med sleivete kommentarer mot tynne mennesker heller

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som møter oss som er ufrivillig veldig tynn og ber om hjelp og råd er "du er jo heldig" ... 

Og angående klær, har du noen gang prøvd finne en kjole som sitter pent over bryster i A eller AA? Det har jeg, og jeg har begynt kun kjøpe løse kjoler, for det finnes knapt annet enn stretch-kjoler som er laget for oss som er veldig tynn og dermed heller ikke har pupper. 
Jeg har i mange år slitt med å finne jeans som sitter fint, som ikke gir gnagsår over hoftebeina... 
I periodene hvor jeg har vært på det tynneste, så fikk jeg kraftig røde merker på hoftebeina om jeg lå på en for hard madrass... 

Jeg tok opp problemer med å legge på meg med en lege, jeg fikk beskjed om å drikke sjokolademelk med fløte! Det var det eneste rådet han hadde for vektoppgang. Det å finne seriøse råd for vektoppgang, som ikke innebærer sykt usunn mat, er veldig vanskelig. Det har heldigvis blitt bedre, mye takket være kostholdsråd rundt styrketrening, men det er fortsatt svært mangelfull veiledning for sunn vektoppgang. 
Det meste handler da om å først behandle underliggende sykdom, eller spiseforstyrrelse, det er lite å hente for oss som er veldig tynn, men samtidig både frisk og spiser en god del. 

Men som du sier, tynnhet er ikke ett problem, så om vi ytrer det negative vi opplever, så får vi bare tilbake at vi ikke skal klage for vi er så heldig... 

At man opplever mye kjipt som overvektig er jeg absolutt ikke i tvil om, men det betyr ikke at det er greit å kommentere kroppen til de som er tynne, eller bagatellisere de vanskelighetene som kan følge med lav bmi... 

Anonymkode: 2c0de...dc0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg svart tilbake: Åh ja, Polar er jo et engelsk ord, hvordan er jeg ikke god i engelsk? Også ville jeg avsluttet med "Din feite og dumme Polarbjørn"

Forklaring: Ingenting heter polarbjørn på norsk. Det heter polar bear på engelsk, og det heter isbjørn på norsk. Å halvoversette det til polar bjørn får det til å høres ut som om du ikke vet hva det engelske polar bear betyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forklaring: Ingenting heter polarbjørn på norsk. Det heter polar bear på engelsk, og det heter isbjørn på norsk. Å halvoversette det til polar bjørn får det til å høres ut som om du ikke vet hva det engelske polar bear betyr. 

Fikk lyst på polarbrød jeg nå ..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

Det er en forklaring men ikke en unnskyldning

Jeg var heller ikke ute etter å unnskylde noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

Ingen har sagt at dette er greit, men det er likevel ikke greit å komme med sleivete kommentarer mot tynne mennesker heller

Nei, og ingen i tråden har vel heller sagt at det er greit? Innlegget var et svar til den evige påstanden om at «det er ikke lov å si sånt til feite folk». Hele samfunnet sier dette til tjukke folk….

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, og ingen i tråden har vel heller sagt at det er greit? Innlegget var et svar til den evige påstanden om at «det er ikke lov å si sånt til feite folk». Hele samfunnet sier dette til tjukke folk….

Høres sånn ut når en hel del folk protesterer på at det ikke er det samme når folk påpeker hva om man sa slike ting til overvektige. Det blir det samme. Og nei man sier sånt ikke direkte til store folk

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det som møter oss som er ufrivillig veldig tynn og ber om hjelp og råd er "du er jo heldig" ... 

Og angående klær, har du noen gang prøvd finne en kjole som sitter pent over bryster i A eller AA? Det har jeg, og jeg har begynt kun kjøpe løse kjoler, for det finnes knapt annet enn stretch-kjoler som er laget for oss som er veldig tynn og dermed heller ikke har pupper. 
Jeg har i mange år slitt med å finne jeans som sitter fint, som ikke gir gnagsår over hoftebeina... 
I periodene hvor jeg har vært på det tynneste, så fikk jeg kraftig røde merker på hoftebeina om jeg lå på en for hard madrass... 

Jeg tok opp problemer med å legge på meg med en lege, jeg fikk beskjed om å drikke sjokolademelk med fløte! Det var det eneste rådet han hadde for vektoppgang. Det å finne seriøse råd for vektoppgang, som ikke innebærer sykt usunn mat, er veldig vanskelig. Det har heldigvis blitt bedre, mye takket være kostholdsråd rundt styrketrening, men det er fortsatt svært mangelfull veiledning for sunn vektoppgang. 
Det meste handler da om å først behandle underliggende sykdom, eller spiseforstyrrelse, det er lite å hente for oss som er veldig tynn, men samtidig både frisk og spiser en god del. 

Men som du sier, tynnhet er ikke ett problem, så om vi ytrer det negative vi opplever, så får vi bare tilbake at vi ikke skal klage for vi er så heldig... 

At man opplever mye kjipt som overvektig er jeg absolutt ikke i tvil om, men det betyr ikke at det er greit å kommentere kroppen til de som er tynne, eller bagatellisere de vanskelighetene som kan følge med lav bmi... 

Anonymkode: 2c0de...dc0

Jeg har ikke sagt at det er greit å kommetere noens kropper. Tror alle i tråden her er helt enige?

Som jeg skrev over - dette var en kommentar til det at man alltid skal si at «det er ikke lov å si sånt til tjukke folk». Logikken er at det er synd på de feite, for ingen vil være feit. Derfor sier man det ikke direkte til personen, men man kan tydeligvis gjerne si det sånn upersonlig i plenum, mens de tjukke sitter der og skammer seg. Og hele samfunnet har MYE å si. Poenget er at det er ikke slik at tjukke folk ikke får høre det. Tjukke folk hører og ser hele tida hver dag at de er feil.

Mens tynne får høre det ansikt til ansikt.

Begge deler er ille. Det er ingen konkurranse. Men tenker det er fint å sette seg litt inn i andres situasjon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Høres sånn ut når en hel del folk protesterer på at det ikke er det samme når folk påpeker hva om man sa slike ting til overvektige. Det blir det samme. Og nei man sier sånt ikke direkte til store folk

Ok, jeg ser ikke noe poeng i å gjenta meg selv lenger, du kan lese kommentarene mine flere ganger kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Forklaring: I Norge benevnes også isbjørn som hvitbjørn og kvitbjørn. Litt avhengig av dialekten. Av og til blir den også kalt Polarbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...