Gå til innhold

Når pynter du til påske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

skreppamedleppa skrev (4 minutter siden):

Må også si at jeg er helt enig med deg.

Folk står jo selvfølgelig fritt til å gjøre hva de vil... Men når hverdagen går i et med høytider, det spiller ikke så stor rolle om det er vinter eller vår eller sommer og fargebruk, kontraster på interiør og pynt hjemme igjennom årets markeringer ikke forandres men alt går i det samme gamle hverdagslige sporet og alt ser helt likt ut hele tiden uten å skille mellom hverdagen og høytider og fest så kan jeg ta meg i å tenke at det høres unektelig nitrist ut...

Sånn er det ikke hos meg!!

Pyntes det som pyntes kan, med påske og vår farger så det jomer etter smileys-easter-870985.gif.fc0a9c51fb627716d9a528f9748f3cbd.gif

Gule bordløpere, påskekyllinger, gule lys, harepuser i hver en krok, påskeegg, gule påskekopper som jeg har kjøpt for mange gode år siden som igjen skal fylles til randen med kakao og krem💛 Trollhassel som skal danderes av påskefigurer og egg.

Vårlige farger, gult, fiolett, grønt.. Gleder meg..

Jeg er nok ikke like "fargeglad", men ellers enig med deg. Det er så fint når huset endrer seg med sesongene. 

Hos meg er det faste blomster, og dels farger, til faste årstider. Pynt i inngangsparti og trapp endrer seg. Hvilke snittblomster jeg kjøper for uka. Hvilke servietter som fines frem. Fargen på stearinlys byttes ut. Enkelte serversingssett som er tilpasset sesong. Og noen pyntegjenstander settes frem. Her er det litt valentine, fastelaven, påske, 17,mai, midtsommer, høst, halloween, karneval, førjulstid, nyttår, og alt. Det igjen henger gjerne sammen med hvilke måltider vi pleier å være innom. 

Det gjør i det hele tatt hverdagen litt mindre grå. Så når noen synes det er "teit" at det er litt jul her fra november, og litt gult et-par ukers tid, så tenker jeg bare at det er deres tap. 

Anonymkode: 5d685...4fb

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pynter som regel fredag eller lørdag før palmesøndag. Har ikke mye pynt, et par duker og løpere med påskemotiv som jeg broderte «i min ungdom», dvs da synet var godt nok til å sy bittesmå korssting, noen gule lys, et par kyllinger, og så spanderer jeg på meg en bukett med gule tulipaner hvis jeg får tak i det. Vi pleier også å få påskegave fra jobben, ofte en potteplante/oppsats med en påskefigur stukket nedi.

Her jeg bor er det altfor tidlig for påskeliljer hvis ikke påsken er veldig sein, så jeg pynter ikke ute.

Anonymkode: 21d93...5ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 13.37):

Aldri

Anonymkode: 99759...d36

Da trenger du ikke svare😏

Anonymkode: d2036...6c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest palmehelga. Kan ha blomster med gult i på bordet tidligere. Eventuelt henge eggene mine på kvist litt tidligere. Ser egentlig på torsag før palmehelga som helt perfekt, så får vi se om jeg har alt klart til da. Bruker ikke mye pynt, men liker gule tulipaner, påskeservietter og har noen egg og to påskefiguerer 

Anonymkode: b2006...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt. Min datter har nå fått sitt første skikkelige eget hjem. Hun begynte å henge opp påskepynt i dag. Selv venter jeg noen dager til 😅. Pleier å ha noen gule påskeduker. Litt påskepynt. 4 kjøpte ting, resten er ting fra barnehagen, lagd for 25 år siden. Dette er jo snakk om 10 dager. Skal man snu hjemmet opp ned pga dette? Jeg gjør ikke det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (4 minutter siden):

Må le litt. Min datter har nå fått sitt første skikkelige eget hjem. Hun begynte å henge opp påskepynt i dag. Selv venter jeg noen dager til 😅. Pleier å ha noen gule påskeduker. Litt påskepynt. 4 kjøpte ting, resten er ting fra barnehagen, lagd for 25 år siden. Dette er jo snakk om 10 dager. Skal man snu hjemmet opp ned pga dette? Jeg gjør ikke det. 

Kommer vel an på hva en liker. Julen varer vel 13 dager for noen så det er ikke så stor forskjell sånn sett. Jeg har mange fine minner til både da jeg var liten og det ble pyntet til påske og påskepynt jeg har arvet og kjøpt så for meg er det viktig med å pynte til påsken 

Anonymkode: e2815...906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte noen små påskeegg til å henge opp nærmere påskehelgen ^^, Siden vi flyttet skulle jeg gjerne ha gått litt full-on-American-Easter, men det hadde sikkert blitt alt for mye O.o

(Meste av påskepynten vi hadde er på hytten som vi ikke har besøkt på lenge, og Butter synes hytteliv er noe traurige greier ☹️ )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pynter vel litt i palmehelgen, tenker jeg. Syns det er koselig å finne frem de samme malte eggene år etter år, men mye mer enn det og et par gule brikker har jeg ikke. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kommer vel an på hva en liker. Julen varer vel 13 dager for noen så det er ikke så stor forskjell sånn sett. Jeg har mange fine minner til både da jeg var liten og det ble pyntet til påske og påskepynt jeg har arvet og kjøpt så for meg er det viktig med å pynte til påsken 

Anonymkode: e2815...906

Når det gjelder julen inkluderer jeg adventstid også. Men du misforstår meg litt. Jeg synes det er kjempesøtt at datteren i det hele tatt ønsket å pynte sitt hjem til påske. Det var en periode hvor jeg trodde hun ikke brydde seg om tradisjoner. Nå har hun sitt eget hjem, og omfavner tradisjoner. Det er litt godt å se ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (2 minutter siden):

Når det gjelder julen inkluderer jeg adventstid også. Men du misforstår meg litt. Jeg synes det er kjempesøtt at datteren i det hele tatt ønsket å pynte sitt hjem til påske. Det var en periode hvor jeg trodde hun ikke brydde seg om tradisjoner. Nå har hun sitt eget hjem, og omfavner tradisjoner. Det er litt godt å se ❤️

Noen har all julepynt og juletreet fremme hele advent men dette er en nyere tradisjon. Mange holder enda på det gamle om å pynte til jul nærmere jul. 

Anonymkode: e2815...906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (43 minutter siden):

Dette er jo snakk om 10 dager. Skal man snu hjemmet opp ned pga dette? Jeg gjør ikke det. 

Er vel individuelt vil jeg tro. Finnes vel ikke noe rett eller galt. Men jeg liker som jeg har skrevet å gjøre litt ut av påsken når den først er her🐣 Jeg synes det er veldig koselig 

Jeg liker nok påsken mer en julen, som også er en sterk bidragsyter til et hjem snudd opp ned av påskepynt i 10 dager 

Joda pynter hus og hjem til jul også men jeg elsker påsken som høytid mer og har et sterkere forhold til påsken igrunn. Kanskje stikk motsatt av folk flest men det får nå så være. Julepynten min kommer opp den 23. des og fjernes fullstendig den 1. januar. Det er ikke så mange dagene 9-10.. Og for meg er det stor forskjell på adventspynt og julepynt. Men jeg ville aldri vært de dagene uten Julepynt, uten juletre og duker og allt annet krimskrams som hører med til julestemningen bare fordi jeg ikke har julepynt fremme i to måneder. Samme med påsken: Jeg elsker markeringen og å fysisk og visuellt sette påskestemning i hjemmet mitt. Men noen pynter ikke, noen pynter litt og andre pynter mye, noen pynter tidligere, noen seinere... Koselig med datteren din da som har tatt med seg tradisjoner videre i sitt eget liv 🥰

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (På 9.3.2024 den 19.29):

Må le litt. Min datter har nå fått sitt første skikkelige eget hjem. Hun begynte å henge opp påskepynt i dag. Selv venter jeg noen dager til 😅. Pleier å ha noen gule påskeduker. Litt påskepynt. 4 kjøpte ting, resten er ting fra barnehagen, lagd for 25 år siden. Dette er jo snakk om 10 dager. Skal man snu hjemmet opp ned pga dette? Jeg gjør ikke det. 

Jeg mener det absolutt er verdt det " å snu hjemmet oppned" ,som du kaller det. For meg er det en anledning til å vaske litt ekstra og få høytidsstemning inn i huset. Året har nok grå dager, så litt gult et par uker er en kjærkommen anledning. 

Anonymkode: 72c23...04a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pynter i fredag eller lørdag før palmesøndag. I år har jeg imidlertid tyvstartet litt siden jeg kjøpte litt fin påskepynt på salg og ikke så noe poeng i å pakke det vekk bare for å ta det fram om to uker så jeg har allerede satt det fram (noen fine påskeegg til å henge på vrihasselen samt to kaninfigurer). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde egentlig aldri pyntet til påske før i fjor. Da gikk jeg til innkjøp av noen påskeduker. Så det er liksom pynten min. 😜 

Men tenkte å bytte dukene rundt den 20. mars, altså onsdag før palmehelga. 

Synes det var koselig med gule duker. Blir et lite hverdagslig stemningsskifte. Noe nytt. Gult er ikke en farge jeg bruker egentlig, så det virket friskt. 

Kanskje jeg skal rive i et par påskekyllinger i år for å ha på bordet også. Ja, jo. Jeg må det! :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg pynter så gjør jeg det i palmehelga. I år får vi muligens gjester så da er det jo koselig å pynte 😊 Finne fram Frank igjen :fnise:

IMG_20240314_175512.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pal Fungi skrev (14 timer siden):

Hvis jeg pynter så gjør jeg det i palmehelga. I år får vi muligens gjester så da er det jo koselig å pynte 😊 Finne fram Frank igjen :fnise:

IMG_20240314_175512.jpg

 

Vi har også Frank! 🥰

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skyldig 🙈 Jeg elsker påske 💛 Da jeg var barn følte jeg ofte at jula var så stress, forventninger, og mamma var ofte helt i harnisk pga. alt som skulle gjøres. Men påsken var bare så utrolig kos 💛

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst å pynte nå...

Anonymkode: 7f0f3...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver på, i rykk og napp. Skulle være ferdig til helga, men rakk ikke. Tar det en kveld jeg får tid. 

Anonymkode: 72c23...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt. Kanskje rett før palmehelga. Pleier ikke gjøre noe stort nummer av påskepyntinga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...