Gå til innhold

Hva slags matvarer har dere alltid tilgjengelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal rydde i kjøleskap og skap. Har de siste årene vært helt ekstremt dårlig til å lage mat, det har gått mye i ferdigmat. Vil bli flinkere til å lage mat og bake, så da trenger jeg god orden. 

Men, det jeg lurer på er hva dere andre har av matvarer, både i skap, kjøleskap og fryser. Hva har dere alltid tilgjengelig? Har dere ingredienser til å lage ulike middager i tilfelle dere noen dager ikke orker å handle? Hvilke i så tilfelle? 

Anonymkode: e4e31...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egg, melk, løk, hvitløk, matfløte, parmesan, gulost, paprika og agurk er ting jeg alltid har i kjøleskapet, og som jeg alltid kjøper inn dersom det er tomt av (selv om jeg ikke skal ha det til «noe spesielt».) Har som regel også gulrøtter og poteter.

I fryseren har vi omtrent alltid kyllingfilet + fisk fra lokal fiskebil (i tillegg til som oftest også litt forskjellig annet kjøtt).

Av tørrvarer har vi alltid hermetiske tomater (Mutti), tunfisk i olje, ulike sorter ris og pasta, quinoa, oliven, mais, sorte og brune bønner, kikerter, linser og selvsagt alt mulig «rart» av krydder, buljonger etc.

Anonymkode: a33d4...257

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mel, gjær, havregryn, bakepulver, maizena, ris, pasta, bønner, linser, kikerter, grønne erter, tomatpuré, hermetiske tomater, kokosmelk, egg, melk, ost, litt ulike typer pålegg, løk, gulrøtter, poteter, potetmos, litt ulike sauser, krydder, olje. 
i tilllegg pleier jeg å ha litt frosne grønnsaker, bær, syltetøy og diverse kjøtt og fisk i frysen. Fryser også ofte ned restemat hvis vi har lagd stor porsjon med lapskaus eller gryterett. Baker jeg, baker jeg ofte dobbel porsjon og fryser. Kjekt å ha boller eller rundstykker som man kan ta opp hvis man får gjester eller har glemt å kjøpe brød. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kjøleskapet har jeg alltid melk (eller -erstatning), smør (eller -erstatning), frukt, egg, sylteagurk, langtidsholdbare grønnsaker som poteter, søtpotet, gulrøtter, rødbeter, knutekål, sauser som majones, sriracha, pålegg som gulost, brunost, smøreost, kaviar, og et glass med surdeig.

I fryseren har jeg alltid grønnsaker: erter, aspargesbønner, rosenkål, spinat, edamame/wokgrønnsaker, rent kjøtt: kylling, svin, storfe, lam i forskjellige former + pølser, kjøttkaker, fisk: (røkt) ørret/laks, sei, fiskepinner/fiskegrateng, blekksprut/scampi, noen få ferdigretter, tortillas, av og til brød/rundstykker, bær, pommes frites.

I matskapet har jeg oljer, eddik, sauser, honning, sirup, syltetøy, peanøttsmør, plantemelk; tørket frukt; tørrvarer: knekkebrød/flatbrød, mel og gryn, krydder, buljongterninger, potetmospulver, gelatinplater, salt, sukker, melis, pasta og nudler, ris, gule og grønne erter, bønner og linser, nøtter og frø, müsli, kjeks/pepperkaker; hermetikk: passata, bønner, leverpostei, sardiner i olje/makrell i tomat, frukt, wokmix, pastasauser, mer sylteagurk og tortillas, tomatbønner, mais, kokosmelk, oliven, og noen få ferdigretter.

Jeg kan lage noen enkle middager med bare dette, men jeg må påregne minst en eller to handleturer per uke for å unngå kjedelig og kjip meny.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med disse ingrediensene i hus trenger jeg bare karbonadedeig/kyllingfilet/fisk etc så kan jeg lage alt fra kjøttkaker, kylling-wok, enchilada, fiskeboller i karrisaus, pasta bologense, fisk med tomatsaus osv. Er veldig glad i tomatbaserte retter ser jeg:

Hvetemel, salt, sukker, edikk, jevner og div krydder (curry, hvitløkspulver, paprikapulver, oregano, pepper, tørket gressløk og koriander, cayenepeper/chilliflak)

Pasta, ris, svarte bønner, tomatpure og hakkede tomater

soyasaus, worchestersaus, rødvinseddik, hoisinsaus/teriakisaus, melk, meierismør, nøytral olje, tyttebærsyltetøy 

Ost, løk, hvitløk, gulrot, paprika, potet og pleier ha en pose med fryste grønnsaker

Anonymkode: 646ce...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid egg, ost, smør, melk, kjøttpålegg, potet og alt av ingredienser til salat i kjøleskapet. Har alltid en boks salat klar, da jeg spiser det minst en gang daglig.

I fryser har vi alltid hjemmebakte brød, laks, torsk, kyllingfilet, kjøttdeig og koteletter. Har også merkede bokser med middagsrester der. 

Ellers, assortert krydder, div melsorter, gjær, sukker, melis, knekkebrød, rett i koppen supper, te, kaffe...

Anonymkode: b2494...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frossen Pelmeni… har vi ikke det i fryseren blir jeg stressa. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøleskap: alltid Norvegia, skinke ,agurk og smør ,egg,saft,pepsi max

Fryser: alltid brød ,kylling og kjøttdeig og alt jeg finner i 50% disk😀

Tørrvarer alltid pasta,tomatsaus,pose sauser,spaghetti,leverpostei ++++

Anonymkode: f35cc...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg skal rydde i kjøleskap og skap. Har de siste årene vært helt ekstremt dårlig til å lage mat, det har gått mye i ferdigmat. Vil bli flinkere til å lage mat og bake, så da trenger jeg god orden. 

Men, det jeg lurer på er hva dere andre har av matvarer, både i skap, kjøleskap og fryser. Hva har dere alltid tilgjengelig? Har dere ingredienser til å lage ulike middager i tilfelle dere noen dager ikke orker å handle? Hvilke i så tilfelle? 

Anonymkode: e4e31...53a

Kjøttdeig, kylling, fryste gr.saker, buljong, tomstpurre, bokstomat, mais på boks,  pasta (skruer, macaroni, og spaghetti), mel, sukker, potetmos, bakepulver er det jeg kommer på nå.

Ellers har jeg hvitløk, løk, ost og egg fadt i hus.

 

Anonymkode: 48860...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melk, smør, egg, gjær, mel, div krydder, salt, sukker, Ritz, ketchup, sennep, honning, yoghurt, knekkebrød, suppe, nudler, te, kaffe, Farris, vin, havregryn, ris, potetemos, grønnsaker, frukt, bær, ost, leverpostei, crabstick, fisk, kalkun og kyllingfile 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid i kjøleskap; Egg, melk, potet, gulrot, gul løk, hvitløk, sjalottløk, ulike guloster og ulike brunoster, yoghurt og noe fløte og/eller creme fraiche. 

Alltid i fryser; porsjonspakker med ingefær og porsjonspakker med finhakka chili vi fryser selv. Polarbrød. 

Tørrvarer: Pasta, ris, cous cous, linser, hermetisk tomat, bønner, kokosmelk, buljongterninger, kraft og noen toroposer. 

Kan da stort sett alltid lage en tjukk tomatsuppe eller gulrotsuppe. Bruker løker, poteter og en tomatboks for å lage stavmiksa tomatsuppe f eks. Med litt fløte på slutten. Med kokt egg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg skal rydde i kjøleskap og skap. Har de siste årene vært helt ekstremt dårlig til å lage mat, det har gått mye i ferdigmat. Vil bli flinkere til å lage mat og bake, så da trenger jeg god orden. 

Men, det jeg lurer på er hva dere andre har av matvarer, både i skap, kjøleskap og fryser. Hva har dere alltid tilgjengelig? Har dere ingredienser til å lage ulike middager i tilfelle dere noen dager ikke orker å handle? Hvilke i så tilfelle? 

Anonymkode: e4e31...53a

Alltid tilgjengelig:

Egg, skinke, gulost, rømme, spaghetti/makaroni, ris, hermetiske tomater i forskjellige varianter, mais på boks, tortillalefser, kidneybønner eller lignende, frosne grønnsaksblandinger, gulrøtter, løk, hvitløk.

Hvis jeg ikke kan eller orker å handle kan jeg av dette lage omelett med skinke og grønnsaker, tomatsuppe med makaroni og egg, wraps med middagsrester og/eller noe fra kjøleskapet. Har som regel også fiskepinner/panert fisk i fryseren, godt med raspet gulrot og kokte poteter. Poteter har jeg ikke alltid da, så da blir det noe av det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryseren: frosne grønnsaker, flatpakket strimlet kyllingfilet i 100g-porsjoner, vakuumpakket kjøttdeig (tar mindre plass og er kjappere å tine), fisk, pytt i panne, raspet ost, oppskåret halve brød, middagsrester

Anonymkode: b3ede...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egg, grovt peanøttsmør, havregrøt, løk, hvitløk, tomater, gulrot, yoghurt, kjøttdeigh, kyllunglår, laks, torsk, fullkornspasta/spaghetti, bananer, grove rundstykker, tunfisk i olje, majones, helmelk, meierismør, oliven, fetaost... en del ting, rett og slett. Bokser: hakkede tomater, bønner, mais.

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskvarer: Smør, gulost, løk, hvitløk, og potet, paprika, egg, youghurt og brød

"Tørrvarer": Pasta, rise, sukker, mel/pizzamel, div supper og kraft (Jacobs), olivenolje, Wraps/tacolefser, Wostersaus,  knekkebrød og krydder

Hermetisk: Hermetisk tomater og bønner.

Fryser: Kjøttdeig, kyllingfilet, grønnsaksblanding, grønnsaksblanding (wok), brød eller rundstykker/baguetter, ferdig pizzabunn, bacon og minst to frossenpizza.

Sistnevnte er utelukkende for beredskap i forbindelse med jobb og sene vakter om det ikke finnes overskudd til å lage noe som helst. Suppleres med diverse pålegg, ferske frukter og grønnsaker og enkelte meieriprodukter etter ukemeny men det nevnte er ca beredskapen hjemme uansett.

 

Anonymkode: fc26a...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men, det jeg lurer på er hva dere andre har av matvarer, både i skap, kjøleskap og fryser. Hva har dere alltid tilgjengelig? Har dere ingredienser til å lage ulike middager i tilfelle dere noen dager ikke orker å handle? Hvilke i så tilfelle? 

Anonymkode: e4e31...53a

I skapet (eller skuffen egentlig):

  • Ulike typer mel og havregryn, maisenna, potetmel, bakepulver og tørrgjær
  • Sukker, salt og tørre basiskrydder
  • Melis, kakao, rosiner, tørkede tranebær, 70% sjokolade (til baking og desserter)
  • Tørr pasta, lasagneplater, polenta, gryn (bygg, emmer eller spelt), couscous, bulgur, basmatiris, risottoris
  • Tørre røde linser og Puy-linser, hermetiske kikerter og hvite bønner
  • pinjekjerner, mandler, mandelmel, hasselnøtter og valnøtter
  • hermetiske tomater 
  • solsikkeolje, olivenolje, div. eddiker

I kjøleskapet:

  • Egg
  • Melk, crème fraiche, smør, parmesan 
  • Fersk gjær
  • Salte ansjos i olje (til pasta)
  • Kinesisk soyasaus, thai fiskesaus, sesamolje
  • Tahini, granateplesirup
  • Dijonsennep
  • Lønnesirup
  • Kapers, cornichons, grønne oliven, kalamataoliven
  • Et utvalg friske grønnsaker og frukt (noen står på kjøkkenbenken da), varierer mye siden vi abonnerer på dette og bruker det vi får, men det viktigste å alltid ha tilgjengelig er friske sitroner, hvitløk, chili, løk og gulrøtter

I fryseren

  • Først og fremst rester av ferdige hjemmelagde middagsretter og hjemmebakst: Supper, fiskekaker, kjøttboller, gryter, fiskegrateng, grønnsakspuréer, rundstykker, boller, kaker... Posjerte pærer er også fint å fryse.
  • Rester av ovnsbakt fisk til bruk i fiskegrateng
  • Hjemmelagd krydder/urtesmør
  • Skalldyrkraft, kyllingkraft
  • Frosne erter
  • Bær (norske kjøpt friske i sesong og frøset ned)
  • Div. lokalprodusert kjøtt kjøpt på Bondens marked og Reko

I tillegg har vi selvsagt pålegg, kaffe, juice osv til frokost, men poenget her var vel mer hva man trenger for å lage andre måltider (særlig middag) selv (i stedet for å bruke ferdigretter).

Anonymkode: fa6e8...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjøleskap: egg, melk, smør, ost, naturell yoghurt, cottage cheese, rømme, creme fraiche, løk, hvitløk, gulrøtter, soyasaus, poteter.

Fryser: ikke så mye her, men vanligvis laks og torsk, hjemmebakt brød skjært i skiver. Har også ofte kyllingfilet, og noe annen type kjøtt. Kanskje noen frosne grønnsaker. Har som regel noen middagsrester til dager jeg har dårlig tid eller ikke orker å lage mat.

Kjøkkenskap: hermetiske tomater, bønner og linser, kokosmelk, nøtter, frø (solsikke, lin, gresskar, sesam, chia), havregryn, honning, peanøttsmør, sukker, diverse mel, tørrgjær, bakepulver, vaniljesukker, kakao, natron, eddik, buljong.

Anonymkode: 5124f...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris er nok det eneste vi har fast. Ellers rulleres det. Prøver å variere så mye som mulig.

Anonymkode: bf5be...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjalottløk, hermetiske tomater, ost, melk, frisk frukt. 

Legg til kjøtt og fisk så har nan det meste som trengs 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid litt ulikt tilgjengelig, for hva enn jeg kunne tenke meg å lage. Noe mer enn hva som kanskje ansees som «basisvarer» 😅

Skap; Et par bokser hakka tomater, et par bokser tomatpure, div. pakker med bønner/linser ol, ulike krydder, buljongterninger, ris, litt ulike Toro produkter, pasta i flere former, hvetemel, sukker, tørrgjær, olivenolje.

Kjøleskap; Smør, melk, hvitløk, løk, poteter, soyasaus, sweet chilli saus, eplesider eddik, østersaus, hoisin saus, sesamolje, hvitløksdressing, ulike oster i ulike former, egg, hvitløkssmør.

Fryser; litt ulikt av grønnsaker, en frossen pizza eller to, ulike Findus fiskeprodukter, kyllingfilet, kjøttdeig

Anonymkode: d89ac...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...