Gå til innhold

Plagsom nabo på døren

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer en plagsom nabo her nesten hverdag.. 

hvordan få han til og stoppe uten være sårende? Han går sånn til flere så vi har endt opp med og prøve å late som man ikke er hjemme men han går rett inn. Har også prøvd å unngå å se på han ute men han kommer rett bort uansett. Er ikke 5 minutter man han kan sitte i flere timer😅 virker sårbar så må finne en grei måte å si i fra på før jeg blir sprø. Har sagt han må ringe på forhold men det gjør han ikke. 

Anonymkode: 0626e...1d9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ha begynt med å låse døra. Deretter ville jeg ha sagt "hei du, jeg har ikke den mentale kapasiteten til lange samtaler og besøk så ofte, jeg synes det er hyggelig å hilse på deg ved postkassa altså, men det er mer enn nok for meg". Og ikke inviter ham inn, si at det passer dårlig hver eneste gang, men hold på å være trivelig med nikk og smil når dere møtes utenfor. Kan godt hende han er ensom, men du må likevel finne balansen mellom å kompromissere på egen trivsel og komfort og å være til selskap.

Anonymkode: 3cb0d...81b

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å vende meg vekk, typ sidelengs og ikke rett fram mot personen, og gå vekk sakte som indikasjon på at jeg ikke kan bli stående og prate lenge. Ikke alle tar hintet, hvertfall ikke om de er veldig engasjert i samtalen og ikke har lyst til å avslutte. Jeg prøver å gi høflige svar og slikt, men prøver å avrunde på så naturlig måte som mulig. Funker å ha litt urolig/stresset kroppsspråk, f.eks. mye bevegelser med beina, svajing, litt som om du må på do eller gjør deg klar til å småløpe. Som regel vil det få dem til å stoppe opp og spørre om alt går bra, og da kan du si at "Beklager, men ..." og stikke. Si at du holder på med mat, har noen som venter på deg på tlf, eller at du må på do da 😂 

Om du er på telefon eller småløper som om du har dårlig tid så vil nok de fleste la deg være i fred, kanskje hilser, men starter ikke på en lang samtale når en person er veldig tydelig opptatt

Anonymkode: 3de6a...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lås døren da vel 🙄

Anonymkode: f90cc...f69

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første - lås døren. 

Jeg tenker det er fint av deg å ikke ville såre denne personen, men det er ikke sikkert det er mulig. En person som kommer på døra til andre på den måten og blir i timesvis har nok utfordringer i livet sitt, han har utvilsomt lav sosial kompetanse og du har sikkert rett i at han er sårbar. Det er dog ikke noen unnskyldning for å terrorisere folk. Ingen vil ha besøk av naboen i timesvis hver dag. Ingen. 

Du må rett og slett avvise ham hver eneste dag, til han skjønner poenget og slutter å komme. Det er trist, men hvis du prøver å være litt grei, så blir du aldri kvitt problemet. Sånne mennesker tar som regel hele armen om du gir de lillefingeren. De klarer ofte ikke å forholde seg til at «du er velkommen en gang i blant, men ikke hver uke.» Så total avvisning er dessverre eneste alternativ. Har blant annet opplevd det med noen lettere psykisk utviklingshemmede… Man ønsker å være snill, men da blir man spist opp.

Vær høflig, men bestemt. Du har ikke tid til å snakke nå. Ønsk ham en fin dag, og lukk døren. Hver gang. 

Anonymkode: edb6e...005

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lås døren deretter  ghost naboen din.

Anonymkode: 0f38c...716

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en irriterende nabo som bare må snakke når jeg møter på han. Om jeg later som at jeg ikke hører han (går med musikk eller snakker i mobilen) slipper han bare løs hunden sin som løper bort og hopper på meg, sånn at jeg må bli stående med den til han kommer bort. Veldig irriterende,  men får vel ikke gjort noe med det. 

Anonymkode: c5600...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en som kom på døra ofte. Og gikk aldri før jeg måtte kaste han ut. 

Så jeg sa først at du, jeg kan ikke ha besøk av de hver kveld, også skal jeg på jobb så du må dra senest kl 21 også må jeg sette en grense på en gang i uken.

Han ble borte i to dager. Kom kl 21 og jeg sa han måtte dra, fordi det snart var leggetid. Han trykket på til 23:30. Dukket opp dagen etter. Da sa jeg det mer strengt. At nå har jeg satt en grense for besøk av deg. Det første du gjør er å komme når jeg sier du senest skal gå. Også kommer du i tillegg dagen etter ,når jeg gar sagt en gang i uka.  Enten så må du respektere dette eller så får du slutte å komme i det heletatt. 

Han kom dagen etter, da for jeg opp av sofaen gikk mot han og sa vet du hva. Nå går du, og du trenger ikke å komme tilbake. Det gjorde han ikke. 

Han her skravlet ikke. Men vare satt der. Umulig å snakke med han, for det ble en sånn hale ut en samtale, og blir klein stemning. Det kan jeg tåle i små doser borte, ikke hjemme 5 dager i uka intil 5 timer

Anonymkode: 19da7...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lås døren er det første da, den skal alltid være låst.

Så må du sette grenser for deg selv, det må DU gjøre! :) Sifra tydelig hvordan dere skal ha det...

Anonymkode: 5ec56...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 2.20):

Kommer en plagsom nabo her nesten hverdag.. 

hvordan få han til og stoppe uten være sårende? Han går sånn til flere så vi har endt opp med og prøve å late som man ikke er hjemme men han går rett inn. Har også prøvd å unngå å se på han ute men han kommer rett bort uansett. Er ikke 5 minutter man han kan sitte i flere timer😅 virker sårbar så må finne en grei måte å si i fra på før jeg blir sprø. Har sagt han må ringe på forhold men det gjør han ikke. 

Anonymkode: 0626e...1d9

Han går rett inn? Har du ikke lås på døra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om å låse døra?

Anonymkode: 1d203...f78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skal en måtte ha noe med en nabo som en ikke vil ha på døren, eller å snakke med utover "fint vær" og "godmorgen"? Hvorfor nesten ha dårlig samvittighet får å sette grenser i sitt eget liv? Det er meg uforståelig. :klo: 

Anonymkode: 1f06e...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hadde en som kom på døra ofte. Og gikk aldri før jeg måtte kaste han ut. 

Så jeg sa først at du, jeg kan ikke ha besøk av de hver kveld, også skal jeg på jobb så du må dra senest kl 21 også må jeg sette en grense på en gang i uken.

Han ble borte i to dager. Kom kl 21 og jeg sa han måtte dra, fordi det snart var leggetid. Han trykket på til 23:30. Dukket opp dagen etter. Da sa jeg det mer strengt. At nå har jeg satt en grense for besøk av deg. Det første du gjør er å komme når jeg sier du senest skal gå. Også kommer du i tillegg dagen etter ,når jeg gar sagt en gang i uka.  Enten så må du respektere dette eller så får du slutte å komme i det heletatt. 

Han kom dagen etter, da for jeg opp av sofaen gikk mot han og sa vet du hva. Nå går du, og du trenger ikke å komme tilbake. Det gjorde han ikke. 

Han her skravlet ikke. Men vare satt der. Umulig å snakke med han, for det ble en sånn hale ut en samtale, og blir klein stemning. Det kan jeg tåle i små doser borte, ikke hjemme 5 dager i uka intil 5 timer

Anonymkode: 19da7...cbe

I all verden. Bare sitter der? Og du slipper han inn og lar han tøye grensene hver gang? Selvfølgelig kommer han tilbake!! Han vet at han får kun advarsel, og det bare er å sitte og overse det du sier så får han bli lenger. Her kan du takke deg selv!

Anonymkode: fa195...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...