Gå til innhold

Narkotika røyking i naboleiligheter - Hva gjorde dere for å få bukt med problemet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samfunnsengasjert skrev (8 minutter siden):

Det er det, men tviler på at politiet vil bruke ressurser på dette. Ikke plager det TS heller annet enn lukt. Det er en sak for styret, ikke for politiet. 

Okei, da har jeg misforstått: "Bruk av narkotika er forbudt, men ikke straffbart".
Forstod det som at det skulle bli avkriminalisert, men kanskje det ikke har skjedd enda (?). Jeg vet ikke.

Om det er en sak for styret kommer an på. I utgangspunktet er det jo bare hvis det er til f. eks. sjenanse eller at bruken fører til noen form for problemer som gjør det til en styresak. Bruk i seg selv er ikke en styresak.

Anonymkode: cc3e7...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Aldri hørt om eller vært borti at hverken hasj, sigarettrøyk eller heroinrøyking, for den del, setter lukt, spesielt ikke i andre leiligheter enn evt. i den det røykes i? Om det vaskes/luftes noenlunde skal det vel ikke være så krise selv i den, etter hva jeg kan skjønne/har erfart iallefall?

Har du levd under en stein? Født på 00-tallet med røykfrie foreldre?

Mange som ble født før 00, har levd i boliger med gulna vegger og tak, innprenta med så kraftig røyklukt at ikke engang kraftig vask og maling tar knekken. Møbler så nedrøykte at de må brennes, og så kan røykavhengige nesten kose seg med røyken som stiger opp. Bilen var tåkete innvendig av all røyken, og også her var alle lyse stofflater gulna, og røyken satt i både stoff og selve alt annet, dashbordet osv. 

Klærne lukter. Håret lukter. Kroppen lukter. Alt lukter. 

Jeg jobber på skole, og jeg vet akkurat hvilke barn som har foreldre som røyker med barna i nærheten, eller muligens så er det røykstenka klær som vaskes med barnets. Klærne lukter, selv det som tilsynelatende er nyvaskede klær. Iblant lukter også hud og hår hos barnet, og har da aller mest sannsynlig vært utsatt for passiv røyking, utendørs eller innendørs.

Som barn av røykere (ikke engang heftig røykere), så visste jeg ikke selv hvordan det lukta før jeg ble voksen. Nå tåler jeg ikke lukta i det hele tatt. Pustevansker, migrene og intens kvalme. Røyk stinker. Hasj likeså. Naboen røyker iblant utafor, og om vi dør eller vindu åpen, så siger det rett inn og lukta forblir der i timevis enda vi lukker vindu/dør og lufter med andre vinduer for harde livet for å få ut lukta. Selv kjøkkenvifta står på i ren desperasjon. 

Mine sterkeste minner fra mine besteforeldre er duften av kraftig tobakk. Det var den eneste kroppslukta de hadde, og huset luktet det, gardinene, sofaen, gulvteppet (skulle pusse opp før salg og rev opp teppet, så jeg vet nøyaktig hva det lukta). Alt måtte byttes før salg. Tak, vegger, gulv, kjøkken. Badet og soverommene overlevde. 

Når det er sagt, så har ikke naboens røyking satt varig stank hos oss, men det lukter i timevis og over tid, så er det ikke umulig at det vil sette seg.

Anonymkode: 0b24d...906

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Okei, da har jeg misforstått: "Bruk av narkotika er forbudt, men ikke straffbart".
Forstod det som at det skulle bli avkriminalisert, men kanskje det ikke har skjedd enda (?). Jeg vet ikke.

Om det er en sak for styret kommer an på. I utgangspunktet er det jo bare hvis det er til f. eks. sjenanse eller at bruken fører til noen form for problemer som gjør det til en styresak. Bruk i seg selv er ikke en styresak.

Jeg trodde det kun var salg som var ulovlig. Eventuelt kjøp, men det vet jeg ikke. Oppbevaring er muligens heller ikke lovlig. Bruk i seg selv, tror jeg er lovlig. Hardbarka rusmisbrukere som er i helsesystemet (eller noe sånt) får delt ut visse mengder narkotikum. Har ei venninne som jobber i helsevesenet, og hun leverer narkotikum til et sted hvor man oppbevarer disse rusmisbrukerne. De har egne boliger på så å si innesperret område. Jeg vet ikke så mye annet om det, enn at hun leverer narkotikum dit, som igjen blir gitt brukerne. Dette er en del av behandlingen av rusmisbrukere uten håp om rusfritt liv i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange tråder skal du opprette om dette egentlig?

Anonymkode: d3688...c1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i en bygning med flere hundre leiligheter er det klart det vil være narkotika i noen av dem. Har selv en vegg-i-vegg nabo som selger hasj, men vedkommende er hyggelig og går alltid ut for handelen. Vi har vært naboer i 20 år og det har aldri vært noe problem. Hasj og heroin er ikke akkurat i samme liga, hvordan vet du hva som brukes i andres leilighet?

(Og nei, jeg har aldri rørt et narkotisk stoff selv. Verken røyker eller drikker.)

Anonymkode: 52d8f...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Slutt opp med å forherlige hasj. Det endrer en persons personlighet og gjør de som er avhengige til empatiløse slasker. De ser ut som slasker og er det og

Anonymkode: e8e64...65b

Her blander du nok hasj med andre stoffer. Hasj har ikke denne effekten på folk. Den personen du refererer til går nok på tyngre stoffer, men later som at det "bare" er hasj.

Anonymkode: 9ee0b...126

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Både besittelse og bruk er straffbart, men om politiet tar det på alvor er dessverre heller tvilsomt. Folk anmelder voldtekt og overgrep mot barn uten at dette heller blir tatt på alvor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyesterett har frikjent folk som bruker narkotika. Politiet gir f og henlegger 70% uansett. 

Anonymkode: f6731...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så du støtter ulovlig kriminalitet? Da håper jeg noen fra politiet leser på KG. 

Anonymkode: 97b74...b2c

Ulovlig kriminalitet😅 Smør på flesk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

loooooooooooool 

Anonymkode: bb371...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er et stort sameie på noen hundre leiligheter og har noen slike naboer i flere av blokkene nå, leieboere sådanne, som bruker narkotika av forskjellig slag. Nå har dette pågått i noen måneder og vi har tipsa politi og styret om problemet, men ingenting skjer. Styret skyver alt under teppet og informerer ikke eiere av leilighetene om mottatte klager på narkotika. Mener at utleiere får følge med på leieboerne sine selv. Leieboere er klar over at vi er flere som vet at de bruker narkotika, som hasj og heroin. Feks har en har gitt uttrykk for å ha sin kvinnelige utleier rundt lillefingeren og kan "få" henne om han vil det. Hun har og benektet at leieboer bruker noe som helst av narkotika. 

Hva har dere som har hatt samme problem gjort for å få bukt med problemene? 

Min nabo er pillemisbruker. Men det er lovlig utskrevne fra leger.

Hun lager liv og røre og folk klager. Men hun eier, er ufør og det at vi føler oss truet og at hun driver med piller er ikke nok.

Så om vi ikke kommer noen vei, så kommer ikke du noen vei heller. 

Anonymkode: bb371...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk en i blokka som røyker cannabis helt lovlig, han har resept og hele pakka. 
Styret kan på ingen måte nekte hverken han eller andre som røyker andre ting lovlig å røyke så mye de bare ønsker i sine hjem. Verandaene er også beboernes hjem hvor mye lukta enn sprer seg og sjenerer andre.

Man må tåle dette like mye som man må tåle mange andre kjedelige greier når man bor i blokk. 

Anonymkode: d1797...c7a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

All kriminalitet er faktisk ulovlig. Men det er lovlig å mene at hasj skulle vært lovlig. Det naboene må gjøre her, er rett å slett å ringe politiet hver gang det foregår hasjrøyking, eller de ser noe ulovlig pågå. Dessverre tar det lang tid før de narkomane evt blir kastet ut. Forstår godt at det ikke er greit å bo tett på dem.

Anonymkode: c3bfb...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For egen del støtter jeg bare lovlig kriminalitet - eller.... 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du levd under en stein? Født på 00-tallet med røykfrie foreldre?

Mange som ble født før 00, har levd i boliger med gulna vegger og tak, innprenta med så kraftig røyklukt at ikke engang kraftig vask og maling tar knekken. Møbler så nedrøykte at de må brennes, og så kan røykavhengige nesten kose seg med røyken som stiger opp. Bilen var tåkete innvendig av all røyken, og også her var alle lyse stofflater gulna, og røyken satt i både stoff og selve alt annet, dashbordet osv. 

Klærne lukter. Håret lukter. Kroppen lukter. Alt lukter. 

Jeg jobber på skole, og jeg vet akkurat hvilke barn som har foreldre som røyker med barna i nærheten, eller muligens så er det røykstenka klær som vaskes med barnets. Klærne lukter, selv det som tilsynelatende er nyvaskede klær. Iblant lukter også hud og hår hos barnet, og har da aller mest sannsynlig vært utsatt for passiv røyking, utendørs eller innendørs.

Som barn av røykere (ikke engang heftig røykere), så visste jeg ikke selv hvordan det lukta før jeg ble voksen. Nå tåler jeg ikke lukta i det hele tatt. Pustevansker, migrene og intens kvalme. Røyk stinker. Hasj likeså. Naboen røyker iblant utafor, og om vi dør eller vindu åpen, så siger det rett inn og lukta forblir der i timevis enda vi lukker vindu/dør og lufter med andre vinduer for harde livet for å få ut lukta. Selv kjøkkenvifta står på i ren desperasjon. 

Mine sterkeste minner fra mine besteforeldre er duften av kraftig tobakk. Det var den eneste kroppslukta de hadde, og huset luktet det, gardinene, sofaen, gulvteppet (skulle pusse opp før salg og rev opp teppet, så jeg vet nøyaktig hva det lukta). Alt måtte byttes før salg. Tak, vegger, gulv, kjøkken. Badet og soverommene overlevde. 

Når det er sagt, så har ikke naboens røyking satt varig stank hos oss, men det lukter i timevis og over tid, så er det ikke umulig at det vil sette seg.

Jeg er klar over at det jeg skrev var langt, men jeg har jo faktisk tatt for meg alt du skriver om i det samme inlegget du siterer... Jeg er vokst opp med en storrøyker og har fått astma og elendige lunger av det også, jeg (fikk til og med røykebrev med hjem fra skolen, tross at jeg aldri har tatt et drag av en eneste røyk av noe slag i hele mitt liv, fordi jeg en gang gikk i min forelder sin fleecejakke på skolen...). :P Les f. eks. det som stod i samme innlegg som du siterer:
"Jeg må derimot si at hos de to jeg kjenner som røyker vanlige sigaretter så stinker det helt grusomt og selv veggene/tekstiler og alt er misfarget til og med. Altså er egentlig min erfaring at, ironisk nok, sigarettrøyk faktisk er verst. :P Når jeg har fått gaver eller sånn av de som røyker sigaretter har jeg måttet la de stå ute i hagen i flere dager før jeg engang har orket å ta inn posene, og f. eks. har jeg måttet kaste klær tross at jeg har vasket de flere ganger fordi de lukter så "innrøykt" (tross at de kan ha vært kjøpt kort tid før, stått innpakket og iallefall det påstås at hen røyker med døren ut åpen/mest ute, som jeg tror er en sannhet med visse modifikasjoner, riktignok). Brant meg en gang på å ha en pose med gaver i boden for å prøve å vente ut lukten, men da begynte jo alt jeg hadde i boden å lukte røyk."

og merk deg:
"Aldri hørt om eller vært borti at hverken hasj, sigarettrøyk eller heroinrøyking, for den del, setter lukt, spesielt ikke i andre leiligheter enn evt. i den det røykes i? Om det vaskes/luftes noenlunde skal det vel ikke være så krise selv i den, etter hva jeg kan skjønne/har erfart iallefall?"

Altså, det var nok litt dårlig formulert av meg, men jeg mente altså at jeg ikke har vært borti at det setter lukt i ANDRE leiligheter enn i den det røykes i. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg trodde det kun var salg som var ulovlig. Eventuelt kjøp, men det vet jeg ikke. Oppbevaring er muligens heller ikke lovlig. Bruk i seg selv, tror jeg er lovlig. Hardbarka rusmisbrukere som er i helsesystemet (eller noe sånt) får delt ut visse mengder narkotikum. Har ei venninne som jobber i helsevesenet, og hun leverer narkotikum til et sted hvor man oppbevarer disse rusmisbrukerne. De har egne boliger på så å si innesperret område. Jeg vet ikke så mye annet om det, enn at hun leverer narkotikum dit, som igjen blir gitt brukerne. Dette er en del av behandlingen av rusmisbrukere uten håp om rusfritt liv i Norge.

Salg, kjøp, oppbevaring og bruk er ulovlig. Det ser ut som rusreformen de prøvde å få til, der man f. eks. skulle avkriminalisere brukerdoser, ikke ble vedtatt engang.
Det siste du nevner er noen helt få veldig spesielt utvalgte. For den store majoritet er dette IKKE tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har faktisk en i blokka som røyker cannabis helt lovlig, han har resept og hele pakka. 
Styret kan på ingen måte nekte hverken han eller andre som røyker andre ting lovlig å røyke så mye de bare ønsker i sine hjem. Verandaene er også beboernes hjem hvor mye lukta enn sprer seg og sjenerer andre.

Man må tåle dette like mye som man må tåle mange andre kjedelige greier når man bor i blokk. 

Resept på røykbar canabis, tror ikke det.... 

Anonymkode: e7222...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Resept på røykbar canabis, tror ikke det.... 

Anonymkode: e7222...53b

Det må du gjerne ikke tro på men det er sant. Han er en av Eikaklinikkens pasienter og har vært i media flere ganger å snakka om bruk av både lovlige og mindre lovlige legemiddel.

Man kan mene hva man vil om Eikaklinikken, naboen røyker fortsatt cannabisen sin helt lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidligere nabo, røyka og solgte hasj. Vet ikke om naboene ringte og klaga, men det var tydelig at politiet spanet på han, for plutselig var det razzia der og borte ble han. 

Det var et familiemedlem som eide leiligheten og den ble solgt kort tid etter. Det var like greit å bli kvitt han, for han var uromomentet i oppgangen. 

Anonymkode: 5cf13...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte politiet og de var kjapt på døra til naboen. Hva slags straffereaksjon han fikk der vet jeg ikke.

Hadde litt flaks med at det  var en leietaker, så jeg tok også kontakt meg han som eide leiligheten. Han var selvfølgelig ikke interessert i å leie ut til en narkis, så det leieforholdet ble avsluttet rimelig kjapt.

Anonymkode: a2237...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Gi f i hva naboer gjør, slutt å snitche. Tror du ikke snuten har viktigere ting å gjøre du under en stein.

Er du 14 år?

Anonymkode: a2237...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...