Gå til innhold

Narkotika røyking i naboleiligheter - Hva gjorde dere for å få bukt med problemet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er et stort sameie på noen hundre leiligheter og har noen slike naboer i flere av blokkene nå, leieboere sådanne, som bruker narkotika av forskjellig slag. Nå har dette pågått i noen måneder og vi har tipsa politi og styret om problemet, men ingenting skjer. Styret skyver alt under teppet og informerer ikke eiere av leilighetene om mottatte klager på narkotika. Mener at utleiere får følge med på leieboerne sine selv. Leieboere er klar over at vi er flere som vet at de bruker narkotika, som hasj og heroin. Feks har en har gitt uttrykk for å ha sin kvinnelige utleier rundt lillefingeren og kan "få" henne om han vil det. Hun har og benektet at leieboer bruker noe som helst av narkotika. 

Hva har dere som har hatt samme problem gjort for å få bukt med problemene? 

Anonymkode: 97b74...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det bare er hasj så hadde jeg ikke ansett dette som et problem. 

Anonymkode: d5506...b40

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare?

Det skal sies at det har ført til at det lukter kraftig med hasj i flere av naboleilighetene. Den lukta setter seg like mye i veggene som sigarettrøyking gjør. Ville du akseptert at din leilighet lukter innrøyka og den dagen du skal selge så får du et problem med å få solgt pga hasj lukta som stadig kommer fra naboene dine?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare?

Det skal sies at det har ført til at det lukter kraftig med hasj i flere av naboleilighetene. Den lukta setter seg like mye i veggene som sigarettrøyking gjør. Ville du akseptert at din leilighet lukter innrøyka og den dagen du skal selge så får du et problem med å få solgt pga hasj lukta som stadig kommer fra naboene dine?

Hvis du bor i et sameie med slike naboer, vil jeg dessverre gjette på at du vil få andre problemer ved salg enn bare lukten.

Anonymkode: d3701...f55

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi f i hva naboer gjør, slutt å snitche. Tror du ikke snuten har viktigere ting å gjøre du under en stein.

Anonymkode: f6731...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

😆😆😆

Anonymkode: 3e284...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Men gud forby om noen røyker tobakk.... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt opp med å forherlige hasj. Det endrer en persons personlighet og gjør de som er avhengige til empatiløse slasker. De ser ut som slasker og er det og

Anonymkode: e8e64...65b

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis du bor i et sameie med slike naboer, vil jeg dessverre gjette på at du vil få andre problemer ved salg enn bare lukten.

Anonymkode: d3701...f55

Vi ser allerede slike problemer også. Dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gi f i hva naboer gjør, slutt å snitche. Tror du ikke snuten har viktigere ting å gjøre du under en stein.

Anonymkode: f6731...9e4

Så du støtter ulovlig kriminalitet? Da håper jeg noen fra politiet leser på KG. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Slutt opp med å forherlige hasj. Det endrer en persons personlighet og gjør de som er avhengige til empatiløse slasker. De ser ut som slasker og er det og

Helt sant. Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har sett denne endringen hos igjennom årene etter bare "uskyldig" bruk av hasj.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så sant så sant. Har en bror som begynte med hasj. Noen år senere er han blitt så ond og dum at han mister jobber stadig vekk fordi han tar seg noen uker her og det for å ta narkotika. Har tre barn han mer eller mindre gir faen i, narkotika er jo viktigst! Han er så stokk dum og løgnaktig blitt av narkotikaen at han påstår vi andre er syke fordi vi sier han er narkoman og må ta seg sammen. 

Anonymkode: c1903...2f1

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring politiet og gi beskjed når det lukter. Evt heng en lapp på døra til naboene det gjelder og informer om at politiet er varslet?

Anonymkode: e87dd...1c9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ring politiet og gi beskjed når det lukter. Evt heng en lapp på døra til naboene det gjelder og informer om at politiet er varslet?

Vi er flere som har ringt flere ganger, og de dette gjelder har fått beskjed at politi er kontaktet. De bare ler av oss. Politiet sier styret må informere ALLE eiere om narkotikaproblemene siden det er eiere som har ansvar for alt som foregår i deres leiligheter. Politiet har heller ikke mulighet til å kaste ut slike leieboere, det kan kun eiere gjøre. Styret på sin side mener at politiet må rykke ut og foreta razzia og få igang rettsaker i domstolen og anser det som uviktig å informere om narkotikaproblemet.

Mange eiere vet derfor ikke hva som foregår i deres leiligheter til tross for at flere har sendt inn klage til styret. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi er flere som har ringt flere ganger, og de dette gjelder har fått beskjed at politi er kontaktet. De bare ler av oss. Politiet sier styret må informere ALLE eiere om narkotikaproblemene siden det er eiere som har ansvar for alt som foregår i deres leiligheter. Politiet har heller ikke mulighet til å kaste ut slike leieboere, det kan kun eiere gjøre. Styret på sin side mener at politiet må rykke ut og foreta razzia og få igang rettsaker i domstolen og anser det som uviktig å informere om narkotikaproblemet.

Mange eiere vet derfor ikke hva som foregår i deres leiligheter til tross for at flere har sendt inn klage til styret. 

Jøss, snakk om lite effektivt… Er det mulig å kontakte eierne direkte? Anonymt eventuelt? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om eller vært borti at hverken hasj, sigarettrøyk eller heroinrøyking, for den del, setter lukt, spesielt ikke i andre leiligheter enn evt. i den det røykes i? Om det vaskes/luftes noenlunde skal det vel ikke være så krise selv i den, etter hva jeg kan skjønne/har erfart iallefall?

Jeg har kjent en del som har røykt hasj, noen i veldig utstrakt grad opp gjennom, og har aldri vært borti at det lukter spesielt av leilighetene deres, annet enn akkurat når de røyker evt da, eller at det kan henge igjen litt om de røyker veldig mye og ikke vasker godt/ofte nok/lufter godt nok ut, men de fleste har gjort det og det har dermed ikke vært et problem. 

Jeg har også både en nabo som røyker heroin, og jeg har også jobbet frivillig/som besøksvenn for en mens han prøvde å slutte med å røyke heroin. Jeg luktet aldri noe når jeg var der utenom den ene gangen jeg fikk se hvordan han gjorde det. Etterpå luftet han ut og da merket jeg ikke noen lukt lenger. Naboen som røyker heroin lukter jeg ikke noe fra over i min leilighet, men jeg har vært inne hos henne flere ganger (hun er i styret, men jeg tror ikke de andre i styret/noen av naboene vet om det) og det hadde virkelig aldri slått meg at hun røyker det (hun har fortalt meg historien sin, og den er bare helt forferdelig, forstår godt hvorfor hun havnet i situasjonen hun er i eller hva jeg skal si, men hun holder på å slutte også da). Hun ser hverken ut som en narkoman/at hun røyker noe som helst egentlig, det lukter ikke noe ekkelt hos henne (snarere tvert imot, hun har noe sånn duftpinne-greier i leiligheten som lukter godt), hun har det alltid veldig rent og fint. Jeg tror ikke det kan lukte såååå utrolig mye om man lufter/har noenlunde ventilasjon, utifra ting hun har fortalt (f. eks. vet jeg hun har vært innlagt på sykehus og at hun har røykt der uten at det har blitt oppdaget).

Noen ganger når jeg lufter hunden lukter jeg at noen røyker hasj, ute altså. Jeg syns ikke det lukter så altfor gale heller jeg da, men man kjenner jo veldig godt igjen lukten. 

Jeg må derimot si at hos de to jeg kjenner som røyker vanlige sigaretter så stinker det helt grusomt og selv veggene/tekstiler og alt er misfarget til og med. Altså er egentlig min erfaring at, ironisk nok, sigarettrøyk faktisk er verst. :P Når jeg har fått gaver eller sånn av de som røyker sigaretter har jeg måttet la de stå ute i hagen i flere dager før jeg engang har orket å ta inn posene, og f. eks. har jeg måttet kaste klær tross at jeg har vasket de flere ganger fordi de lukter så "innrøykt" (tross at de kan ha vært kjøpt kort tid før, stått innpakket og iallefall det påstås at hen røyker med døren ut åpen/mest ute, som jeg tror er en sannhet med visse modifikasjoner, riktignok). Brant meg en gang på å ha en pose med gaver i boden for å prøve å vente ut lukten, men da begynte jo alt jeg hadde i boden å lukte røyk. 

Av lukter generelt og naboer syns jeg også det er mye som har skapt mer problemer med lukt enn røyk fra narkotika egentlig. Som sagt syns jeg faktisk sigarettrøyk er ille/verre, men også mye annet kan jo lukte dårlig. Jeg har et par venner som bor i blokkleiligheter, og ofte når jeg skal på besøk til de kan jeg kjenne matlukt, svettelukt, "søppel"-aktig lukt eller andre lukter som er ille. 

Når det gjelder innlegget får jeg ikke helt tak i hva som er konkret problemet. Altså, det er vel ikke ulovlig å være narkoman/er ikke bruk blitt... avkriminalisert (lovlig?) nå..? Og hva skal en gjøre, de må jo ha et sted å bo? Hva folk gjør inne i sin egen leilighet har man vel ikke så mye man skulle ha sagt om egentlig..? Det er jo mye som kan være mye verre for naboer/sameier enn bruk av narkotika (selvfølgelig med visse forutsetninger/innenfor rimelighetens grenser, men selve bruken i seg selv kan jo i mange tilfeller være harmløs/umerkbar)... 

Det er vel litt forskjell på å eie og å leie, men i begge tilfeller skal det veldig mye til før man får gjort noe med hvordan folk bor/har det inne i egen bolig. Jeg har sittet mange år som styreleder i forskjellige sameier, og var i starten på kurs og fikk høre flere skrekkeksempler på akkurat hvor ille det kan være og likevel er det ikke noe man kan gjøre egentlig. Terskelen for å gripe inn i hvordan folk bor er svært høy (og det er vel like greit, i de fleste tilfeller). 

Det kan kanskje virke som at det iallefall i noen grad er fordommer/negative holdninger til narkomane som skinner gjennom i innlegget (kan det høres ut som for meg da, men jeg kan ta feil selvfølgelig!)... Såvidt jeg kan se nevner du jo ikke noen faktiske/reelle problemer..? Du sier vel egentlig bare at de er narkomane... Hva er egentlig problemet? Hva er det du vil få "bukt" med? Vil du heller at de skal bo på gaten? Er det noe bedre? Du skjønner vel isåfall at det er urimelig... Spesielt om det ikke er noe som gjør bruken spesielt sjenerende eller noe slikt. Med det sagt, jeg kan komme på mye som er mer sjenerende enn bruk av narkotika blant naboer... Eksempler: Skrikende babyer, bråkete barn, bjeffende hunder, katter som sloss høylytt om natten, høy musikk, krangling, ommøblering og oppussing - særlig til ugunstige tider, tramping om man bor over noen, bruk av bråkete ting (alt fra å se film med surround-anlegg, høyttalere ifbm. festing, spilling av instrumenter, synging/skråling, f. eks. bruk av vaskemaskiner eller varmepumper, særlig sent om kvelden/på natten, gressklipping, hamring...).

(Jeg har vel selv fått litt "hjerte for" narkomane gjennom å jobbe med, kjenne og forstå historiene til noen. Jeg blir lei meg og trist av hvor mange fordommer mange har mot narkomane, og hvordan alt ved de ofte skal problematiseres... Jeg vet også at det kun er 2-3% av narkomane i Norge som er typisk "gatenarkomane" og sånne man liksom "ser"/oppfatter som narkomane. De er individer de også, og det er like mye variasjoner i narkomane som i befolkningen for øvrig. Altså et stort spekter. Mange narkomane er ikke til bry for andre, de trenger ikke være dårlige mennesker, bruken trenger ikke å gå utover andre eller skape problemer for noen. Følte bare jeg måtte si det, både fordi jeg som sagt kan føle for det, men også fordi det er fakta. Syns bare det er synd mange av de møter så mange fordommer, ofte konsekvent tas for å være "dårlige" mennesker/dras over en kam (det hjelper de vel ikke akkurat heller, selvom jeg selvfølgelig kan forstå at man kan få negative erfaringer/holdninger etter å ha møtt de verste eksemplarene... Men, husk at de verste du har møtt av alle andre ofte er ganske ille de også da, hehe!) og får ufortjent mye tyn på forskjellige vis.)

Beklager, dette ble langt, men for å oppsummere:

Jeg kan prøve å komme med aktuelle råd/tips, jeg har jo en del erfaring og kunnskap om hva man kan og ikke kan gjøre noe med iallefall, hvis det faktisk er noen reelle problemer her? Hva er det du mener er problemet? Hva ønsker du å få "bukt" med? Hvorfor plager dette deg? 

(Beklager også om det er noe åpenbart jeg misser her, men jeg har ihvertfall prøvd å ta for meg forskjellige ting i innlegget som evt. kan gjøre at det ikke er så åpenbart for meg hva som er problemet med at noen er narkomane i seg selv. Som sagt sitter jeg jo f. eks. i styret med en som røyker heroin, men jeg vet det bare fordi hun har fortalt meg, og det er ingen andre (som hun ikke har fortalt det til evt.) som heller vet om at hun er narkoman. Det er ikke noen av naboene som tror det/mistenker det eller noe slikt. Erfaringene jeg har påvirker sikkert hvordan jeg oppfatter innlegget, men som jeg også nevnte trenger jo heller ikke bruk av narkotika å være et faktisk problem for andre i seg selv, og som sagt er narkomane flest like forskjellige som folk ellers). 

Anonymkode: cc3e7...dba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere har faktisk lov til å kaste ut kriminelle. Anbefalte eventuelt å konfrontere sånn at det blir ubehagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (8 minutter siden):

Dere har faktisk lov til å kaste ut kriminelle. Anbefalte eventuelt å konfrontere sånn at det blir ubehagelig. 

Det er ikke kriminelt å bruke narkotika. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hasj fører til apati og hva verre er, stemmer ikke helt. Eksen er professor på UiB og har alltid røyka mye hasj og pot. Stoppa han ikke fra hele universitetsløpet, samboerskap og barn. De som blir helt tiltaksløse av hasj har endel tillegsproblemer. De aller fleste som ruser seg fungerer normalt. Med det sagt; hadde en nabo som deal'a hasj i samme oppgang. Han irriterte meg noe jævlig. Ikke pga røykinga,  men pga alle avhengige som sto og ringte på døgnet rundt. Inngangen min er nærmest hovedinngangsdøra. Jeg har barn og det var ikkeno kult å gå i tjukk sig-tåke mellom endel knarkere på vei til og fra barnehagen. Jeg sa rolig ifra til han at han var så lite diskret at politiet kom til å ta han på fersk gjerning før eller senere. Hvilket skjedde, haha. Men det lukta aldri noe inn i leiligheten min.

Anonymkode: eb020...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke kriminelt å bruke narkotika. 

Det er det, men tviler på at politiet vil bruke ressurser på dette. Ikke plager det TS heller annet enn lukt. Det er en sak for styret, ikke for politiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...