Gå til innhold

Til Syden alene med barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann! 
regner med det er mange som er i samme situasjon. Nemlig alene med barn, og ingen å reise på ferie sammen med? 
Hva gjør dere? Jeg har lyst å reise til Syden i år med mine 12-åringer, men ikke helt alene! 
Er sikkert litt paranoid….men tenker på HVIS det skulle skje noe med meg, osv. 

Anonymkode: b195c...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke overtenk, reis og kos dere!

Føles det tryggere hvia du velger et familievennlig hotell med mange andre nordmenn f.eks?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heisann! 
regner med det er mange som er i samme situasjon. Nemlig alene med barn, og ingen å reise på ferie sammen med? 
Hva gjør dere? Jeg har lyst å reise til Syden i år med mine 12-åringer, men ikke helt alene! 
Er sikkert litt paranoid….men tenker på HVIS det skulle skje noe med meg, osv. 

Anonymkode: b195c...79f

Jeg har reist alene med mine barn til Syden ved å kjøre egen bil nedover i mange år. Jeg var ikke alene i den forstand da, hadde mann, men vi reiste uten han.

Det går helt fint 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er så store som 12, tenker jeg det er ganske uproblematisk. De har vel mobiltelefon? Da kan de få tak i slektninger hjemme. De snakker sikkert også engelsk. Hvis du reiser med en organisert pakkereise vil noen på hotellet kunne ivareta barna hvis det er krise. 
Selv reiste jeg alene til Asia med en seksåring. Ja, jeg tenkte på det, og jeg kjente også ansvaret tungt da barnet måtte på sykehus, og jeg måtte ta avgjørelser som sedasjon og behandlingsvalg uten å snakke med pappaen (pga tidsforskjellen). Men man kan ikke stoppe å leve fordi «hva hvis», og en sydentur med 12-åringer tenker jeg går helt fint. 

Anonymkode: bffe9...716

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er 12 år så er de såpass store at de klarer å være en ressurs dersom noe skulle skje deg. Og sjansen for at noe skulle skje er minimal. Jeg reiser ofte på jenteturer med min datter, hun blir 11 snart og vi har reist sammen lenge. I mai blir det en tur til varmere strøk på oss. Vi reiser alene fordi vi elsker å ha litt kvalitetstid sammen. Tenk så heldig du er som har mulighet til å reise med dine barn. Det blir minner for livet. Reis og kos deg :)

Anonymkode: 2e158...1e9

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa reiste med meg og søsken alene fra vi var små. Vi reiste ofte med charter og bodde på familiehotell. Det har bestandig gått bra. På hotellene har det som regel vært reiseguider som snakker norsk/svensk. Reis og kos dere☺️ hvis det skjer noe, så får dere hjelp av ansatte og kanskje andre reisende.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med 12-åringer ville jeg reist uten å bekymre meg. 😊 Men jeg ville ikke dratt alene med en 1- og 3-åring, for eksempel. 

Anonymkode: e41da...d00

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal dra alene med mine barn i mai. De er tre og fem år. Turen går til Gran Canaria. Føler meg helt trygg!

Anonymkode: 0b82e...8c1

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort flere ganger. Fine ferieminner. 

Anonymkode: 25130...9c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Tyrkia med 6- og 12-åring og i Spania med 7- og 13-åring. Og i Hellas med 11-åring ett år og 12-åring året etterpå, siste reisen var i fjor. 

Har reist charter og bodd på typiske familiehoteller på typiske turiststeder. Alltid følt meg helt trygg, egentlig ingen forskjell fra å være i Skandinavia.

Med 11-åringen bestile jeg en "adventure" litt impulsivt via tripadvisor, må innrømme at jeg var litt skeptisk da vi ble hentet i en skranglete gammel kassebil og kjørt i hundreogtjue til et sted langt i gokk😅 Men det ble den beste opplevelsen av alle. Koselig sted, god mat, en tur på SUP I krystallklart vann og masse gode historier på veien

Anonymkode: c43a1...592

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det er så HINSIDES dyrt! Har også lyst å reise med mine to barn som er 9 og 12. Hadde vært deilig med hotell med basseng og all inclusive. 

 

Har dere tips til steder/hotell med ok pris. Trenger ikke være "rett på stranda", men basseng må vi ha! 

Anonymkode: c998f...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synd det er så HINSIDES dyrt! Har også lyst å reise med mine to barn som er 9 og 12. Hadde vært deilig med hotell med basseng og all inclusive. 

 

Har dere tips til steder/hotell med ok pris. Trenger ikke være "rett på stranda", men basseng må vi ha! 

Anonymkode: c998f...911

Hvorfor all inclusive med så store barn? Det er jo ikke noe billigere. 

Anonymkode: a8233...913

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synd det er så HINSIDES dyrt! Har også lyst å reise med mine to barn som er 9 og 12. Hadde vært deilig med hotell med basseng og all inclusive. 

 

Har dere tips til steder/hotell med ok pris. Trenger ikke være "rett på stranda", men basseng må vi ha! 

Anonymkode: c998f...911

Har du vurdert å dra til et sted hvor ikke alle andre drar? Har funnet meg et gullfint sted i Frankrike nesten blottet for nordmenn. Hotellet vi bor på er et leilighetshotell, da blir det billig med mat også, og hotellet har også basseng :) Ligger et par hundre meter fra stranda. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Facebook finnes det en gruppe for aleneforeldre som drar på ferie.

mange av de ønsker å ha med noen. Kanskje det er noe for dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2024 den 19.00):

Med 12-åringer ville jeg reist uten å bekymre meg. 😊 Men jeg ville ikke dratt alene med en 1- og 3-åring, for eksempel. 

Anonymkode: e41da...d00

Hvorfor ikke alene med 1-3-åring? Jeg reiste med baby, og årlig alene med barn til de ble store, aldri noe problem, og det er så mye enklere å ikle de en sarong enn alle klærne vi må holde på med her i Norge. 

Endret av Motelvibes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (3 timer siden):

Hvorfor ikke alene med 1-3-åring? Jeg reiste med baby, og årlig alene med barn til de ble store, aldri noe problem, og det er så mye enklere å ikle de en sarong enn alle klærne vi må holde på med her i Norge. 

Jeg kunne fint reist alene med ett lite barn, men ikke to - med mindre de var særdeles rolige av natur. Både ved bassenget og på stranda ville det blitt stress for meg. Den ene løper én vei og den andre løper motsatt vei, bleieskift, å være i vannet med dem osv. Så det er egentlig trygghet rundt vann som ville vært dealbreaker for meg. 

Med én gang den eldste var svømmedyktig ville jeg vurdert det. 😊

Anonymkode: e41da...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Queen94 skrev (På 7.3.2024 den 20.18):

På Facebook finnes det en gruppe for aleneforeldre som drar på ferie.

mange av de ønsker å ha med noen. Kanskje det er noe for dere?

Hvilken gruppe er dette? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 20.13):

Synd det er så HINSIDES dyrt! Har også lyst å reise med mine to barn som er 9 og 12. Hadde vært deilig med hotell med basseng og all inclusive. 

 

Har dere tips til steder/hotell med ok pris. Trenger ikke være "rett på stranda", men basseng må vi ha! 

Anonymkode: c998f...911

Send meg gjerne en PM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist flere ganger alene med barna. Noen ganger begge to, andre ganger en og en. Så lenge man reiser til Chartersteder er dette ikke noe problem, dersom noe skulle oppstå. Mallorca - Cala bona Beach og Bahia Felize - Gran Canaria har jeg fått fine priser til tidligere. Men alt har blitt betydelig dyrere etter Corona. 

Anonymkode: c9f92...ac5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ikke helt alene, men med to 12åringer. De er ganske store, og kan ordne masse selv. Hvis det er syden du vil til, hva med å reise vis reiseselskap? Da er det ansatte der som vil ordne alt dersom noe skulle skje. Mange steder snakker de også skandinavisk. Jeg hadde egentlig ikke bekymret meg noe uansett, når barna er så store. Hva er det du er redd skal skje? 

Anonymkode: 0425d...43a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...