AnonymBruker Skrevet 7. mars #361 Del Skrevet 7. mars knooters skrev (1 time siden): Poenget er vel at adferden i hovedsak er lik, og at forskjellen er i nyansene. Det er såpass store forskjeller at de er viktige å ha kjennskap til når man har med mennesker å gjøre. Forstår ikke motviljen mot fakta. Anonymkode: e5a89...9f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #362 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, det er mangel på elektrikere. Og såvidt meg bekjent kan ikke en elektriker erstattes av ChatGPT…? Anonymkode: 5fec3...7fc Det er nok mulig å utdanne flere via yrkesskole eller ta inn flere fra øst-europa. Vi har mangel på sykepleiere også, men likevel lar vi sykepleierene få foreldreperm. Anonymkode: e1373...4f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #363 Del Skrevet 7. mars 1 hour ago, knooters said: Det som hindrer dem er f.eks. at du har en haug med trangsynte menn (og kvinner) som sier "nå er du maskulin", "slutt å te deg som en mann, vær en kvinne" og liknende. At man ikke er hindret ved lov, betyr ikke at det ikke eksisterer hindringer. Det er også derfor det er viktig å slutte å se på adferd som kjønnsspesifikt, slik at det faktisk er reelt like muligheter for alle. Hvorfor skal man slutte å se på atferd som kjønnssspesifikt? Det er en grunn til at menn er overrepresenterte i fengsler, russmisbruk, trafikkomkomne, osv. Nå skal jeg ikke putte ord i munnen din. Men om påstanden er at dersom vi sørger for at ingen kvinne/mann får høre at de er feminine/maskuline, så vil hindrer vi kriger i verden og all nød blir avskaffet. Fryktelig naivt for de det gjelder. For det første er jeg motstander av det. Vi har alle preferanser og følelser, ting vi trekkes mot av frastøtes som ligger dypt forankret i vår natur. Natur, ja. En ekte greie. Det er ikke feil å være verken maskulin eller feminin! Og det tviler jeg på at de færreste egentlig føler bare de graver dypt nok i seg selv. Anonymkode: 238a3...b2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #364 Del Skrevet 7. mars 39 minutter siden, AnonymBruker said: Det må ikke være bare norsk, vi kan å snakke engelsk og har Internett. Det finnes flere organisasjoner som hjelper kvinner. Men ikke nok. Jeg gir penger, men forbi det er jeg kun med på samtaler som kanskje eller kanskje ikke vil påvirke noen. Men fysisk tiltak, jeg vet ikke. Er ikke med på noen feminist forening i Norge, er kun ei tilfeldig kvinne som bryr seg men som også er usosial. Anonymkode: cbfbd...7b4 Ja, og ofte snakke bedre engelsk enn norsk 😏 Du gjør i hvert fall noe , som i likhet med de tiltakene jeg også gjør, handler om å sende penger til støtteorganisasjoner (HRW). Har ingenting med feminisme å gjøre, men et reelt ønske om å bidra til en bedre verden. Anonymkode: 238a3...b2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 7. mars #365 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det er nok mulig å utdanne flere via yrkesskole eller ta inn flere fra øst-europa. Vi har mangel på sykepleiere også, men likevel lar vi sykepleierene få foreldreperm. Anonymkode: e1373...4f8 Tiden hvor Norge kunne importere sykepleiere, leger, elektrikere, murere osv er over. Fremover må norske ungdommer reise til utlandet for å tjene penger som de sender hjem.🙂 Den norske krona nærmer seg verdiløs. Polakkene lurer å reise hjem, partysvensken er borte, dansken taper på å jobbe i Norge. Mulig Thailand og Filipinene fremdeles kan avse noen faglærte til de og passerer oss i kjøpekraft. Reduseres norsk kjøpekraft i samme tempo neste 10 år blir vi buddys med Romania . Øst europeere kan reise til EU land og tjene Euro. Å tro at mange ønsket seg hit er 2015 tankegang. Kjøpekraften i Norge er ikke økt på 8 år. Norske kroner halvert i verdi siden 2014. Kronekurs, Harald Magnus Andreassen | Krona er halvert i verdi: – En må lure på om det er noe grunnleggende feil (nettavisen.no) Oppsummert: Skal du legge opp nye rør på badet må du gjøre det selv, eller håpe det finnes en yrkesfag nordmann igjen som kan gjøre det.🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #366 Del Skrevet 7. mars Commander skrev (1 minutt siden): Oppsummert: Skal du legge opp nye rør på badet må du gjøre det selv, eller håpe det finnes en yrkesfag nordmann igjen som kan gjøre det.🙂 Jeg hadde nylig rørlegger. Han snakket ikke Norsk. Jeg ser ikke at du har argumentert for at det er verre for samfunnet at menn tar perm enn at kvinner gjør det. Anonymkode: e1373...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 7. mars #367 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde nylig rørlegger. Han snakket ikke Norsk. Jeg ser ikke at du har argumentert for at det er verre for samfunnet at menn tar perm enn at kvinner gjør det. Anonymkode: e1373...4f8 Kommenterte påstanden om at vi "bare kunne ta i flere fra Øst-Europa".... det er snart ikke et alternativ. Nordmenn må faktisk utføre jobbene selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 7. mars #368 Del Skrevet 7. mars 2 hours ago, AnonymBruker said: Men merkelig nok har det samme fenomenet ikke hindret kvinner fra å ta over jusstudiet og medisin… 😄 Anonymkode: 5fec3...7fc Det fenomenet eksisterer ikke i de miljøene, så det viser bare viktigheten av fraværet av kjønnsdiskriminerende kritikk. Hverken lege eller advokat har vært sett på som erketypisk "maskuline" yrker på veldig mange tiår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #369 Del Skrevet 7. mars knooters skrev (Akkurat nå): Det fenomenet eksisterer ikke i de miljøene, så det viser bare viktigheten av fraværet av kjønnsdiskriminerende kritikk. Hverken lege eller advokat har vært sett på som erketypisk "maskuline" yrker på veldig mange tiår. Men så sliter de juristdamene med å finne seg partene og... Kvinne med møterett for høyesterett = Barnløs. Virker det som. De kjører Porsche og ferierer med venninner i Nice. Men mann og barn glimrer med sitt fravær. Ikke lett for de damen i absolutt toppstillinger å finne en sosial akseptabel match. For gå ned i standard gjør man ikke Hypergamiet står sterkt. Utrolig synd at deres mannlige kollegaer slummer. Leste en artikkel om damer på over 180 som syntes det var lite sosialt av deres lavere venninner å bli sammen med menn på 190. De burde være reservert for høye damer. Kunne ikke de petite på 160 holde seg til menn under 180 da. De trengte ikke å fiske i demmes dam. Damer og hypergami ass Anonymkode: cd28d...0a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 7. mars #370 Del Skrevet 7. mars 3 hours ago, Bromance said: Feminismen legger vekt på at alle skal ha de samme rettigheter muligheter ja. Så til det du skriver underst. Det er sant at kvinner og menn blir behandlet ulikt i rettssystemet hvis de har gjort akkurat den samme forbrytelsen, og det kunne vi godt ha tatt en saklig diskusjon på om ikke poenget her hadde vært å latterliggjøre feminister. Men nå handler kanskje ikke dette om kvinnerettigheter da, men om menns. Merkverdig nok så ser man at det oftere er feminister som kjemper for menns rettigheter i en mye større grad enn menn gjør selv. Så i stedet for denne latterliggjøringen, så foren dere med feministene (finnes også mannlige feminister btw), stå sammen med dem for å bedre menns rettigheter i stedet for å forsøke å dytte feminister og kvinner ned. Kraft er lik motkraft, ikke kjemp imot, men sammen med. Enig i det. Når jeg prøver å snakke om menns muligheter i samfunnet (f.eks. knyttet til kjønnsroller), er det jo i hovedsak menn jeg møter som jabber om at ditt og datt ifølge dem er feminint og at slik og sånn er "maskulint". Man saboterer seg selv, rett og slett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 7. mars #371 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis 10% av arbeidsstyrken er ute i permisjon så må man ha ca 10% flere som jobber i bransjen. Et elektrofirma med 10 ansatte må ha 11, og så kan de løse forventet arbeidsmengde også om en er i pappaperm. Jeg forstår ikke hvordan dette er forskjellig for manneyrker kontra kvinneyrker? Anonymkode: e1373...4f8 10 % av arbeidsstyrken er ikke ute i fødselsperm samtidig. Det fødes ca 50.000 barn i året, dette tilsvarer under 2 % av arbeidsstyrken. Det er derimot ikke noe forskjell på mannsdominerte og kvinnedominerte yrker om at de trenger vikarer for disse ca 2 %. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 7. mars #372 Del Skrevet 7. mars 1 hour ago, AnonymBruker said: Nettopp. Mange KG-menn har bestemte krav til hvordan en kvinne skal være. Ikke kort hår, ikke overvekt, ikke brautende, ikke stygg, ikke maskulin. Samtidig er det helt greit at menn har langt hår, er overvektige, mindre pene eller har feminine trekk. Derfor. Anonymkode: de6a5...1c6 Poenget er jo og at ingen egentlig er enige om disse såkalt "maskuline" trekkene faktisk ER maskuline. På samme måte som at "feminine" trekk hos menn vil være definert ulikt avhengig av hvilken mann du spør - fordi det i praksis bare handler om at alt man liker selv er kjønnslig "rett" og alt man ikke liker er kjønnslig "galt". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 7. mars #373 Del Skrevet 7. mars 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis det du sier stemmer, så burde vi i Norge hatt flere kvinnelige mekanikere enn et mindre likestilt land, som Polen, men det har vi ikke, vi har færre! Anonymkode: e5a89...9f8 Nei, tvert imot. Det er få ting som i samfunnsdebatten som er sterkere koblet til kjønn en ordet "mekking" (hva nå enn det egentlig er, det virker bare som et infantilt begrep for å beskrive noen som slår rundt seg med en hammer på måfå). Det brukes f.eks. utelukkende for å beskrive gutter, om det anvendes i sammenheng med skolebarn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 7. mars #374 Del Skrevet 7. mars 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor skal man slutte å se på atferd som kjønnssspesifikt? Det er en grunn til at menn er overrepresenterte i fengsler, russmisbruk, trafikkomkomne, osv. Nå skal jeg ikke putte ord i munnen din. Men om påstanden er at dersom vi sørger for at ingen kvinne/mann får høre at de er feminine/maskuline, så vil hindrer vi kriger i verden og all nød blir avskaffet. Fryktelig naivt for de det gjelder. For det første er jeg motstander av det. Vi har alle preferanser og følelser, ting vi trekkes mot av frastøtes som ligger dypt forankret i vår natur. Natur, ja. En ekte greie. Det er ikke feil å være verken maskulin eller feminin! Og det tviler jeg på at de færreste egentlig føler bare de graver dypt nok i seg selv. Anonymkode: 238a3...b2f Hvis du skal generalisere adferd, er det jo mer typisk for menn å IKKE havne i fengsel, være rusmisbrukere eller omkomme i trafikken enn det er om man havner i en av de statistikkene. Problemet er at begreper som "feminin" og "maskulin" beskriver den optimale malen for å være hhv kvinne og mann, og at man da plutselig må etterleve dette for å være "kvinne nok" eller "mann nok" - fremfor at man slipper disse kjettingene og kan være feminin og maskulin på egne premisser. Om det så er kvinnen som løfter 150kg i knebøy eller mannen som liker å brodere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #375 Del Skrevet 7. mars knooters skrev (12 minutter siden): Hvis du skal generalisere adferd, er det jo mer typisk for menn å IKKE havne i fengsel, være rusmisbrukere eller omkomme i trafikken enn det er om man havner i en av de statistikkene. Problemet er at begreper som "feminin" og "maskulin" beskriver den optimale malen for å være hhv kvinne og mann, og at man da plutselig må etterleve dette for å være "kvinne nok" eller "mann nok" - fremfor at man slipper disse kjettingene og kan være feminin og maskulin på egne premisser. Om det så er kvinnen som løfter 150kg i knebøy eller mannen som liker å brodere. Det hadde vært så fint med en mann som liker å brodere. Jeg har mange ideer men så langt lite gjennomførelsesevne før jeg er på et nytt prosjekt. Så om han liker å få andres ideer i ny og ne, kanskje han vil brodere putevar kantene våre? Til alle kreative menn, Ring meg 🥰 Anonymkode: cbfbd...7b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 7. mars #376 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): 100% uenig i det med graviditet og diskriminering. Dette har jeg fire egenopplevde erfaringer på. Ja, men hva gjør man da?! Om man trenger noen akutt til å overta en stilling, det står annonsert hva kriteriene (og valgene) er, ikke minst at arbeidsplassen er desperat etter å ha noen virkelig kan jobbe med dette det neste året på fulltid. Alternativt kan det gå utover de andre ansatte. Og så kommer det en gravid kvinne, som ikke forteller at hun er gravid og fødeklar innen 3,5 mnd. Hva er diskriminerende med å nekte henne denne stillingen? Far fetched. Kvinner blir vurdert på basis av deres erfaringer innen investering. Jeg antar du er motstander av biologi og natur også. Jeg ser ikke hvorfor vi skal kjempe mot en kjønnsboks. Om vi ser lille Ole på 4 leke krigsleker med Legoklosser, skal vi da frata han dette og kreve at han leker med dukker? Hvor ligger denne sexsismen i at dette trenger å endres i Norge?! Det hindrer jo ingen i å få ut verken drømmer eller potensiale. Og om det var sånn, hva har denne underkategorien som feminisme å gjøre når du i tillegg hevder dette som kjønnsnøytralt?! Dette høres veldig reachy ut på meg, og på alle vis som et negativ idepåfunn pga feminismen. Anonymkode: 238a3...b2f Du er 100 % uenig i det med graviditet og diskriminering, ja men siden du er uenig da, så er det nok ingen kvinner som blir diskriminert 😵💫🫣 selvsagt skal hun ha stillingen om hun er best kvalifisert. Og det er ikke bare i selve ansettelsesprosessen det skjer en diskriminering men ofte også når man kommer tilbake fra permisjon. En diskriminering som ikke hadde vært like selvsagt om flere menn tok sitt ansvar på hjemmebane. Du ser ikke hvorfor vi skal kjempe mot en kjønnsboks? Nei kanskje fordi du helt tydelig syns det er helt greit å putte individer et sted de ikke føler seg komfortabel å være. Jeg sier ikke at vi skal frata lille Ole krigsleker, men at vi ikke skal begrense lille Olivia hvis også hun vil leke med krigsleker. På samme måte så skal vi ikke tenke at lille Ole er homofil bare fordi han vil leke med dukker. Jeg er ikke motstander av biologi og natur. Men jeg er ikke enig i at alle holdninger som passer seg for å trykke kvinner ned kan forklares med biologi. Veldig mye er tillærte roller. Heldigvis så har vi noen foreldre som syns det er like greit at jenter leker krig som at gutter gjør det, og at de ikke forsøker å nekte gutter å leke med dukker fordi de da ikke er maskuline nok... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 7. mars #377 Del Skrevet 7. mars Til deg som snakket om sikkerhet og at det var i hovedsak menn menn menn over hele linja... - siden 2019 har over halvparten av nye politistudenter vært kvinner... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars #378 Del Skrevet 7. mars knooters skrev (25 minutter siden): Nei, tvert imot. Det er få ting som i samfunnsdebatten som er sterkere koblet til kjønn en ordet "mekking" (hva nå enn det egentlig er, det virker bare som et infantilt begrep for å beskrive noen som slår rundt seg med en hammer på måfå). Det brukes f.eks. utelukkende for å beskrive gutter, om det anvendes i sammenheng med skolebarn. Så du mener det er omtale i media som sørger for at gutter blir mekanikere? Anonymkode: e5a89...9f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 7. mars #379 Del Skrevet 7. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det hadde vært så fint med en mann som liker å brodere. Jeg har mange ideer men så langt lite gjennomførelsesevne før jeg er på et nytt prosjekt. Så om han liker å få andres ideer i ny og ne, kanskje han vil brodere putevar kantene våre? Til alle kreative menn, Ring meg 🥰 Anonymkode: cbfbd...7b4 Sønnen min er knallflink, han har strikket gensere til hele familien, men han får du ikke 😅 Jeg (kvinne) er forøvrig dritdårlig på alt som har med håndarbeid å gjøre, der er mannen flinkere enn meg, men jeg tar gjerne et tak med hammer hvis det trengs 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 7. mars #380 Del Skrevet 7. mars Morgendagens Hovedparole: Ikke én til – stopp menns kvinnedrap! Det samme som alltid provoserer. Når man skriver «menns», så er en naturlig språklig forståelse «alle menn». Partnerdrap begås heldigvis av et fåtall personer, de fleste gjerningsmenn er menn. At det er en korrelasjon mellom penis og drapsmenn er jo korrekt. Men det er vel ikke nødvendigvis kausalitet. Selv begrepene er egnet til å forsøke å gi menn et kollektivt ansvar basert på skyld? Burde ikke feminismen ta tak, moderniseres og kalle en spade en spade? Dette er kulturelt og sosio-økonomisk betinget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå