Gå til innhold

Selvforsvarskurs for menn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en voksen mann som over lang tid har slitt med at jeg opplever utrygghet når jeg går alene på kveldstid. Jeg har lyst til å gjøre noe med det, og ønsker å melde meg på et selvforsvarskurs. Det finnes så mange ulike typer kampsport, og jeg blir derfor usikker på hva jeg bør velge. Det er altså hovedsakelig selvforsvar som er hensikten min med å ville gå på kurs, men det skader jo ikke om det er god trening og en fin sport heller. Noen som har gode forslag til hva jeg bør velge, eller erfaringer de kan dele med meg? 

Anonymkode: 29b59...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Samboeren min trener BJJ og mener selv at det er en utmerket form for selvforsvar, mye grappling og fokus på å komme seg ut av chokes osv. Han har tidligere drevet med karate, men foretrekker BJJ da han føler det er mer realistisk dersom man får brukt for selvforsvar i virkeligheten. 

Anonymkode: be1fd...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det beste selvforsvar er gode sko og god kondis. Tren på spurt, kanskje?

Anonymkode: 258d2...346

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det beste selvforsvar er gode sko og god kondis. Tren på spurt, kanskje?

Anonymkode: 258d2...346

Dette her. 

Jeg jobber i sikkerhetsavdeling og har dessverre sett noen insatte bli angrepet. Når en som er vant til å sloss kan bli overmannet og skadet på null komma svisj, så har ikke en menigmann en sjans. 

Kanskje med kriminelle ungdomsgjenger, men de kan også ha stikkvåpen eller skytevåpen.. 

Anonymkode: 37425...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

beste strategien er å pakke på mye muskler ingen som kødder med meg🙂

Anonymkode: aa8d6...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Samboeren min trener BJJ og mener selv at det er en utmerket form for selvforsvar, mye grappling og fokus på å komme seg ut av chokes osv. Han har tidligere drevet med karate, men foretrekker BJJ da han føler det er mer realistisk dersom man får brukt for selvforsvar i virkeligheten. 

Hva er bjj?

Anonymkode: b733c...ff6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jau, jeg er selv en stor og sterk fyr med mange års kampsport-erfaring. Ville aldri velge å sloss hvis flukt var en mulighet, vold er alt for uforutsigbart og farlig. Beste forsvar er å ikke være der det skjer noe faenskap. 

(Har helt sikkert i årenes løp nytt passive fordeler av hvordan jeg ser ut; sannsynligheten for å bli valgt som offer av noen som er ute etter bråk synker drastisk hvis man er 190 cm og 120 kg.)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.3.2024 den 6.53):

Hva er bjj?

Anonymkode: b733c...ff6

Brasiliansk Jiu Jitsu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Leifr skrev (På 5.3.2024 den 11.33):

Jau, jeg er selv en stor og sterk fyr med mange års kampsport-erfaring. Ville aldri velge å sloss hvis flukt var en mulighet, vold er alt for uforutsigbart og farlig. Beste forsvar er å ikke være der det skjer noe faenskap. 

(Har helt sikkert i årenes løp nytt passive fordeler av hvordan jeg ser ut; sannsynligheten for å bli valgt som offer av noen som er ute etter bråk synker drastisk hvis man er 190 cm og 120 kg.)

Du er heldig. Er høy for å være dame, 170, føler det har en viss, ikke kødd med meg effekt, men skulle gjerne vært deg istedenfor. Vil bara gå tur uten å være redd.

Anonymkode: aa4bc...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Krav maga, jiu jitsu eller judo. Holdt på med sistnevnte i noen år og det er mye man kan gjøre for å holde noen i sjakk. Brukt det i selvforsvar noen ganger og motparten har fått seg en støkk. Det aller beste er alltid å unngå slåsskamper pga ukjente våpen, at de kan tilkalle folk etc slik som @Leifr skriver. Det kan i tillegg være folk som er rusa på piller, psykiatri eller andre som går helt bananas. Når folk er skikkelig sinte får de uante krefter og spesielt om rus er involvert. Da jeg jobbet i Oslo på kveldstid hadde jeg alltid en nøkkel i hånden eller en pose med chilli. Enkel forsikring i seg selv akkurat det, men hadde jeg hatt en neglefil o.l jeg ville selvsagt ha gått etter steder med størst skadepotensial uten å gå nærmere inn på dette (for å ikke oppfordre til vold på forumet)… Har hørt om enkelte som tyr til mer ulovlige virkemidler som hjemmelaget flammekaster, kamphanske etc, men jeg fraråder å bryte norske lover rundt dette (apropos forumets regler). 

Er riktig nok ei dame på 160, men jeg ville gjort det samme om jeg var en mann. 

Anonymkode: dd644...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Judo og krav maga. Jeg har trent begge deler. Judo er mindre slag og spark, men mitt råd er klart å unngå voldelige konflikter. Var en gang jeg hadde blitt voldtatt om jeg ikke kunne kampsport.

Anonymkode: 3d40d...daf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...