Gå til innhold

to eller tre barn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 9.42):

Unngåelig nå med stor avstand mellom barna, beste du kan få til er 4 år. Det er ikke akkurat tett. Så nesten blir en attpåklatt uansett nå.

Vi har to, og er veldg glad for at v aldri gikk for nr tre, nå som de er større og krever oppfølging på en annen måte enn å gå rundt hjemme. Vi liker å faktisk stille på aktiviteter, følge dem opp. veldig greit å kunne følge en hver. Tre blir alltid en til overs. Tre kan høres idyllisk ut, men kan også være langt i fra idyllisk. Ikke få barn fordi du likte dine søsken, ikke ta for gitt at det er slik det blir. Få nr tre hvis dere har en plan for jobben og hvordan den skal utføres så alle har det bra. Og at du er klar for innsatsen. Meget viktig at dere er helt enige også, at ny runde med år med våkenetter er ok. Mannen er klar for å bli "alenepappa" til to når du er ammefast med potensielt kolikkbaby. Eller dere får et veldig sykt barn. Hvordan vil det påvirke familien? Er dere klare for også det som ikke er idyllisk? Hvis ja, så er dere klare for tre. Vi var ikke klare. Bare tanken på hva en eks multihandicappet ville gjøre med de to vi allerede hadde mtp at vi ikke ville ha noe tid til dem omtrent gjorde at vi skjønte at vi ikke var klare for alle mulige scenarier, og at vi skulle være glade for de to friske barna vi har fått og heller sørge for å ta best mulig vare på dem :) Lurt å snakke gjennom alt dette og være enige om at det også går fint.

Anonymkode: cf16f...162

Veldig enig. Vi fikk tre. Angrer selvfølgelig ikke på det i ettertid. Men lurt å være forberedt på at alt blir travlere og dyrere. Om man føler at man akkurat har hodet over vann vil nr tre føre til at man dukker under igjen.

Lurt å ha snakket godt igjennom det, ha overskudd og grei økonomi før man går for nr 3. 

Anonymkode: fcb23...4b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 9.31):

Jeg ville ha mange. Jeg fikk ei i 2017 og vi prøvde lenge på nr to, han kom i 2021. Så gikk vi fra hverandre. Nå fyller jeg 34 og tenker egentlig at jeg ikke orker mer... Men jeg og eksmannen skal prøve igjen på forholdet vårt og da er kanskje sjansen der igjen 😊❤️

Anonymkode: f5e05...2e6

Ville kanskje valgt å pleie forholdet i stedet for å gå for et barn til. Lykke til

Anonymkode: fcb23...4b3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Endte opp med to, de er 7 og 9 år gamle. Akkurat nå er jeg enormt glad at det ble bare to. Mine er i alderen der de begynner med aktiviteter, de ønsker å gjøre samme som vennene sine. Eldste går på fotball, korps, og dans og svømming! Han er enig i at vi kutter ut svømming fra neste semester, men ellers vil han fortsatt gå på alt annet, og begynne på slalåm neste vinter. Yngste går på dans og turn, men hun har også logoped, og hun maser om å begynne på håndball. 😅 Jeg ønsker å kunne gi barna mine det de ønsker, det skal ikke stå på meg hvis de vil gå på aktivitet, og økonomisk går det helt fint. Men bare det med  tid, det å kunne kjøre alle til alt, det ville ikke gått med tre barn.
Vi ser familier med 3 barn og ser at logistikken der blir enda mer utfordrende. Det går gjerne to veier, enten får barna bare lov til en aktivitet - type fotball, eller blir mora sykemeldt og slutter i jobben. 

Det jeg kanskje prøver å si, at med tre barn, det kan hende du må leve med konstant dårlig samvittighet at barna dine ikke får like mye som klassekamerater, bare fordi det ikke er tid og penger til det. 

Anonymkode: 3cecb...93f

Psykologer fraråder barn å delta i så mange aktiviteter, så det bør være det minste problemet at barna ikke kan delta på så mye. 

Anonymkode: 04210...4df

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Psykologer fraråder barn å delta i så mange aktiviteter, så det bør være det minste problemet at barna ikke kan delta på så mye. 

Tiden blir for voksenstyrt. Fire aktiviteter er mye i tilegg til skole.

Anonymkode: b132c...6d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Psykologer fraråder at barna tvinges til å delta på aktiviteter, det er snakk om foreldrenes ambisjoner. Men har du, eller får du barn i den alderen, du vil merke at andre foreldre rundt deg er veldig, veldig engasjerte. Det er musikkskoler, skiskoler, turer med speidere, og hva ikke, hele tiden. Dine barn vil merke hvis de gjør mye mindre enn andre. Du vil få dårlig samvittighet når alle andre driver med noe greier, mens dere er hjemme og spiller / ser på tv, fordi du har en baby og ikke kan underholde de eldste. Det er ikke snakk om aktiviteter spesifikt, men om ressurser generelt, foreldrenes penger, tid, og energi. Jo færre barn, jo mer hver av de får, og motsatt. Og jo større barn blir, jo mer de krever av ressurser, og ikke bare i form av penger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Psykologer fraråder at barna tvinges til å delta på aktiviteter, det er snakk om foreldrenes ambisjoner. Men har du, eller får du barn i den alderen, du vil merke at andre foreldre rundt deg er veldig, veldig engasjerte. Det er musikkskoler, skiskoler, turer med speidere, og hva ikke, hele tiden. Dine barn vil merke hvis de gjør mye mindre enn andre. Du vil få dårlig samvittighet når alle andre driver med noe greier, mens dere er hjemme og spiller / ser på tv, fordi du har en baby og ikke kan underholde de eldste. Det er ikke snakk om aktiviteter spesifikt, men om ressurser generelt, foreldrenes penger, tid, og energi. Jo færre barn, jo mer hver av de får, og motsatt. Og jo større barn blir, jo mer de krever av ressurser, og ikke bare i form av penger. 

Det er forskjell på at foreldrene tvinger igjennom masse aktiviteter og at barna selv har lyst til å forsøke ting. tenker at så lenge barna selv ønsker å drive med ting på fritiden så er det positivt, de vil og finne ut av over tid hva deres virkelige interesser og lidenskap er.

Foreldrenes jobb er å være bakkemannskap, kjøre og hnte, heie og høre på. Det er lettere å følge opp to enn tre aktive barn.

Anonymkode: 7c525...7ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg fått det tredje nå, både så de er nær i alder og bli ferdig med småbarnstiden. Vi har to nå, en på 4 og en på 6 mnd. Min mann vil gjerne ha en tredje, jeg er usikker men det som hindrer meg er at kroppen min blir veldig ødelagt av å gå gravid.. 

Anonymkode: 85fc7...c05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ha 2 barn. De var 4 og 7 da jeg ble uplanlagt gravid som 39 åring. 
Angrer ikke på sistemann, som snart er 7 år. Hun har den eldste mora i klassen, men det finnes verre problemer her i verden. 

Anonymkode: 46eaf...f0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er forskjell på at foreldrene tvinger igjennom masse aktiviteter og at barna selv har lyst til å forsøke ting. tenker at så lenge barna selv ønsker å drive med ting på fritiden så er det positivt, de vil og finne ut av over tid hva deres virkelige interesser og lidenskap er.

Foreldrenes jobb er å være bakkemannskap, kjøre og hnte, heie og høre på. Det er lettere å følge opp to enn tre aktive barn.

Nei det er nettopp det det ikke er forskjell på. Er da ingen som tvinger barn til å delta på masse de ikke ønsker.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvis jeg var deg ville jeg fått det tredje nå, både så de er nær i alder og bli ferdig med småbarnstiden. Vi har to nå, en på 4 og en på 6 mnd. Min mann vil gjerne ha en tredje, jeg er usikker men det som hindrer meg er at kroppen min blir veldig ødelagt av å gå gravid.. 

Anonymkode: 85fc7...c05

Er mannen din flink til å hjelpe til om morgenen, natten og husarbeid?

Min vil gjerne ha en til, men det er fordi det jeg som sitter med alt arbeidet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei det er nettopp det det ikke er forskjell på. Er da ingen som tvinger barn til å delta på masse de ikke ønsker.

Det var en som henviste til at psykologer frarådet en for full timeplan. Les tråden så ser du. 

AnonymBruker
Skrevet

ts her! 

gøy med så mye engasjement. Blir ikke klokere, virker som at vi er ganske mange i samme båt. Vi har nok økonomien til ett barn til. Far er fornøyd med to, men har ingen problem med tre! Han er dessuten en fantastisk pappa som stiller opp på alle plan. Jeg kjenner litt på at det er en som mangler, samtidig som jeg føler meg ufattelig heldig og rik. 

Men til det praktiske, det kommer til å bli mange dyre flybilletter i årene fremover (vi har familie på andre siden av landet), vi må ha ny bil, vi kommer omtrent aldri til å få barnevakt (ingen krise men litt kjipt i perioden det står på), det er travelt med to barn og to i full jobb, vi har det fantastisk fint nå, vil vi risikere å ødelegge det? jeg har vært dårlig i ett av svangerskapene, begge har hatt kolikk og jeg har vært deppa etter fødslene. Jeg klarer ikke tanken på ett sykt barn, men igjen så mestrer vi uforutsette situasjoner svært godt. 

Kunne flere ganger ønske at dette dilammaet var utenfor min makt 🤯

Anonymkode: 93073...b2f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 9.42):

Unngåelig nå med stor avstand mellom barna, beste du kan få til er 4 år. Det er ikke akkurat tett. Så nesten blir en attpåklatt uansett nå.

Vi har to, og er veldg glad for at v aldri gikk for nr tre, nå som de er større og krever oppfølging på en annen måte enn å gå rundt hjemme. Vi liker å faktisk stille på aktiviteter, følge dem opp. veldig greit å kunne følge en hver. Tre blir alltid en til overs. Tre kan høres idyllisk ut, men kan også være langt i fra idyllisk. Ikke få barn fordi du likte dine søsken, ikke ta for gitt at det er slik det blir. Få nr tre hvis dere har en plan for jobben og hvordan den skal utføres så alle har det bra. Og at du er klar for innsatsen. Meget viktig at dere er helt enige også, at ny runde med år med våkenetter er ok. Mannen er klar for å bli "alenepappa" til to når du er ammefast med potensielt kolikkbaby. Eller dere får et veldig sykt barn. Hvordan vil det påvirke familien? Er dere klare for også det som ikke er idyllisk? Hvis ja, så er dere klare for tre. Vi var ikke klare. Bare tanken på hva en eks multihandicappet ville gjøre med de to vi allerede hadde mtp at vi ikke ville ha noe tid til dem omtrent gjorde at vi skjønte at vi ikke var klare for alle mulige scenarier, og at vi skulle være glade for de to friske barna vi har fått og heller sørge for å ta best mulig vare på dem :) Lurt å snakke gjennom alt dette og være enige om at det også går fint.

Anonymkode: cf16f...162

En attpåklatt er jo ikke et barn som 4 år yngre enn et søsken....I så fall vil det være attpåklatter i nesten alle familier.

Anonymkode: 644d4...b90

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...