Gå til innhold

Avslag hos dps - årsak

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Skjønner, dette høres riktig ut 

Anonymkode: 7d172...3b7

Dps er spesialisthelsetjenesten og for å søkes inn der, må du ha prøvd førstelinjetjenesten først uten nevneverdig bedring, og de følger prioriteringsveilederen. Men har du vært så lenge i psykiatrien uten å bli bedre at du betegnes som kroniker og behandlingsresistent, får du ikke hjelp selv om du har sterke symptomer.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min opplevelse er at DPS ikke syns det lønner seg å hjelpe noen som har selvmordstanker(og som er i fare for å ta livet sitt) i tillegg til depresjon, traumer osv.

Anonymkode: b4efa...538

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det finnes de som tar livet sitt og ja det finnes de som tar livet av familien sin, men det kan også forekomme blant personer som går i behandling. Og ja jeg er enig at vi skal ta vare på mennesker som er i krise,men om dps skulle ta inn alle mennesker som var i en akutt krise hadde det ikke vært nok behandlere og de pasientene som har alvorlige psykiske lidelser hadde ikke fått plass. Og da ville det nok vært enda høyere selvmordsrate. 

Anonymkode: 8b751...9e9

Nå skal ikke jeg ta over tråden med mitt ene personlige eksempel, for det er uansett ikke fruktbart. Men det er et symptom på at noe er feil. Jeg forstår at man må prioritere, har selv helsefaglig bakgrunn. Men jeg har store problemer med hvordan helsevesenet er rigget i dag, det er altfor mange som faktisk ikke får adekvat hjelp.

Det ser man på isolatene i fengsel, det ser man på selvmordsraten hos menn og hos unge, det ser man blant de som skrives for raskt ut uten etterbehandling (og for lange ventetider om de skulle komme inn), man ser det hos de rusavhengige, og man ser det hos dem med traumer. 

Anonymkode: be7b8...0a1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når du mener at fordi noen fagfolk på medisinsk var utløsende årsak til hjerneskaden så skal du betvile alt av helsepersonell resten av livet? Og hvorfor oppsøker du da helsepersonell hvis du ikke har tillit? Og igjen jeg skjønner at du var i en traumatisk krise, men Dps er ikke rette instans.

Det var som et svar til at det opplevdes som du tror ikke kan ta feil beslutninger. Hvilken instans er den rette ved traumer? Du har fortsatt ikke svart på dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja det finnes de som tar livet sitt og ja det finnes de som tar livet av familien sin, men det kan også forekomme blant personer som går i behandling. Og ja jeg er enig at vi skal ta vare på mennesker som er i krise,men om dps skulle ta inn alle mennesker som var i en akutt krise hadde det ikke vært nok behandlere og de pasientene som har alvorlige psykiske lidelser hadde ikke fått plass. Og da ville det nok vært enda høyere selvmordsrate. 

Så du mener at det er helt greit at folk tar livet sitt istedenfor å få hjelp?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var som et svar til at det opplevdes som du tror ikke kan ta feil beslutninger. Hvilken instans er den rette ved traumer? Du har fortsatt ikke svart på dette. 

Det var ikke det jeg sa nei. Og Dps tar traumer, men da er det langvarig komplekse traumer.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du mener at det er helt greit at folk tar livet sitt istedenfor å få hjelp?

Ja det var akkurat det jeg sa🙄

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå skal ikke jeg ta over tråden med mitt ene personlige eksempel, for det er uansett ikke fruktbart. Men det er et symptom på at noe er feil. Jeg forstår at man må prioritere, har selv helsefaglig bakgrunn. Men jeg har store problemer med hvordan helsevesenet er rigget i dag, det er altfor mange som faktisk ikke får adekvat hjelp.

Det ser man på isolatene i fengsel, det ser man på selvmordsraten hos menn og hos unge, det ser man blant de som skrives for raskt ut uten etterbehandling (og for lange ventetider om de skulle komme inn), man ser det hos de rusavhengige, og man ser det hos dem med traumer. 

Jeg er enig i det, men det er en helt annen diskusjon Dps har den kapasiteten som de har og da må det prioriteres.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Min opplevelse er at DPS ikke syns det lønner seg å hjelpe noen som har selvmordstanker(og som er i fare for å ta livet sitt) i tillegg til depresjon, traumer osv.

Hva mener du med "lønner seg"?   Min erfaring med DPS og selvmordstanker er at selvmordstanker kommer i ganske mange former og grader og at psykologene kanskje ikke helt vet hvor alvorlige selvmordstankene er kun etter en kort prat.  Selvmordstanker kan være såpass komplisert at det tar lang tid å forstå dem. 

Men jeg har kun erfaring som pasient og ikke som psykolog. 

Anonymkode: 0a4f3...f12

AnonymBruker
Skrevet

Kun fått plass når depresjonen har bikket over i det suicidale. Kommet inn akutt fra legevakt. 

Anonymkode: 1deaf...01a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva mener du med "lønner seg"?   Min erfaring med DPS og selvmordstanker er at selvmordstanker kommer i ganske mange former og grader og at psykologene kanskje ikke helt vet hvor alvorlige selvmordstankene er kun etter en kort prat.  Selvmordstanker kan være såpass komplisert at det tar lang tid å forstå dem. 

Men jeg har kun erfaring som pasient og ikke som psykolog. 

At de gir avslag, og det er krysset over den linjen hvor det står at det ikke lønner seg å bruke tid å penger på pasienten(husker ikke hvordan nøyaktig det stod) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kun fått plass når depresjonen har bikket over i det suicidale. Kommet inn akutt fra legevakt. 

Anonymkode: 1deaf...01a

Tar de imot pasienter fra legevakta? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

At de gir avslag, og det er krysset over den linjen hvor det står at det ikke lønner seg å bruke tid å penger på pasienten(husker ikke hvordan nøyaktig det stod) 

Skjønner. Da misforstod jeg. Ganske brutalt å si det ikke lønner seg å bruke penger på en med selvmordstanker. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skjønner. Da misforstod jeg. Ganske brutalt å si det ikke lønner seg å bruke penger på en med selvmordstanker. 

Selvmordstanker i seg selv er ikke nødvendigvis farlig, men vondt for de som har det. Ikke alle med selvmordstanker får behandling.

Anonymkode: ac96d...9a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Traume ble jeg henvist for.

Hadde en traumatisk fødsel der babyen fikk alvorlig hjerneskade på grunn av sykehussvikt, og der jeg selv kastet opp blod og hadde tachycardi. Var ansett som døende. Ble henvist fordi jeg ønsket hjelp pga. den traumatiske fødselen.

Avslaget: kunne ta kontakt med en lokalforening med andre foreldre med barn med hjerneskade.

Et traume er ikke en psykisk lidelse. 

Så her har de gjort en riktig vurdering. Er mange plasser du kan henvise deg for samtaler for å prate ut om det som har skjedd. 

Anonymkode: d1b16...66c

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så her har de gjort en riktig vurdering. Er mange plasser du kan henvise deg for samtaler for å prate ut om det som har skjedd. 

Dette. Det er altfor mange som blir henvist til Dps for problematikk som Dps ikke er rett instans for og så klager de på at de har fått avslag og man får det til å høres ut som at Dps så og si avviser alle som søker

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan jo hende at hun har utviklet PTSD, som er en psykisk lidelse?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (Akkurat nå):

Kan jo hende at hun har utviklet PTSD, som er en psykisk lidelse?

Men PTSD er ikke en lidelse som omfattes av prioriteringsveilederen til dps. Jeg har selv en annen lidelse, som gis behandlingsrett, men er lei meg på vegne av alle med ptsd og traumer for at disse ikke får mulighet til samme hjelp i spesialisthelsetjenesten 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må dps gi behandling til alle som sliter med bipolar lidelse innen 12 uker, som prioriteringsveilederen sier? Så en bipolar pasient kan få behandling 5 behandlingsløp fordi de alltid har rett på å prioritere mens en med ptsd aldri får innpass og må gå privat fordi denne diagnosen ikke er med i prioriteringsveilederen?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har blitt avvist én gang, mistenker at henvisningen fra fastlegen ikke var god nok, mest sannsynlig manglende historikk. Har en historikk med angst og depresjon, med suicidale tanker fra tenårene og var pasient ved BUP i 2,5 år, ble deprimert i tidlig 20-årene, men henvisningen ble avvist. Ble henvist på nytt pga spiseforstyrrelse, og fikk da rett til utredning og behandling. Blitt henvist og utredet nå (i 30-årene) og fått påvist personlighetsforstyrrelser.  

Anonymkode: 12869...767

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...