Gå til innhold

Avslag hos dps - årsak

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har opplevd å få avslag. Hva er årsaken til avslaget? Hva var henvisnigsgrunn? Interessant å se om det er et felles mønster i avvisningene eller om det er så tilfeldig som mange opplever at det er 

Anonymkode: 7d172...3b7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dps følger prioriteringsveilederen. Søk den opp så kan du lese hva som prioriteres. 

Anonymkode: ac96d...9a2

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dps følger prioriteringsveilederen. Søk den opp så kan du lese hva som prioriteres. 

Prioriteringsveilederen vet jeg godt om. Jeg spør om de som har opplevd avslag vil dele årsak til beslaget og henvisningsårsak 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prioriteringsveilederen vet jeg godt om. Jeg spør om de som har opplevd avslag vil dele årsak til beslaget og henvisningsårsak 

Avslagene vil følge prioriteringsveilederen. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt. Vurderinger gjøres med utgangspunkt i prioriteringsveilederen.

Anonymkode: 3ef96...587

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt. Vurderinger gjøres med utgangspunkt i prioriteringsveilederen.

Om det alltid er sånn ville det ikke vært så mange misfornøyde som er sjokkert over avslag. Da vet man på forhånd om man prioriteres eller ei, gitt at man har lest veilederen. Jeg har en venn som jobber ved dps som sier at de følger prioriteringsveilederen først, deretter legger de til det som ikke er tydelige diagnoser som omfattes av veilederen. Grensetilfeller som omhandler livssmerte, angst, skilsmisser og andre psykiske ubalanser som ikke er de alvorlige diagnosene. Her får noen innvilget søknad og noen får avslag. Dps behandler ikke bare mennesker med adhd, alvorlige depresjoner, bipolar lidelse og psykoselidelser. Men disse kommer først i køen 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De avslår alt som ikke er moderat til alvorlig psykisk lidelse. Alt som er mildt til moderat skal behandles i kommunen. 

Anonymkode: 3d59f...3fb

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Traume ble jeg henvist for.

Hadde en traumatisk fødsel der babyen fikk alvorlig hjerneskade på grunn av sykehussvikt, og der jeg selv kastet opp blod og hadde tachycardi. Var ansett som døende. Ble henvist fordi jeg ønsket hjelp pga. den traumatiske fødselen.

Avslaget: kunne ta kontakt med en lokalforening med andre foreldre med barn med hjerneskade.

Anonymkode: be7b8...0a1

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde en traumatisk fødsel der babyen fikk alvorlig hjerneskade på grunn av sykehussvikt, og der jeg selv kastet opp blod og hadde tachycardi. Var ansett som døende. Ble henvist fordi jeg ønsket hjelp pga. den traumatiske fødselen.

Avslaget: kunne ta kontakt med en lokalforening med andre foreldre med barn med hjerneskade.

Herregud så fælt og like fælt med avslag 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De avslår alt som ikke er moderat til alvorlig psykisk lidelse. Alt som er mildt til moderat skal behandles i kommunen. 

Skjønner, dette høres riktig ut 

Skrevet

Har fått 3 avslag. Standard brev hver gang. Alt er kopi av det forrige. Avslag med grunn av ingen nye opplysninger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om det alltid er sånn ville det ikke vært så mange misfornøyde som er sjokkert over avslag. Da vet man på forhånd om man prioriteres eller ei, gitt at man har lest veilederen. Jeg har en venn som jobber ved dps som sier at de følger prioriteringsveilederen først, deretter legger de til det som ikke er tydelige diagnoser som omfattes av veilederen. Grensetilfeller som omhandler livssmerte, angst, skilsmisser og andre psykiske ubalanser som ikke er de alvorlige diagnosene. Her får noen innvilget søknad og noen får avslag. Dps behandler ikke bare mennesker med adhd, alvorlige depresjoner, bipolar lidelse og psykoselidelser. Men disse kommer først i køen 

Du ser ikke at en person som blir henvist kan vurdere sin egen situasjon annerledes enn de som faktisk vurderer?

Prioriteringsveilederen skal følges. Kan ikke se at det du skriver ikke er i tråd med denne.

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Etter at DPS har overtatt vurderingene, har de fleste henvisningene blitt avvist. 

Vi får flere avslag om dagen 

Anonymkode: 55f0f...bc8

AnonymBruker
Skrevet

Flere som får avslag på grunn av dårlig skrevet henvisninger også. 

Anonymkode: 6bb00...88b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud så fælt og like fælt med avslag 

Jeg forstår at man prioriterer. Men jeg hadde gått til kommunen en ganske lang periode, og de var ikke rustet for å ta imot meg. Det var en sykepleier eller vernepleier uten særlig tilleggsutdanning som jobbet der.

Jeg skal ikke si at jeg har det bedre eller verre enn mange andre. Men jeg synes bare avslaget i seg selv viser at det er altfor lite ressurser til spesialisthelsetjenesten innen psykiatri. 

Hvem skal følge opp folk i krise når ikke kommunen har ressurser eller kompetanse, fastlegen ikke har tid og DPS gir avslag? 

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kommunen følger også opp alvorlige tilfeller som dps har gitt opp eller ikke vil ta i. Du må være akkurat passe «gal» for å få plass på dps. Det er et sykt system. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Med den begrunnelsen så er det å drite på folk. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Avslagene vil følge prioriteringsveilederen. 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg vet flere som har fått avslag selv om de skal prioriteres ifølge veilederen. Dette gjelder spesielt de med tunge traumelidelser. 

Anonymkode: 83d4b...eda

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror vi må bort fra denne ideen om at stress, traumer og livssmerte skal behandles. Det vil aldri være nok behandlere til å fylle et slikt behov i befolkningen, nettopp fordi alle skal gjennom et eller annet vanskelig i livet. Vi må heller se på hvordan vi alle kan støtte og bygge nettverk mellom mennesker. Pluss at vi ikke kommer utenom at hver enkelt må ta større ansvar for seg selv. Husk at terapi bare hjelper ca halvparten av de som mottar behandling. Mitt råd er å ikke sitte fast i en forestilling om at bare dps f eks er det som skal til for å få livet på rett kjøl. Da blir man bare gående rundt i selvrettferdig sinne 

Anonymkode: 5f671...7bd

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Henvisningen gjaldt depresjon. Fikk avslag.

Fikk psykose utløst av depresjonen kort tid etter, og da fikk jeg plass raskt.

Anonymkode: 892bb...3e7

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...