AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #21 Skrevet 4. mars 2024 Brydde meg ikke i barnehagen, men begynte å merke det i førsteklasse. Vi var bare "tvillingene" og "den rosa/lilla tvillingen". Hadde lærere som ikke husket fornavnene våre engang. Anonymkode: ec422...c5c 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #22 Skrevet 4. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Brydde meg ikke i barnehagen, men begynte å merke det i førsteklasse. Vi var bare "tvillingene" og "den rosa/lilla tvillingen". Hadde lærere som ikke husket fornavnene våre engang. Anonymkode: ec422...c5c Søsteren har en veldig tydelig føflekk på kinnet som ingen la merke til før fargekodingen tok slutt. Folk så bare fargene på klærne. Anonymkode: ec422...c5c 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #23 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Husker jeg fnyste litt over speiltvillingene(blogg), der en alltid ble kledd i lilla og andre i rosa. Husker jeg tenkte det måtte være kjipt for hun i lilla, da jeg føler «alle» jenter går gjennom en rosaperiode i løpet av barneårene. Men nå har jeg møtt meg selv i døra og har to eneggede tvillingjenter som skal begynne i barnehagen til høsten, og jeg har planer om å starte å både handle litt inn og sy klær for høsten. Og står nå og vurderer å fargekode jentene for at det skal være lett å kjenne dem igjen, både for voksen og barn. Tenker ikke nødvendigvis rosa/lilla, men feks en mørk og en lys (mørk denim/lys denim, vanlig/pastell). Ønsker gjerne å høre fra andre tvillingmødre eller som selv er tvilling, som har erfaring😊 både positive og negative sider ved en eventuell koding, og hvor lenge holder man eventuelt på med det? Annen info som kan være relevant: -Stor barnehage med en del sykefravær/vikarer. -2.5år ved start, foreløpig ingen preferanser for klær/farge -foreløpig lite hårvekst på frøknene, så avanserte hårfrisyrer går ikke -ingen andre markører som feks føflekk til å umiddelbart skille dem på -kun jeg og (til dels) far som ser forskjell på dem enda vi er en ganske sammensveiset storfamilie. -ønsker ikke å bruke bokstavsmykke Anonymkode: 35517...c17 Jeg er en tvilling. Vi gikk i like klær eller helt ulike, ikke matchende klær. Men en av oss hadde en sløyfearmbånd som barnehageansatte kunne bruke som et hint. På skolen satt vi på samme pult, ift. klassekart, så lærerne viste selv hvem som satt til venstre, hvem som satt til høyre. Ellers rettet vi bare når noen kalte oss ved feil navn. Ikke noe problem. Anonymkode: f6377...c8b 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #24 Skrevet 4. mars 2024 Har eneggede tvillinger på 4 år, begynte i barnehagen da de var 1,5. Aldri fargekodet eller styrt noe særlig med å skille dem, må jeg innrømme. Barnehagen lærte seg fort å se forskjell og etter hvert som jentene har blitt eldre, hadde ikke fargekoding fungert uansett 😂 De skal selv bestemme hva de vil ha på seg 😅 Anonymkode: 2a6da...13e
Aragon Skrevet 4. mars 2024 #25 Skrevet 4. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tusen takk for svar, alle sammen🙏 Fint å høre fra dere som jobber også😊 vi kler dem likt til fest/høytider, men i hverdagen går det mye i arvetøy, så da er de ulike. Mye mulig vi fortsetter med dette, men broderer forbokstaven på klærne slik det blir tipset om😊 Absolutt, det har jeg faktisk ikke tenkt på🙈takk for tips❤️ Er nettopp det å hele tiden bli spurt om hvem de er jeg ønsker å unngå☺️ takk for deling! Vet du hvordan de har/fortsatt opplever fargekodingen?😊 Anonymkode: 35517...c17 Jeg har absolutt inntrykk av at ungene liker kodingen . De søker automatisk til sine farger når det kjøpes tøy , og når de får like leker pga at lekene kommer kun i en farge feks , så etterspør de gjerne om de kan få forskjellige farger . De er trygge og gode i forhold til fargene og forteller gjerne nye venner og voksne på skolen om fargene og hvorfor. Utover det virker det ikke som det påvirker de stort. De valgte hver sine skolesekker fritt, da de var med hvert sitt familiemedlem i forskjellige butikker. De endte opp med forskjellige farger, men like sekker 😂 Dette var ikke snakket om på forhånd . som sagt over virker det også som de er trygge med sin farge og trives veldig godt med å ikke måtte si hvem de er hele tiden ❤️ der hjelper også fargene når de er nesten likt kledd, men ikke helt. For de føler seg like, men har hver sin identitet 😊 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #26 Skrevet 4. mars 2024 Ville kjøpt litt ulike farger, men ikke farkekodet. De kan ha både rosa, lilla, gul og grønn. Fest merkelapp i nakken på overdeler, så kan de sjekke der. Luer eller jakke kan være ulik farge så de raskt ser at begge er der når de skal ha et overblikk. Feks kan en ha rosa lue og lilla jakke, den andre motsatt. Sørg for at ikke den ene får viljen angående fargevalg hvis begge etter hvert har samme favorittfarge. Men de er jo 2,5år? De kan vel navnet sitt? Barnehagen må jo sørge for at de blir gjenkjent. Anonymkode: a3573...53f
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #27 Skrevet 4. mars 2024 Ikke mine tvillingjenter, men vet om noen som har delt de i grønn og orange. De har på seg vanlige klær, men alltid noe av sin farge. Det gjør at jeg aldri er i tvil om hvem som er hvem. Anonymkode: b6c58...a1f
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2024 #29 Skrevet 4. mars 2024 Det fungerer helt til de nekter. Mine vil ha på det de syns er fint og det er ofte det samme. Anonymkode: 2ed5f...7b6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå