Gå til innhold

Smoothie og koking av bærene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til deg som kjøper frosne bær osv til smoothie, hvordan gjør dere det mtp at de skal kokes først? Koker dere de for så å legge de tilbake i frysen? Hvordan? I isbitformer?

Anonymkode: 6bcdc...e50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg koker dem kjapt, og putter dem rett i blenderen. Og så har jeg lagt bananbiter i fryseren, som jeg putter oppi.

Men jeg har egentlig lurt litt på det samme selv. Jeg er sikkert lat, men jeg syns det er så mye enklere å putte frosne bær rett i blenderen, og det blir betydelig mer smoothie her i huset når vi har bær vi ikke må koke. På samme måte elsker både barna og jeg frosne skogsbær i havregrøt, og syns ikke det blir det samme når de er kokt først. Så jeg gleder meg til sesongen hvor vi kan plukke egne bær i skog og hage. 

Anonymkode: 1a44f...a60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke laget sånt siden jeg leste i avisa at de bør kokes. Jeg er nok litt lat jeg også i så fall. :( 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker aldri.

Anonymkode: c0446...724

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor koke? Hva er poenget med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lagde til baby så blandet jeg smoothien og ga den deretter et oppkok før jeg evt frøs ned i terninger. Til barn/voksne koker jeg ikke bær. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg koker de ikke, men heller kokt vann over bærene som ligger i dørslag. Da er de fortsatt frosne, men bakteriene utenpå er borte

Anonymkode: 0b3a5...c32

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (10 minutter siden):

Hvorfor koke? Hva er poenget med det?

Drepe bakterier på utsiden av bærene. Må koke ett minutt for å være sikker på at bakteriene blir drept, ellers er det hele bortkastet.

https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/matproduksjon/frukt-baer-gronnsaker-og-korn/trygge-frukt-og-gronnsaker-er-virksomhetens-ansvar

Jeg koker ikke til meg selv, men er noe annet med barna.

Man kan koke bærene etter innkjøp og så fryse ned etter kokingen. Da slipper man varme bær i smoothien. Jeg hater romtemperert eller varm smoothie. Får brekninger av det. 😅

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg koker de ikke, men heller kokt vann over bærene som ligger i dørslag. Da er de fortsatt frosne, men bakteriene utenpå er borte

Anonymkode: 0b3a5...c32

De skal kokes min 1minutt for å ta knekken på bakterier, så å helde over kokende vann er nok ikke tilstrekkelig.

Anonymkode: d302a...342

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker de ikke. Aldri blitt syk eller dårlig. Så jeg gidder ikke.. 

Skulle jeg en gang blir syk og dårlig av det har jeg kun meg selv å skylde på..  

 

Min mor koker dem rett etter kjøp, og fryser dem ned igjen etterpå. Så hun bruker frosne bær, bare ferdig kokt..  Jeg gidder ikke.. 😂

Anonymkode: 064bf...7fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (1 minutt siden):

Drepe bakterier på utsiden av bærene. Må koke ett minutt for å være sikker på at bakteriene blir drept, ellers er det bortkastet.

https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/matproduksjon/frukt-baer-gronnsaker-og-korn/trygge-frukt-og-gronnsaker-er-virksomhetens-ansvar

Jeg koker ikke til meg selv, men er noe annet med barna.

Man kan koke bærene etter innkjøp og så fryse ned etter kokingen. Da slipper man varme bær i smoothien. Jeg hater romtemperert eller varm smoothie. Får brekninger av det. 😅

Koker du de i vann, eller varmer du de i kasserolle for seg selv?

Anonymkode: d302a...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker de aldri, aldri vært et problem. 

Anonymkode: a0019...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Koker du de i vann, eller varmer du de i kasserolle for seg selv?

Anonymkode: d302a...342

Tar vann i en kasserolle og koker opp vannet før jeg heller bærene oppi.

Kokes bærene i gryten uten vann så ødelegges mange vitaminer, spesielt vitamin C, fordi bærene må varmebehandles mye lenger.

https://www.forskning.no/bakgrunn-mat-og-helse-partner/bakgrunn-slik-far-du-mest-ut-av-gronnsakene-dine/316053

Jeg har aldri blitt syk av å spise fryste bær selv, så dette er nok ikke egentlig nødvendig. Barn som tar på så mye og spiser på fingrene sine... tåler det nok bedre enn oss voksne om det skulle finnes bakterier på bærene. 😅

Det er antakeligvis skikkelig overkill. 

Endret av Blåttvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt anbefalingen, tenker på det av og til, men er veldig flink til å ignorere den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bakterier er det man skal drepe? Fra fingrene til dem som plukker og pakker, eller er det noe annet? 

Jeg har heller aldri kokt, men bruker nesten bare bær vi har plukket i egen skog eller hage.

Anonymkode: 8543f...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (24 minutter siden):

Tar vann i en kasserolle og koker opp vannet før jeg heller bærene oppi.

Kokes bærene i gryten uten vann så ødelegges mange vitaminer, spesielt vitamin C, fordi bærene må varmebehandles mye lenger.

https://www.forskning.no/bakgrunn-mat-og-helse-partner/bakgrunn-slik-far-du-mest-ut-av-gronnsakene-dine/316053

Jeg har aldri blitt syk av å spise fryste bær selv, så dette er nok ikke egentlig nødvendig. Barn som tar på så mye og spiser på fingrene sine... tåler det nok bedre enn oss voksne om det skulle finnes bakterier på bærene. 😅

Det er antakeligvis skikkelig overkill. 

Skikkelig overkill helt til du sitter der med små barn som har fått påvist E. Coli og hvor de ikke finner smittekilden. Så sitter man der da, og bebreider seg selv og plukker ifra hverandre hva man har gjort galt når barna er syke. 

 

Jeg driter i om folk i tråden trosser helseråd eller ikke. Det var ikke spørsmålet. Selvfølgelig går det bra helt til det ikke går bra, men jeg har ikke vært klar over det og har heller ikke tenkt å gamble på det videre.

 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvilke bakterier er det man skal drepe? Fra fingrene til dem som plukker og pakker, eller er det noe annet? 

Jeg har heller aldri kokt, men bruker nesten bare bær vi har plukket i egen skog eller hage.

Anonymkode: 8543f...a91

Både dårlig håndhygiene fra de som plukker og pakker, men også forurensning fra vann, jord osv.

 

Ellers; takk for svar, tror jeg ender med å koke de opp og fryse i store isbitformer og putte i en pose 😊

Anonymkode: 6bcdc...e50

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå er det mange år siden sist jeg lagde smoothie, men var en tidsperiode på flere år hvor jeg ofte lagde smoothie med frosne bær. Kokte aldri noe og ble aldri syk heller. 

Hadde jeg hatt barn hadde jeg nok kokt bærene/fruktene og fryst de ned igjen. Men som voksen... Nei, går greit. 

Anonymkode: deb0c...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri kokt og kommer aldri til å koke.

Anonymkode: e666d...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare helt de rett ut av posen, frosne, i bortimot 20 år nå. Nesten daglig. Aldri blitt dårlig. 

Anonymkode: ed745...fd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koker de uten vann (bare bittelitt vann nederst i kjelen), det blir jo nesten syltetøy når det er kokt. Heller det i en bolle og avkjøler i kjøleskap før brukes i smoothie. Så jeg gjør dette et par timer før jeg lager smoothie. Krever litt mer planlegging. 

Anonymkode: 06896...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...