Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #41 Del Skrevet 3. februar 2006 Er det helt umulig å lese hva jeg skriver? Var dette uklart? Ledighetstrygden min er høyere enn lønnen i kassa på f.eks. den lokale Rimi-butikken inkl. feriepenger (Ja, jeg har sjekket!). Feriepengeproblematikken løser jeg enkelt ved å selv sette av 10% av det jeg får utbetalt. ← Men på generelt grunnlag så har vel folk mindre utbetalt i arb.ledigheitstygd enn i ein 100% stilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 3. februar 2006 #42 Del Skrevet 3. februar 2006 Igjen Leo: Det spörs helt hvilket yrke du snakker om her! Alle er ikke i samme sits som deg! Og mange arbeidsgivere ser arbeidsmarkedet for det det faktisk ER i DAG, og ikke slik de kunne önske det var - eller slik det var for 20 år siden ;-) ← Selvfølgelig gjør det det! Jeg bruker min egen situasjon som utgangspunkt, siden dette faktisk er situasjonen for en hel del arbeidsledige. Mange kan med fordel være mer aktive og ta midlertidige jobber og jobber som ikke krever spesielle kvalifikasjoner, men det er ikke fasitsvaret for alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 3. februar 2006 #43 Del Skrevet 3. februar 2006 Men på generelt grunnlag så har vel folk mindre utbetalt i arb.ledigheitstygd enn i ein 100% stilling. ← Helt riktig, men du lurte på hvorfor ikke jeg kunne sitte i kassa på Rimi. Har ikke noe i mot det jeg, men så lenge det har negativ effekt både på inntekten min og kan være problematisk m.h.t. søknadsprosesser etc. lar jeg det være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 3. februar 2006 #44 Del Skrevet 3. februar 2006 Hvis man ikke ønsker å være arbeidsledig synes jeg man rett og slett skal skaffe seg en jobb. Ta det man får. Vasking, lager, butikk etc. (mener ikke deg Leo) t.o.m min mann som ikke engang snakker norsk så veldig bra fikk seg en god jobb på 1,5 uker. Og han har ikke utdannelse i det hele tatt! Han tok rett og slett med seg sin CV rundt omkring på forskjellige steder og spurte etter jobb og vips, nå er han i arbeid. ← Helt enig med deg, sikka! Samboeren min, som for øvrig har lang utdanning, men innenfor et praktisk yrke, fikk en helt grei jobb omtrent på dagen med samme fremgangsmåte. Har imidlertid inntrykk av at dette er enklere i mannsdominerte, praktiske yrker hvor søknads- og ansettelsesprosesser gjerne er mer uformelle. (Jeg har forsøkt jeg også, men desverre uten samme gode resultat). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #45 Del Skrevet 3. februar 2006 Helt enig med deg, sikka! Samboeren min, som for øvrig har lang utdanning, men innenfor et praktisk yrke, fikk en helt grei jobb omtrent på dagen med samme fremgangsmåte. Har imidlertid inntrykk av at dette er enklere i mannsdominerte, praktiske yrker hvor søknads- og ansettelsesprosesser gjerne er mer uformelle. (Jeg har forsøkt jeg også, men desverre uten samme gode resultat). ← Synd viss det er slik. Viss eg ein gong tar meg saman og får meg ei utdanning, så hapar eg at eg får jobb, og at denne jobben er hjå ein arbeidsgjevar som verdset arbeidserfaring framfor friår. Tenkjer ikkje minst på arbeidsmiljøet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 3. februar 2006 #46 Del Skrevet 3. februar 2006 Synd viss det er slik. Viss eg ein gong tar meg saman og får meg ei utdanning, så hapar eg at eg får jobb, og at denne jobben er hjå ein arbeidsgjevar som verdset arbeidserfaring framfor friår. Tenkjer ikkje minst på arbeidsmiljøet. ← Feil! Du som er uten utdanning kan ikke ta deg ett "friår" med god samvittighet da du trenger det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 3. februar 2006 #47 Del Skrevet 3. februar 2006 Feil! Du som er uten utdanning kan ikke ta deg ett "friår" med god samvittighet da du trenger det. ← Ufaglærte kan vel ha vel så stort behov for et friår som f.eks. jurister og siviløkonomer, men det er jo ofte et spørsmål om økonomi og sistnevnte grupper opparbeider seg med tiden gjerne større muligheter i så måte. Synd, men sant! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #48 Del Skrevet 3. februar 2006 Tja, for å gå inn i personlege detaljar; me er eit sambuarpar med "berre" 3-årig vidaregåande. Alikevel er 45% av huset nedbetalt no, 2 år etter at me kjøpte det. Me har jobba 100% begge to frå me var 19-20 år gamle. Ikkje studielån. Det er ein metode for å skaffa seg økonomisk fridom. Kunne lett ha teke friår, men har ikkje samvit til det. Det er enormt behov for folk som jobbar for 200.000 i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cæsar Skrevet 3. februar 2006 #49 Del Skrevet 3. februar 2006 Ojsann. her var det mye engasjement:). mange bra synspunkter.. til deg som skrev at jeg bør senke kravet et hakk (eller noe sånt): jeg gjør nok det ja. søker ALLE slags jobber! også innen helt andre bransjer jeg har erfaring og utdanning fra. fex innen helse og butikk. Men da opplever jeg stadig at jeg er overkvalifisert, for gammel (!), eller at jeg" sikkert skal ha barn om kort tid" (noe jeg ikke har planer om). Føles utrolig kjipt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sombrero Skrevet 3. februar 2006 #50 Del Skrevet 3. februar 2006 Hvis alle med høy utdanning er like kjipe som dere i denne tråden, så er jeg glad jeg ikke er på samme hylle. Hvorfor er dere for 'fine' til å ta regnskapsjobber, og hvor stor bruk venter dere samfunnet skal ha av dere om dere har smale utdanninger? Norge har ikke bruk for så mange spesialister i snåle ting, sånn er det bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 4. februar 2006 #51 Del Skrevet 4. februar 2006 (endret) Hvorfor er dere for 'fine' til å ta regnskapsjobber, og hvor stor bruk venter dere samfunnet skal ha av dere om dere har smale utdanninger? Norge har ikke bruk for så mange spesialister i snåle ting, sånn er det bare. ← Godt å se at leseferdighetene holdes i hevd . Ingen som har snakket om å være for fin. Og de "smale utdanningene" du snakker om, dreier seg om dagligdagse ting som jus, språk og økonomi. Ingen som har nevnt menneskerettigheter i Øst-Afrika, rekenes forhold i Porsangerfjorden eller bilmekanikerene arbeidforhold i Uzbekistan! Endret 4. februar 2006 av Leo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marissa Skrevet 4. februar 2006 #52 Del Skrevet 4. februar 2006 Det jeg syns er SKREMMENDE er holdningen "jeg gidder ikke jobber, for jeg tjener mer på å få trygd/stønad og da slipper jeg å gjøre ting jeg ikke vil". Jeg jobber hardt for lønnen min, betaler mye skatt til fellesskapet og så brukes det på giddalause, snobbete slabbedasker som ikke vil ta en jobb fordi det passer dårlig inn på cven!! Det trengs jo ikke å nevnes på cven, det handler om å ha litt samfunnsmoral og ikke utnytte ordninger som er for de virkelig trengende. (Som gjerne skulle vasket golv på sykehjemmet eller sittet i kassa på kiwi). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2006 #53 Del Skrevet 4. februar 2006 Men på generelt grunnlag så har vel folk mindre utbetalt i arb.ledigheitstygd enn i ein 100% stilling. ← Nja, mange jobber er for lavt betalt for meg som går på max. dagpengesats. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 4. februar 2006 #54 Del Skrevet 4. februar 2006 Det jeg syns er SKREMMENDE er holdningen "jeg gidder ikke jobber, for jeg tjener mer på å få trygd/stønad og da slipper jeg å gjøre ting jeg ikke vil". Rik blir en ikke av å være arbeidsledig, og regningsbunken blir ikke mindre selv om en ikke har jobb. Men er en SNOBBETE fordi en ikke søker/oppsøker jobber som gjør at en vil ha enda dårligere råd i fht a-trygd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 4. februar 2006 #55 Del Skrevet 4. februar 2006 Det jeg syns er SKREMMENDE er holdningen "jeg gidder ikke jobber, for jeg tjener mer på å få trygd/stønad og da slipper jeg å gjøre ting jeg ikke vil". Jeg jobber hardt for lønnen min, betaler mye skatt til fellesskapet og så brukes det på giddalause, snobbete slabbedasker som ikke vil ta en jobb fordi det passer dårlig inn på cven!! Det trengs jo ikke å nevnes på cven, det handler om å ha litt samfunnsmoral og ikke utnytte ordninger som er for de virkelig trengende. (Som gjerne skulle vasket golv på sykehjemmet eller sittet i kassa på kiwi). ← Så du tror ikke jeg har betalt mye skatt? Jeg har betalt mer i skatt pr. år de siste ti årene enn en gjennomsnittlig norsk arbeidstaker tjener! Og synes du virkelig at jeg skal ta jobben fra et menneske som virkelig trenger den? Er det bedre at jeg vasker på sykehjemmet (Som jeg gjerne gjør hvis det er formålstjenelig for alle parter!) enn at noen som virkelig har bruk for både pengene og jobben gjør det? Hvis du også gidder å lese hva jeg skriver, så belastet jeg ikke det offentlige det første halve året jeg var arbeidssøker fordi jeg var helt sikker på hva jeg ville. Kom de pengene jeg levde av da fra din lommebok? Nei, de kom fra min! Jeg har vært aktiv arbeidssøker nå i drøyt to måneder og mottatt i underkant av 50.000 i trygd. I løpet av min yrkesaktive karriere har jeg innbetalt over 3.000.000 i skatt. (Ren skatt av inntekt. Klær, leiligheter, mat, sprit/vin, sigaretter, vin etc. som jeg har kjøpt og solgt holdes utenom). Bare for moro skyld kan jeg nevne at de bilene jeg har kjøpt de siste seks årene har gitt staten en inntekt på temmelig nøyaktig 700.000 kroner uten at noen i det norske samfunnet har trengt å gjøre noe annet enn å stemple og sende et papir videre. Jeg synes det er utrolig flott at jeg bor i et land som har en så god ordning for arbeidsledige som vi faktisk har i Norge og jeg har ikke ett eneste sekund hatt dårlig samvittighet for å motta den støtten jegi faktisk får! Jeg har betalt for den og støttet den politisk i 20 år før jeg fikk glede av den selv! Hvem tror du har betalt for de trygdeordningene du mottar ved behov, Marissa? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 4. februar 2006 #56 Del Skrevet 4. februar 2006 Nja, mange jobber er for lavt betalt for meg som går på max. dagpengesats. ← Jeg er vel en av få kvinner som gjør det samme og som forstår hva du mener! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cæsar Skrevet 4. februar 2006 #57 Del Skrevet 4. februar 2006 Jeg også...forstår VELDIG godt hva du mener! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TNode Skrevet 4. februar 2006 #58 Del Skrevet 4. februar 2006 Ja, og dette ser bra ut på CVen? At du trengte eit år å kvila altså. ← For å si det sånn, det ser hvertfall litt bedre ut enn å føre opp at man ikke har jobbet på et år (eller mer). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2006 #59 Del Skrevet 4. februar 2006 Så du tror ikke jeg har betalt mye skatt? Jeg har betalt mer i skatt pr. år de siste ti årene enn en gjennomsnittlig norsk arbeidstaker tjener! Og synes du virkelig at jeg skal ta jobben fra et menneske som virkelig trenger den? Er det bedre at jeg vasker på sykehjemmet (Som jeg gjerne gjør hvis det er formålstjenelig for alle parter!) enn at noen som virkelig har bruk for både pengene og jobben gjør det? Dersam du hadde teke ein jobb innan helsesektoren, så kan du vera sikker på at du ikkje hadde teke jobben frå nokon. Denne bransjen skrik etter arbeidskraft. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LongBird Skrevet 4. februar 2006 #60 Del Skrevet 4. februar 2006 Hva jobbet du innen, Leo? De tallene dine høres ut som oppspinn, rett og slett. Hvorfor er du ikke i jobb nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå