Leo Skrevet 3. februar 2006 #21 Skrevet 3. februar 2006 ...kan ikke forstå at det er så vanskelig å få jobber jeg. det er jo masse jobber å få hos vikarbyrå, og det må vel gå an å få en butikkjobb i mellomtiden i det minste? ← Les innlegget mitt en gang til er du snill! Jeg kjenner f.eks. flere som har gått lenge arbeidsledige etter å ha levert doktoravhandling. De anbefales rett slett ikke å ta en hvilken som helst jobb, men heller gjøre slik Elphaba beskriver. Ofte er det også snakk om krevende søknadsprosesser som vanskelig lar seg kombinere med annet arbeid.
Gjest Gjesta Skrevet 3. februar 2006 #22 Skrevet 3. februar 2006 Les innlegget mitt en gang til er du snill! Jeg kjenner f.eks. flere som har gått lenge arbeidsledige etter å ha levert doktoravhandling. De anbefales rett slett ikke å ta en hvilken som helst jobb, men heller gjøre slik Elphaba beskriver. Ofte er det også snakk om krevende søknadsprosesser som vanskelig lar seg kombinere med annet arbeid. ← Å ta en annen jobb i mellomtiden, vil for min del være å skyte seg selv i foten. Å skrive prosjektbeskrivelser og søke om midler er en heldagsbeskjeftigelse, og skriver man ingen søknader om midler, vil man aldri få en relevant jobb. Når da arbeidsledighetstrygden gir nok å leve helt greit av i en periode, velger jeg heller å investere i min egen framtid.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #23 Skrevet 3. februar 2006 Enig i det, men det fører man selvsagt ikke opp på CV'en! Det finnes måter å "forklare" det på. Tenkepause, hvileår... ← Ja, og dette ser bra ut på CVen? At du trengte eit år å kvila altså.
~sikka~ Skrevet 3. februar 2006 #24 Skrevet 3. februar 2006 Hvis man ikke ønsker å være arbeidsledig synes jeg man rett og slett skal skaffe seg en jobb. Ta det man får. Vasking, lager, butikk etc. (mener ikke deg Leo) t.o.m min mann som ikke engang snakker norsk så veldig bra fikk seg en god jobb på 1,5 uker. Og han har ikke utdannelse i det hele tatt! Han tok rett og slett med seg sin CV rundt omkring på forskjellige steder og spurte etter jobb og vips, nå er han i arbeid.
Gjest gjest1 Skrevet 3. februar 2006 #25 Skrevet 3. februar 2006 Som høyt utdannet er det faktisk ikke sikkert du får butikkjobb heller! Jeg har selv hovedfag fra universitetet og får hverken butikkjobber eller deltidsjobber som ikke krever spesiell kompetanse. Arbeidsgivere ser ikke på høyt utdannede som gode kandidater for kassajobber, de vil jo også helst ha stabile og langsiktig arbeidskraft!
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 3. februar 2006 #26 Skrevet 3. februar 2006 En ting er da man er erfaren - jeg snakker til de nyeksaminerte og de uten utdanning.
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 3. februar 2006 #27 Skrevet 3. februar 2006 Å ta en annen jobb i mellomtiden, vil for min del være å skyte seg selv i foten. Å skrive prosjektbeskrivelser og søke om midler er en heldagsbeskjeftigelse, og skriver man ingen søknader om midler, vil man aldri få en relevant jobb. Når da arbeidsledighetstrygden gir nok å leve helt greit av i en periode, velger jeg heller å investere i min egen framtid. ← ja dette er greit nok, men regner du med å få önskejobben med en gang?
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #28 Skrevet 3. februar 2006 Jeg har vært arbeidsledig siden 1. desember (Jeg har ikke jobbet siden i juni, men har ikke definert meg som arbeidsledig siden jeg ikke ønsket å jobbe og følgelig heller ikke meldte meg ledig eller mottok noen form for ytelser fra det offentlige) og nå begynner jeg også å bli lei! Det "artige" i min situasjon er at arbeidsledighetstrygden utgjør så mye, at det faktisk er en hel del jobber jeg ikke kan ta uten å tape mange tusen i måneden. (Regnet f.eks. ut at jeg ved å ta et vikaroppdrag i en by fem mil unna ville tape nærmere seks tusen i måneden siden lønnen var tre tusen mindre i måneden enn jeg mottar i trygd og reisutgiftene beløper seg til ca. 3000 i måneden med egen bil og det er nærmest umulig å reise kollektivt). Jeg har mange års høyskoleutdanning og relativt lang erfaring, så når jeg søker på jobber som jeg er overkvalifisert for, får jeg beskjed om at de ikke vil ansette meg fordi de regner med at jeg kommer til å forsvinne innen kort tid. Når jeg søker jobber som passer med mine kvalifikasjoner og på intervju kan fortelle at jeg er 35 år og samboer uten barn, ser jeg bare interessen forsvinne fullstendig. Noen spør direkte, men de fleste regner nok bare med at jeg kommer til å være i svangerskapspermisjon minst et par ganger i løpet av de neste tre - fire årene. Senere får jeg vite at de har ansatt en mann i stedet. Lite å si på det egenentlig, siden vi faktisk forsøker å få barn... Jeg har selvfølgelig også sendt åpne søknader og markedsbrev, men siden arbeidsmarkedet har vært og er stramt for folk med min bakgrunn, er responsen mildt sagt dårlig. Selvfølgelig kan jeg jobbe som pleiemedhjelper, i "kassa på Rimi" el. lign. som ren sysselsetting, men i mitt tilfelle ser det ikke særlig bra ut på CV'en (Ref. de karriererådgiverene jeg har vært i kontakt med), jeg taper penger på det og det vil sannsynligvis ikke gi meg hverken muligheter eller erfaring jeg har nytte av senere. Da velger jeg heller å sysselsette meg selv med ting som både gir meg kunnskap og erfaring som kan komme til nytte senere og som tar seg bra ut på CV'en. Jeg er villig til å fire på både krav til jobbinnhold og lønn for å få en jobb, men så langt har det altså ikke hjulpet. Før eller siden må det vel imidlertid dukke opp noe. Hvis ikke får jeg konsentrere meg om å få de barna jeg ønsker meg og evt. ta tilleggsutdanning jeg kan ha glede av. (Jeg synes for øvrig kurstilbudet fra Aetat er litt merkelig, siden det faktisk er mange akademikere som er ledige. "Datakortet", kurs i grunnleggende regnskapsførsel o.l. er jo helt meningsløse for mange av oss...). ← Viss du prøver å få born, så ville eg teke jobben i kassa på Rimi. Lediheitstrygd gjev ikkje så mykje i grunnlag for permisjonspengar.
Leo Skrevet 3. februar 2006 #29 Skrevet 3. februar 2006 Ja, og dette ser bra ut på CVen? At du trengte eit år å kvila altså. ← Nja... I mange krevende yrker er ikke dette så uvanlig. Det er faktisk ganske mange som har jobbet nærmest natt og dag i mange år som føler behov for å ta en pause for å gjøre ting de ellers ikke har hatt tid og mulighet til som f.eks. reise, male, være sammen med barna osv. Mange arbeidsgivere er positive til at folk selv har forstått at de har behov for en pause og tatt konsekvensen av det, fremfor å ansette en medarbeider på kanten av sammenbrudd som er utbrent etter et halvt år.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #30 Skrevet 3. februar 2006 Svogeren min var ferdig utdanna siviløkonom i fjor vår. Han fekk jobb etter eit halvt år, på hovudkontoret til eit av dei største privat firma i Norge. I mellomtida jobba han i butikk. Ikkje i kassa, men han stabla varer. Kvifor i all verda skal ein arbeidsgjevar sjå negativt på noko slikt?
Gjest Gjesta Skrevet 3. februar 2006 #31 Skrevet 3. februar 2006 ja dette er greit nok, men regner du med å få önskejobben med en gang? ← Vel, jeg regner med å måtte flytte til utlandet for en periode, og det er jo ikke en ønskesituasjon. Men hva gjør man ikke for en relevant jobb? Antar du skjønner hvordan ting fungerer i forsknings-/universitetssektoren? Før i tida var det gjerne undervisning å fylle tida med, men nå har vi mer stipendiater enn undervisning, så derfor er den muligheten borte. Litt småoppdrag er jeg imidlertid blitt lovet.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #32 Skrevet 3. februar 2006 Nja... I mange krevende yrker er ikke dette så uvanlig. Det er faktisk ganske mange som har jobbet nærmest natt og dag i mange år som føler behov for å ta en pause for å gjøre ting de ellers ikke har hatt tid og mulighet til som f.eks. reise, male, være sammen med barna osv. Mange arbeidsgivere er positive til at folk selv har forstått at de har behov for en pause og tatt konsekvensen av det, fremfor å ansette en medarbeider på kanten av sammenbrudd som er utbrent etter et halvt år. ← Fordomsfulle meg vel å kalla desse arbeidsgjevarane for naive. Dersam ein jobbsøkar treng eit års pause etter å ha vore student i eit år, kor lang tid tek det då før han treng pause etter å ha jobba i dette krevande yrket som han søkjer arbeid i?
Leo Skrevet 3. februar 2006 #33 Skrevet 3. februar 2006 Viss du prøver å få born, så ville eg teke jobben i kassa på Rimi. Lediheitstrygd gjev ikkje så mykje i grunnlag for permisjonspengar. ← Arbeidsledighetstrygd gir rett til fødselpenger på lik linje med annet arbeidsinntekt.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #34 Skrevet 3. februar 2006 Feilformulering: ikkje student i eit år, men nokre år.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #35 Skrevet 3. februar 2006 Arbeidsledighetstrygd gir rett til fødselpenger på lik linje med annet arbeidsinntekt. ← Jepp, men trygda er vel lavare enn ei evt. arbeidsinntekt? Og korleis er det med feriepengar av ledigheitstrygd? Kjekt å ha litt i lommebokaførste ferien med småen:-)
Leo Skrevet 3. februar 2006 #36 Skrevet 3. februar 2006 Fordomsfulle meg vel å kalla desse arbeidsgjevarane for naive. Dersam ein jobbsøkar treng eit års pause etter å ha vore student i eit år, kor lang tid tek det då før han treng pause etter å ha jobba i dette krevande yrket som han søkjer arbeid i? ← Hvis du tar deg bryet med å lese hva jeg skriver, så vil du se at det er snakk om mennesker som har vært i krevende jobber i mange år. Det er heller ikke nødvendigvis negativt å ta en hvilken som helst jobb når man er nyutdannet siden man da som regel ikke har krav på arbeidsledighetstrygd. Etter mange år i yrkeslivet vil imidlertid mange arbeidsgivere stille seg spørsmålet om du fullstendig mangler ambisjoner og innsatvilje, hvis du tar en slik jobb. Søknads- og ansettelsesprosedyrene i mange typer jobber er også så vidt omfattende at hvis man søker mer enn en jobb om gangen, så lar det seg vanskelig kombinere med en annen jobb.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #37 Skrevet 3. februar 2006 At ein fullstendig manglar ambisjonar ved å ta "lavstatusjobbar", i forhald til å gå på ledigheitstrygd verkar heilt sprøtt. Synd at arb.gjevar heller vil ha nokon som kjem rett frå trygd, enn rett frå jobb.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2006 #38 Skrevet 3. februar 2006 Er det ingen andre "gjester" som meiner noko i denne debatten?
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 3. februar 2006 #39 Skrevet 3. februar 2006 (endret) Nja... I mange krevende yrker er ikke dette så uvanlig. Det er faktisk ganske mange som har jobbet nærmest natt og dag i mange år som føler behov for å ta en pause for å gjøre ting de ellers ikke har hatt tid og mulighet til som f.eks. reise, male, være sammen med barna osv. Mange arbeidsgivere er positive til at folk selv har forstått at de har behov for en pause og tatt konsekvensen av det, fremfor å ansette en medarbeider på kanten av sammenbrudd som er utbrent etter et halvt år. ← Igjen Leo: Det spörs helt hvilket yrke du snakker om her! Alle er ikke i samme sits som deg! Og mange arbeidsgivere ser arbeidsmarkedet for det det faktisk ER i DAG, og ikke slik de kunne önske det var - eller slik det var for 20 år siden ;-) Endret 3. februar 2006 av ¤Humlen¤
Leo Skrevet 3. februar 2006 #40 Skrevet 3. februar 2006 Jepp, men trygda er vel lavare enn ei evt. arbeidsinntekt? Og korleis er det med feriepengar av ledigheitstrygd? Kjekt å ha litt i lommebokaførste ferien med småen:-) ← Er det helt umulig å lese hva jeg skriver? Det "artige" i min situasjon er at arbeidsledighetstrygden utgjør så mye, at det faktisk er en hel del jobber jeg ikke kan ta uten å tape mange tusen i måneden. (Regnet f.eks. ut at jeg ved å ta et vikaroppdrag i en by fem mil unna ville tape nærmere seks tusen i måneden siden lønnen var tre tusen mindre i måneden enn jeg mottar i trygd og reisutgiftene beløper seg til ca. 3000 i måneden med egen bil og det er nærmest umulig å reise kollektivt). ← Var dette uklart? Ledighetstrygden min er høyere enn lønnen i kassa på f.eks. den lokale Rimi-butikken inkl. feriepenger (Ja, jeg har sjekket!). Feriepengeproblematikken løser jeg enkelt ved å selv sette av 10% av det jeg får utbetalt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå