Gå til innhold

Skjerm under spisefri i skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva syns dere om at lærere setter på film til barna i skolen under spisefriminutt? 

Anonymkode: 502ed...122

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Elendig. Måltider bør være skjermfri både hjemme og ellers. Unntaket er hvis man er alene hjemme. Er man flere, bør måltider være en sosial og hyggelig greie. Her hjemme har vi aldri hatt lov til å ha mobiler ved spisebordet, eller TV på. Gjelder både voksne og barn.

Anonymkode: e0f3e...298

• Liker 7
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor. 

Har du hvert i et lasserom de siste 7 årene?

Barna evner ikke å sitte stille og konsentrere deg om en lærer som leser bok. Bare å ta seg en sjekk i barnehagene. Der kan de ikkr sitte stille under et måktid uten å lage kaos. 

Ses i mange barnehager og skoler de siste årene dessverre. 

Anonymkode: 2ddf8...d99

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er spisetiden regnet som undervisning. Dermed er det gjennomtenkte valg som Newton, supernytt eller dokumentarer som man lærer av. Andre ganger trener vi på sosial kompetanse. 
Skjermen bidrar til ro i de 15 minuttene elevene har på å spise. Min erfaring er at dersom de skal prate er det mye mer støy, og færre som får spist maten sin. 
Å konversere mens man spiser pent bør man trene på hjemme. Ikke gå til krig lot skolen for 15 minutter. De fleste lærere kjenner sine elever og tilpasser. Stol på pedagogen og ikke fly i flint over for mye skjermbruk 15 minutter om dagen. Dette er en kamp som må taes hjemme. I hjemmet er det ofte mer ukritisk bruk, i flere timer i strekk. 

Anonymkode: 27757...bca

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

En uting. Synes det er alt for mye skjerm i skolen. Vi er bevisste på å ha lite skjermbruk og i hvilke settinger, som feks så spiser vi ikke foran en skjerm. 

Anonymkode: 706a5...ce8

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt innafor. 

Barna evner ikke å sitte stille og konsentrere deg om en lærer som leser bok. Bare å ta seg en sjekk i barnehagene. Der kan de ikkr sitte stille under et måktid uten å lage kaos. 

Partneren min jobber i skolen og hører det samme: det er fullstendig kaos.

I barnehagen "vår" er det fred og ro når de spiser. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Partneren min jobber i skolen og hører det samme: det er fullstendig kaos.

I barnehagen "vår" er det fred og ro når de spiser. 

I barnehagen her er det dempet belysning og stearinlys på bordet ved måltider ❤️. Barna er rolige.

Anonymkode: e0f3e...298

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sunt å spise forran skjerm, man spiser mer, fordi man ikke legger merke til at man blir mett. Stadig spising forran skjerm gir økt fare for overvekt. Stadig spising forran skjerm gir økt fare for å komme inn i et mønster med overspising. 

Jeg synes det er en uting at de spiser forran skjerm på skolen, uansett om det er pedagogisk film eller ren underholdning. Film til maten burde være forbeholdt spesielle anledninger. 

Ja, vanligvis bør lærer få lage opplegg selv, men når opplegget som lages er direkte helseskadelig, så må man som forelder ha lov til å reagere. 

Ungene mine får ikke lov å ha skjerm til måltider hjemme. Vi sitter rundt bordet og spiser sammen. Problemet med tv til skolematen er ikke at jeg ikke klarer å lære ungene bordskikk selv, det er at de i hverdagen ender opp med et måltid om dagen forran skjerm, til tross for at det anbefales å unngå å spise forran skjerm. 

Anonymkode: 77a83...b2b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er en dårlig uvane mange har hjemme, så den bør absolutt ikke videreføres i skolen. 

Anonymkode: 17912...7c4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt innafor. 

I klassen til vår datter, så har læreren alltid høytlesning i spisefri. Barna elsker deg! 

Anonymkode: c16ef...8a3

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker det ikke. De bruker en del skjerm til maten på skolen her. Greit nok hvis de setter på noe de lærer av, men det går i Bjørn og lemen og lignende stressende animasjonsfilmer, og noen glemmer å spise.

Anonymkode: a9d0c...f2f

AnonymBruker
Skrevet

En nødvendighet, dessverre. Det er rett og slett ikke mulig å få 28 barn til å snakke rolig sammen mens de spiser. Det blir et salig kaos av høye stemmer og styr. 

Prøv å invitere 27 venner av poden hjem hver dag, så kan dere får ytre dere.. 😆

Anonymkode: b4f87...886

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En nødvendighet, dessverre. Det er rett og slett ikke mulig å få 28 barn til å snakke rolig sammen mens de spiser. Det blir et salig kaos av høye stemmer og styr. 

Prøv å invitere 27 venner av poden hjem hver dag, så kan dere får ytre dere.. 😆

Anonymkode: b4f87...886

Høytlesing da? Lydbok? Er ikke sikkert det funker siden dagens barn er vant med et helt annet tempo, men har dere prøvd? 

Anonymkode: a9d0c...f2f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Før jeg ble lærer synes jeg det var helt hårreisende med skjerm under måltidet.

Nå er jeg lærer og har tre elever i klassen som har 1-1 oppfølging. Det hadde de fra barnehage-alder av. Om assistentene som følger disse elevene er til lunsj samtidig, eller om så den éne assistenten er til lunsj under måltidet "må" vi se på skjerm. Det er sjeldent jeg får inn en ekstra voksen, så da må jeg støtte disse elevene når de ikke har annen voksenoppfølging. Med mindre to av elevene som har 1-1 oppfølging er borte fra skolen. Det er da jeg benytter anledningen til høytlesing under måltidet. 

Hvis ikke så kan klasserommet bli rasert, pulter og stoler flyr vegg imellom, bøket blir kastet rundt, andres mat bli kastet på gulvet, andre elever blir slått, stabbet med blyanter, holdt fast, osv, av to av elevene som har 1-1 oppfølging. Så ja, vi ser på skjerm for at alle skal ha et godt psykososialt miljø. 

Anonymkode: 8ff82...50c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva syns dere om at lærere setter på film til barna i skolen under spisefriminutt? 

Husker sønnen min hatet "Skam" som de viste på hans skole

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Istedenfor å henge seg opp i de 30 minuttene med Newton i spisefri, så kan jo vi foreldre heller bli flinkere til å aktivisere barna våre i fritiden. Tror det er der problemet ligger, ikke i spisefri på skolen...

Anonymkode: 22315...c93

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Spisetiden er ikke som en vanlig undervisningsøkt der alle skal jobbe eller følge med på tavlen, og man kan bruke andre strategier for å holde ro. Så jeg mener det er helt greit, så lenge man ser på noe lærerikt. 

Jeg skjønner jo hvorfor mange er negativ sånn isolert sett, men prøv å få 25 unger som er utålmodige etter friminutt til å prate sammen rolig og pent i 30 min. Det funker dessverre ikke. Noen er ferdig å spise etter 5 minutt, mens andre bruker 30 som er maks. Lesing holder ungene nå til dags i ro i maks ti minutt. Husk at i en klasse er det utrolig mange forskjellige barn, og som oftest er man kun en voksen i spisetiden. 

Anonymkode: d360f...df1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Helt greit

Anonymkode: 825e5...ba3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ikke sunt å spise forran skjerm, man spiser mer, fordi man ikke legger merke til at man blir mett. Stadig spising forran skjerm gir økt fare for overvekt. Stadig spising forran skjerm gir økt fare for å komme inn i et mønster med overspising. 

Jeg synes det er en uting at de spiser forran skjerm på skolen, uansett om det er pedagogisk film eller ren underholdning. Film til maten burde være forbeholdt spesielle anledninger. 

Ja, vanligvis bør lærer få lage opplegg selv, men når opplegget som lages er direkte helseskadelig, så må man som forelder ha lov til å reagere. 

Ungene mine får ikke lov å ha skjerm til måltider hjemme. Vi sitter rundt bordet og spiser sammen. Problemet med tv til skolematen er ikke at jeg ikke klarer å lære ungene bordskikk selv, det er at de i hverdagen ender opp med et måltid om dagen forran skjerm, til tross for at det anbefales å unngå å spise forran skjerm. 

Anonymkode: 77a83...b2b

du tror ikke støyen og kaoset som oppstår når 28 elever skal snakke samtidig, høyere og høyere for å overdøve hverandre i et rom på 30 m2 er helseskadelig? 😂 lydbok og høytlesning kan du bare glemme, dere har jo oppdratt barna til å bli konstant stimulert. de som ikke fenges av boka vil ødelegge enormt. 

meld deg som lærervikar og ha spising en måned haha. 

Anonymkode: 08944...1f5

• Liker 6
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...