Gå til innhold

Kopi av bankkort og pass på e-post?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Her vil de ha bilde av hele bankkortet, både forside og bakside. 

Anonymkode: 74a25...fbf

Hvis du sender sånt på mail risikerer du å ikke få dekket tapet hvis du blir svindlet. Har du mulighet til å skaffe deg et påfyllkort med kun det beløpet du trenger?

Anonymkode: 1be8d...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du sender sånt på mail risikerer du å ikke få dekket tapet hvis du blir svindlet. Har du mulighet til å skaffe deg et påfyllkort med kun det beløpet du trenger?

Anonymkode: 1be8d...3df

Hva er et påfyllkort? Jeg tenkte å bruke et kredittkort med lav kredittgrense. 

Anonymkode: 74a25...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusinvis av hoteller over hele verden har tatt kopi av passet mitt og tatt kreditkortet mitt og holdt det til jeg skal sjekke ut.

Er jo ikke helt optimalt, men sånn er det noen steder.

Anonymkode: aa89c...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dusinvis av hoteller over hele verden har tatt kopi av passet mitt og tatt kreditkortet mitt og holdt det til jeg skal sjekke ut.

Er jo ikke helt optimalt, men sånn er det noen steder.

Anonymkode: aa89c...71f

Som sagt er jeg mest bekymret over at det skal sendes på ukryptert e-post. Men jeg synes selvsagt heller ikke noe om at hotellet har det. 

Anonymkode: 74a25...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der er faktisk litt tricky: I utgangspunktet er jeg enig med andre her om at det virkelig ikke er optimalt å sende slik sensitiv info på mail. I ditt tilfelle kunne jeg til nød vurdert å sende infoen som låste og pakkede filer i to separate eposter. Og jeg ville brukt et kort med svært begrenset kreditt til formålet.

For greia her er jo, så vidt jeg har forstått rett, følgende: TS skal booke hotellrom til to 17-åringer, uten å være med selv. Hotellet ønsker kredittkortinfo og kopi av passet til TS, som er den myndige personen som må stå som garantist for oppholdet. Og her er kjernen i saken: Normalt vil tilnærmet ingen hoteller i UK, og aller minst kjeder som er styrt av direktiver og prosedyrer ovenfra, tillate ungdom under 18 å bo alene på hotell. Sånn sett har TS vært heldig, og funnet noen på et hotell som er løsningsorienterte og villige til å "bend the rules".

For hoteller ønsker ikke mindreårige i fri dressur som gjester. Det er for mye liability.

Jeg har reist såpass mye i UK med både barn og ungdom, og har erfart hvordan hotellene, spesielt kjedene, er allergiske mot å la tenåringer bo på samme rom alene, mens vi voksne har egne rom og er med på oppholdet. Så ja, det er relativt strengt der....

Så når alt kommer til alt så står nok TS igjen med to alternativer her: enten å forlise hele turen/opplegget, eller å krysse fingrene og regne med at det tross alt går bra – for det gjør det nok rimelig sikkert.

Digresjon: Etter å ha fartet verden rundt mer enn mange og lagt igjen kopier av pass samt kredittkortinformasjon på alt fra femstjerners til halvshady "høl i veggen"-plasser et utall ganger, så har det gått helt fint så nær som én gang.

God tur til ungdommene!

Anonymkode: a539b...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Her vil de ha bilde av hele bankkortet, både forside og bakside. 

Anonymkode: 74a25...fbf

I gamle dager, dvs. før Internet ble så vanlig var det vanlig at man måtte sende bilde av bankkort med kun de siste sifrene men når de vil ha bilde av pass i tillegg ville jeg vært mer betenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er et påfyllkort? Jeg tenkte å bruke et kredittkort med lav kredittgrense. 

Anonymkode: 74a25...fbf

Tenkte på et sånt visagavekort man kan kjøpe for anledningen.

17 hours ago, AnonymBruker said:

Dusinvis av hoteller over hele verden har tatt kopi av passet mitt og tatt kreditkortet mitt og holdt det til jeg skal sjekke ut.

Er jo ikke helt optimalt, men sånn er det noen steder.

Anonymkode: aa89c...71f

Håper du mener de har tatt det og reservert et beløp, ikke at de faktisk har beholdt kortet ditt under hele oppholdet?

Anonymkode: 1be8d...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Her vil de ha bilde av hele bankkortet, både forside og bakside. 

Anonymkode: 74a25...fbf

Dette hadde jeg ikke godtatt, nei!
 

Anonymkode: 07421...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del merkelige praksiser rundt omkring, opplevde en gang at hotellet låste inn passene våre og vi fikk dem tilbake ved avreise, hva om man måtte vise pass under oppholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...