Gå til innhold

Kopi av bankkort og pass på e-post?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hotellet i London (del av kjede) ber om det. Er det trygt? De sier det er standard prosedyre. 

Anonymkode: 74a25...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke vanlig i London.

Hva sier anmeldelsene på Tripadvisor og Booking.com? 

De tar jo uansett kopi av pass ved ankomst, så det får de i alle tilfeller. Og alle kortdetaljer ved booking. 

Anonymkode: 39a12...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke trygt uansett hvor standard den prosedyren er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal aldri sende fra deg kopi av hverken bankkort eller pass. Ved sending av kredittkort nummer så skal det sendes via en kryptert link, ellers måp du aldri sende det. 

Jobber i reisebyrå så kjenner til det.  Ikke standard prosedyre

Anonymkode: bf850...eb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke standard.

På hvilken måte har du bestilt hotellet?  Trodde alle bestilte på nett nå og da må man legge inn info om kredittkortet, men aldri på mail.

Jeg sendte mail til et hotell i London hvor jeg hadde reservert rom og ba de bestille teaterbilletter for meg. Da ringte de for å få kortnummer, fordi det kunne de ikke ta i mot på mail.

Anonymkode: 24acf...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikje gjort

Anonymkode: 78841...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke finn på. Det er som å sende et åpent postkort med alle detaljer synlig. 

Anonymkode: 2d76d...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg sendte mail til et hotell i London hvor jeg hadde reservert rom og ba de bestille teaterbilletter for meg. Da ringte de for å få kortnummer, fordi det kunne de ikke ta i mot på mail.

Anonymkode: 24acf...2cc

De skriver det uansett ned. Så det er tilgjengelig for de samme ansatte. 

Anonymkode: 39a12...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De skriver det uansett ned. Så det er tilgjengelig for de samme ansatte. 

Anonymkode: 39a12...0b6

Nei, det tror jeg ikke for de booket billettene mens de snakket med meg. Sikker kan man jo aldri være, men kortet ble ikke misbrukt.

Anonymkode: 24acf...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det tror jeg ikke for de booket billettene mens de snakket med meg. Sikker kan man jo aldri være, men kortet ble ikke misbrukt.

Anonymkode: 24acf...2cc

De noterte. Ellers ville de ikke husket det når de ringte og videreformidlet.

Når det gjelder hva den ansatte gjorde med notatet videre, må du bare stole på interne rutiner. Akkurat som når de tar kopi av passet ditt, samt scanner kortet ditt som garanti for minibank med mer (nok informasjon til at de kan trekke det de vil), ved ankomst hotellet. 

Anonymkode: 39a12...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke send kortopplysninger på mail eller over telefon. Og det finnes ingen fornuftige grunner til å la hotellet bestille teaterbilletter for en. 

Anonymkode: 1be8d...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Men i så fall får jeg ikke booke hotell. Det er til to 17-åringer og hotellet krever det pga alder. 

Anonymkode: 74a25...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke send kortopplysninger på mail eller over telefon. Og det finnes ingen fornuftige grunner til å la hotellet bestille teaterbilletter for en. 

Anonymkode: 1be8d...3df

Jeg blir alltid kontaktet med spørsmål om hvilke ønsker jeg har for oppholdet og om de kan hjelpe til med teater/restaurantreservasjoner og transport. Når hotellet har en conciergeservice , så benytter jeg meg av den. Pleier riktignok å ordne transport selv da.

Anonymkode: 24acf...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg blir alltid kontaktet med spørsmål om hvilke ønsker jeg har for oppholdet og om de kan hjelpe til med teater/restaurantreservasjoner og transport. Når hotellet har en conciergeservice , så benytter jeg meg av den. Pleier riktignok å ordne transport selv da.

Anonymkode: 24acf...2cc

Da kan du sannsynligvis spare mye på å sjekke rundt med priser selv. 

Anonymkode: 1be8d...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Da kan du sannsynligvis spare mye på å sjekke rundt med priser selv. 

Anonymkode: 1be8d...3df

Pris er ikke alltid viktig. Noen ganger er det greit å ha den luksusen at andre ordner opp, så det foretrekker jeg på storbyferie.

Anonymkode: 24acf...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Pris er ikke alltid viktig. Noen ganger er det greit å ha den luksusen at andre ordner opp, så det foretrekker jeg på storbyferie.

Anonymkode: 24acf...2cc

Det kan jeg på en måte forstå, men kortopplysninger bør uansett ikke sendes på mail. 

Anonymkode: 1be8d...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En ukryptert e-post er som et postkort - kan leses av mange. Hvis noen snapper infoen i e-posten, er det nok mye verre enn at hotellet har infoen.

Anonymkode: 555f8...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hotellet i London (del av kjede) ber om det. Er det trygt? De sier det er standard prosedyre. 

Anonymkode: 74a25...fbf

Jeg har også blitt spurt om dette, og begrunnelsen var at de trengte dette for å gjennomføre insjekkingen på forhånd, slik at man slapp å dra inn på et kontor å sjekke inn. (Vi kommer på en søndag, og kontoret er stengt.)

Leilighet gjennom en leilighetskjede, som ble bestilt via booking.com.

Vi har ennå en god stund igjen av muligheten for avbestilling, og tenker derfor å avvente og ser om vi finner bedre alternativer.
Ble litt skeptisk når de ønsket bilde av pass og kortet bestillingen ble bestilt med (Med kun 4 siste siffer synlige)

Anonymkode: 07421...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ble litt skeptisk når de ønsket bilde av pass og kortet bestillingen ble bestilt med (Med kun 4 siste siffer synlige)

 

Her vil de ha bilde av hele bankkortet, både forside og bakside. 

Anonymkode: 74a25...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

En ukryptert e-post er som et postkort - kan leses av mange. Hvis noen snapper infoen i e-posten, er det nok mye verre enn at hotellet har infoen.

Anonymkode: 555f8...6ae

Jeg vet. Men hotellet sier som sagt at det er standard og tilbyr ingen krypterte løsninger. Hva tenker du?

Anonymkode: 74a25...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...