Gå til innhold

Meddommer i tingretten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått melding i Altinn om at jeg er trukket ut og kan bli meddommer i tingretten i mitt fylke eller min kommune.

Det er sikkert mange som har vært dette, er dette en betalt jobb? Det står at det kan være to til tre rettsaker i året.

Eller får jeg kun dekket tap av lønn?

Er det interessant arbeid?

Anonymkode: a6b14...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg synes det er veldig interessant, men det varier jo litt i forhold til hvilke saker som kommer opp. Det å være meddommer er en samfunnstjeneste, så det er ikke lønnet arbeid. 

Du vil få dekt tap i arbeidsinntekt og reisekostnader. Mange arbeidsgivere trekker ikke for meddommertjeneste, så du må ha bekreftelse på at du blir trukket.

Studenter, arbeidsledige og pensjonister får en godtgjørelse på 750 kroner dagen. Den har akkurat gått opp fra 250, som den sto stille på i mange år.

Anonymkode: 6815c...105

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, jeg synes det er veldig interessant, men det varier jo litt i forhold til hvilke saker som kommer opp. Det å være meddommer er en samfunnstjeneste, så det er ikke lønnet arbeid. 

Du vil få dekt tap i arbeidsinntekt og reisekostnader. Mange arbeidsgivere trekker ikke for meddommertjeneste, så du må ha bekreftelse på at du blir trukket.

Studenter, arbeidsledige og pensjonister får en godtgjørelse på 750 kroner dagen. Den har akkurat gått opp fra 250, som den sto stille på i mange år.

Jeg jobber fast 40% og det er på kveldstid. Det betyr kanskje at jeg ikke kan få noe kompensasjon for å være meddommer? Jeg er ikke meldt arbeidsledig, men tar og andre jobber på dagtid så totalt jobber jeg mer enn 40% i løpet av et år..

Enig i at det er en viktig jobb, men tenker det kanskje blir et stort tapsprosjekt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som avgjør om man blir innkalt? Om noen vet?
Jeg har aldri fått innkalling, men hadde syns det var interessant!

Anonymkode: 5f085...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er det som avgjør om man blir innkalt? Om noen vet?
Jeg har aldri fått innkalling, men hadde syns det var interessant!

Anonymkode: 5f085...949

Tror det trekkes tilfeldig fra de som står på listene. 
Mulig det er noen systemer for at ikke trekkes ut alt for ofte. 

Jeg har selv vært med på 3 saker i lagmannsretten.
Alle tre kom ganske tett på hverandre,  ( i løpet av ett års tid), og ingen saker resten av perioden. 
De sakene var på ca 1 uke hver, men man kan også risikere å ble plukket ut til betydelig lengre saker. 

Eksempelvis Lime-saken startet i lagmannsretten 3. september 2019 og dom ble avsagt 10. september 2021

Endret av AnonymBruker874626
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan både bli innkalt eller melde seg til tjeneste. Man pleier å søke etter nye meddommere hvert 4. år. 

Det må jo være avtalt arbeid hvis en skal få kompensasjon, og jeg tviler på at det blir et stort tapsprosjekt da du kanskje blir innkalt som meddommer eller vara ca 3 ganger i året. Man får innkalling i god tid, men det kan skje at det ikke blir noe av hvis f.eks skyldspørsmål blir avgjort før rettsmøte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg jobber fast 40% og det er på kveldstid. Det betyr kanskje at jeg ikke kan få noe kompensasjon for å være meddommer? Jeg er ikke meldt arbeidsledig, men tar og andre jobber på dagtid så totalt jobber jeg mer enn 40% i løpet av et år..

Enig i at det er en viktig jobb, men tenker det kanskje blir et stort tapsprosjekt for meg.

Du vil få de 750, men ikke dekket det du muligens kunne tjent den dagen dersom/hvis du hadde jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du vil få de 750, men ikke dekket det du muligens kunne tjent den dagen dersom/hvis du hadde jobbet.

Så det betyr at jeg, som jobber fast mandag og onsdag ettermiddag 40% til sammen vil kunne få 750 i kompensasjon for tirsdag, torsdag og fredag om jeg hadde en uke i retten? Går ut ifra at min arbeidsgiver vil gi meg fri med lønn om det krasjer de andre dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner at det ikke skal være lønn men går ut ifra at studenter og pensjonister ikke får trekk i hverken pensjon eller studiestøtte. Så da blir det en form for kompensasjon. 

Mens jeg som jobber deltid og vikarbasert fort da kan ende opp med å ikke få noe særlig kompensert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det betyr at jeg, som jobber fast mandag og onsdag ettermiddag 40% til sammen vil kunne få 750 i kompensasjon for tirsdag, torsdag og fredag om jeg hadde en uke i retten? Går ut ifra at min arbeidsgiver vil gi meg fri med lønn om det krasjer de andre dagene.

Ja, studenter og pensjonister kan jo også ha en deltidsjobb, så ser ikke hvorfor det skal være annerledes for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært I Lagmannsretten. Jeg tror jeg var ca 2 år med kanskje tilsammen 4-5 saker. Det var på dagtid, så fikk kompensert lønn, men ikke noe mer enn det. 

Anonymkode: 7938b...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får 750kr per dag du er i retten, gitt at ikke arbeidsgiver dekker lønn den/de dagene du er i retten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært I Lagmannsretten. Jeg tror jeg var ca 2 år med kanskje tilsammen 4-5 saker. Det var på dagtid, så fikk kompensert lønn, men ikke noe mer enn det. 

Anonymkode: 7938b...a17

Normalt sett er hver periode i lagmannsretten 4 år. 

Fikk en gang en sak som nesten varte i 3 mnd, da var min arbeidsgiver fornøyd 😆 Ellers var det kun 4 rettsdager per uke, så ble 1 dag i uka på jobb.

Anonymkode: 3b29f...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg skjønner at det ikke skal være lønn men går ut ifra at studenter og pensjonister ikke får trekk i hverken pensjon eller studiestøtte. Så da blir det en form for kompensasjon. 

Mens jeg som jobber deltid og vikarbasert fort da kan ende opp med å ikke få noe særlig kompensert.

Hvis vikarjobben er avtalt i god tid og før du får innkalling, så vil du jo kunne få tapt arbeidsfortjeneste. Da vil du jo ha mulighet til å dokumentere tapet. Men innkalling til meddommertjeneste kommer i god tid, ofte 6- 8 uker i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis vikarjobben er avtalt i god tid og før du får innkalling, så vil du jo kunne få tapt arbeidsfortjeneste. Da vil du jo ha mulighet til å dokumentere tapet. Men innkalling til meddommertjeneste kommer i god tid, ofte 6- 8 uker i forkant.

Ja skjønner det. Jeg blir ofte spurt når folk er syke. Så jeg jobber fast to dager(ettermiddager) i uken og kanskje en ekstra ved sykdom. Ser for meg at jeg ikke kommer til å orke og ta på meg noen vikarjobber etter en dag i retten så slik blir det kanskje kun tap.

Men om jeg vet at jeg vil "tjene" 750 de dagene jeg ikke jobber ellers så kunne jeg gjort det, da går det mer opp i opp for meg om du forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...