Gå til innhold

Jeg vil gå - men han «truer»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det nå egentlig det?

Folk har truet meg ca 2 ganger med det. Sånne hersketeknikker biter ikke på meg.

Jeg sa til dem «be my guest» også ringte jeg politiet, sånn at de ser at handlingene deres får konsekvenser. Jeg forlot dem selvsagt på dagen.

Alle lever i beste velgående idag.

Anonymkode: 7a896...f75

Så dine to tilfeller er representative for alle?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 han er desperat og full av frykt fordi han ikke tåler tanken på at du skal dra. 

2 Han mener det

Sjansene er størst for nr 1. Noen sier dette i desperasjon og andre for å forsøke å kontrollere. Siden dere har barn, så lytt til deg selv. IKKE til et forbaska forum, hvor du ikke vet hvem som svarer deg. 

Du må ta stilling til personligheten hans også. Jeg ville kanskje forsøkt av hensyn til barn å være, dersom han er hensynsfull, generelt snill og kan endre seg. Men ikke dersom han har tendenser til å være kontrollerende, kommer med andre trusler, ikke bidrar. Da er håpet borte. 

Anonymkode: d2a4a...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Han var utro. Jeg ville prøve å komme over det sammen, men jeg klarer ikke. Han sier han kun lever pga meg. Har vært i dyp depresjon som han og psykolog mener er grunnen til utroskapet. Så han sier han tar livet sitt om han ikke har meg. Vi har to barn. Jeg kan ikke leve med skyld for at han tar livet sitt så her er jeg da…

Anonymkode: aa7eb...4b8

Om du forlater han fordi han har vært utro, så er det veldig forståelig. Om han tar selvmord fordi du forlater han, så er det hans valg, det er IKKE din feil! Mannen min har "truet meg" med å ta selvmord om jeg forlater han, men akkurat det blir jeg ikke å ha dårlig samvittighet for om jeg forlater han. Jeg tenker, dra. Om han og en behandler faktisk mener han har grunn for å være utro fordi han er deprimert er det en teit grunn, ingen unnskyldning. Du kan ikke styre hva han gjør. Mannen min har ikke truet meg skikkelig, er nok mere en sånn "jeg har ingenting uten deg". Men vi har jo barn... 

Anonymkode: 629b6...278

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver eneste gang han nevner skading eller selvmord så skal du ringe til legevakta der og da.
Du skal aldri bære fare for andres liv og helse alene. Du skal varsle. Du skal ikke bære hemmelig noe som han bruker som en trussel for å kontrollere deg. Du skal aldri bry deg om at han ikke vil at du skal varsle. Gjør det klart at det er en plikt du har.
Han må ikke få lov til å mishandle deg psykisk på denne måten. Å true med selvmord for å kontrollere andre er voldsutøvelse.
Ring gjerne VO-linjen 116006

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var langt nede pga situasjoner jeg kunne gjøre noe mer og min mann ville gå, så tenkte jeg at det er bare øitt igjen, så tipper det over. Hvor er det best å befinne meg da? Kanskje jeg skulle satt meg i dusjen og putta hånda ned i en balje eller no - da blir det nok lettere å rydde opp... ville ikke funnet på å si det da det var en seriøs tanke - fortalte bare om det i ettertid, når jeg følte at jeg måtte si ifra at jeg hadde det helt jævelig, og da hjalp han meg alt for lite. 

Når noen sier de lever kun for en eller annen så er det fakrisk svært, svært sjeldent slik. De tenker heller "gjør de noe, så skal jeg ta livet mitt! Haha! Da får de svi - de ser at jeg mente det, og må leve med det resten av livet!" For det første er det veldig manipulerende - de utnytter at man er empatisk. For det andre så tar veldig få faktisk livet sitt. For det tredje: vil du virkelig bo sammen med noen som har en slik takegang angående deg?

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (6 timer siden):

Så dine to tilfeller er representative for alle?

Sikkert ikke, men vet om flere som har vært i samme situasjonen som meg.

De som truer med sånt, er gjerne ikke de som gjør det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (15 timer siden):

Det er en vanlig og farlig konklusjon.

Ikke hennes ansvar. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sikkert ikke, men vet om flere som har vært i samme situasjonen som meg.

De som truer med sånt, er gjerne ikke de som gjør det.

Kan du vise til faglige kilder på disse påstandene? Eller er det bare synsing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MikkelStrev skrev (2 timer siden):

Ikke hennes ansvar. 

Stemmer. Noe jeg og har påpekt.

Men det er forskjell på å legge ansvaret på henne og å spre feilinformasjon om at de som truer med å ta livet sitt ikke er de som gjør det.

Dette er kort og godt psykisk vold og mitt råd er at det skal tas på alvor med å varsle de rette instansene. Der stopper TS sitt ansvar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Stemmer. Noe jeg og har påpekt.

Men det er forskjell på å legge ansvaret på henne og å spre feilinformasjon om at de som truer med å ta livet sitt ikke er de som gjør det.

Dette er kort og godt psykisk vold og mitt råd er at det skal tas på alvor med å varsle de rette instansene. Der stopper TS sitt ansvar.

Xmann til min tidligere nabo trua med å ta livet hvis hun gikk i følge det hun fortalte meg. Og han gjorde det faktisk. Så sønnen hennes har mistet sin far. Men i de fleste tilfeller er det tomme trusler... Men man skal ikke ta for gitt at det er tomme trusler heller. Derfor burde man kontakte politiet og få politiet til å kontakte fastlegen til den dette gjelder sånn at han blir tatt hånd om og hun kan da overlate ansvaret til det offentlige som tar seg av han når hun går ut av forholdet. 

Anonymkode: cc579...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Xmann til min tidligere nabo trua med å ta livet hvis hun gikk i følge det hun fortalte meg. Og han gjorde det faktisk. Så sønnen hennes har mistet sin far. Men i de fleste tilfeller er det tomme trusler... Men man skal ikke ta for gitt at det er tomme trusler heller. Derfor burde man kontakte politiet og få politiet til å kontakte fastlegen til den dette gjelder sånn at han blir tatt hånd om og hun kan da overlate ansvaret til det offentlige som tar seg av han når hun går ut av forholdet. 

Anonymkode: cc579...7f4

Nettopp. Det finnes ingen fasit. Derfor må alle tas på alvor.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste menn som tar selvmord gjør det uten trusler om det, de bare "plutselig" gjør det.

Anonymkode: a2adb...b05

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Menn som truer med å ta livet sitt mener det aldri. Min eks gjorde det etter at jeg forlot han - men alt han gjorde var å proppe seg full av alkohol og sovepiller og angstpiller og etterpå lot han meg + hele verden få vite det. Hadde han virkelig villet tatt livet sitt, så hadde han ikke gjort det på den måten.
Det fine var at han endelig fikk psykisk hjelp til det han slet med.

Når menn kommer med sånne manipulative, egoistiske selvmords-trussler så skal du sende bekymringsmelding til fastlegen, også skal du si til mannen din at du kommer til å ringe politiet neste gang han truer.

Anonymkode: 770d8...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville truet tilbake med tvangsinnleggelse. 

Anonymkode: 1b137...ccb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

neste gang han truer med dette TS svar at du ikke kan ta ansvar for hans liv det ansvaret er hans alene. Sett grenser for din egen og barnas skyld, hvis ikke lærer du barna dine at det å true gir resultater, de er kanskje for små til å skjønne det nå men dagen kommer at de ser og forstår alt.. 

Anonymkode: e0907...571

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare et rop om hjelp, løp alt du kan!

Anonymkode: b1a04...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Han har tråkket over en klar grense ved å true med noe sånt. Han har bevist at han ikke er et kjæresteemne, og ingen bør bli lurt av han igjen. La han råtne i sin egen misære.

Anonymkode: b1a04...e0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må gå. Min eks (jeg mann, hun kvinne, men det betyr neppe noe) truet med det samme gang på gang, og jeg ble i godt over et år ekstra på grunn av det. Ting ble bare verre og verre, og selv om jeg kastet bort over et år på de truslene hennes priser jeg meg lykkelig over at jeg ikke ventet i ti år. Det er en grunn til at folk truer med sånt: Det funker.

Det er best å gå i dag - selv om det alltid er mest behagelig å vente en dag til.

For ordens skyld: Idéen om at de som truer med å ta sitt eget liv er de som ikke har guts til å gjøre det høres klok og dyp og erfaren ut, men det er bare tull. Det har utviklet seg en forestilling om at det er sånn, men det er rett og slett ikke tilfelle. Det som derimot er sant er at antallet som truer med selvmord, særlig over kjærlighetsrelasjoner, er mye høyere enn antallet som gjennomfører det. Det bør virkelig ikke påvirke konklusjonen din her. Eneste alternativ til brudd blir å leve med han her resten av livet, og det må være uaktuelt. Gjør det nå, det blir bare verre.

Anonymkode: 67ef6...28e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tipper at han aldri kommer til å gjøre noe som helst uansett. Folk som faktisk begår selvmord roper sjeldent ut om dette på forhånd. 

Det er uansett hans liv, og hans valg...      

Anonymkode: 5e349...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tipper at han aldri kommer til å gjøre noe som helst uansett. Folk som faktisk begår selvmord roper sjeldent ut om dette på forhånd. 

Dette er en stor og farlig løgn. De fleste som tar livet sitt har varslet, og har også ofte mange forsøk før de fullfører.

Man skal aldri la seg kontrollere eller begrense av at folk truer med selvmord, men man skal alltid og uten unntak kontakte legevakt når noen sier noe slik. Mener de det så trenger de den hjelpen. Mener de det ikke så er det flaut for dem, men vi andre skal alltid ta det alvorlig og bokstavelig, tilkalle profesjonelle, men ikke la oss involvere eller styre.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...