Gå til innhold

Kastrering hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter ofte å ser på dyrlege serier fra USA og Canada. Der så er det mye at dyrleger anbefaler å sterilisere hunder gjerne ved 5 til 7 mnd alder. Hvis en vet en ikke ska avle på de. For på tipper å forebygge livmor betennelse,  kreft i livmor og eggstokker osv.

Mens i Norge er det mer eller mindre ulovlig så lenge det ikke er medisinsk årsak. Hvorfor er det egentlig slik. Vi ser her så måtte vi avlive 1 hund pga akutt betennelse og kreft. Gikk utrolig fort fra en dag til den andre var hele bukken hovnet opp. Dyrlegen sa at hadde en fått lov å sterilisere ved å fjerne livmor og eggstokker før sykdom kunne slikt være forebyggende. Men de hadde egentlig ikke lov å gjøre det uten medisinsk grunn. Og da måtte hunde  være syk.

Syns det er så rart det ska være slikt

Anonymkode: ba98d...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det har litt å gjøre med at i mange andre land, som f.eks USA, så er forvillede løshunder et problem. På samme måte som forvillede katter er et problem i Norge. Dermed har vi i Norge samme forhold til å kastrere katter som land med løshunder har til å kastrere hunder.

Selv synes jeg det er synd at det fortsatt er så mange myter rundt dette med kastrering av hund. Det er mange hunder (og eiere) som kunne fått et bedre liv hvis de slapp det hormonelle stresset de går rundt med i hverdagen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA har de et stort problem med løshunder og fulle shelters. De har også et veldig annet syn på dyrehold enn vi i Norge. 

De dytter på med kastrering på grunn av dette. 

I Norge har vi ikke disse problemene. Vi har ikke løshunder. Vi har ikke tusenvis av eierløse hunder som må avlives hver dag fordi det er for mange hunder contra folk som ønsker hund. Hundeeiere i norge har også et mer ansvarlig hundehold: vi holder de i bånd, vi er flinke til å unngå uheldige parringer og oppdrettere har markedet, stort sett. 

Kastrering er derfor ikke like viktig her som i USA. Men i Norge ser vi det på katter: vi har kattekollonier, og hver katt skal kastreres. 

Det er mange ulemper ved kastrering. Kastrering før hunden er minst 2 år, kan ha uheldige effekter på hvordan kroppen utvikler og modner seg. Man ser en merkbar forskjell på kullsøsken hvor noen har blitt kastrert tidlig, og på de som har blitt kastrert etter 2år+ eller ikke kastrert.

Veldig usikre hannhunder kan bli frykt-aggressive etter kastrering.

Over 50% av tisper som har vist aggressive tendenser, blir mer aggressive etter kastrering, og da spesielt rettet mot 'flokken'. Her trengs det mer studier på akkurat dette. Inkontinens og noen typer kreftformer er også mer vanlig hos kastrerte tisper.

Det er positive og negative ting ved kastrering. Jeg liker at Norge er mer kritisk og forsiktig på akkurat dette. Det er mye vi ikke vet enda, og mye som trenger å forskes på.

Jeg har to tisper i hus. De lever harmonisk sammen, men den ene har litt frykt-aggresjon i visse situasjoner. Det jeg da ikke setter pris på, er når veterinæren prøver å presse meg til kastrering av begge tispene uten at de har problemer knyttet til løpetid og uten å kjenne de. Fordi jeg har lest litt opp om kastrering av tisper, vet jeg at kastrering KAN føre til at den ene blir mer aggressiv, og at dette blir fokusert innad i flokken istedenfor ut mot fremmede hunder. Det ville blitt katastrofalt for oss alle, og hadde endt i omplassering. 

Kastrering kan være supert i mange tilfeller, men det bør ikke være noe man gjør tidlig før hundens kropp har modnet, eller uten tanke på hundens gemytt. Forhøyet sjanse for kreft og andre problemer ser man både hos kastrerte og intakte hunder; dog forskjellige typer. 

Anonymkode: 97e21...4bd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Sitter ofte å ser på dyrlege serier fra USA og Canada. Der så er det mye at dyrleger anbefaler å sterilisere hunder gjerne ved 5 til 7 mnd alder. Hvis en vet en ikke ska avle på de. For på tipper å forebygge livmor betennelse,  kreft i livmor og eggstokker osv.

Mens i Norge er det mer eller mindre ulovlig så lenge det ikke er medisinsk årsak. Hvorfor er det egentlig slik. Vi ser her så måtte vi avlive 1 hund pga akutt betennelse og kreft. Gikk utrolig fort fra en dag til den andre var hele bukken hovnet opp. Dyrlegen sa at hadde en fått lov å sterilisere ved å fjerne livmor og eggstokker før sykdom kunne slikt være forebyggende. Men de hadde egentlig ikke lov å gjøre det uten medisinsk grunn. Og da måtte hunde  være syk.

Syns det er så rart det ska være slikt

Anonymkode: ba98d...b2b

Ved sterilisering kuttes kun eggleder, det vil derfor ikke være forebyggende for noen helseproblemer. Ved kastrering fjernes livmor og eggstokker. 

Anonymkode: 9b70f...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Usa sliter de jo med store shelter overfylt av forlatte hunder og løshunder som vi heldigvis ikke har.

Selv om det ikke er lov å kastrere i Norge uten medisinsk grunn, så er dyrlegene dessverre alt for ivrig til å gjøre det.

Nei, så klart kan de ikke få livmor betennelse i en livmor som ikke er der!

Å fjerne friske organer for at hundene skal bli enklere å leve med er helt feil i min mening. 

Riktig trening i ungdomstiden så blir de aller fleste supre hunder med alle kroppsdeler inntakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har man ikke mange løshunder, men vi har likevel mange hunder. Dvs at når jeg tar med min hund ut på tur, så vil vi garantert treffe mange andre hunder, men det vil i tillegg til det lukte hunder og man kan høre andre hunder; det er så mange signaler at mange hunder blir stresset over alt "som står i avisene"

Man kan kastrere hunder i Norge på grunn av dyrevelferd. De trenger ikke være fysisk syke. Tispa mi ble kastrert fordi hun ble veldig innbildt etter løpetid. Lurerste jeg har gjort!

I mitt miljø er det å kastrere FY-FY, det er bedre å vente, og til slutt avlive hunden fordi den fungerer dårlig. Enn å gi den en sjanse med å kastrere dyret. 

Jeg er overbevist om at mange ville hatt et mye enklere hundehold hvis hundene hadde sluppet dette hormonelle stresset. Og jeg tror det er en myte at "alle" hannhunder blir redde hvis de kastreres. Hvis det stemmer, så har land som kastrerer de fleste hundene sine hatt et kjempeproblem med millioner av redde hunder...?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...