Gå til innhold

PCOS, forhøyet østrogen og eggløsning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har diagnosen PCOS, men har ikke for høye nivåer av androgener, så det betyr at jeg fyller de to øvrige diagnosekriteriene som er polycystiske ovarier samt anovulasjon. Jeg har litt for høy østrogenproduksjon som for meg virker som å være en slags "naturlig p-pille" da det fører til at jeg ikke får eggløsning. Jeg bruker jo da letrozol som jo reduserer østrogenet tidlig i syklus, men problemet mitt er at østrogenstigningen i forkant av eggløsning likevel blir for langvarig (er min teori) fordi jeg får en 5 dagers stigning i østrogen (som vises som "høy" på monitor) i stedet for det mer normale som er 2-3 dager. Den ene gangen jeg ut av det blå fikk en normal østrogenstigning i forkant av eggløsning som da varte i bare 2 dager så ble jeg jo gravid (men mistet). Min teori er at den for lange og svake østrogenstigningen (fremfor en kort og sterk stigning) fører til at eggehinnen blir for hard og ikke mottakelig for sædcellen. Jeg har til nå brukt dobbel dose letrozol og lurer jo på om trippel dose kan føre til en sterkere og raskere stigning av østrogen og dermed et mottakelig egg.  

Min store frustrasjon er at svar fra gynekolog er at dette ikke er forsket på og man vet ikke hvordan østrogenstigning i forkant av eggløsning påvirker egget som slippes, og det er naturlig nok da heller ingen kunnskap om dosering av letrozol eller hvilke syklusdager man tar letrozolen på kan påvirke dette. 

Så det er sikkert å gripe etter halmstrå å spørre om andre med PCOS her inne har noe kunnskap om dette, eller fått høre noe fra sine gynekologer etc. Jeg lurer jo på om jeg skulle ordnet med en konsultasjon med en privat fertilitetslege for å spørre om det, men spørsmålet er jo om de kan svare på det når det er så lite kunnskap om det, så kanskje det er bortkastede penger. 

Anonymkode: a03ec...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke svare helt på spørsmålet ditt om hva som skjer på cellenivå i kroppen og helt hvordan det påvirker, men jeg har selv PCOS og har vært hos både offentlig gyn på sykehuset og privat. På sykehuset så var de ikke villig til å gi noe mer enn dobbel dose Letrozol, og evt kombinere det med metformin. Da jeg undersøkte privat gyn var de villig til å prøve mer før en evt. ivf. Der kunne jeg få økt dose Letrozol med mulig kombinasjon av eggløsningsspøryte. Jeg ble selv heldigvis gravid på tredje syklus med dobbel dose Letrozol, men planen var å få henvisning til ivf, og i påvente av det prøve mer i det private med andre doser og evt sprøyter. 

Jeg tenker det er verdt å undersøke i det private hva de kan gjøre for deg der. Bruk magefølelsen og kjenn etter når du er klar for å bytte over til det private for å prøve flere muligheter, det var hvertfall min plan! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på 8 runder med letzerol..4 av de fikk jeg eggløsning men ble ikke gravid. Letzerol vil jo hjelpe egg å vokse..og selv om du får eggløsning betyr jo ikke det at du vil bli gravid. Og så lenge egget får min 10 dager fra eggløsning til mens/ gravid er det bra. Om du får mindre lh fase vil det bli vanskelig å bli gravid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 time siden):

Jeg gikk på 8 runder med letzerol..4 av de fikk jeg eggløsning men ble ikke gravid. Letzerol vil jo hjelpe egg å vokse..og selv om du får eggløsning betyr jo ikke det at du vil bli gravid. Og så lenge egget får min 10 dager fra eggløsning til mens/ gravid er det bra. Om du får mindre lh fase vil det bli vanskelig å bli gravid 

Ja, letrozol hjelper eggene og vokse og jeg får eggløsning på det, men problemet er nok varigheten på østrogenstigningen i forkant av eggløsning. Det hjelper ikke at egget løsner hvis skallet fortsatt er for tykt som gynekolog forklarte. Og jeg tror at østrogenet påvirker det.

Jeg har ingen problemer med lutealfasen.

Hvor mange dager hadde du "høy" på monitor før du fikk eggløsning på letrozol? Som sagt ble jeg gravid den ene gangen jeg hadde "høy" i 2 dager i stedet for 5 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, letrozol hjelper eggene og vokse og jeg får eggløsning på det, men problemet er nok varigheten på østrogenstigningen i forkant av eggløsning. Det hjelper ikke at egget løsner hvis skallet fortsatt er for tykt som gynekolog forklarte. Og jeg tror at østrogenet påvirker det.

Jeg har ingen problemer med lutealfasen.

Hvor mange dager hadde du "høy" på monitor før du fikk eggløsning på letrozol? Som sagt ble jeg gravid den ene gangen jeg hadde "høy" i 2 dager i stedet for 5 dager.

Jeg brukte aldri slike tester da jeg bare fikk falsk positiv pga pcos. Brukte temperatur. Høy lh vil jo bare gi deg antydning til at du kan få eggløsning...noen kan få høy i 1 dag..noen kan få høy i 8 dager...da en slik lh test ikke vil vise om egget faktisk vil slippe.

Vært hos en privat og en vanlig gynekolog og holdt på med dette siden 2008 og aldri hørt om for tykt skall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (6 minutter siden):

Jeg brukte aldri slike tester da jeg bare fikk falsk positiv pga pcos. Brukte temperatur. Høy lh vil jo bare gi deg antydning til at du kan få eggløsning...noen kan få høy i 1 dag..noen kan få høy i 8 dager...da en slik lh test ikke vil vise om egget faktisk vil slippe.

Vært hos en privat og en vanlig gynekolog og holdt på med dette siden 2008 og aldri hørt om for tykt skall. 

Det er ikke LH jeg mener, men østrogen. Østrogen stiger i dagene før LH (det er dette som gjør at LH til slutt stiger) og dette skal skje 2-3 dager før LH stiger, og derfor vil man få "høy" på en monitor eller en blinkende smiley på en advanced eggløsningstest, fordi den fanger opp en betydelig stigning i østrogenet. Hos meg dog så får jeg "høy" i 5 dager i forkant av at LH stiger, noe jeg prøvde å forklare i hovedinnlegget. Den ene gangen jeg fikk til å bli gravid fikk jeg "høy" i 2 dager i stedet for 5 dager, og det er jo 2 dager som er det normale og dermed er jo min teori at det er dette som gjør at jeg sliter med å bli gravid; at det er noe galt med enten hvor raskt østrogenet mitt stiger (altså at det stiger for tregt) eller noe slikt som gjør at egget ikke kan bli befruktet. 

Så er jo spørsmålet om noen har fått høre om dette fra sine gynekologer og om evt det kan hjelpe meg å gå til en fertilitetslege (for vanlig privat gyn kan ikke hjelpe meg med det), men jeg forstår at dette nok er vel komplisert å spørre om på et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjokoladekosmos skrev (4 timer siden):

Jeg kan ikke svare helt på spørsmålet ditt om hva som skjer på cellenivå i kroppen og helt hvordan det påvirker, men jeg har selv PCOS og har vært hos både offentlig gyn på sykehuset og privat. På sykehuset så var de ikke villig til å gi noe mer enn dobbel dose Letrozol, og evt kombinere det med metformin. Da jeg undersøkte privat gyn var de villig til å prøve mer før en evt. ivf. Der kunne jeg få økt dose Letrozol med mulig kombinasjon av eggløsningsspøryte. Jeg ble selv heldigvis gravid på tredje syklus med dobbel dose Letrozol, men planen var å få henvisning til ivf, og i påvente av det prøve mer i det private med andre doser og evt sprøyter. 

Jeg tenker det er verdt å undersøke i det private hva de kan gjøre for deg der. Bruk magefølelsen og kjenn etter når du er klar for å bytte over til det private for å prøve flere muligheter, det var hvertfall min plan! 😊

Okei, takk. Vurderer en slik second-opinion time hos Medicus, men samtidig ønsker jeg ikke at de skal prøve å rekruttere meg til IVF der da vi jo blir å gjøre det offentlig til høsten hvis vi ikke får til uten. Har gått privat til gynekolog og gjort all utredning der, men har avsluttet alt der siden vi er ferdig utredet osv og jeg får nå bare letrozol hos fastlegen.

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (28 minutter siden):

Har du prøvd iui?

Nei, jeg må vente til juli før vi blir tatt inn offentlig grunnet at jeg ble gravid naturlig med letrozol. Hele poenget med å finne ut av om dette kan løse seg naturlig ved bruk av letrozol på en annen måte er jo å unngå IVF eller IUI. Jeg aner jo ikke hvorfor kroppen min plutselig en måned oppførte seg normalt, og om det vil skje igjen eller om jeg må gjøre noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg må vente til juli før vi blir tatt inn offentlig grunnet at jeg ble gravid naturlig med letrozol. Hele poenget med å finne ut av om dette kan løse seg naturlig ved bruk av letrozol på en annen måte er jo å unngå IVF eller IUI. Jeg aner jo ikke hvorfor kroppen min plutselig en måned oppførte seg normalt, og om det vil skje igjen eller om jeg må gjøre noe annet.

Hvor lenge har dere prøvd og hvor mange har du blitt gravid ( men mistet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 time siden):

Hvor lenge har dere prøvd og hvor mange har du blitt gravid ( men mistet)

Klinikken har sagt vi må vente med IVF til juli fordi jeg ble gravid i januar. Vi skulle egentlig ha IVF i februar. Og jeg vil selvsagt heller ikke ha IVF eller IUI og betale masse penger for medisiner hvis jeg ikke trenger det. Jeg er 28 og kan fint vente et og prøve et halvt år til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Klinikken har sagt vi må vente med IVF til juli fordi jeg ble gravid i januar. Vi skulle egentlig ha IVF i februar. Og jeg vil selvsagt heller ikke ha IVF eller IUI og betale masse penger for medisiner hvis jeg ikke trenger det. Jeg er 28 og kan fint vente et og prøve et halvt år til. 

Har du eggløsning hver mnd? Av deg selv? Iui koster ikke så mye alt..tror vi betalte ca3000 mer alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (5 timer siden):

Har du eggløsning hver mnd? Av deg selv? Iui koster ikke så mye alt..tror vi betalte ca3000 mer alt

Nei. I HI har jeg skrevet at jeg har anovulasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er jo ganske normalt et det er vanskelig å bli gravid med pcos, og da må man ty til letzerol,iui eller ivf. Hvor mange runder har du prøvd med letzerol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofakona skrev (På 29.2.2024 den 11.28):

Da er jo ganske normalt et det er vanskelig å bli gravid med pcos, og da må man ty til letzerol,iui eller ivf. Hvor mange runder har du prøvd med letzerol?

Runde 6 nå tror jeg. Skal bruke det hver mnd helt til vi får IVF til høsten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ikke prøvd på trippel? 

Anonymkode: a7109...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du har ikke prøvd på trippel? 

Anonymkode: a7109...158

Nei, og lurer jo på om det kan gjøre østrogenstigningen min normal så ønsker å bruke det. Men det koster liksom 2000 å spørre gynekologen min om det siden hun er privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, og lurer jo på om det kan gjøre østrogenstigningen min normal så ønsker å bruke det. Men det koster liksom 2000 å spørre gynekologen min om det siden hun er privat. 

Da er det også større sjanse for overstimulering...så pass på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...