Gå til innhold

Hvist Norge ble angrepet

Gjest King James II

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen landspatriot - at jeg er født i Norge er bare tilfeldig fordi foreldrene mine er norske, og jeg ville tatt ungene mine og fjernet meg fra dette landet. Hadde ikke kostet meg en kalori å bosette meg andre steder enn her...

Jeg regner med at du også stemmer frp og ikke ser hensikten med en velferdsstat, siden du ikke bryr deg om de som blir igjen og blir drept? Det er bare deg og ditt som er viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der tar du skammelig feil.

Jeg er overhodet ingen Frp'er, og jeg setter pris på velferdsstaten, men jeg ofrer verken meg selv eller ungene mine for et stykke jord. For meg må gjerne alle flykte fra landet så de slipper og bli drept, og så kan Frankrike få den jordbiten og fjelleheimen. No Problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II

Vel vist Norge blir invadert av frankrike noe jeg håper og er ganske sikker på at aldri vil skje..Så husk hva som skjedde med landsforædere etter 2 verdenskrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det spørs på grunnen til at Frankrike invaderte oss. Hvis Sven O. hadde tatt makten gjennom et militærkupp og ville innsette seg selv som keiser kan det tenkes at jeg ville heia på Frankrike...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ofrer verken meg selv eller ungene mine for et stykke jord. For meg må gjerne alle flykte fra landet så de slipper og bli drept, og så kan Frankrike få den jordbiten og fjelleheimen. No Problem.

Hva gjør du når du går tom for nye jordbiter å flytte til eller ingen land vil gi deg asyl?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du er en foreæder...Uansett man trenger ikke alti ha en grunn for og starte en krig...De fleste kriger starter som regel uten noen spesiel grunn...Kanskje Frankrike bare ikke liker Hvordan Norge styres..Det kan være grunnen de vil at Norge skal styres som Franrkike...

Jeg ser at det faktsik finnes landsforædere..Det og rømme landet kan jeg forstå.

Men og ikke ville kjempe for frihet vist Franskmenne hadde invadert oss.

Nå skulle jo det skjedd for rundt 37 min siden. Det er bare foræderi.

Hypotetisk foræderi. Og ikke ville forsvare sitt land og kanskje det værste foræderi av alle. Og rømme landet er forstålig

Vel vist Norge blir invadert av frankrike noe jeg håper og er ganske sikker på at aldri vil skje..Så husk hva som skjedde med landsforædere etter 2 verdenskrig.

Åh, næimen så sinna. Du begynte vel ikke tråden her bare slik at du kunne få en sjanse til å kalle motparten for "forædere", gjorde du vel? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da krøp alle de modige frem fra gjemmestedene sine for å skamklippe jentene som hadde vært dumme nok til å forelske seg i tyske soldater, og mobbe barna deres. Ikke minst henrettet vi flere i Norge enn det ble henrettet etter Nurnbergprosessen. Vi har ikke akkurat noe å være stolte av når det gjelder oppgjøret etter 2. verdenskrig, jeg mener vi burde prøve å vise oss som bedre mennesker om vi skulle havne i samme situasjonen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James II

De kvinnene fikk som forstjent. Landsforædere skal straffes om det så er kvinner eller menn. De var sympatiske til tyskerene og da burde de straffes.

Men det at de straffes for det den dag i dag er bare idiotisk. Men at de ble straffes for det i 1945 har jeg egentlig full forståelse for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kvinnene fikk som forstjent. Landsforædere skal straffes om det så er kvinner eller menn. De var sympatiske til tyskerene og da burde de straffes.

Men det at de straffes for det den dag i dag er bare idiotisk. Men at de ble straffes for det i 1945 har jeg egentlig full forståelse for.

Ja, for jenter i potittlandet Norge hadde internett på den tiden og visste alt som foregikk i Europa. Alle i Norge visste hva som skjedde bortsett fra disse jentene.

Jeg regner med du også er gammel nok til å huske krigen siden du uttaler deg så kontant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at kvinner i Norge fikk med seg hva som foregikk.

Husk det var radio da..Og jeg tror nok at alle fikk med seg at Tyskerene innvaderte oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke så mange av dem var kvinner. De fleste var jenter i tenårene på små steder hvor det sjelden kom fremmede, og tyskerne var som oftest utkommanderte og redde unggutter som ikke hadde særlig lyst til å være soldat eller nazist. På mange sånne steder er det fremdeles folk som husker tyskerne kun fordi de kom med sjokolade og oppførte seg vennlig. Er det så rart om naive ungjenter som ikke så noe til krigshandlinger syntes de fremmede var spennende? Jeg synes ikke ungdommer fortjener straff for å ha vært dumme, for det skadet ingen at en og annen norsk jente og tysk gutt forelsket seg under krigen. Og de fleste ville neppe gjort samme feilen på nytt, selv uten fysiske avstraffelser.

De som var så smålige at de måtte hevne dette med å behandle jentene og barna på den måten de ble, har jeg ikke høye tanker om. Istedet for å være tøffe og ta frem saksa etter at tyskerne var slått, skulle de heller vist ballene sine ved å gjøre en innsats under krigen, istedet for å gjemme seg bak blendegardinene sine. Jeg er rett og slett litt flau over hva som krøp frem fra treverket da faren var over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte engang en gammel bekjent av meg fortelle om det han hørte tyskere sa da han studerte i Tyskland noen når etter krigen. Tyskerene, som hadde tjenstegjort i Norge, sa at noe av det verste de opplevde var at de hele tiden ble sett på som en paria av befolkningen som ikke ville ha konktakt med dem.

Grunnlaget for rettsoppgjøret i Norge var dette uttdraget fra straffeloven:

"Med hefte i minst 3 år eller med fengsel fra 3 år til på livstid straffes den som rettsstridig bærer våpen mot Norge, eller som under en krig hvor Norge deltar yter fienden bistand med råd eller dåd eller svekker Norges eller noen med Norge forbunden stats stridsevne."

Fraternisering med okkupasjonsmakten gjør dennes oppgave enklere. I en krig kan det bety at okkupasjonsmakten kan omdisponere militære styrker og sette dem inn i aktiv kamp mot fienden andre steder. Da blir uttdraget over aktuelt.

Men, eventuelle barn er uansett helt uskyldige. Den finnes ingen unskyldning for behandlingen mange av disse fikk.

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, eventuelle barn er uansett helt uskyldige. Den finnes ingen unskyldning for behandlingen mange av disse fikk.

Nei, det er jeg enig i. Dessverre så var det mange ungjenter som fikk en forferdelig behandling både rett etter krigen, og i årevis etterpå. Det som er rart, er at jeg kan fremdeles høre den eldre genrasjonene nevne at hun eller hun var tyskertøs, men aldri om noen snakker om de som gjorde profitt på krigen, eller de som var jobbet for tyskere!

Noe jeg faktisk kan skjønne, er at folk var rasende etter krigen, og de ville straffe alle de som sympatiserte med tyskerene, men jeg forsvarer det likevel ikke.

For å svare trådstarter, så hadde jeg gjort det jeg kunne for å kjempe mot en okkupasjonsmakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du når du går tom for nye jordbiter å flytte til eller ingen land vil gi deg asyl?

Nå tar du utgangspunkt i at krigen vil forfølge meg rundt i verden - det gjør ikke jeg.

Det er vel strengt tatt ikke alle land du trenger asyl for å komme inn i heller.

Jeg fikk vel flytte til venner i USA da, der regner jeg med at man sitter ganske trygt ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker antakelig som du har vett til.

De tyske soldatene som var her var utsendte nittenåringer som ikke hadde noe valg. Helt ok, snille og høflige gutter uten en vond tanke for verken Norge eller nordmenn.

Hadde de nektet så hadde de i dine øyne vært landsforrædere og ville blitt skutt i Tyskland - herregud, guttunge - nå må du begynne å se litt lengre enn din egen nesetipp, dette begynner å bli for teit! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg tror nok at kvinner i Norge fikk med seg hva som foregikk.

Husk det var radio  da..Og jeg tror nok at alle fikk med seg at Tyskerene innvaderte oss..

:ler: javisst var det radio -men det var ulovlig å være i besittelse av en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si det kom an på hva franskmennene ville. På en måte ville jeg vært igjen og forsøkt å beskytte eiendommen vår, men på den annen side er livet viktigere enn alt annet, så mulig jeg hadde gjort som Mysan og dratt min kos med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypotetisk sett ville jeg satset på bologisk og kjemisk krigføring samt terrorisme.

Så ville jeg ha satset på at SAS-flyene gikk som vanlig og tatt første og beste fly til Australia. Ombord på flyet ville jeg ha lest sladreblader og og drukket vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det faktsik finnes landsforædere..Det og rømme landet kan jeg forstå.

Men og ikke ville kjempe for frihet vist Franskmenne hadde invadert oss.

Nå skulle jo det skjedd for rundt 37 min siden. Det er bare foræderi.

Hypotetisk foræderi. Og ikke ville forsvare sitt land og kanskje det værste foræderi av alle. Og rømme landet er forstålig

Hva er forskjellen på å rømme landet, og å ikke ville kjempe? Jeg mener det blir det samme, men det kan jo være jeg ikke helt har forstått dette da. Men vil gjerne vite hvordan du kan se så forskjellig på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...